Someron kirkosta messusta lähtiessämme 10.8.2025 pysähdyimme katsomaan kukkia.
Tässä kuvassa rakkaani prinsessa Colette kukkien kera.

Teimme 10.6.2025 vierailun arkkipiispa Tapio Luoman luokse Varsinais-Suomen Keskustan Kirkollisasiain toimikunnan kanssa. Tässä arkkipiispamme esittelee arkkipiispan viran kehitystä ja vastailee ajankohtaisiin kirkollisiin kysymyksiin. Kiitos arkkipiispallemme erittäin hyvästä illasta.

Tässä kotikirjastoni eri kielisiä Raamatun osia.
Ylärivissä vasemmalta: Johanneksen evankeliumi kolttasaameksi, Matteuksen evankeliumi inarin saameksi ja Johanneksen evankeliumi komipermjakiksi.
Alarivissä vasemmalta: Matteuksen evankeliumi mokšaksi, Luukkaan evankeliumi mansiksi ja Matteuksen evankeliumi mansiksi.

Tässä kuvassa ylärivissä Raamattuja, vasemmalta pohjoissaameksi, 22.1.1980 hankittu, latviaksi ja viroksi.
Alarivissä Raamatun osia: Apostolien teot mokšaksi, Jeesuksen elämä -valikoima Raamatun teksteistä hantiksi sekä Psalmit komin kielellä.

Tässä blogissani puhun uskon vanhurskaudesta.
Kelpaamme Jumalalle Kristuksen sovitustyön ansiosta. Hän on meidät vapaiksi ostanut kalliilla verellään, jonka hän vuodatti Golgatan ristillä. Tämän pelastustyön ansiosta koko maailmalle kaikuu iloinen sanoma. Jeesus on kuolemallaan voittanut kuoleman, tuonut meille vapautuksen synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta. Olemme vapaita elämään Jumalamme kanssa, häntä ylistäen, häntä kaikesta kiittäen ja häneen kaikessa turvaten.
Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi,
hänen verensä tuo sovituksen
uskossa vastaanotettavaksi.
Kelpaamme Jumalalle Kristuksen sovitustyön ansiosta. Voimme rohkeasti elää elämämme, tulevaisuus aukeaa eteemme. Toivo täyttää mielemme. Arkiset askareemme toimitamme tietoisena, että Jumala rakastaa meitä. Koko maailmankaikkeuden Valtias kulkee rinnallamme. Elää kanssamme kaikissa touhuissamme.
Kelpaamme Jumalalle Kristuksen sovitustyön ansiosta. Myös vaikeuksien keskellä Jeesus on kanssamme, kulkee käsi kädessä taluttaen, rohkaisten ja lohduttaen. Hän ei meitä jätä. Eihän uskomme ole meidän omassa varassamme, vaan Kaikkivaltiaan huolenpidon takia jokainen hetkemme on hänen käsissään.
Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen
ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat.
Kelpaamme Jumalalle Kristuksen sovitustyön ansiosta. Syntimme on anteeksi annettu. Näin me itsessämme puutteelliset, monin tavoin vajavaiset, keskeneräiset, millaisia olemmekin, saamme luoda katseemme Vapahtajamme armolliseen laupeuteen.
kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta
mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden,
Sunnuntai 31.8.2025
12. sunnuntai helluntaista
Itsensä tutkiminen
Toinen lukukappale eli epistola: Room. 3:21–28 (29–31)
Kirjeestä roomalaisille, luvusta 3
Jumala on laista riippumatta tuonut ilmi vanhurskautensa,
josta laki ja profeetat todistavat.
Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen
ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat.
Kaikki ovat samassa asemassa,
sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta
mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden,
koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi.
Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi,
hänen verensä tuo sovituksen
uskossa vastaanotettavaksi.
Näin Jumala on osoittanut vanhurskautensa.
Pitkämielisyydessään hän jätti menneen ajan synnit rankaisematta,
mutta nyt meidän aikanamme hän osoittaa vanhurskautensa:
hän on itse vanhurskas
ja tekee vanhurskaaksi sen, joka uskoo Jeesukseen.
Onko siis syytä kerskailuun?
Siltä on pohja pudonnut pois.
Mikä laki on saanut tämän aikaan? Sekö, joka vaatii tekoja?
Ei, vaan uskon laki.
Katsomme siis, että ihminen tulee vanhurskaaksi,
kun hän uskoo, ilman lain vaatimia tekoja.
(Vai onko Jumala pelkästään juutalaisten Jumala?
Eikö hän ole myös muiden kansojen Jumala?
On toki, kun kerran Jumala on yksi ja ainoa.
Hän tekee ympärileikatut vanhurskaiksi, jos he uskovat,
ja ympärileikkaamattomat, kun he uskovat.
Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon?
Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.)


Tänä aamuna olen jatkanut ensi pyhän toisen lukukappaleen eli epistolan tutkimista.
Yksistään Bible hub sivustolta olen sen kerrannut yhteensä
– 151 kertaa englanniksi, eri versioita 46,
– ja 63 kertaa vanhaksi kreikaksi, joka on kirjeen alkukieli.
Oli suorastaan välttämätöntä että apostoli Paavali oli juutalainen että voi selittää pyhät kirjoitukset . Raamattu on kokonainen ja kaikki lähimmät apostolit Paavali kastoi ( Timoteus , Tiitus ,Akylas) joista tuli piispoja ja eivät olleet juutalaisia ja heille tarvitsi olla opettaja että Jumalan pelastussuunnitelma tulee myös selväksi alusta alkaen . Esimerkkinä vaikka kun Jumala määräsi alttarille tuotavan veren joka tuo sovituksen ja näiden kirjoituksen tunteminen on tiedettävä piispallisessa kaitselmuksessa että voi opettaa kansaa joka koostuu myös juutalaisista . Paavalin merkitys on erittäin suuri Jumalan pelastussuunnitelmassa .
Eli tuosta epistola tekstistä nousi ajatus kun ensin room kirjeessä Paavali puhuu ihmisten syntisyydestä ja sitten alkaa selittämään uskonvanhurkautta 4 luvussa , miten pelastuu juutalaiset ja pakanat uskosta . Eli ajatus ehkä tuntui irralliselta
Timo
Kiitos kommenteistasi
Paavalin lähtökohta oli se, että vuosina 49 – 54 juutalaiset eivät saaneet oleskella Rooman kaupungissa.
Sinä aikana vain ei-juutalaiset Jeesuksen seuraajat saattoivat asua vakituisesti Roomassa. Kun Nero sitten vuonna 54 jKr. antoi juutalaisille luvan palata Roomaan, niin silloin Jeesuksen seuraajien keskuudessa syntyi jännitteitä näiden kahden väestöryhmän välillä. Ei-juutalaiset olivat tuona aikana oppineet olemaan omillaan ja itse hoitamaan seurakunnan asiat kokonaan. Nyt kaupunkiin palanneet juutalaiset tai uudet sinne muuttaneet juutalaiset puolestaan katsoivat, että heillä oli läheisempi suhde Jeesukseen, joka hänkin sentään oli juutalainen ja koska Vanha testamenttikin oli vanhastaan ollut juutalaisten kirja.
Näitten halusi rakentaa siltaa näiden kahden väestöryhmän välille niin, että molemmat voisivat yhdessä eläen ja toinen toistaan rakastaen elää yhteisessä kristilisessä kirkossa. Tätä varten hänen piti aivan erityisen voimakkaasti painottaa, että me kaikki olimmepa juutalaisia tei ei-juutalaisia olemme yhtä syntisiä ja yhtä suuressa määrin tarvitsemme Kristuksen armoa. Tähän liittyen Paavali myös hyvin painokkaasti korosti sitä, että me kaikki olemmepa juutalaisia tai ei-juutalaisia todellakin saamme uskoa Vapahtajaamme aivan kokonaan Jumalan hyvyyden ja armon varassa ja että Pyhä Henki antaa meille kaikille syntyperästämme riippumatta yhtä lailla elävän uskon yhteiseen Herraamme. Mikään mahti ei voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta. Olemme yhtä Kristuksessa yhteisessä uskossamme yhteistä Jumalaa ylistäessämme.
Tämä kirje auttoi Rooman seurakuntaa voittamaan ongelmansa ja jatkamaan eteenpäin koko imperiumin pääkaupungin seurakuntana. Tätä auttoi vielä se että Antiokian piispa eli Syyrian Antiokian ensimmäinen patriarkka kutsuttiin Rooman ensimmäiseksi piispaksi eli nykyisen paavin viran haltijaksi. Näin Rooman seurakunta pääsi suhteellisen nopeasti kasvamaan todella merkittäväksi kristikunnan keskukseksi.
Pidin 31.8.2025 saarnan Huittisten kirkossa. Saarnani rakentui myös tämän blogini pohjana olevan
toisen lukukappaleen eli epistolan Room. 3:21–28 (29–31) ajatuksista noussen.
Tunnustuskirjoissamme puhutaan uskon vanhurskaudesta useammassakin kohdin.
25.6.1530 luettiin Augsburgin valtiopäivillä uskontunnustus jota nimitetään
Augsburgin tunnustukseksi. Siinä sanotaan:
IV Vanhurskautus
Samaten seurakuntamme opettavat, että ihmiset eivät voi tulla vanhurskautetuiksi Jumalan edessä omin voimin, ansioin tai teoin, vaan että heille annetaan vanhurskaus lahjaksi Kristuksen tähden uskon kautta, kun he uskovat, että heidät otetaan armoon ja että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, joka kuolemallaan on antanut hyvityksen synneistämme. Tämän uskon Jumala lukee edessään kelpaavaksi vanhurskaudeksi (Room. 3 ja 4). (Room. 3:21 ss; Room. 4:5)
Vuoden 1948 Kristinopissa vanhurskauttamisesta sanotaan näin:
73. VANHURSKAUTTAMINEN
Kun uskossa otamme vastaan Kristuksen Vapahtajanamme, Jumala ei lue meille syntejämme, vaan antaa ne meille Kristuksen tähden anteeksi. Hän pukee meidät Kristuksen puhtauteen ja pyhyyteen. Näin Jumala vanhurskauttaa meidät.
Vanhurskas on elävä uskosta. Room. 1:17.
Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kantta. Room. 5:1.
Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat. Room. 8:1.
Hänessä meillä on lunastus hänen verensä kantta, rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan. Ef. 1:7.
Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia. Room. 8:16.
Sinä, Herrani Jeesus, olet minun vanhurskauteni mutta minä olen sinun syntisi. Martti Luther.
Kuuntelin ja samalla luin Galatalaiskirjeen luvun kuusi
viroksi
https://static.piibel.net/audio_ut/gl/Gl6.mp3
https://www.piibel.net/gl-6.html
Luin Norjan Pipliaseuran sivustolta Galatalaiskirjeen luvun kuusi
pohjoissaameksi
https://bibel.no/nettbibelen/les/sme-2019/GAL/GAL.6
sekä samasta luvusta jakeet 1-10, mitkä olivat netissä näkyvissä
eteläsaameksi
https://bibel.no/nettbibelen/les/sma-2018/GAL/GAL.6
Luin Norjan Pipliaseuran sivustolta Galatalaiskirjeen luvun kuusi
bokmål. 2024 käännöksenä
https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-2024/GAL/GAL.6
sekä nynorsk, 1938 käännöksenä
https://bibel.no/nettbibelen/les/nn-1938/GAL/GAL.6
Livvin kielisestä Raamatusta on bible.is -sivustolla vain filmin kanssa havainnollistettu Luukkaan evankeliumi.
Seurasin luvun yksi verran tätä käännöstä
https://live.bible.is/bible/OLOIBT/LUK/1?audio_type=audio
Hantin kielisestä Raamatusta on bible.is -sivustolla vain filmin kanssa havainnollistettu Luukkaan evankeliumi.
Seurasin luvun yksi verran tätä käännöstä
https://live.bible.is/bible/KCAIBT/LUK/1