Kansat kasteen kautta Kunnian Kuninkaan kartanoon


Kuvassa Loimaan evankelisen kansanopiston Toveriliiton sihteeri Eino Knuutila puhuu Someron seurakuntakeskuksessa torstaina 23.10.2025 Toveriliiton vieraillessa rakkaassa seurakunnassamme.

Tässä toisessa kuvassa on kolme kotikirjastoni Raamattua

vasemmalta alkaen

Raamattu tšekiksi, Uusi testamentti sanskritiksi ja Raamattu esperantoksi

Lauantai 1.11.2025

Pyhäinpäivä

Pyhien yhteys

Pyhäin päivän epistolasta nostan esiin pari kohtaa.

  1. Ensinnäkin kirkon katolisuuden eli koko maailmaa koskevana Jumalan kansana.
  2. Jo Abraham sai lupauksen siitä, että kaikki kansat tulevat hänessä siunatuiksi. Tämä toteutui Jeesuksessa Kristuksessa. Jumala otti ihmisyyden ja tuli keskellemme. Ihmisyyden puolesta hän on Abrahamin jälkeläinen, Jumaluuden puolesta ikuinen ja kaikkivaltias Jumala. Kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan hän sovitti koko maailman kaikki ihmiset kaikkina aikoina ja antoi tulevaisuuden ja toivon koko maailmalle.
  3. Nyt taivaan valtaistuimellakin hän on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.
  4. Ilmestyskirja kuvaa tätä taivaallisessa näyssä: Ihmiset kaikkialta ja kaikista oloista ovat kokoontuneet Jumalan valtaistuimen eteen. Siellä Jumalan Poika, joka Jumalan Karitsana antoi sovitusuhrin puolestamme, istuu Jumalan istuimella ja kaikki kansat kootaan hänen eteensä.
  5. Luther iloitsi tästä suunnattomasti, koska Jumalan valtaistuimella istuu Vapahtajamme, joka puolustaa meitä ihmisiä.
  6. Toiseksi kasteen merkitys taivaaseen pääsemisen merkkinä.
  7. Ilmestyskirjassa valkea vaate kuvaa kasteen toimitusta. Jos vain oli mahdollista käytännössä toteuttaa, niin vanhassa kirkossa kasteen toimituksessa annettiin juuri kastetulle valkea vaate, vanhurskauden vaate, kuten Ilmestyskirja sitä nimittää. Tämä kasteen antama Jumalan vanhurskaus on tulevan taivaan saliin pääsyn suurena tuntomerkkinä.
  8. Vanhan kirkon isiltä on ajatus, että luonnollinen syntymä antaa meille tämän ajallisen elämän, mutta kasteen antama uudestisyntymä antaa meille iankaikkisen elämän. Niin paljon kuin iankaikkisuus on ajallisuutta suurempi, niin paljon luonnollista syntymää suurempi on kasteen antama uudesti syntymä.
  9. Kaste liittää meidät Kristuksen sovintotyöhön Golgatan ristillä.
  10. Siksi Ilmestyskirjassa puhutaan tästä sovintotyöstä: Valkeat puvut on pesty Karitsan veressä. Tässä siis sanotaan, että kaste liittää Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen todellisuuteen.

Niinpä juuri kasteen välityksellä

koko maailmasta kootaan

kaikista kansoista ja kaikista kielistä

ihmisiä Taivaan Kartanoon,

Jumalan valtaistuimen eteen

Jumalan antamaan ikuiseen elämään

taivaan riemua viettämään.

Toinen lukukappale eli epistola: Ilm. 7:2–3, 9–17

Johanneksen ilmestyksestä, luvusta 7

Näin vielä yhden enkelin,

joka nousi idästä kantaen elävän Jumalan sinettiä.

Hän huusi kovalla äänellä noille neljälle enkelille,

joille oli annettu valta hävittää maata ja merta:

”Älkää hävittäkö maata, älkää merta älkääkä puita,

ennen kuin olemme painaneet sinetin meidän Jumalamme palvelijoiden otsaan.”

    Minä näin suuren kansanjoukon,

niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan.

Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä.

He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä

yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa ja huusivat kovalla äänellä:
      – Pelastuksen tuo meidän Jumalamme,
      hän, joka istuu valtaistuimella,
      hän ja Karitsa!
    Kaikki enkelit seisoivat valtaistuimen, vanhinten ja neljän olennon ympärillä,

ja he heittäytyivät kasvoilleen valtaistuimen eteen

ja osoittivat Jumalalle kunnioitustaan sanoen:
      – Aamen.
      Ylistys ja kirkkaus,
      viisaus, kiitos,
      kunnia, valta ja voima
      meidän Jumalallemme
      aina ja ikuisesti!
      Aamen.
    Yksi vanhimmista kysyi minulta:

”Keitä nämä valkeavaatteiset ovat?

Mistä he ovat tulleet?”

Minä vastasin: ”Herra, sinä sen tiedät.”

Hän sanoi minulle:
      – Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta.
      He ovat pesseet vaatteensa
      ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
      Sen tähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä
      ja palvelevat häntä hänen pyhäkössään
      päivin ja öin,
      ja hän, joka istuu valtaistuimella,
      on levittänyt telttansa heidän ylleen.
      Nälkä ei heitä enää vaivaa, ei jano,
      enää ei heitä polta aurinko
      eikä paahtava helle.
      Karitsa, joka on valtaistuimen edessä,
      kaitsee heitä
      ja vie heidät elämän veden lähteille,
      ja Jumala pyyhkii heidän silmistään
      kaikki kyyneleet.

________________________________

Tšekiksi Raamattua voi lukea esimerkiksi osoitteesta

Zjevení Janovo 7 | Bible.is

tai osoitteesta Revelation 7 Czech BKR

ja kuunnella esimerkiksi osoitteesta Zjevení Janovo 7 | Bible.is

sanskritiksi voi lukea esimerkiksi Revelation 007 ॥सत्यवेदः॥ Sanskrit Bible

tai täältä jopa 22 eri kirjaimistolla

Revelation Chapter 7 (DEV) | Bible Study with AI | Hail Mary

ja esperantoksi esimerkiksi täältä

Apokalipso de sankta Johano 7 Esperanto

117 KOMMENTIT

  1. Pyhäinpäivän aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä:

    https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/lauantai-1-11-2025/

    Ilmestyskirjan lukua seitsemän voi lukea vaikkapa täältä Pipliaseuran sivustolta. Panen viittaukset suomennoksiin 2020 ja 1992, ruotsinnokseen 2000 sekä käännöksiin vienankarjalaksi 2011 ja pohjoissaameksi 2019:

    https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020,B2000,KR92,KAR11,Biibbal/REV.7

    • Tämäkin kaveri unohti kertoa, mitä teologinen tiede tietää historiallisesta Jeesuksesta. Historian Jeesus ei koskaan kutsunut itseään Jumalaksi eivätkä opetuslapset pitäneet häntä Jumalana. Kirkossa syntyi erilaisia evankeliumeja, mikä todistaa, että kirkko ei pitänyt Jeesuksen sanoja jumalallisina ja koskemattomina, vaan kirkko muokkasi vapaasti Jeesuksen sanoja ja sepitti niitä uusia ja pani uudet lisäykset Jeesuksen nimiin. Tästä syystä meillä on runsaasti erilaisia evankeliumeja, jotka kaikki todistavat eri tavalla Jeesuksesta. On neljän tutun lisäksi Marian evankeliumi, Pietarin evankeliumi, Tuomaan evankeliumi. Kaikki tämä todistaa, että kirkko sepitti kertomuksia Jeesuksesta vapaasti. Silti piispat ja papit eivät suostu kertomaan totuutta historiallsesta Jeesuksesta.

      Tuhannet eksegeetit ympäri maailman tietävät, että Jeesus oli yksi meistä, tavallinen ihminen ja Jumalan lähettiläs, jonka sanoman kirkko turmeli. Paavali keksi omasta päästään Ristin tapahtumat ja loi sovituskuolemateologian. Jeesus ei sellaista itse koskaan opettanut. Totuus paljastuu kaikille kuoleman jälkeen. Oikea Jumala nimittäin kertoo sen kaikille. Silloin usko vaihtuu näkemiseen ja saamme kuulla, että Jeesus oli Jumalan lähettiläs. On surullista, miten kirkko tekee kaikkensa estääkseen Totuuden paljastumisen. Kirkko teki pikku hiljaa Jeesuksesta Jumalan ja kehitys huipentui Johanneksen evankeliumissa ja Nikeassa vuonna 325. Minua on turha syyttäää eksegetiikan tutkimustuloksista. Minä en niitä ole keksinyt, vaan kertonut eteenpäin. Kansalla on oikeus tietää historiallien totuus Jeesuksesta.

    • Pasi

      Tekstiisi sisältyy useampi kohta, joissa esiintyy vastattavia väitteitä

      1) Ensinnä yleinen huomio väitteittesi yleislinjasta. Sen linja on eräiden yksittäisten ihmisten esittämien mielipiteitten pitäminen yleisempänäkin virtauksena ja useinkin tähän liittyy myös useinkin ajatus, että nyt vasta uskallettiin sanoa sellainen totuus, jonka muka ”kaikki” olivat tietäneet jo ennenkin, mutta olivat ne salanneet aikaisemmin ja vasta nyt se lausuttiin julki.
      Tällaisia eräiden poikkeavien teorioitten julistamisista tehtyjen väitteitten esiintyminen ei ole mitään uutta vaan jo viime vuosisadan aikana niitä on esiintynyt aina siellä täällä. Useinkin revitään suuria otsikoita,, jotka sivuuttavat itse taustalla olleen alkuperäisen tutkimuksen ja siitä jonkun tekemän yksipuolisen esittelyn. Sen sijaan aletaan keskustelemaan tämän yksittäisen henkilön omista mielipiteistä ikään kuin se muka olisi yleisempikin näkökulma.

      Tämä lyhyesti tästä kommenttisi esittämän asian keskusteluteknisestä tasosta yleisen vastaavia trendejä sisältäneitten ”uutisten” joukossa.

    • Pasi

      2) Käsite ”historiallinen Jeesus” sisältää useammankin luonteisia perinteen kerrostumia.

      Yksi niistä alkoi jo 1600 -luvulla ja sen pyrkimyksenä on tutkia Jeesuksen elämää historiallisen tutkimuksen menetelmin.

      Uudentyyppinen ote muodostui 1800 -luvulla, kun tuon vuosisadan aikaisia aatteellisia ja ideologisia ajatuksia alettiin lukea evankeliumeihin.

      1900 -luvulla on syntynyt uudenlaisia suuntauksia, joissa Jeesus kuvataan milloin minkäkin ideologisen mallin edustajaksi.

      Kerran sain arvosteltavakseni erään kirjan, jota mainostettiin Pontius Pilatuksen kirjeiden antaman sisällön esille tuomiseksi. Heti huomasin teoksen olevan vapaan sepityksen joka on syntynyt sotien välissä Englannissa jossain satamakaupungissa. Kun myöhemmin sain selville teoksen alkuperäisen julkaisutiedon, niin kaikki mihin tyyli viittasi piti paikkaansa, ja tarkaksi painovuodeksi osoittautui 1924.

      Kerran törmäsin teokseen jota kirjoitettaessa oli luettu muutama Qumranin teksti, jopa 1950 -luvulta erään tutkijan tekemä virhetulkinnan muoto, jonka tämä itse oli huomannut virheeksi noin pari vuotta myöhemmin, ja tuon virhetulkinnan seuraamisen takia kirjassa esitettiin historiallisesti vääristynyt kuva Pyhän maan historiasta ja Jeesuksen asemasta sen sisällä. Kirjan erityisiin väitteisiin kuului mm. se että Jeesus muka oli opetellut erään joogan muodon, joka syntyi vasta 1860 -luvulla.

    • Pasi

      3) Väitteeseesi ettei Jeesus itse pitänyt itseään Jumalana voi vastata viittaamalla niiden eksegeettien väitteisiin, jotka sanovat Jeesuksen kuolemantuomion syyksi sen, että Jeesus väitti olevansa Jumala.

      Väitteeseesi etteivät Jeesuksen seuraajat pitäneet Jeesusta Jumalana voi vastata viittaamalla Tuomaan lausuntoon: ”Minun Herrani ja minun Jumalani.”

    • Pasi

      4) Mainitset erilaisia evankeliumeita, joita on syntynyt eri aikoina. Suurin osa näistä on syntynyt vanhempien evankeliumien antaman esimerkin pohjalle.

      Näiden toisten evankeliumien teologinen aines on peräisin myöhemmältä ajalta ja niissä Raamatun evankeliumien ainesta muuttaen on luotu sanomaltaan kokonaan uudenlaisia kertomuksia. (Aina en tiedä ovatko nuo muutokset syntyneet jo ennen tekstit nykymuodossa kirjoittaneita vaiko vasta kirjoittajan työn alla.) Näistä olen ruotsiksi pitänyt luentosarjan Tuomaan evankeliumista. Valmisteluissani paneuduin tekstin koptilaiseen alkukieleen. Siinä Raamatun evankeliumien kristillinen sanoma on muutettu gnostilaisuuden sanomaa esille tuovaksi.

      Evankeliumikirjallisuus on vieläpä meidän aikaamme asti käytössä ollut kirjallisuuden muoto. Mainittakoon mm. nobelisti José Saramagon teos Jeesuksen Kristuksen evankeliumi (O Evangelho Segundo Jesus Cristo, 1991), jossa kirjoittajan ateistinen aate ja kommunistinen poliittinen näkemys päästetään esille hyvinkin selkeästi korostaen.

    • Pasi

      5)

      Mainitset Nikean kokouksen.

      Tänä vuonna vietämme kirkolliskouksen vuosijuhlaa.

      Sitä on aiheellista juhlia sillä se on niin merkittävä tapahtuma kirkkomme historiassa.

      Aikoinaan meillä Somerolakin pappina toiminut Tomi Karttunen, joka toisinaan kirjoittaa hyviä blogeja myös täällä Kotimaan lukijablogeissakin, on kirjoittanut juhlavuoden kunniaksi kirjan

      Nikea 325 / Jakamattoman kirkon perintö 2000-luvulla
      Nikea 325.
      Kirja , kovakantinen
      Karttunen, Tomi, kirjoittaja ; Väyläkirjat
      Väyläkirjat 2024

      Suosittelen kirjaa sinulle Pasi, jotta saisit historiallisen näköalan, mistä on kysymys ja miten eri aikakausina on konsiilin käsittelemää oppia käsitelty.

      Samaten suositelen kirjaa kaikille muillekin lukijoillemme, joilla vain vähääkään on mahdollisuuksia kirjaan tutustua.

    • Pasi

      6) Väität, etä Jeesus on vain taivaallinen sanasaattaja.

      Tämä oppi ei ole mikään uutuus. Se esiintyy jopa islamissa, missä Jeesusta pidetään Muhammedin jälkeen suurimpana profeettana.

      Jeesuksen sovintotyö on kuitenkin esillä jo aivan kristinuskon vanhimmissa teoksissakin, nimittäin Paavalin kirjeissä.

      Aikoinaan luentosarjassani kristinuskon ja islamin välisistä suhteista toin monien muidenkin näkökohtien joukossa sen että hyvin paljon sellaista mikä näyttää uskontojemme välillä erilaiselta, itse asiassa onkin vain saman perinteen kasvamista eri suuntiin ja mikä näyttää samanlaiselta, itse asiassa onkin noussut erilaista perinteistä ulkoisten historiallisten tekijöiden takia.

      Joitakin yksityiskohtia käsittelin niin, että lähdin vanhasta kirkkoisien tekstistä ja menin perinteen kulkeutumisen syyrialaisen kristinuskon kautta arabialaiseen ympäristöön ja Arabian profeetan tuotantoon.
      Koraanin eräät arabialaiset ilmaukset nimittäin voidaan jäljittää aina vanhojen kirkkoisienkreikankieliseen tuotantoon.

      Jonkin verran yksinkertaistaen voisi sanoa että Abrahamin jälkeläisistä nuo Ismalin jälkeläiset ja me hengellisesti Isakin jälkeläiset elämme saman perinteen eri haaroissa, mutta suurimmat erot tulevat opissa Pyhästä Kolminaisuudesta ja Jeesuksen sovintotyöstä Jumalana ja ihmisenä yhdessä persoonassa.

      Pidän Jeesuksen sovintotyöstä irrotettua opin suuntaa perin yksipuolisena, kuin vartalostaan irrotettuna yksittäisenä jäsenenä.

      7) Aivan eri kysymykseen liittyen yksi yksityiskohta.

      Arabiassa ja sen mukaisesti myös Korranissa Jeesuksen nimi on syyrialaisen perinnnehistorian mukaisest ”ISA”.

      Pekka nimi on suomalainen vastine Pietarista, Antti Andreaasta

      ja Pasi Basileuksesta jne

      Yhtä luonnollista on että alkuaan kreikaksi kirjoitetussa Uudessa testamentissa käytetään Vanhasta testamentista otetuista nimistä niiden kreikankielistä nimimuotoa.
      Onhan Mooseksen seuraajan ja myös meidä Vapahtajamme kreikankielinen nimi jopa kielitieteellisesti vanhempi kuin nykyisin haprean kielisestä ääntämisessä peräisin oleva Joosua nimi.

      Septuaginta käännös kreikaksi on vanhimmilta teksteiltään suurimmaksi osaksi peräisin noin vuosien 300 -200 eKr. väliseltä ajalta, kun taas kielen muuttumisen aikaan saamien kielilakien mukainen heprealainen masoreettien aikakauden ääntämyksen eri osat ovat peräisin noin vuosisadoilta 600-1000 jKr. Siis näiden äänteiden muutos kertoo noin tuhannen vuoden ajan kehityksen tuoman muutokse.

  2. Kaikki on lahjaa:

    1.Korinttolaiskirje:
4:7 Sillä kuka antaa sinulle etusijan? Ja mitä sinulla on, jota et ole lahjaksi saanut? Mutta jos olet sen saanut, niin miksi kerskaat, ikäänkuin se ei olisi saatua?

    Kaiken on Jumala itse meidän hyväksemme tehnyt ja lahjaksi antanut.
    Sovitus ristillä on Jumalan lahja koko maailmalle. Minulla ei ole siihen mitään osuutta. Samalla tavalla kaste on Jumalan lahja. Sen olen saanut vastaanottaa avuttomana. Avuton olen edelleenkin joka päivä ilman Jumalan armoa ja anteeksiantamusta.

    Kiitos blogista ja Jumalan työn ylistämisestä!

  3. Pipliaseura on saanut valmiiksi uudet käännökset Ensimmäiseen Mooseksen kirjaan ja Jobin kirjaan.
    Näitä käännöksiä tarkastellaan webinaarissa 3.11.2025 klo 18.
    Halutessaan sinne voi etukäteen lähettää kysymyksiä. Myös webinaarin aikana voi kirjoittaa kysymyksensä.
    – Tässä nettiosoitteessa annetaan tietoa käännöksistä
    – Sieltä pääsee lukemaan tai kuuntelemaan näitä uusia käännöksiä.
    – Samaten siellä on myös ilmoittautumisen valikko.

    https://www.raamattu.fi/1-mooseksen-kirja-ja-jobin-kirja?ct=YTo2OntzOjY6InNvdXJjZSI7YToyOntpOjA7czo1OiJlbWFpbCI7aToxO2k6MzgxO31zOjU6ImVtYWlsIjtpOjM4MTtzOjQ6InN0YXQiO3M6MjI6IjY4ZjliZDRkNzk1MWQwOTc0NTY3MTAiO3M6OToic2VudF90aW1lIjtpOjE3NjExOTczODk7czo0OiJsZWFkIjtzOjY6IjEzMzc0MiI7czo3OiJjaGFubmVsIjthOjE6e3M6NToiZW1haWwiO2k6MzgxO319&utm_source=mautic&utm_medium=email&utm_campaign=1MJ-julkaistu-t

    • Tänään 27.10.2025 kuuntelin Jobin kirjan uuden suomennoksen edellä olevalta sivustolta.

      Kun nyt olen kuunnellut sekä Ensimmäisen Mooseksen kirjan että Jobin kirjan nin täytyy olla kiitollinen näistä uusista suomennoksista. Ne virvoittavat tuoreella otteellaan.

      Kiitos kääntäjille!
      Kiitos lukijalle!
      Kiitos Pipliaseuralle!
      Ja yli kaiken: Kiitos ja ylistys Jumalalle hänen sanansa rikkaudesta!

    • Tiistaina 28.10.2025 kuuntelin äänikirjana Ensimmäistä Mooseksen kirjaa luvut 1 – 25 uutena suomennoksena toiseen kertaan Pipliaseuran sivustolta.

      Todella miellyttävä kokemus Jumalan sanan kuuntelemisessa.

  4. Tässä tulee vaan mieleen kuinka suomen kansa on kastettu eli ennen oli uskontopakko ja silloin oli melko pakko kastattaa vauvat, jokku ”viisaammat” voivat selittää jos ei ollut pakkoa!

    Nykyisin ei enää ole pakkoa niin vanhemmat voivat päättää kastetaanko vauva vai ei!

    Nyt näistä herrääkin kysymys kuka siis on määritellyt ja määrittää ihmisen pelastuksen, siis jos kaste on yhtäkuin pelastus?

    • 28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. 
28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 
28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.” (Joh.)

      Markuksen evankeliumi:
16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

      Kuka on käskyn antanut?

    • Kari

      Kiitos hyvästä vastauksesta

      Todellakin

      – kansat kansoina tehdään opetuslapsiksi KASTAMALLA

      ja

      – evankeliumi kuuluu KAIKILLE LUODUILE ja tähän liittyy kaikkien kastaminen uskon todellisuuteen sisälle pääsemiseksi.

    • Ari

      Usko on yhteinen usko pyhien yhteydessä. Näin myös uskon olemuksesta ja todellisuudesta seuraa, että pienimmät lapsetkin on otettava tämän yhteisen uskon yhteyteen pyhän kasteen sakramentissa.

  5. Te luetella kuin piru Raamattua, siis yhden jakeen perusteella teette iankaikkisen elämän pohjan, siis näyttäkää nyt kuinka sovitatte oppineet muihin Jeesuksen sanoihin, kuten parannukseen ja nöyrtymiseen.

    Voiko teitä opettaa pitämään kaikki Jeesus on käskenyt pitää, ei voi, ette ota Jeesuksen sanoja vastaan!

    • Ari

      1)

      Tämän kerran varoitan sinua: Älä enää koskaan mene herjaamaan Kristuksen omia jumalattomalla solvauksellasi, kun väität Kristuksen omia muka sellaisiksi, jotka eivät ota todesta Vapahtajamme sanaa!

      Muista, että pelastus on Jumalan oma teko. Hän pysyy uskollisena liitossaan.

      Kun kiellät kasteen antaman Pyhän Hengen lahjan, niin tuolla Jumalan sanan vastaisella lauseellasi julistaudut Ilmestyskirjan väärän profeetan viettelysten seuraajaksi.

      Ilmestyskirjahan ilmoittaa, että tuo pahan viettelyksen henki, väärä profeetta heitetään tuliseen järveen. Älä siis enää jatka väärän profeetan viettelysten seuraamista.

    • Ari

      2)

      Väität meidän tekevän johtopäätöksemme vain yhden ainoan raamatunkohdan perusteella.
      Tässä lausut täydellisen hutin.

      Otammehan koko Raamatun sanan todesta aivan sen ensimmäisestä sanasta alkaen aina sen loppuun asti. Ja jopa hyvinkin perusteellisesti. Esimerkiksi Raamatun ensimmäisistä sanoista pidin kerran viikon seminaarin. Nostin esille miten noiden sanojen heprealainen teksti rabbinistisen menetelmän mukaisesti osoittautuu esiintyvän Uudessa testamentissa sen kreikkalaisen alkutekstin takana olevana semiittisenä ajatuskulkuna lukemattomia kertoja. Eräässä mielessä kautta koko Uuden testamentin.

      Esimerkiksi kasteen ensimmäinen kohta on jo luomiskertomuksessa

      Pyhä Henki liikkui veden mukana ja elämä syntyi!

      Tai tekstimme lisäksi, missä taivaaseen päässeet ovat saaneet kasteessa omakseen Kristuksen sovintotyön, kuten myös Room 6. luku sanoo kasteen liittävän meidät Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen.

      Ilmestyskirjan lopussa kerrotaan miten iankaikkisen elämän suurena pelastuksen eli iankaikkisen elämän virtana on Karitsan valtaistuimen luota tuleva VESI.
      Jälleen pyhän kasteen kuvaus.

      Ja koko maailmamme Kulkuun vaikuttava Jumalan työn rajaton suuruus:

      Kaste tuo meille pelastuksen tulevaisuudesta käsin. Iankaikkisen elämän rajattoman suuren ja ikuisuuteen asti ulottuvan elämän virta on tullut luoksemme jo kasteen suurena lahjana. Siis jo pienenä vauvana meidät kytkettiin tulevasta iankaikkisuudesta virtaavan veden turvin iankaikkisen elämän todelliseen osallisuuteen.

      Uskontunnustuksessa nimitämme Pyhää Henkeä Eläväksitekijäksi!

    • Ari

      3)

      Kysyt miten kaste liittyy parannukseen Jeesuksen toiminnassa

      Tässä kuvaus Jeesuksen toiminnasta

      Markuksen evankeliumi:

      1:15 ja sanoi: ”Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”.

      Tässä käytetään parannus -sanaa Jeesuksen työn kuvauksessa.
      Johanneksen evankeliumissa kerrotaan kuinka Jeesus tämän parannuksen antoi ihmisille. HÄN KASTOI.

      Johanneksen evankeliumi:

      3:22 Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi.

      Kumpikin evankeliumi kertoo tasan tarkkaan SAMAN ASIAN.

      Joten Ari

      Se minkä Vapahtajamme julisti saarnoissaan parannuksen tekemisestä sen toteutumana hän LAHJOITTI PARANNUKSEN KASTEEN TOIMITUKSESSA.

    • Ari

      4)

      Kysyt miten otamme huomioon nöyrtymisen Jeesuksen puheessa.

      Vastaus on se, että nöyrä ja nöyrtyä sanat esiintyvät evankeliumeissa

      tasan tarkkaan kaksi kertaa:

      Matteuksen evankeliumi:

      11:29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.

      18:4 Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.

      Näistä ensimmäisessä kohdassa Jeesus puhuu itsestään. Niin kuin Mooses aikoinaan oli luonteeltaan nöyrä, niin oli myös Vapahtajamme Jeesus.
      Vapahtajamme elämässä tämä tuli esille erityisesti siinä, että hän kärsi ristin kuoleman KOKO MAAILMAN SYNNIN RISTILLE KANTAEN.

      Joten Ari

      Huomaapa tämä sovintotyön avaruus Synti sana on KOKONAISOBJEKTI, ei siis vain joidenkin osa-alueitten sovitus.

      Toinen kohta Jeesuksen puheissa nöyrtyminen viitaa PYHÄN KASTEEN SAKRAMENTTIIN.
      Sanonta LAPSEN KALTAISEKSI TULEMINEN oli suora lainaus juutalaisesta kääntymyksen kasteesta, missä pakanoita otettiin juutalaisen uskon osallisuuteen. ’—-
      Olen kirjoittanut tässä blogeissani jo ennenkin, joten vain lyhyt kertaus asian näkökohdista.

      – kasteeseen tarvittiin rabbin lupa
      – koko perhe palvelijoineen piti kastaa samalla kertaa tai ketään ei saanut kastaa
      – kaste antoi juutalaisen kansan jäsenyyden
      – kaste antoi Pyhän Hengen eli siis oikeuden osallistua juutalaiseen jumalanpalvelukseeen täyden osallistumisen eli siis oikeuden tulla Jumalan pyhyyden täyteen kokemiseen..
      – kaste antoi KOKONAAN UUDEN ELÄMÄN AIVAN SEN ALUSTA eli siis se oli uudestisyntyminen koko perheelle kaikkine palvelijoineen

      Joten Ari

      Toinen kohta missä Jeesus puhuu nöyrtymisestä puhuu KASTEEN ANTAMASTA JUMALAN LAHJASTA.

      Tämän lahjat me kumpikin olemme saaneet jo vauvana ja nyt on vain pysyttävä tämän Jumalan kansan eli kirkon jäsenenä eikä heittää luotaan uskon luottamusta Jumalan suuriin lupauksiin hänen täytetyn pelastustekonsa perusteella.

      Sinun kohdallasi Ari tästä tarvitaan vain AIDOSSA NÖYRYYDESSÄ TULLA TAKAISIN ARMON OSALLISUUTEEN ELI SIIS PALATA JUMALAN KANSAN ELI KIRKON YHTEYTEEN.

  6. Matias Roto tuot nöyrtymisestä esille kaksi evankeliumin kohtaa, ne on tietysti oikein kun otetaan sana kirjaimellisesti, et vain tuo nöyrtymisenä sitä kun Jeesus sanoo:

    3 ja sanoi: ”Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.
    eikö tuossa ihmisen (aikuisen) tule nöyrtyä lapsenkaltaiseksi päästäkseen taivasten valtakuntaan?

    Mitä tuo tarkoittaa, siis ”kääntyä ja tulla lasten kaltaisiksi?

    • Ari

      Olen juuri edellä kuvannut, miten juutalaisessa yhteisössä ketään ei saanut kastaa jos yksikin taluden jäsen vauvasta vaariin ja isäntäväestä orjaan tai talon nurkissa eläneeseen kerjäläiseen aiottiin jättää kasteen ulkopuolelle,

      Joten Ari hyvä

      Koeta nyt ymmärtää, ettei voitu sallia ainoa kaan jäsenen taloudessa jäävän Saatanan omaksi kodin harrasta elämää tuhoon viettelemään. EI KETÄÄN.

      Edelleen huomaa, että kasteen antama pelastus EI OLE ihmisen oma teko, vaan Jumalan armon teko. Ilmaus
      ” — kastan —- N I M E E N ”
      kertoo, että perheen omistaja on vaihtunut Perkeleen omistuksesta Jumalan omaksi.

  7. 1:15 ja sanoi: ”Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”.

    Se minkä Vapahtajamme julisti saarnoissaan parannuksen tekemisestä sen toteutumana hän LAHJOITTI PARANNUKSEN KASTEEN TOIMITUKSESSA.

    Siis Jeesus julisti ”tehkää parannus!” Mitä tuo tarkoitti kuulijoille? Tekivätkö kaikki parannuksen?

    Siis kuinka voi kastaa ellei kastettava itse anna siihen lupaa/ota sitä?

    Tuot vielä ettei kastetta voinut toimittaa ilman rabbin lupaa ja koko perhe ja palvelusväki samalla kertaa, kuinka tuon voi löytää evankeliumista?

    • Ari

      Juuri edellä tuo parannuksen tekeminen tarkoittaa sitä, että tulee Jeesuksen omaksi KASTEEN VÄLITYKSELLÄ.

      Kasteessa Jeesus itse lahjoittaa uskon osallisuuden kasteen saajalle eli ihminen saa osakseen pannuksen Jeesuksen kasteessa.

  8. Matias Roto toteat:””Opettele sisältä lukua, niin ettet mene lukemaan Raamatun teksteihin sellaista, mitä niihin ei ole kirjoitettu.””

    Toi on kyllä hyvä ”vitsi” kun se tulee sinun kirjoittamana, siis kukaan ei lisää ja poista Raamatun teksteihin enempää kuin sinä.

    Tässä tulee se ajatus että kun Pietari oli seurannut Jeesusta kolme vuotta ja saanut todella hyvää opetusta niin hänkin joutui nöyrtymään, siis onko ketään jonka ei tarvitse nöyrtyä Jeesuksen edessä ja tunnustaa ettei ole kuullut Jeesusta!

    Siis jotkut kuvittelevat olevansa jo vauvasta asti oikeassa uskossa, mutta voivatko olla kun kerran eivät ole nöyrtyneet, eivät voi!

    3 ja sanoi: ”Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.

    • Ari

      Jälleen toistat samoja ajatuksiasi kuin aikaisemminkin tuomatta mitään uutta näkökulmaa omien luulottelujesi lisäksi.

      1) Kuvitelmasi liikkuvat omissa mielikuvituksesi luomissa uomissa ilman, että tulkintasi liikkuisi Raamatun sanoman reaalisessa todellisuudessa.
      Asiallisten historiallisten tapausten esittelyä et ota vastaan, vaan mieluummin pitäydyt omiin pilvilinnoihisi.
      En siis lisää Raamatun teksteihin mitään ulkopuolelta tullutta vierasta oppia, vaan ainoastaan yritän ravistella sinua hereille omien mielikuvituksellisten luulottelujesi mielikuvitusmaailmoistasi.

    • Ari

      2) Jälleen kerran puhut Pietarista todella ymmärtämättömästi.

      Sijoitat Pietarin nöyrtymisen väärään ajankohtaan. Varsinaista nöyryyttä hän osoitti silloin, kun hän oli tarjonnut veneensä Jeesuksen saarnatuoliksi. Silloin hän tunnusti oman syntisyytensä Jeesuksen pyhyyden edessä.
      Mutta synnin tunnustamisessa apu ihmisen hädänalaiseen tilaan ei tule itse synnin tunnustamisen yhteydessä, vaan vasta synnin päästön sana on ratkaiseva. Vasta Jumalan antama anteeksianto ojentaa parannuksen.
      (Vertaa auton korjaukseen. Vikavalo ei POISTA esiin tullutta häiriötä, vaab ainoastaa ilmoittaa, että korjattavaa on. Vasta tuota seuranneessa korjauksessa vika poistuu. Sama on ihmisen havahtuminen synnin tunnustamiseen ja sitä seuraavan SYNNINPÄÄSTÖN julistuksen välillä.)
      Siis vasta Jeesuksen antamalla synninpäästöllä on ollut merkitystä Pietarin pelastukseen ja kutsuun evankeliumin palvelijaksi.

      ”Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät”: sanoo Jeesus ihmisen pelastavasta valinnasta, johon Pietarin tapauksessa liittyi myös tehtävän anto Jumalan sanan palvelijaksi.

      Edelleen.

      Ota huomioon, että Tiberiaan järven rannalla Jeesus asetti Pietarin piispan tehtävään. Siellä Pietari sai kolme kertaa kysymyksen ja kolme kertaa Jeesus toisti PIISPAN virkan asettamiseen liittyvät sanat Jumalan valtuuttamana kaitsijana eli siis piispana toimimisesta.
      Sama periaate toistuu yhä meidänkin aikanamme piispan virkaan vihkimisten kaavassa. Muutamia yksityiskohtia vain on muuttunut historian aikakausien muutoksien huomioon ottamisessa kaavan sovittamiseksi kunkin kauden olosuhteisiin sopivaksi.

      (Jos jaksat lukea englanniksi tieteellistä tekstiä, missä käsitellään Pietarin keskustelua heprean kielen erityispiirteiden läpi tuloa kreikankieliseen tekstiin, mikä on Uuden testamentin alkukieli, niin voin hakea sitä erään kansainvälisen tieteellisten tutkimusten sivustolta, missä on valtaisan aavan meren verran eri alojen uusimpia tutkimustuloksia. Siitä on joku aika kun sen luin, joten vaivaudun vain, jos asia sinua todella kiinnostaa. Noita ilmoituksia eri aiheiden tutkimuksistahan tulee lähes päivittäin, jonain päivänä useitakin.)

    • Ari

      3)

      Uskoon liitytään kasteen välityksellä.

      Muista JEESUKSEN lähetyskäsky: ”—- tehkää kaikki kansat —- opetuslapsikseni KASTAMALLA —-”

      Joten soisin sinun nöyrtyvän oman ylpeytesi omaan napaasi tuijottavasta ja omiin tekoihin ja suorituksiin juuttuneesta asenteestasi ja ottavan Vapahtajamme osoittaman uskon vastaanottamisen eli siis kristinuskoon liittämisen muodon todesta:

      KASTAMALLA.

      Ota huomioon myös se, että vauvatkin kuuluvat KANSOIHIN.

    • Ari

      4) Puhut nöyryydestä ikään kuin se olisi kaiken uskoontulon keskus.
      Aikaisemmin olet myös ilmaissut seuraavasi ensi sijassa evankeliumeissa kerrottuihin Jeesksen sanoihi,
      Miksi sitten et ota todesta sitä, että panin silmiesi eteen
      KAIKKI ne evankeliumien kohdat, joissa hakusana ”NÖYR” esiintyy, yhteensä kaksi kohtaa. Niitä ei todellakaan ole enempää.

      Edelleen huomautin sinulle mihin tuo ilmaus lapsen kaltaiseksi tulemisesta viittaa, nimittäin kasteeseen ja kasteen aikaan saamaan Jumalan lapseksi tulemiseen aivan tuon Jumala-suhteen alkamiseen elämän alkuun syntymän hetkestä alkaen.

      Tuo ilmaushan on juutalaisen perinteen tuntevalle yhtä selvää, kuin sinulle puhe Isä meidän lukemista rukoiltaessa. Et sinä rupea miettimään, miten kaikkien paikalla olevien ihmisten isät voitaisiin saada kokoon samalla kertaa ja mahdollisesti pitkienkin matkojen päästä. Sen sijaan sinäkin ymmärrät, että tuossa tilanteessa rukoillaan Jeesuksen opettama rukous.
      Yhtä selvää juutalaisen elämän tilanteen tuntevalle on tuon Jeesuksen puheen maininta lapsen kaltaiseksi tulemisesta ymmärtäminen kasteen antamaan uuteen elämään Jumalan lapsena.

      Montako lasta sinulla on?
      Toisinaan tekstisi lapsiin kohdistuva kylmäkiskoinen tyyli antaa vaikutelman kuin olisit lapseton.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25