Kansat kasteen kautta Kunnian Kuninkaan kartanoon


Kuvassa Loimaan evankelisen kansanopiston Toveriliiton sihteeri Eino Knuutila puhuu Someron seurakuntakeskuksessa torstaina 23.10.2025 Toveriliiton vieraillessa rakkaassa seurakunnassamme.

Tässä toisessa kuvassa on kolme kotikirjastoni Raamattua

vasemmalta alkaen

Raamattu tšekiksi, Uusi testamentti sanskritiksi ja Raamattu esperantoksi

Lauantai 1.11.2025

Pyhäinpäivä

Pyhien yhteys

Pyhäin päivän epistolasta nostan esiin pari kohtaa.

  1. Ensinnäkin kirkon katolisuuden eli koko maailmaa koskevana Jumalan kansana.
  2. Jo Abraham sai lupauksen siitä, että kaikki kansat tulevat hänessä siunatuiksi. Tämä toteutui Jeesuksessa Kristuksessa. Jumala otti ihmisyyden ja tuli keskellemme. Ihmisyyden puolesta hän on Abrahamin jälkeläinen, Jumaluuden puolesta ikuinen ja kaikkivaltias Jumala. Kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan hän sovitti koko maailman kaikki ihmiset kaikkina aikoina ja antoi tulevaisuuden ja toivon koko maailmalle.
  3. Nyt taivaan valtaistuimellakin hän on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.
  4. Ilmestyskirja kuvaa tätä taivaallisessa näyssä: Ihmiset kaikkialta ja kaikista oloista ovat kokoontuneet Jumalan valtaistuimen eteen. Siellä Jumalan Poika, joka Jumalan Karitsana antoi sovitusuhrin puolestamme, istuu Jumalan istuimella ja kaikki kansat kootaan hänen eteensä.
  5. Luther iloitsi tästä suunnattomasti, koska Jumalan valtaistuimella istuu Vapahtajamme, joka puolustaa meitä ihmisiä.
  6. Toiseksi kasteen merkitys taivaaseen pääsemisen merkkinä.
  7. Ilmestyskirjassa valkea vaate kuvaa kasteen toimitusta. Jos vain oli mahdollista käytännössä toteuttaa, niin vanhassa kirkossa kasteen toimituksessa annettiin juuri kastetulle valkea vaate, vanhurskauden vaate, kuten Ilmestyskirja sitä nimittää. Tämä kasteen antama Jumalan vanhurskaus on tulevan taivaan saliin pääsyn suurena tuntomerkkinä.
  8. Vanhan kirkon isiltä on ajatus, että luonnollinen syntymä antaa meille tämän ajallisen elämän, mutta kasteen antama uudestisyntymä antaa meille iankaikkisen elämän. Niin paljon kuin iankaikkisuus on ajallisuutta suurempi, niin paljon luonnollista syntymää suurempi on kasteen antama uudesti syntymä.
  9. Kaste liittää meidät Kristuksen sovintotyöhön Golgatan ristillä.
  10. Siksi Ilmestyskirjassa puhutaan tästä sovintotyöstä: Valkeat puvut on pesty Karitsan veressä. Tässä siis sanotaan, että kaste liittää Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen todellisuuteen.

Niinpä juuri kasteen välityksellä

koko maailmasta kootaan

kaikista kansoista ja kaikista kielistä

ihmisiä Taivaan Kartanoon,

Jumalan valtaistuimen eteen

Jumalan antamaan ikuiseen elämään

taivaan riemua viettämään.

Toinen lukukappale eli epistola: Ilm. 7:2–3, 9–17

Johanneksen ilmestyksestä, luvusta 7

Näin vielä yhden enkelin,

joka nousi idästä kantaen elävän Jumalan sinettiä.

Hän huusi kovalla äänellä noille neljälle enkelille,

joille oli annettu valta hävittää maata ja merta:

”Älkää hävittäkö maata, älkää merta älkääkä puita,

ennen kuin olemme painaneet sinetin meidän Jumalamme palvelijoiden otsaan.”

    Minä näin suuren kansanjoukon,

niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan.

Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä.

He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä

yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa ja huusivat kovalla äänellä:
      – Pelastuksen tuo meidän Jumalamme,
      hän, joka istuu valtaistuimella,
      hän ja Karitsa!
    Kaikki enkelit seisoivat valtaistuimen, vanhinten ja neljän olennon ympärillä,

ja he heittäytyivät kasvoilleen valtaistuimen eteen

ja osoittivat Jumalalle kunnioitustaan sanoen:
      – Aamen.
      Ylistys ja kirkkaus,
      viisaus, kiitos,
      kunnia, valta ja voima
      meidän Jumalallemme
      aina ja ikuisesti!
      Aamen.
    Yksi vanhimmista kysyi minulta:

”Keitä nämä valkeavaatteiset ovat?

Mistä he ovat tulleet?”

Minä vastasin: ”Herra, sinä sen tiedät.”

Hän sanoi minulle:
      – Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta.
      He ovat pesseet vaatteensa
      ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
      Sen tähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä
      ja palvelevat häntä hänen pyhäkössään
      päivin ja öin,
      ja hän, joka istuu valtaistuimella,
      on levittänyt telttansa heidän ylleen.
      Nälkä ei heitä enää vaivaa, ei jano,
      enää ei heitä polta aurinko
      eikä paahtava helle.
      Karitsa, joka on valtaistuimen edessä,
      kaitsee heitä
      ja vie heidät elämän veden lähteille,
      ja Jumala pyyhkii heidän silmistään
      kaikki kyyneleet.

________________________________

Tšekiksi Raamattua voi lukea esimerkiksi osoitteesta

Zjevení Janovo 7 | Bible.is

tai osoitteesta Revelation 7 Czech BKR

ja kuunnella esimerkiksi osoitteesta Zjevení Janovo 7 | Bible.is

sanskritiksi voi lukea esimerkiksi Revelation 007 ॥सत्यवेदः॥ Sanskrit Bible

tai täältä jopa 22 eri kirjaimistolla

Revelation Chapter 7 (DEV) | Bible Study with AI | Hail Mary

ja esperantoksi esimerkiksi täältä

Apokalipso de sankta Johano 7 Esperanto

173 KOMMENTIT

  1. Ari

    3) Sotket sodat pelastukseen. Eihän niin pieni asia kuin sota voi pysäyttää koko maailmankaikkeuden HERRAA.
    Miksi sotket Jumalan äärettömän suuren voiman ihmisten touhuihin.

    Kuvitellaanpa, että ajat 60000 kg kuormuria.
    Pysäytätkö sinä kuorma-autosi siihen, että se sattui tekemään kolarin hyttysen kanssa niin, että hyttynen kuolee, koska se hyttysparven tanssista sattui lentämään ajoreitillesi.

    Joten ajattele sitä että pelastus on Jumalan työ.

    Sodankäynti on ihmiskunnan ongelma, syntiinlangenneen maailman olotila ihmisen ja Aatamilta perimän syntisen luontomme yksi ilmauksista. Ja mikä vielä pahentaa tilannetta on, että jos ei pane viholista hanttiin, nin vahingot ovat suhteellisesti vieläkin suuremmat.
    Esim Viro antautui ilman sotaa: Vahimgot olivat henkeä kohti suuremmat kuin Suomella, joka pani hanttiin Stalinin hyökkäykselle.

    Muista lause: Jos tahdot rauhaa, niin varaudu sotaan,
    latinaksi: se vis pacem, para bellum.

  2. Ari

    4) Perisynnin unohtaessasi joudut tekemään mielettömän suuren ja syvälle vaipuneen itsesi pettämisen. Kuvitelmasi siitä, ettei kristitty lankeaisi, on silmiensä sulkemista sekä omien että koko maailman syntiseltä luonnolta.

    Olen niin monesti pannut sinulle silmiesi eteen Raamatun sanoja, jotka kertovat KAIKKIEN olevan syntisiä, että vain sydämesi syvä paatumus estää sinua myöntämästä olotilaasi ja jokaisen ihmisen koko maailmassa. Niin kauan kuin viivymme tässä maailmassa asuu myös synti meidän lihassamme.

    Muista että vain Jeesus oli ja nyt on ja aina ilman syntiä, koska HÄN ON JUMALA.

    Jumala yksin on hyvä eli siis ilman syntiä.

    Markuksen evankeliumi:
    10:18 Mutta Jeesus sanoi hänelle: ”Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin.

    Luukkaan evankeliumi:
    18:19 Jeesus sanoi hänelle: ”Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala yksin.

    • Pyhä Henki näyttää todeksi vain muiden ihmisten synnit? Näinkö on Pasanen?

      ”vain sydämesi syvä paatumus estää sinua myöntämästä olotilaasi ja jokaisen ihmisen koko maailmassa. Niin kauan kuin viivymme tässä maailmassa asuu myös synti meidän lihassamme.” Matias Roto

      Saarnaaja:
7:21 Sillä ei ole maan päällä ihmistä niin vanhurskasta, että hän tekisi vain hyvää eikä tekisi syntiä.

      1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

  3. Laitanpa tämän tähänkin kohtaan: ”Ohitatte joko tahallanne tai ymmärtämättömyyttänne, että kysyin keskinäisestä rakkaudesta: kuinka se näkyy näiden keskenään sotivien ns ’opetuslasten’ teoissa?” On itsestään selvää, että tappaminen on sodassakin syntiä. Se on kuitenkin lähinnä sotaan yllyttävien ja siihen käskevien synti eikä rintamalla sinne komennettuina taistelevien synti. Sodan olosuhteista on kirjoitettu korkeatasoista kirjallisuutta, jossa kerrotaan myös siitä, miten lähimmäisenrakkaus voi siinäkin karuudessa ilmetä kauniina. Yrjö Jylhän runot tulevat mieleen, varsinkin Kaivo.

  4. Matias Roto nyt sitten sekin vielä että kirjoitat minun nimellä!

    Siis koettakaa nyt uskoa ettei kyse ole minusta ja minun elämästä, minä itse vastaan siitä Jumalan edessä.

    Kyse on siitä mihin itse kukin luottaa oman elämänsä iankaikkisuuden, siis kun Jeesus selkeästi varoittaa etsimästä MITÄÄN sieltä mistä löytyy huonoa hedelmää niin älkää etsikö ette voi iankaikkista elämään sieltä löytää!

    Mitä tarkoittaa keskinäine rakkaus, siitä teillä ei ole mitään ymmärrystä, rakastatte sitä mitä on maailmassa enemmän kuin Jumalaa, siis mistä sen näkee, siitä kun olette valmiita puolustamaan jotain maan päällä Jumalan tahtoa vastaan, hyväksytte tappamisen ns ”kristiityjen” kesken siitäkö rakkaudesta Jeesusken opetuslapset tunnistetaan!

    • Siihen sinulla on aloittamassasi keskustelussa oikeus. Ari Pasasta on kauan siedetty eikä hänellä ole todellista syytä valittaa syrjinnästä. Mielestäni on selvää, miten toivot keskustelijoiden käyttävän puheenvuoroja. Ei ole kysymys siitä, mitä lausutaan, vaan siitä, miten se tehdään.

    • Mika

      Vuosina 1975-1979 toimin Humppilan kirkkoherrana. Siellä oli aikoinaan yhdellä kylällä toiminut eräs luterilainen pienkirkko. Tlos oli muodostunut huonoksi tuolle ryhmälle. Syntyi vaikeita ristiriitoja. Niistä näkyi jälkiä vielä vuosikymmeniä myöhemminkin minun aikanani. Mutta tuon saarnaajan lapset ja myös vaimo palasivat kansankirkkoon. Lopulta menetettyään koko laumansa saarnaajakin oli halunnut palata, mutta tuohon aikaan toiminut kirkkoneuvosti kieltäytyi hyväksymästä tuota saarnaajaa jonka toiminnan takia oli niin pahoja sanasotia käyty aikaisemmin.
      Kun tulin seurakuntaan mies oli jo kuollut, mutta vaimo ja lapset elivät vielä. Tämä perhe oli sitten koko toimintakauteni hyvin aktiivisia seurakuntamme toiminnassa. Siitä iloitsin.

      Mutta tuon ennen minua läpi käydyn vaiheen opetukset ovat minulle olleet useamman kerran perusteena opastaessani ihmisiä pysymään uskollisesti kirkkomme jäseninä silloinkin, kun kaikki ei mene niin kuin itse soisi asioiden sujuvan. Voisiko sen ilmaista vaikkapa sananlaskulla, että laiha sopu on parempi kuin lihava riita.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25