Tältä näyttää pihaltamme käsin ihanan naapurimme suuntaan silmämme luodessamme. Olemme heistä onnellisia.

Tässä darin kielinen Uusi testamentti.

Jumala on kaiken luonut. Kaikki olevainen on hänen tekoaan. Herramme pitää huolta luomastaan. Hän tuntee kaiken yksityiskohtiaan myöden. Myös meidät ihmiset hän tuntee, jok’ikisen. Hänen käsistään ei kukaan voi meitä riistää. Elämme ja olemme hänen huolenpitonsa varassa. Hän pitää meistä huolen.
Jumala on meidät kutsunut, omikseen valinnut. Me olemme hänen omiaan, Jumalan lapsia. Hän pitää meistä huolen.
Jumala on ikuinen. Iankaikkisuuteen hän meidät on kutsunut. Jumalan lapsia odottaa taivaan kirkkauden asunnot. Olemme sinne matkalla. Taivasta kohti suuntamme on. Hän pitää meistä huolen.
Jumalan kunnia on ääretön, kirkkautensa suuri ikuinen. Kirkkauteensa meidät kutsunut hän on. Ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän meille varannut hän on. Kaiken hän on valmiiksi varannut, meitä varten. Hän pitää meistä huolen.
Kaiken armon Jumala on
Kristuksessa Jeesuksessa
kutsunut teidät iankaikkiseen kirkkauteensa.
Kun huolet meitä painavat, vaivoja elämään tulee, vaikeuksia kohtaamme, niin saamme jättää kaikki murheemme Jumalan käsiin.
Heittäkää kaikki murheenne hänen kannettavakseen,
sillä hän pitää teistä huolen.
Sunnuntai 6.7.2025
4. sunnuntai helluntaista
Kadonnut ja jälleen löytynyt
Toinen lukukappale eli epistola: 1. Piet. 5:5–11
Ensimmäisestä Pietarin kirjeestä, luvusta 5
Te kaikki: pukeutukaa keskinäiseen nöyryyteen,
sillä Jumala on ylpeitä vastaan,
mutta nöyrille hän antaa armon.
Nöyrtykää siis Jumalan väkevän käden alle,
niin hän ajan tullen korottaa teidät.
Heittäkää kaikki murheenne hänen kannettavakseen,
sillä hän pitää teistä huolen.
Pitäkää mielenne valppaana ja valvokaa.
Teidän vastustajanne Saatana kulkee ympäriinsä
kuin ärjyvä leijona ja etsii, kenet voisi niellä.
Vastustakaa häntä, uskossa lujina!
Tiedättehän,
että veljenne kaikkialla maailmassa
joutuvat kokemaan samat kärsimykset.
Kaiken armon Jumala on
Kristuksessa Jeesuksessa
kutsunut teidät iankaikkiseen kirkkauteensa.
Vähän aikaa kärsittyänne hän itse
varustaa, voimistaa, vahvistaa ja lujittaa teidät.
Hänen on valta iankaikkisesti. Aamen.
_________________
- Dari on Afganistanin toinen virallinen kieli.
Tässä osoitteessa on luettavissa darin kielinen Uusi testamentti,
viite 1. Pietarin kirjeen lukuun 5:
Sunnuntain 6.7.2025 aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-6-7-2025/
Ensimmäisen Pietarin kirjeen luvun viisi voi lukea täältä.
Panen viitteen suomennoksiin 2020 ja 1992, ruotsinnokseen 2000 sekä käännöksiin vienankarjalaksi 2011 ja pohjoissaameksi 2019:
https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020,B2000,KR92,KAR11,Biibbal/1PE.5
Hyvä blogi, kiitos Matias! Näin on. Jumalan varjelluksessa on hyvä olla.
Juha
Kiitos palautteestasi
Hän pelasti meidät laupeutensa mukaan
Kuinka voivat nämä sanat pitää paikkansa? Nehän kuulostavat siltä kuin olisimme jo pelastetut? Emmekö vielä ole maailmassa, keskellä kurjuutta? Minä vastaan: Näin on sanottu sen vuoksi, että jumalallisen armon voima ja uskon luonne ilmaistaisiin harhailevia tekopyhiä vastaan, jotka teoillansa pyrkivät tavoittamaan ja saavuttamaan autuutta, ikään kuin se vielä olisi heistä kaukana. Ei niin; Kristus on pelastanut meidät kerta kaikkiaan, jopa kahdella tavalla: ensiksikin hän on tehnyt kaiken sen mikä meidän pelastumiseksemme oli tarpeen: hän on nimenomaan niin voittanut ja hävittänyt synnin, kuoleman ja helvetin, ettei kenellekään jäänyt siinä asiassa mitään tehtävää, ja toiseksi: tämän kaiken hän on meille antanut kasteessa. Jokaisella, joka uskoo Kristuksen kaiken tämän tehneen, myöskin samassa silmänräpäyksessä on kaikki: menneet ovat menojaan kaikki hänen syntinsä, ja saman tien myös kuolema ja helvetti, eikä hän pelastukseksensa tarvitse mitään muuta kuin tämän uskon.
Ote Martti Lutherin selityksestä Paavalin kirjeeseen Tiitukselle (Tiit. 3:5, vuoden 1938 käännöksen mukaan!). Kirkkopostilla 1, s. 477─478, vuoden 1941 painos, Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys.
Mika
Kiitos kommentistasi
Kiitos erinomaisesta otteesta oppi-isämme Lutherin tuotannosta
Jumalan huolempito tulee ilmi usein yllättävällä tavalla. Miunun ja vaimoni syövät ovat saaneet aikaan paljon sellaista hyää huolenpitoa, josta en aiemmin osannut edes kuvitella. Nuoruudesta asti on rukous ollut tärkeä osa elämääni, mutta koskaan ei mieleeni ole aiemmin tullut se, että Jumalalle rukousyhteys on vielä monin verroin tärkeämpi. Joten hän aina kaipaa meitä yhteyteensä. Aivan samoin kuin rakastuneet kyyhkyläisparit tahtovat aina olla yhdessä. Sellaisia meistäkin on vaimon kanssa tullut. Koemme että jokainen päivä on lahja ja kaikki se mitä elämässä on on valtavan arvokasta. Parisuhteemme nyt aivan kukoistaa.
Jos Jumala ei olisi pitänyt huolta siitä että minunkin syöpäni tuli juuri oikealla hetkellä esiin. En nimittäin olisi siitä mitään muuten tiennyt, ellei se erityisen johdatuksen kautta olisi palajastunut.
Esirukousapu on usein tullut avuksemme juuri sekunnilleen oikeaan aikaan. Samalla olemme tiedostaneet miten rakkaita ystäviä ja läheisiä meillä on. Olemme oppineet sanomaan sen. Kummallista miten vaikeaa se on ollut ennen kuin jouduimme katselemaan omaa kuolemaa silmästä silmään.
Pekka
Kiitos henkilökohtaisesta todistuksestasi
Jumala on todella hyvä
Esirukouksiin vastaamisessakin hänellä on ”perfect tining”. Siitä hänelle kiitos!
Matias Roto mitä seuraava sinulle kertoo:
”Te kaikki: pukeutukaa keskinäiseen nöyryyteen,
sillä Jumala on ylpeitä vastaan,
mutta nöyrille hän antaa armon.
Nöyrtykää siis Jumalan väkevän käden alle,
niin hän ajan tullen korottaa teidät.””
Ari
Kiitos hyvästä kysymyksestä.
Esimerkki käytännön eämästäni
Sain sisäisen lähetyskutsun jo nuoruudessani. En kuitenkaan päässyt lähtemään moneen vuosikymmeneen vaikka yritimme eri järjestöjen kautta. Kun sitten lopultakin käytännön mahdollisuus tuli, niin olin jo jäänyt leskeksi. Menin Kameruniin yksin. Tulin takaisin kolme oikeaa prinsessaa mukanani kun tyttömme tulivat siihen ikään, että piti ratkaista koulutammeko heidät Kamerunissa vaiko Suomessa. Tuohon aikaan Suomen koululaitos oli maailman paras. Tulimme siis Suomeen.
Eräät ystäväni ihmettelivät lähtöäni, arvelivat sen merkitsevän niin paljosta luopumista, mutta päätin lähteä nuoruuteni kutsua seuraten. Tulin takaisin ruhtinassukuun avioituneena.
Olen onnellinen. Jumala on ollut minulle hyvä.
Tässä yksi esimerkki lukemattomista tapauksista, missä Jumalan johdatus on tullut näkyviin.
Matias Roto mitä siis nöyrtyminen Jumalan väkevän käden alle tarkoittaa? Ketkä ovat ylpeitä???
Ari
Itsekullekin Jumala on antanut oman elämäntehtävänsä. Olkaamme uskollisia siinä kutsumuksessa, mihin Jumala meidät on asettanut.
Kerronpa esimerkin eräästä koerttelista eräässä kaupungissa. Siellä oli tehty sosiologinen tutkimus ihmisten elämäntilanteesta. Tulokset olivat hälyttävän synkkiä. Oli odotettavissa, että sinne tulee suuria ongelmia muutaman kymmene ,n vuoden perästä Tutkimus unohtui jonnekin hyllylle muutamaksi. Uosikymmeneksi. Kun se löytyi, niin jotain kiinnosti saada selville, miten tilanne oli käytännössö toteutunut. Lista haastatelluista oli tiedossa, vaikka ei mitenkään yhdistettyinä annettuihin vastauksiin.
Tämä uusi haastattelija sai huomata, että kaikista oli tullut kunnon kansalaisia. Ei mitään ruudinkeksijöitä, koska ihmisaines ei sellaista mahdollistanut, muta kuitenkin ihan ihmisiksi olivat alkaa elää.
Ja huomaapa tämä. Kaikki kertoivat omista vaikeuksistaan, mutta sanoivat, että heillä oli niin hyvä opettaja, että he olivat saaneet tukea elämään ja selvinneet ihan kelpo elämään.
Tutkija kiinnostui tuosta opettajasta ja etsi häntä, kunnes löysi hänet.
Tutkija kertoi, miten hänen oppilaansa olivat häntä kiittäneet elämänsä kuntoon saamisesta.
Tuohon opettaja hämmästyneenä totesi, ettei hän ollut mitenkään erityisen hyvä opettaja, muuta lisäsi kuitenkin:
”Mutta kyllä minä niin tykkäsin niistä lapsist!”
Tässä se avain oli: Rakkaus!
Rakkaus oppilaita kohtaan pelasti koko korttelin. Kokonainen kaupunginosa oli saanut uuden elämä siksi, että tuo opettaja oli kutsumuksellen uskolline.
Vastaan siis kysymykseesi, että uskollisuus kutsumukselleen on oikean nöyryyden toteuttamista elämässä!
Roomalaiskirjeen 12. luku antaa paljon vastauksia Ari Pasasen kysymyksiin. Tässä niistä osa: ”Toivokaa ja iloitkaa, ahdingossa olkaa kestäviä, rukoilkaa hellittämättä. Auttakaa puutteessa olevia pyhiä, osoittakaa vieraanvaraisuutta. Siunatkaa niitä, jotka teitä vainoavat, siunatkaa älkääkä kirotko. Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa. Olkaa keskenänne yksimielisiä. Älkää pitäkö itseänne muita parempina, vaan asettukaa vähäosaisten rinnalle. Älkää olko omasta mielestänne viisaita (Room. 12:12-16).”
Martti
Kiitos hyvästä kommentistasi
Tänään 3.7.2025 olen kuunnellut äänikirjana Roomalaiskirjeen puolaksi ja bulgariaksi WordProject sivustolta.
Tässä viite bulgarian kieliseen äänikirjaan
https://www.wordproject.org/bibles/audio/39_bulgarian/b45.htm
Jatkoin Roomalaiskirjeen kuuntelua tšekin kielellä. Kuuntelin koko kirjeen.
https://www.wordproject.org/bibles/audio/32_czech/b45.htm
Käytän näitä kuunteluja tulevien blogien valmistelua varten.
13.7.2025 toinen lukukappale on Room. 14:7–12
20.7.2025 toinen lukukappale on Room. 1:1–7
27.7.2025 toinen lukukappale on Room. 12:16–21
31.8.2025 toinen lukukappale on Room. 3:21–28 (29–31)
26.10.2025 toinen lukukappale on Room. 4:16–25
9.11.2025 toinen lukukappale on Room. 1:16–17
Jatkoin koko Roomalaiskirjeen kuuntelua ruotsiksi
https://www.wordproject.org/bibles/audio/64_swedish/b45.htm
Jatkoin koko Roomalaiskirjeen kuuntelua swahiliksi
https://www.wordproject.org/bibles/audio/05_swahili/b45.htm
Jatkoin koko Roomalaiskirjeen kuuntelua venäjäksi ja ukrainaksi, viite ukrainan kieliseen äänitykseen
https://www.wordproject.org/bibles/audio/67_ukrainian/b45.htm
Jatkoin koko Roomalaiskirjeen kuuntelua puolaksi
https://www.wordproject.org/bibles/audio/33_polish/b45.htm
Jatkoin koko Roomalaiskirjeen kuuntelua serbiaksi
https://www.wordproject.org/bibles/audio/31_serbian/b45.htm
”Jälleen löytynyt”. Käsite tarkoittanee, että joku ihminen, lammas tai esine on kadonnut. – Me saimme Jumalan lapsen aseman ja Jumalan valtakunnan kansalaisuuden kasteessa. Sen jälkeen olemme kasvaneet taaperoiksi, koululaisiksi, opiskelijoiksi , aikuisiksi, äideiksi ja isiksi, isovanhemmiksi ja vanhuksiksi. Eino Leino lausui: ”Me olemme täällä laivalla ja kynnämme suurta merta. Me synnyttiin tänne vaivalla ja kuolemme kaikki kerta. Mutt´ mitä siin´ on välillä; se olkoon lempeä, lämpöä”. Kotoa lähtenyt poika, lammastarhasta kadonnut lammas – ja laivasta pudonnut lapsi katoaa näkyvistä. Paimen etsii, isä odottaa, laivan miehistö hätääntyy. Paimen ottaa koukkusauvan siltä varalta, että lammas on pudonnut suohon tai jyrkänteeltä alas. Paimenella on mukana myös lääkintävälineet, jos lammas on saanut haavoja; pudistusainetta ja sidontalaastaria. – Isä lähettää Pyhän Henkensä pojan luokse kutsumaan, neuvottelemaan ja kääntämään katseen kohti kodin turvallisuutta ja puhdasta ravintoa. – Kapteeni pudottaa pelastusveneen ja pelastusrenkaan, ehkä sukeltajia etsimään pudonnutta. – Ihmisen, lampaan ja esineen etsimiseen käytetään paljon työvoimaa ja rakkautta. Luther kirjoittaa: ”Parannuksesta opetetaan, että ne, jotka kasteen jälkeen ovat syntiä tehneet, saavat syntinsä anteeksi milloin vaan kääntyvät ja seurakunta lausukoon tällaiselle parannukseen kääntyvälle synninpäästön. Sillä oikea katumus ei oikeastaan muuta olekaan kuin vaivaa ja peljästystä synnin tähden ja sen ohessa uskomista evankeliumiin, synninpäästöön, joka tekee mielen iloiseksi ja tyytyväiseksi ja sitten alkakoot hyvät työt.” Seurakunta ei saa kieltää kotiin tuloa, sillä isä odottaa ja sulkee syliinsä kadonneen poikansa ja tyttönsä. – Surullisempaa on sitten se, jos koko kansa katoaa pois Jumalan silmistä. Raamatussa on niitäkin esimerkkejä. Myös ennustetaan tulevasta ajasta, jolloin tulee suuri nälänhätä; ei kuitenkaan leivän perään, vaan Jumalan sanan perään. Hengellinen nälkäkuolema on todella vakava asia. Siitä meitä varjelkoon armollinen Isä ja Poika ja Pyhä Henki.
Valma
Kiitos sinulle suurenmoisesta kommentistasi
Hyvän tietämyksesi ja elävän uskon esittelysi on taitavasti tehty
Sydämellinen kiitos sydämellisestä tekstistäsi
Sanokaa mitä eroa on opetetulla uskolla ja Pyhän Hengen aikaan saamalla uskolla??
Eikö Jeesus kohdannut fariseuksia ja kirjanoppineita joille oli opetettu kirjoitukset ja nämä etsivät niistä Jeesusta mutta eivät löytäneet ja näin eivät uskoneet Jeesusta eli eivät ottaneet Jeesuksen sanoja????
Ari
Kiitos kysymästä
Opetus kuuluu aina uskon elämään.
– Apostolit olivat OPETUSLAPSIA eli juutalaisen ilmaisun mukaan opettajaa nimitettiin isäksi eli isoksi eli siis rabbiksi ja oppilaita nimitettiin opettajan lapsiksi. Näin aikansa oppinein rabbi Jeesu oli maailmanhistorian kannalta merkittävimpien oppilaitten apostolien opettaja Tuloksena oli että apostolien kautta juutalaisten pyhän kirjan tuolloisen Raamatun eli meidän aikamme Vanhan testamentin profeetallisen sanoman täyttymys eli Jumalan Pojan, Vapahtajamme Jeesuksen pelastustyö julistettiin jo heidän ajastaan alkaen monessa maassa: Armeniassa, Georgiassa, Intiassa, Etiopiassa, Roomassa, Syyriassa jne.
– Opetuslapseksi vihkiytymistä eli siis Jeesuksen omaksi pääsemostä pyhässä kasteessa seuraa sitten opetus, joka jatkuu koko elämäm iän. ” —- tehkää opetuslapsiksi kastamalla, opettamalla —-” Matt. 28:19-20.
– Usko tulee kuulemisesta eli siis kun ihminen on Jumalan sanan saarnan ja pyhien sakramenttien välityksellä saanut osallisuuden Jumalan puhuttelusta, niin sitten näiden armovälineitten välityksellä Pyhä Henki antaa uskon missä ja milloin HÄN itse hyväksi näkee.
Näiden kolmen kohdan avulla haluan sanoa että Pyhän Hengen synnyttävä usko on AINA opetettua uskoa.
Ari
Toinen puoli kommentistasi käsittelee fariseuksia ja kirjanoppineita. Siis tässä toinen vastineeni:
Jeesus itse oli aikansa oppinein kirjanopinut. Koska hän oli saanut vihkimyksen rabbiksi noin 30 vuotiaana, eli siis heti saatuaan rabbilta vaaditun iän, nin sen jälkeen hän hoiti vain rabbille sallittua tehtävää nimittäin julisti Jumalan sanaa Galilean eri synagogissa. Sen jälkeen hän siirtyi opettajaksi aikansa korkeimmassa ”yliopistossa” eli Jerusalemin temppelissä. Siellä hänen kuulijkuntansa oli poikkeuksellisen suuri, ”koko maailma juoksee hänen perässään”, sanoivat kateelliset.
Tästä sosiologisesta ympäristöstä johtuu, että useat hänen muistiin pannut keskustelunsa käytiin juuri hänen kollegojensa kirjanoppineitten kanssa.
Farseukset olivat jatkumoa noin pari vuosisataa eKr. alkaneesta herätysliikkeestä. Heidän erityinen koerostuksensa oli ylösnousemuksen korostaminen voimakkaammin kuin samaisen herätysliikkeen toisen laidan erityisesti saddukeusten esillä pitämä ylösnousemusta vähättelevä puoli.
Käydyissä keskusteluissa Jeesus liittyi fariseustenkin korostamaan ylösnousemusta korostavaan linjaukseen.
Eräät ilmaukset Jeesuksen saarnoissa jopa muistuutavat fariseusten itsekritiikkiä: voi meitä fariseuksia, jos me vain ulkonaisesti seuraamme Jumalan sanaa. Mutta emme tee sitä koko sydämestämme. Nimittäin kun Jeesus sanoo tähän itsekritiikkiin liittyen, voi teitä te farisekset, ajatuksen ollessa jokaiselle kuuluvasa kehotuksessa, että koetelkaamme itseämme, onko hartautemme vain ulkonaiata ja pitäkääme huolta että se on Vanhan tastamentin opetuksen mukaisest KOKO sydämestääme ja sielustamme nousevaa Jumalan kunnioitusta.
5.Mooseksen kirja:
4:29 Mutta sitten sinä siellä etsit Herraa, sinun Jumalaasi, ja sinä löydät hänet, kun kysyt häntä kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi.
6:5 Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi.
10:12 Ja nyt, Israel, mitä Herra, sinun Jumalasi, sinulta muuta vaatii, kuin että pelkäät Herraa, sinun Jumalaasi, että aina vaellat hänen teitänsä ja rakastat häntä, ja että palvelet Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi,
11:13 Ja jos nyt tottelette minun käskyjäni, jotka minä tänä päivänä teille annan, niin että rakastatte Herraa, teidän Jumalaanne, ja palvelette häntä kaikesta sydämestänne ja kaikesta sielustanne,
Joten juutalaiste noin 15 eri liikken joukosta juuri fariseukset liikkuivat hyvin paljon opillisesti samoilla linjoilla kuin Jeesus.
Suurin ero oli kuitenkin siinä että fariseukset eristäytyivat muusta kansasta, kun taas Jeesus liikkui hyvin paljon kansan syntisinä pitämän kansan keskuudessa.
Matias Roto mistä on opetus peräisin, voiko sen jotenkin ”tarkistaa” onko se Pyhän Hengen aikaansaamaa vai ihmisistä???
Ari
Jo Toorassa eli Mooseksen kirjoissa tämä tulee esille.
5.Mooseksen kirja:
18:18 Profeetan minä olen herättävä heille heidän veljiensä keskuudesta, sinun kaltaisesi, ja minä panen sanani hänen suuhunsa, ja hän puhuu heille kaikki, mitä minä käsken hänen puhua.
18:19 Ja joka ei kuule minun sanojani, joita hän minun nimessäni puhuu, hänet minä itse vaadin tilille.
18:20 Mutta profeetta, joka julkeaa puhua minun nimessäni jotakin, jota minä en ole käskenyt hänen puhua, tahi puhuu muiden jumalien nimessä, sellainen profeetta kuolkoon.’
18:21 Ja jos sinä ajattelet sydämessäsi: ’Mistä me tiedämme, mikä sana ei ole Herran puhetta?’ niin huomaa:
18:22 kun profeetta puhuu Herran nimessä, ja kun se, mitä hän on puhunut, ei tapahdu eikä käy toteen, niin sitä sanaa Herra ei ole puhunut; julkeuttaan se profeetta on niin puhunut; älä pelkää häntä.”
Tässä todetaan että
– oikea profeetta puhuu Jumalan sanan mukaisesti
– väärä profeetta puhuu ilman asianmukaista valtuutusta, eli omiaan
– väärä profeetta puhuu muiden jumalien puolesta
– väärän profeetan puhe ei toteudu, eli ei siis ole reaalitodellisuuden mukaista
Tässä luvussa kuvataan leeviläisten asemaa PYHÄN KANSAN keskuudessa. Kysymys siis on järjestäytyneestä JUMALAN KANSAN yhteisestä elämästä elävän Jumalan edessä, häntä palvellen ja hänelle kunnian antamisessa.
Kyse on opetetusta uskosta eli voiko todellista uskoa Jeesukseen opettaa?
Kun ajattelee ihmistä luonnostaan niin kun tälle opetetaan ”rakastamaan” lähimmäistä niin onnistuuko se niinkuin Jeesus sanoo, rakastakaa lähimmäistä niinkuin itseänne??
Eikö koko VT ole kuvausta siitä kuinka luonnollinen ihminen toimii, siis kuinka ihmistä voidaan opettaa elämään tietyllä tavalla ja kuinka siinä onnistutaan?
”Kyse on opetetusta uskosta. Voiko todellista uskoa Jeesukseen opettaa?” Siihenhän Jeesuksen seuraajat on kutsuttu: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.”
Ari
Jumala on järjestänyt niin, että vain opetusta saanut voi ymmärtää yhtään mitään.
Muista mitä Etiopian rahaministeri sanoi Filippukselle:
Apostolien teot:
8:31 Niin hän sanoi: ”Kuinka minä voisin ymmärtää, ellei kukaan minua opasta?” Ja hän pyysi Filippusta nousemaan ja istumaan viereensä.
Entisaikaan hyvän opetuksen saamista nimitettiin hyvän kurin saamiseksi. Ihminen oppi kurinalaiseksi eli elämään kunnolla.
Sananlaskut:
15:5 Hullu pitää halpana isänsä kurituksen, mutta joka nuhdetta noudattaa, tulee mieleväksi.
15:32 Joka kuritusta vieroo, pitää sielunsa halpana; mutta joka nuhdetta kuuntelee, se saa mieltä.
Martti
Kiitos hyvästä kommentista
Kuinka kävi Jumalan oman kansan, eikö heille tullut opettaa kaikki, siis oman kansan historia (vrt pääsiäisen vietto jne…) ja laki, eikö näillä luulisi pärjäävän, no kuinka kävikään? Opettaako tuo meille jotain?? Jos niin mitä?
Ari
Vanha testamentti on Raamatun ensimmäinen osa. Se oli Jeesuksen ainoa Raamattu. Se oli opetuslasten uskon perustava USKON. OPETUS.
Jeesuksen usko oli Jumalan sanaan uskoa eli uskoa Raamattuun eli siis Vanhaan testamenttiin.
Johanneksen evankeliumi:
2:22 Kun hän sitten oli noussut kuolleista, muistivat hänen opetuslapsensa, että hän oli tämän sanonut; ja he uskoivat Raamatun ja sen sanan, jonka Jeesus oli sanonut.
Opettiko Jeesus VT.n mukaan, eikö Hän julistanut evankeliumia ja kuinka sen mukaan eletään? Siis kun pääsee sisälle taivasten valtakuntaan niin eikö siellä eletä Jeesuksen opetuksen mukaan?
VT aikaan oli Jumalan oman kansan turvana Jumalan voima eli kun kansa eli Jumalan tahdossa niin Jumala siunasi ja varjeli, mutta kääntyivät pois niin silloin kävi kaltoin ja silloin tuli tehdä parannus (tervassa ja säkissä) ja palata takaisin elämään Jumalan tahdossa. Eikö Jeesuksen opetus ole täydellisesti erilainen eli kun luopuu omasta elämästä Jeesuksen tähden niin voittaa iankaikkisen elämän:
Matt. 16:25
Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.
Ari
Kysyt opettiko Jeesus Vanhan testamentin mukaan.
Vastaus on: OPETTI. Hän ei tullut kumoamaa Raamatun sanaa vaan täyttämään sen. Tuon ajan KOKO RAAMATTU OLIVAT LAKI JA PROFEETAT.
Matteuksen evankeliumi:
5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
Ari
Kysyt, eikö Hän julistanut evankeliumia.
Vastaus on HÄN JULISTI EVANKELIUMIA, joka on Vanhan testamentin lupausten täyttymys. Vanhan testamentin vanhin osa oli Toora eli Mooseksen kirjat. Vapahtajamme sanoo, että juuri tämä kaikkien aikojen vanhin Raamattu todisti juuri hänestä Jeesuksesta, meidän Vapahtajastamme.
Johanneksen evankeliumi:
5:46 Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut.
Ari
Kysyt, eikö Jeesuksen opetus ole täydellisesti erilainen kuin Raamatun opetus. Meidän Vanha testamenttimmehan oli HÄNEN KOKO RAAMATTUNSA.
Päin vastain. Hän oli uskollisempi aikansa Raamatulle kuin kukaan muu. Kirkastusvuorellakin hänelle ilmestyivät Tooran eli Mooseksen kirjojen perustava persoonallisuus eli itse Mooses ja Nevi’imin eli Profeettojen puolesta maineikas kuningasajan profeetta Elia. Näin Jumalan kirkkauden ilmestyminen ennakoitiin jo tuolloin: Jeesus tuli täyttämään sovituksen työn Golgatan ristillä ja näin lunastamaan KOKO MAAILMAN Saatanan vallasta Jumalan pelastamaan maailmaan. Vanhan testamentin edustajat puhuivat Jeesuksen poismenosta, eli siis Golgatan rististä.
Luukkaan evankeliumi:
9:28 Noin kahdeksan päivää sen jälkeen kuin hän oli tämän puhunut, hän otti mukaansa Pietarin ja Johanneksen ja Jaakobin ja nousi vuorelle rukoilemaan.
9:29 Ja hänen rukoillessaan hänen kasvojensa näkö muuttui, ja hänen vaatteensa tulivat säteilevän valkoisiksi.
9:30 Ja katso, hänen kanssaan puhui kaksi miestä, ja ne olivat Mooses ja Elias.
9:31 He näkyivät kirkkaudessa ja puhuivat hänen poismenostansa, jonka hän oli saattava täytäntöön Jerusalemissa.
Ari
Puhut pääsiäisen vietosta ikään kuin se olisi vain Vanhan testamentin sanoma. Yhä edelleenkin me vietämme pääsiäistä koko Jumalan kansassa eli pyhässä kristikunnassa eli siis Kristuksen kirkossa. Jeesus on täyttymyksen ajan pääsiäislammas, joka kertakaikkisella kuolemallaan sovitti KOKO MAAILMAN.
1.Korinttolaiskirje:
5:7 Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu.
Matias Roto siis kuinka nyt tulee elää, minkä mukaan? Siis mitkä ovat elämän ohjeet ja mistä ne löytää?
Ari
Oikeat elämän ohjeet on annettu jo Siinain vuorella. Siellä Jumala antoi 10 käskyä!
Katekismuksemme alkaa juuri tällä osalla Pyhän Raamatun opetuksen tiivistelmänsä.
Kymmenen käskyä
1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
3. Pyhitä lepopäivä.
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
(2 Moos. 20:2-17; 5 Moos. 5:6-21)
https://katekismus.fi/10kaskya/10kaskya.html
Mitä on Jeesuksen seuraaminen, kuinka siinä näkyy teot? Onko elämä Jeesuksen sanojen mukaista vai ei? Tulee vaan mieleen rakentaja vertaus, kun kuulee Jeesuksen sanat ja tekee niiden mukaan niin on viisas rakentaja, siis en halua olla tyhmä rakentaja jonka rakennus sortuu, siis teempä Jeesuksen sanojn mukaan!!!
Ari
Rakentaja vertauksessa kysymys on siitä paikasta, mihin talo rakennetaan. Hiekälle rakentaminen oli kuivana kautena kuivaan vesiuomaan rakentamista eli siis yksikseen erilleen elämänsä rakentamista. Kun sadeaika tuli, niin vesitulvat veivät kaiken eikä talosta ollut joen pohjan hiekkaa enempää jäljellä.
Sen sijaan kalliolle eli siis vuorelle rakennettu talo oli vuorella sijaitsevan kaupungin sisään rakentamista. Jotta kaupunkiin saattoi rakentaa, piti olla kaupungin kansalainen eli nimi kaupungin asukkaiden luettelossa. Vieraat eivät saaneet vakinaista asumisoikeutta kuin ne joilla nimi oli ”elävien kirjoissa”. Kun rakensi kaupunkiin niin talo oli vuoren kalliopohjalla eikä alhaalla laaksossa oleva joen veden tulva sitä vienyt mennessään. Siis vertaus sanoo, että Jumalan oman pitää olla Jumalan yhteisön eli kirkon jäsen jotta elämä olisi pelastettua.