Kansat kasteen kautta Kunnian Kuninkaan kartanoon


Kuvassa Loimaan evankelisen kansanopiston Toveriliiton sihteeri Eino Knuutila puhuu Someron seurakuntakeskuksessa torstaina 23.10.2025 Toveriliiton vieraillessa rakkaassa seurakunnassamme.

Tässä toisessa kuvassa on kolme kotikirjastoni Raamattua

vasemmalta alkaen

Raamattu tšekiksi, Uusi testamentti sanskritiksi ja Raamattu esperantoksi

Lauantai 1.11.2025

Pyhäinpäivä

Pyhien yhteys

Pyhäin päivän epistolasta nostan esiin pari kohtaa.

  1. Ensinnäkin kirkon katolisuuden eli koko maailmaa koskevana Jumalan kansana.
  2. Jo Abraham sai lupauksen siitä, että kaikki kansat tulevat hänessä siunatuiksi. Tämä toteutui Jeesuksessa Kristuksessa. Jumala otti ihmisyyden ja tuli keskellemme. Ihmisyyden puolesta hän on Abrahamin jälkeläinen, Jumaluuden puolesta ikuinen ja kaikkivaltias Jumala. Kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan hän sovitti koko maailman kaikki ihmiset kaikkina aikoina ja antoi tulevaisuuden ja toivon koko maailmalle.
  3. Nyt taivaan valtaistuimellakin hän on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.
  4. Ilmestyskirja kuvaa tätä taivaallisessa näyssä: Ihmiset kaikkialta ja kaikista oloista ovat kokoontuneet Jumalan valtaistuimen eteen. Siellä Jumalan Poika, joka Jumalan Karitsana antoi sovitusuhrin puolestamme, istuu Jumalan istuimella ja kaikki kansat kootaan hänen eteensä.
  5. Luther iloitsi tästä suunnattomasti, koska Jumalan valtaistuimella istuu Vapahtajamme, joka puolustaa meitä ihmisiä.
  6. Toiseksi kasteen merkitys taivaaseen pääsemisen merkkinä.
  7. Ilmestyskirjassa valkea vaate kuvaa kasteen toimitusta. Jos vain oli mahdollista käytännössä toteuttaa, niin vanhassa kirkossa kasteen toimituksessa annettiin juuri kastetulle valkea vaate, vanhurskauden vaate, kuten Ilmestyskirja sitä nimittää. Tämä kasteen antama Jumalan vanhurskaus on tulevan taivaan saliin pääsyn suurena tuntomerkkinä.
  8. Vanhan kirkon isiltä on ajatus, että luonnollinen syntymä antaa meille tämän ajallisen elämän, mutta kasteen antama uudestisyntymä antaa meille iankaikkisen elämän. Niin paljon kuin iankaikkisuus on ajallisuutta suurempi, niin paljon luonnollista syntymää suurempi on kasteen antama uudesti syntymä.
  9. Kaste liittää meidät Kristuksen sovintotyöhön Golgatan ristillä.
  10. Siksi Ilmestyskirjassa puhutaan tästä sovintotyöstä: Valkeat puvut on pesty Karitsan veressä. Tässä siis sanotaan, että kaste liittää Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen todellisuuteen.

Niinpä juuri kasteen välityksellä

koko maailmasta kootaan

kaikista kansoista ja kaikista kielistä

ihmisiä Taivaan Kartanoon,

Jumalan valtaistuimen eteen

Jumalan antamaan ikuiseen elämään

taivaan riemua viettämään.

Toinen lukukappale eli epistola: Ilm. 7:2–3, 9–17

Johanneksen ilmestyksestä, luvusta 7

Näin vielä yhden enkelin,

joka nousi idästä kantaen elävän Jumalan sinettiä.

Hän huusi kovalla äänellä noille neljälle enkelille,

joille oli annettu valta hävittää maata ja merta:

”Älkää hävittäkö maata, älkää merta älkääkä puita,

ennen kuin olemme painaneet sinetin meidän Jumalamme palvelijoiden otsaan.”

    Minä näin suuren kansanjoukon,

niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan.

Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä.

He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä

yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa ja huusivat kovalla äänellä:
      – Pelastuksen tuo meidän Jumalamme,
      hän, joka istuu valtaistuimella,
      hän ja Karitsa!
    Kaikki enkelit seisoivat valtaistuimen, vanhinten ja neljän olennon ympärillä,

ja he heittäytyivät kasvoilleen valtaistuimen eteen

ja osoittivat Jumalalle kunnioitustaan sanoen:
      – Aamen.
      Ylistys ja kirkkaus,
      viisaus, kiitos,
      kunnia, valta ja voima
      meidän Jumalallemme
      aina ja ikuisesti!
      Aamen.
    Yksi vanhimmista kysyi minulta:

”Keitä nämä valkeavaatteiset ovat?

Mistä he ovat tulleet?”

Minä vastasin: ”Herra, sinä sen tiedät.”

Hän sanoi minulle:
      – Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta.
      He ovat pesseet vaatteensa
      ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
      Sen tähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä
      ja palvelevat häntä hänen pyhäkössään
      päivin ja öin,
      ja hän, joka istuu valtaistuimella,
      on levittänyt telttansa heidän ylleen.
      Nälkä ei heitä enää vaivaa, ei jano,
      enää ei heitä polta aurinko
      eikä paahtava helle.
      Karitsa, joka on valtaistuimen edessä,
      kaitsee heitä
      ja vie heidät elämän veden lähteille,
      ja Jumala pyyhkii heidän silmistään
      kaikki kyyneleet.

________________________________

Tšekiksi Raamattua voi lukea esimerkiksi osoitteesta

Zjevení Janovo 7 | Bible.is

tai osoitteesta Revelation 7 Czech BKR

ja kuunnella esimerkiksi osoitteesta Zjevení Janovo 7 | Bible.is

sanskritiksi voi lukea esimerkiksi Revelation 007 ॥सत्यवेदः॥ Sanskrit Bible

tai täältä jopa 22 eri kirjaimistolla

Revelation Chapter 7 (DEV) | Bible Study with AI | Hail Mary

ja esperantoksi esimerkiksi täältä

Apokalipso de sankta Johano 7 Esperanto

104 KOMMENTIT

  1. Matias Roto perimmäinen kysymys on kuitenkin onko ihmisellä syntyessään kyky erottaa hyvän pahasta eli tässä tapuksessaväärän opin oikeasta puhtaasta evankeliumista!

    Kun lukee sinun kirjoituksia niin tulee vaan käsitys että olet jo vauvasta (kasteestasi) alkaen erottanut oikea väärästä, olenko ymmärtänyt oikein?

    Sitten tuleekin kysymys onko kaikilla vauvana kastetuilla tämä sama kyky, siis erottaa hyvä pahasta, Jumalan tahto valheesta?

    • Pasanen A. Pilkot Raamattua oman näkemyksesi mukaan.

      Lasta pitää kasteen lisäksi opettaa.

      5.Mooseksen kirja:
6:7 Ja teroita niitä lastesi mieleen ja puhu niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi.
11:19 ja opettakaa ne lapsillenne, niin että puhut niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi.

    • Paukkunen Kari juuri tuosta perustuukin kysymys, mistä lapsi tietää onko annettu opetus oikeaa? Siis onko lapsellakyky erottaa oikea opetus väärästä?

    • Vielä tuohon tuomaasi Mooseksen kirjan kohtaan, siis tuo VT.n puolelta, kuinka sen voi sovittaa evankeliumin sanan kanssa?

      Eikö tuon ”opettamisen” perusta romahda siinä että Jeesus sanoo:

      Matt. 13:15
      Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’

    • Jeesuksen käsky ei kumoudu sinun esittämälläsi tavalla.

      Kastamalla ja OPETTAMALLA:

      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 
28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.” (Joh.)

    • Ari

      1) Miksi kummassa puhut oikean väärästä erottamisesta silloin kun puhumme JUMALAN LAHJASTA
      KASTEHAN ANTAA JUMALAN LAPSEUDEN.
      PYHÄN HENGEN TYÖ ON SIINÄ, ETTÄ JO KASTEESSA OLEMME LIITETYT USKON YHTEYTEEN.
      Miksi sitten menet sotkemaan tuohon Jumalan työhön jotain sellaista mitä me saamme vastaanottaa elämäämme vasta vuosien kuluessa.

      JOTEN ARI HYVÄ

      ÄLÄ SOTKE KÄSITTEITÄ! .

    • Ari

      Puhut oikean ja väärän opetuksen erottamisesta.
      Ota tosissasi Raamatun opetus ja luovu jo lopultakin jumalattomasta harhaisten opin käsitysten julistuksesi.
      Muista että kirkko on totuuden pylväs. Tämän totesi jo Paavalin kirje Efeson piispalle Timoteukselle.

      1.Timoteuksen kirje:

      3:15 että, jos viivyn, tietäisit, miten tulee olla Jumalan huoneessa, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden pylväs ja perustus.

    • ”Onko lapsella kyky erottaa oikea opetus väärästä?” Lapsella on yleensä kyky erottaa, haluaako häntä opastava aikuinen hänen parastaan vai ei. Minulle opetettiin lapsuudessani laulu: ”Jeesus mua rakastaa. Raamattu sen ilmoittaa. Vaikka olen heikkokin, hän mua hoitaa hellimmin.” Tämä oli sen ikäiselle juuri se oikea opetus ja minulla oli kyky se sellaisena ottaa vastaan.

  2. Kerron erään tositapauksen, mikä liittyy tähän luterilaiseen kansankirkkoon. Toivottavasti tämä tällainen ei ole kovin yleistä.

    Eräs ystäväni oli toisena opettajana eräällä kesäisellä rippileirillä. Seurakuntayhtymästä kukaan muu kuin ystäväni ei ollut suostunut lähtemään tälle leirille opettajaksi, josta eräs tietty pappi oli päävastuussa.

    Olin järkyttynyt, kun kuulin, mitä tämä kansankirkon pappi oli kertonut ystävälleni. Kun kaikilta leiriläisiltä haluttiin palautetta, eräs nuori tyttö iloitsi siinä siitä, että leirillä puhuttiin Jeesuksesta. Monien muiden mielestä leirillä oli ollut hienointa uiminen, pelailu, yhdessäolo ym. ja senhän pappi hyvin ymmärsi ja hyväksyi.

    Mutta miten tämä pappi oli kommentoinut ystävälleni tämän tytön vastausta. Papin mielestä tämän tytön täytyi olla ainakin hiukan sairaalloinen tällaisen vastauksen takia!? Susi lammasten vaatteissa!?

    Mutta niin kuin alussa sanoin, toivottavasti tämä ei ole kovin yleistä kansankirkossakaan. Vai olenko tässä asiassa liian sinisilmäinen ja hyväuskoinen?

    • Mika

      Kiitos kommentistasi

      Toivottavasti tuo kertomasi pappi on poikkeus joka vahvistaa säännön.

      Isoon joukkoon kun saattaa aina päästä mukaan sellaisia, joiden työ ei kaikilta osin osu kohdalleen.

  3. Ari

    Jälleen kerran yrität käyttää raamatunlauseita tiiliskivinä, joita paiskot toisia uskovia vastaan.

    Lopeta hyvä ihminen tuollainen kerrassaan jumalaton reuhtomisesi kristillistä uskoa vastaan.

    Tämä tyylistäsi.

    Sitten asiaan.. Sinulla on aivan virheellinen käsitys Uuden ja Vanhan testamentin välisistä suhteista.

    1) Ota huomioon että Jeesuksen Raamattu oli AINOASTAAN VANHA TESTAMENTTI.
    Opetuslasten ainoa Raamattu oli AINOASTAAN VANHA TESTAMENTTI.
    Apostolisten isien ainoa Raamattu oli AINOASTAAN VANHA TESTAMENTTI.
    Kirkkoisien Raamattu oli VANHA TESTAMENTTI mutta siihen otettiin mukaan myös Uuden testamentin tekstejä, aluksi vähemmän, myöhemmin enemmän.

    JOTEN ARI HYVÄ
    JOS HALUAT OLLA JEESUKSEN SEURAAJA IHAN KONKREETTISESTI , eli siis tehdä arkisessa elämässäsi aivan samoin kuin Jeesus teki niin OTA TOSISSASI VANHA TESTAMENTTI.

    2) Edelleen sinun pitää luopua jukuripäisestä asenteestasi asiansa tuntevaa kirkon julistusta kohtaan, jotta voisit huomata miten KAUTTA KOKO UUDEN TESTAMENTIN TEKSTIEN SUURIN OSA TEKSTIEN SISÄLLÖSTÄ ON TÄYSIN RIIPPUVAISTA VANHAN TESTAMENTIN VAIKUTUKSESTA.

    Jeesus itsekin ilmaisee tämän Joosef Kihlaajan veljelle Kleopaalle ja toiselle ( todennäköisesti tämän pojalle Simon Jerusalemilaiselle,joka myöhemmin toimi Jerusalemin järjestyksessään toisena piispana vuosina 63-107 Jaakobin jälkeen.) Emmauksen tiellä, miten hänen elämänsä ja opetuksensa toteutti Vanhan testamentin ennustukset.

    Luukkaan evankeliumi:

    24:44 Ja hän sanoi heille: ”Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa”.

    Joten ARI

    Jos tahdot vapautua oppisi haihatteluista sinun olisi aihetta ottaa oppia asiansa tuntevaa kirkon opetusta eikä mennä omien oikkujesi viettelemänä paiskomaan mitä sattuu suusta ulos tulemaan.

  4. Muistaakseni Pyhäinpäivän epistolateksti on kirkollisen siunaamisen kaavassa. Ainakin itse olen sen aina lukenut siunaustilaisuudessa. Sen ja kasteen yhteys näkyy vanhassa Siionin laulussa: ”Mik´ on tuo joukko luvuton, tuoll´ ylhäällä, päässänsä heillä kruunut on ja palmut käsissä? He ympäröi kanss´ enkelten nyt istuinta ja sävel kultaharppujen säestää laulua…..Heill´ OTSIIN MERKIT piirretyt on kirkkahat; ne ennen salass´ , ilmi nyt, kuink´ on ne ihanat.” – Kastetilaisuudessa me olemme piirtäneet otsaan ja rintaan ristin merkin. Se on täällä näkymätön, mutta Jumalan Elämän kirjaan merkitty. Näkymätön merkki suojelee lapsiamme elämän matkan verran.
    Lapsen viisautta ei saa aliarvostaa. Minulla olisi kymmeniä esimerkkejä parivuotiaan lapsen oivalluksista. Ovathan he kuunnelleet uskovan äidin kohdussa hengellisiä lauluja (joita minäkin osasi ulkoa jo alakoulun lauantaisin, kun lauloin niitä koulutunnilla, jolloin lapset saivat esittää omaa ohjelmaansa). Terävin esimerkki on veljestäni, joka kaksi(2)-vuotiaana meni isääni vastaan, kun hän oli seurojen ajaksi mennyt kalaan. Isä otti pojan syliinsä, jolloin poika sanoi: ”Isä, myö männää äitin kanssa taivaaseen, mutt´ sie et pääsekkää!” Lapsen sana mursi isän sydämen ja hän nöyrtyi parannukseen. Minä sain kaksi vuotta myöhemmin syntyä uskovaiseen kotiin.
    Pyhäinpäivän evankeliumiteksti on vuorisaarnan alusta, jossa Jeesus selkeästi antaa opetuslapsille ja meillekin ”autuuden tuntomerkit”. Niitä lukiessamme joudumme tarkistamaan nimenomaan omaa hengellistä tilaamme. Onko meissä nykyaikaisissa ihmisissä mitään merkkejä siitä, että olisimme ”oikeassa uskossa”. Sellaisessa rehellisessä itsetutkistelussa ei ole mitään aihetta osoitella sormella toisia uskovia, saati riidellä oikeassaolemisesta. Herra armahtakoon meitä kaikkia! – ”Oi, jos sinne minäkin murheen maasta pääsisin!”

    • Valma

      Kiitos sinulle sydämellisestä puheenvuorostsi

      Annat hyvän todistuksen uskosta ja sen antamasta elämästä joka vaikuttaa koko ihmisen elämänkulkuun

    • Ari

      VT:n ja UT:n erojen sijaan haluan tuoda esiin sen mistä niissä on kysymys.
      Kumpikin kertoo, mitä Jumalan on tehnyt.
      Usko on luottamuksensa panoa tähän yhteen ja samaan Jumalan alati jatkuvaan tekoon, myös meidän aikanamme. Jumala itse toimii hyvyydessään ja armossaan meille ihmisille pelastavan uskon antaen.

      Johanneksen evankeliumi:
      6:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: ”Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt”.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25