Aurinkoinen aamu syksyisessä Turussa

Kotokirjastoni Raamattuja eri kielillä
ylempänä vasemmalla gbayaksi ja oikealla faliksi
alempana vasemmalla medumbaksi ja oikealla englanniksi

Kristus on Vapahtajamme. Hän vapauttaa synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta. Elämä Jeesuksessa on vapauden tie.
Jumala on Jeesuksessa ottanut meidät omakseen. Olemme kasteessa päässeet Jumalan lapsiksi, Jeesuksen seuraajaksi. Hänen kanssaan elämä on vapaata. Orjan kahleet saa heittää. Voi ottaa elämän tosissaan vapautuneesti.
Sillä: Elämä Jeesuksessa on vapauden tie.
Kun Jeesus on meidät vapauttanut, niin silloin voimme elää vapautuneesti myös toistemme kanssa. Ei tarvitse orjailla toisten edessä eikä tarvitse alistaa toisia. Yhteiselo on luontevaa, kun jokainen arvostaa toistaan ja kaikkia pidetään porukassa mukana.
Elämä Jeesuksessa on vapauden tie.
Jumalan armoa on, että elämme hänen yhteydessään. Antakaamme tämän tietoisuuden luoda uskoa, toivoa ja rakkautta niin omaan Armahtajaamme kuin myös toinen toisemme seurassa. Eläkäämme armahtavaa ja vapauttavaa elämää.
Vapauteen Kristus meidät vapautti.
Pysykää siis lujina
älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen.
Kiitos okkoon Jumalalle kaikesta hänen hyvyydestään. Kiitos pelastuksesta. Kiitos toisista ihmisistä. Kiitos kaikesta hyvästä, mitä hän elämäämme antaa.
SUNNUNTAI 12.10.2025
18. sunnuntai helluntaista
Kristityn vapaus
Toinen lukukappale eli epistola: Gal. 5:1–6
Kirjeestä galatalaisille, luvusta 5
Vapauteen Kristus meidät vapautti.
Pysykää siis lujina
älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen.
Minä, Paavali, sanon teille:
jos annatte ympärileikata itsenne,
teille ei ole Kristuksesta mitään hyötyä.
Vakuutan vielä kerran jokaiselle,
joka antaa ympärileikata itsensä,
että hän on velvollinen
noudattamaan lain kaikkia määräyksiä.
Te, jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla,
olette joutuneet eroon Kristuksesta,
armon ulkopuolelle.
Koska me uskosta olemme saaneet Hengen,
odotamme hartaasti,
että toivomme toteutuisi
ja me saavuttaisimme vanhurskauden.
Kristuksessa Jeesuksessa on yhdentekevää,
onko ihminen ympärileikattu vai ei.
Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko.
_______________________________________
Yllä näytettävien Raamattujen tekstejä voi kuunnella ja/tai lukea esimerkiksi näistä osoitteista:
- – gbayaksi GALATII 5 | Bible.is
- – faliksi Ni-Galatiya 5 | Bible.is
– medumbaksi [Galatians] 5 | Bible.is
– englanniksi GALATIANS 5 | Bible.is
Ari
Edellä kysyit mitä usko vaikuttaa
Tässä vastaus
1.Johanneksen kirje:
5:4 sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän uskomme.
5:5 Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?
Ari
Edellä sanot: ” Kun ihminen tulee uskoon niin onkin Jumalan voima ja rakkaus, siis kykenee tekemään Jumalan tahdon!”
Tähän täsmennys: Tämä usko ei ole uskovan ihmisen ominaisuus, vaan Jumalan teko ja sen varaan kaiken toivonsa panemista. Jumala antoi Isakin usko tarttui lupaukseen, ei Abramin muuttuneeneeseen voimaan.
1. Moos. 15:6
15:6 Ja Abram uskoi Herraan, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi.
https://www.koivuniemi.com/raamattu/?kaannos=fi-38&viite=1mo+15%3A6
Ari kirjoitit :
Tätä et taida voida näyttää Raamatusta, jos voit niin tuo se kohta!
Eli kysyit miten Jumala meidät näkee Kristuksessa , näitä kohtia eli olla Kristuksessa on laskettu olevan 180krt uudessa testamentissa . Olla Kristuksessa tarkoittaa tietysti että meidän elämämme on liitetty Kristuksen elämään , siinä voitossa mikä tapahtui Golgatalla keskimmäisellä ristillä on voitto synnistä kuolemasta ja kadotuksesta ja myös Kristuksen ylösnousemus luvataan niille jotka ovat Kristuksessa . Kysymys on miten me saamme liittyä Kristukseen ja hänen voittoonsa ? Hän antoi siitä opetusta monella tavalla mutta alku on Galilean vuorella annettu , jossa ilmenee samalla se Jumalan pojan valta joka on KAIKKI taivaassa ja maan päällä ja myös hänen suuri rakkautensa kaikkia ihmisiä kohtaan , että hän tahtoo kaikki pelastaa ja antoi käskyn ; kastamalla ja opettamalla ja pitämään kaikki mitä hän on puhunut .
Tuo opillinen käsitys perisynnistä tai sen puuttumisesta kristillisyydessä näkyy hyvin seurakuntaelämässå , kun toisilla on aina synnintunnustus ja synninpäästö ja toiset seurakunnat ei sitä tarvitse . Se että ihminen uudestisyntyy ei tosin tarkoita että lihasta syntynyt lakkaa kokonaan , liha on liha ja hengestä syntynyt ei tee syntiä kuten raamattu opettaa . Se syntisyys joka meissä kaikissa ihmisissä on asuvaisena ei poistu meistä tämän maailman ajan aikana , vaan vasta kuoltuamme . Jos me kiellämme syntisyytemme niin se johtaa usein , siihen että lankeemukset laitetaan sielunvihollisen piikkiin , mutta me olemme aina vastuussa omista synneistämme . Meidän lihamme suorastaan rakastaa syntiä ja sitä on monenlaista ja sielunvihollisen houkutukset ovat lempeitä ja hyvältä näyttäviä , koska synti on Jumalan lahjojen väärinkäyttöä pitkälti . Vaikkapa esimerkiksi ne ihanat asiat kuin läheisyys , hellyys ja seksi , jotka Jumala on antanut ne avioliittoon miehen ja naisen välille ja kuinka petollisesti tähänkin syntiin langetaan . Uskova ihminen on siis jatkuvasti hyvän ja pahan valtojen taistelussa , mutta Kristuksessa meillä on lepo ja rauha ja siksi meidän syntientunnustamisella on keskeinen merkitys , kuten itse Jeesus opettaa siinä tärkeimmässä rukouksessa meille . Puhdas omatunto ja rauha Kristuksen kanssa on elää sanan yhteydessä ja uskovien yhteydessä viikottain . Tästä kahden taistelusta apostoli Paavali paljon opettaa juuri vaikkapa Roomalaiskirjeessä . Meillä ei ole lupa raamatun mukaan tehdä syntiä , mutta synti asuu meissä ja olemme jo monesti ajatuksissa langenneet syntiin ennen tekoja , silloin ei auta selittää sielunvihollisen syyksi tai yrittää itseään parannella lainomaisesti vaan senkin voi viedä jopa kiittäen Jeesukselle että ylistys sinulle että olet voittanut ja kuollut tämänkin synnin puolesta ja jatkaa matkaa iloiten . Joskus tarvitsemme katumusta ja rippiä jos olemme niin orjuudessa että emme pääse rauhaan asioissa .
Ajattelen Ari näin pitkän selityksen jälkeen että opista johtuu erilaiset käsitykset ja siksi apostolien opetukset ovat terveellisiä , jos koet vaikeaksi mieltää että kristitty on samaanaikaan sekä syntinen ja pyhä . Monesti halutaan väärin kuvata se että kun olemme syntisiä että emme mitään voi ja Jumala pelastaa kuitenkin, vaikka se ensimmäinen Pyhän Hengen työ että näyttää syntisyytemme on lopulta kaiken opin ymmärryksen alku ja tietoisuus että meillä wi ole mahdollisuuksia pelastua ilman Kristusta ja häntä me tarvitsemme joka päivä niin kauan kuin elämme . Uskova kulkee lähemmäksi Kristusta vanhetessa ja se kulkeminen on kuin kirkasta valoa kohti menemistä ja mitä lähemmäksi menet niin sitä likaisimmalta näyttää , mutta samalla Kristuksen koko majesteettinen suuruus meille kirkastetaan , se ihmeellinen armo ja rakkaus ihmislasta kohtaan ilman omia ansioita . Hän riisuu meitä mutta samalla pukee meitä Kristukseen . Samalla kun Pyhä Henki kirkastaa Kristusta niin hän myös puolustaa meitä ja meidän sielujemme parhaaksi .
Anteeksi Ari jäi kohta pois :
Hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa…” (1. Kor. 1:30)
Varmaan lähes joka Paavalin kirjeestä löytyy : Kristuksessa
Timo
Kiitos ihanasta tekstistäsi
Efesolaiskirjeessä Paavali kirjoittaa :
Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut, on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa — armosta te olette pelastetut — ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa.
Kristuksen sovitustyö , siinä yhdessä ristiinaulittu lihamme , yhdessä kastettu kuolemaan ja ylösnousemiseen kerran Kristuksen työn tähden , lihassa kuitenkin on tämä matka tehtävä ja turvattava yksin Kristukseen ja hänen tekojensa varaan kaiken laittaa ja ne saadaan lahjana vastaanottaa kasteessa ja elää hänen yhteydessä . Suurinta yhteyttä ja läheisyyttä Kristukseen saamme kokea täällä ajassa ehtoollisessa josta Jeesuksen omat sanat :
Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
Timo
Hyvin kirjoitat
Kiitos sinulle tekstistäsi
Hyvin tuot esille sakramenttien kasteen ja Herran pyhän ehtoollisen merkityksen meidän osallisuuteemme Kristuksen armon saamisessa
Timo Gummerus tuot Paavalin sanoja ja siinä on ””jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa ”, siis jokainen ihminen kuolee syntiensä tähden, eikö vaan! Siis Jeesuksen tulee parantaa nämä kuolleet ja herättää henkiin Jumalan Hengellä. Minä en voi sovittaa tuota vauvana saatuun kasteeseen, siis onko vauva jo kuollut synteihinsä vai ei?
Aiemmin kysyin voitko näyttää missä kohden Raamatusta löytyy ajatus että Jumala katsoo meitä Jeesuksen tekojen kautta eli ei meidän tekoja, siis ettei meidän tekoja käytäisi läpi viimeisellä tuomiolla?
Evankeliumi on yksinkertaisuudessaan että kun ihminen tekee syntiä hän kuolee ja tarvitsee parantajaa Jeesusta herättämään henkiin, siis uskova syntyy ”uudesti” Jumalan Hengestä. Armo on että saa tässä vaiheessa kaikki ennen tehdyt synnit anteeksi olivatpa ne millaiset tahansa, niitä ei muistella. Siis ihminen on tietyämätön ja voimaton ja rakkaudeton syntyessään Jumalan tahtoon nähden, jokainen lapsi oppii sen mitä hänelle ihmiset opettavat, ei pysty erottamaan mikä on valhetta ja mikä Totuus!
”Armo on, että saa tässä vaiheessa kaikki ennen tehdyt synnit anteeksi olivatpa ne millaiset tahansa, niitä ei muistella.” Se ajatus taas, että ’tämän vaiheen’ jälkeen tapahtuneet hairahdukset olisivat anteeksiannon ulkopuolella on silkkaa armottomuutta.
Ari
Sanot ettet voi
mutta Paavalipa voi
sanoa sen:
KAIKKI, VAUVAT MUKAAN LUKIEN OVAT SYNTISIÄ,
koska synti on tullut maailmaan yhden ihmisen kautta. Olemme jo Aatamissa langenneet syntiin ja siksi me synnyimme synnin alaisuudessa.
Roomalaiskirje:
3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet
Martti Pentti et ole ymmärtänyt mitä olen jo niin monta kertaa selittänyt, on olemassa syntiä joka ei ole kuolemaksi ja syntiä joka on.
Ei ole mitään armonautomaattia jonka vauva saa kasteessa ja joka peittäisi kaikki tulevat synnit!
Ari
Olet jo tarpeeksi monta kertaa sanonut
todellakin olet tuonut esiin virheelliset ajatuksesi
joilla sodit Jumalan sanaa vastaan oikein suuren kapinallisen tavoin Jumalaa vastaan sotien
Ari
Ota huomioon, että kaste antaa Pyhän Hengen lahjan ilman ikärasismia.
” —- KASTEEN —- NIIN TE SAATTE PYHÄN HENGEN LAHJAN —- LAPSILLENNE —”
Sinä puolestasi kapinapäälliköksi pyrkineen Hubmeierin viettelysten orjuuttamana menet kinaamaan tätä Jumalan sanan lupausta vastaan kuin haluaisit jatkaa tuota 1524-25 käytyä kapinaa vielä puoli vuosituhatta jälkeenkinpäin.
Matias Roto Paavali luettelee ketkä eivät peri taivasten valtakuntaa, keistä hän puhuu, ulkopuolella olevista vai sisäpuolella?
Entä Jeesus kun sanoo Ilmestyskirjassa joidenkin olevan ulkopuolella?
Matias Roto Pyhä Henki kirkastaa Jeesusta ja Hänen sanojaan eli näin kuulee Jeesuksen äänen, näin on rakkaus Totuuteen.
Ari
Pyydät näyttämäään missä anteeksianto on luvattu
Jo Jesajan kirjassa se on aanottu:
Jeesuksen tähden meidän syntejämme ei muisteta viimeisellä tuomiolla, missä Jumala katsoo vain siihen olemmeko Jeesuksen lanssa samaa porukkaa vai emmekö ole häntä seuranneet.
Jesaja:
1:18 Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi.
Ari
Kirjoitat: ”—- siis uskova syntyy ”uudesti” Jumalan Hengestä. —- ”
Olen jo monta kertaa kirjoittanut sinulle, että uudestisyntyä -sana esiintyy koko Raamatussa vain kaksi kertaa.
Matt. 19 se tarkoittaa koko maailmankaikkeuden muuttumista kun Jumala luo uudet taivaat ja uuden maan Kristuksen tullessa takaisin.
Toisen kerran se esiintyy Tiituksen kirjeen luvussa kolme jakeessa viisi, missä todetaan että
ILMAN MEIDÄN TEKOJAMME
JUMALA ANTAA KASTEEN VÄLITYKSELLÄ
U U D E S T I S Y N T Y M ÄN
ELI
PYHÄN HENGEN UUDISTUKSEN.
Muita kohtia koko Raamatussa ei ole missä varsinainen sana uudestisyntymä esiintyy.
UT 2020
Hän ei tehnyt sitä siksi, että tekomme olisivat olleet oikeamielisiä, vaan silkasta armosta. Jumala pesi meidät. Hän loi meidät uudestaan, ja Pyhä Henki uudisti meidät
https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020,B2000,KR92,KAR11,Biibbal/TIT.3
”On olemassa syntiä, joka ei ole kuolemaksi, ja syntiä joka on.” Osaat sittem kai sanoa, mikä on ja mikä ei ole. Kuolemansynnit on perinteisesti lueteltu seitsemäksi: ylpeys, ahneus, kateus, vihamielisyys, hekumallisuus, mässäily ja hengen velttous.
Ari
Kirjoitat: ”Entä Jeesus kun sanoo Ilmestyskirjassa joidenkin olevan ulkopuolella?”
Niinpä ota tämä todesta:
TULE SINÄKIN SISÄLLE JUMALAN VALTAKUNTAAN ELI SIIS LIITY KIRKON JÄSENEKSI, Jeesuksen opetuslasten joukkoon.
JOTEN ÄLÄ ENÄÄ JÄÄ ULKOPUOLELLE!
EXTRA ECCLESIAM NULLA SALUS = KIRKON ULKOPUOLELLA EI OLE PELASTUSTA.
Ari
Kirjoitat: ”Pyhä Henki kirkastaa Jeesusta ja Hänen sanojaan eli näin kuulee Jeesuksen äänen, näin on rakkaus Totuuteen.”
Niinpä liity Pyhän Hengen ylläpitämään yhteisöön eli kirkkoon. Muista Lutherin sanat siitä että HÄN TOIMII KIRKOSSA ELI PYHÄSSÄ KRISTIKUNNASSA.
Minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Aamen.
MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:
Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa. Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa. Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa. Tämä on varmasti totta.
(Lutherin Vähä katekismus)
https://katekismus.fi/uskontunnustus/24.html
Ari , syntiinlankeemus erotti ihmisen Jumalasta ja Kristuksessa saamme tämän yhteyden , olla Kristuksessa on yhtä kuin liitetty Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen . Jeesus on asettanut kasteen ja antanut siitä lupaukset ja se on tarkoitettu kaikille . Alkuseurakunnassa kastettiin niin aikuisia :
Niin he sanoivat: ”Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi”. Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ynnä kaikille, jotka hänen kodissansa olivat. Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta. Ja hän vei heidät ylös asuntoonsa, laittoi heille aterian ja riemuitsi siitä, että hän ja koko hänen perheensä oli tullut Jumalaan uskovaksi. (Apt 16:31-34)
Lapselta ei vaadita uskonratkaisua vaan se Jeesuksen käskyn mukaan kastetaan :
Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niin kuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteen kasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa. (Room 6:2-5)
Ari , kun ajattelet apostoli Paavalin elämää ja olet varmaan kuullut monta opetusta hänestä niin mieti mitä hän sanoo vähän ennen mestaamista toisessa Timoteuskirjeessä :
jos olemme kuolleet
yhdessä hänen kanssaan,
saamme myös hänen kanssaan elää;
jos kärsimme yhdessä,
saamme hänen kanssaan myös hallita;
jos kiellämme hänet,
on hänkin kieltävä meidät;
jos me olemme uskottomat, pysyy kuitenkin hän uskollisena; sillä itseänsä kieltää hän ei saata.
Ja tätä samaa opetusta Paavali myös Roomalaisille opettaa että jos olemme yhdessä kuolleet Kristuksen kanssa niin saamme yhdessä elää myös . Paavali ei käynyt koskaan Rooman seurakunnassa ja siksi se Roomalaiskirje on niin perusteellinen oppiteos , jossa ei keskitytä Srk ongelmiin vaan kokonaiseen oppiin.
Ajattele Ari miten Paavali voi sanoa heille joita ei edes tuntenut että : te jotka olette kastettuja olette Kristuksen päällenne pukeneet . Onko se väärin ? Pitäisikö sanoa että jos te olette tehneet uskonratkaisun niin olette tulleet uskoon ?
Ajattele Ari onko joku ihminen synnitön edelleen vaikka sen tekosynnit ei näy , esim. pienillä lapsilla ( tosin aika äkkiä ne näkyvät , on noita lapsenlapsia omasta takaa) ja voiko lihasta tai kahdesta syntisestä syntyä synnitön ? Kasteenliiton esikuva on ympärileikkaus ja se toimitettiin 8pvän ikäiselle . Mutta kaste on tapahtunut ja vanhurskauttamisoppi on keskeisin asia kristinuskossa ja sen kautta kirkastuu Jumalan suuruus , yksin Kristus ja vain hänessä vain uskossa ja vain armosta . Se että sana opettaa että heräämme kuolemasta ja uudestisyntymme ei poista sitä totuutta että vaellamme tämän maailman ajan edelleen syntisen luontomme kanssa hautaan asti , Kristus ei tullut vain kerran meitä pelastamaan ja auttamaan vaan tarvitse häntä joka päivä , mutta lapseudessa saamme uskoa pienen lapsen tavoin isän rakkauteen ja tahdomme siksi tuoda rikkomukset hänelle ja tunnustaen katuen niitä . Kysyit miten Jumala katsoo Jeesuksen kautta meitä – Kristus on pyhä ja hänessä ei ole syntiä , hänen verensä puhdistaa meidätkin .
Jos me Kristuksen asettamat kaste ja ehtoollinen ei ole vain mitään rituaaleja vaan niihin käyteytyy Jumalan armoteot ja niistä saamme elää . Kun näiden aiheiden alle ottaa Raamatusta kaikki kohdat jotka puhuvat vaikka kasteesta ( joita on paljon) niin hyvä niitä tutkia miten yhtenäisesti ne liittyvät Kristuksen sovityöhön ja samoin ehtoollinen . Raamattu ei ole hajanainen teos josta voi poimia kohtia oman oppinsa tueksi . Kaste – kuuliaisuuden askel , jota opetetaan on ihmisen teko , joka ei yhdy näihin moniin Jumalan sanan kohtiin , eikä liity kokonaiseen ilmoitukseen eikä sovitustyöhön . Kirjoittajat voivat esittää aiheen ympärille hyviä kirjoja näihin aiheisiin liittyen mistä itse on kokenut olevan apua . Ajattelen että seurakuntayhteys , jossa joka viikko käydään läpi Raamatuntekstejä on hyvä tapa myös oppia ja kun pappi jos vielä on valmistellut saarnat . Seurakunnassa on aina se toinenkin elementti läsnä eli yhteys ihmisiin ja sitä kautta tulee apostolinen ymmärrys Kristuksen ruumiista .
Srk on syntisten sairaala , eräs meidän kirkon pappi saarnasi että jos haetaan tuolta kaupungilta 10 juoppoa seurakuntaan niin taso laskee – ei laske hän päättäväisesti sanoi 😂. Tarkoitti tietysti että olemme kaikki syntisiä ja siksi Kristus on tullut meitä pelastamaan . Seurakunnan messu tai Jumalanpalvelus on alkuseurakunnan ajoista se keskus missä Kristus palvelee ja se on laadittu niin että uskaltaisimme kohdata aidosti oman syntisyytemme ja pahuutemme johon hän haluaa vastata armolla armoa armon päälle ja rakkaudella mennä Jumalan rauhassa taas arkeen . Silloin yhteys myös syntyy toisiin armahdettuihin yhteisestä uskosta eläen .
Pasanen A. Annat kommenteissasi sellaisen käsityksen, että ihminen saa synnit anteeksi uskoon tullessaan, mutta siihen se sitten loppuu?
Tarkoittaako ajatuksesi, ”on syntiä, joka ei ole kuolemaksi”, että uskoon tulon jälkeen voi olla syntiä, mutta se ei enää ole vahingollista, koska sinulla itselläsi on ”kaikki voima, jolla voit synnit voittaa”. ?
On siis syntiä joista nimi pyyhitään elämänkirjasta, onko tätä vaikea ymmärtää?
Jeesus sanoo ketkä ovat ulkopuolella, myös ne jotka valhetta rakastavat ja tekevät!
Ari
Jo edellä kirjoitin, että sinun kannattaa lopettaa
U L K O P U O L E L L A
O L O S I
ja liittyä kirkkoon.
Muista että Jeesuksen maanpäällisen elämän aikana kaupungeissa oli jäsenluettelot. Ne jotka olivat kaupungin kirjoissa saattoivat asia siellä, mutta muut saattoivat vain käydä siellä.
Palaa sinäkin kirkkoon johon sinut liitettiin jo vauvana kasteen toimituksessa, mutta minkä kirkosta ulos käydessäsi poistit.
Kun liityt kirkkoon, niin nimesi tulee uudelleen elämän kirjoihin sisään kirjoitetuksi.
Onko tätä vaikea ymmärtää: ”Älkää tuomitko, niin ei teitäkään tuomita. Älkää julistako ketään syylliseksi, niin ei teitäkään julisteta syyllisiksi. Päästäkää vapaaksi, niin teidätkin vapautetaan (Luuk. 6:37)”?
Martti Pentti selittäisitkö kuinka tuo.itsen, siis kun joku saa piston sydämeen niin ei ne sanat ole tuomitsemista vaikka toinen loukkaantuu, tarkoitus on tuoda puhdasta evankeliumia jonka kuullessa voi nöyrtyä para nukseen jos Jumala kutsuu.
”Tarkoitus on tuoda puhdasta evankeliumia, jonka kuullessa voi nöyrtyä parannukseen, jos Jumala kutsuu.” Evankeliumi on sanoma Kristuksen sovintotyöstä, joka vapauttaa synnin ja kuoleman vallasta. Parannuksen saarnaaminen on lakia. Tämä ero ei näköjään ole sinulle, Ari Pasanen, vielä selvinnyt.
Pasanen A. Annat kommenteissasi sellaisen käsityksen, että ihminen saa synnit anteeksi uskoon tullessaan, mutta siihen se sitten loppuu?
Näinkö ajattelet?
Martti
Kiitos aktiivisesta kommentoinnista
Kaikesta näkyy sinun kypsän persoonallisuutesi suuri anti keskusteluumme