Aurinkoinen aamu syksyisessä Turussa

Kotokirjastoni Raamattuja eri kielillä
ylempänä vasemmalla gbayaksi ja oikealla faliksi
alempana vasemmalla medumbaksi ja oikealla englanniksi

Kristus on Vapahtajamme. Hän vapauttaa synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta. Elämä Jeesuksessa on vapauden tie.
Jumala on Jeesuksessa ottanut meidät omakseen. Olemme kasteessa päässeet Jumalan lapsiksi, Jeesuksen seuraajaksi. Hänen kanssaan elämä on vapaata. Orjan kahleet saa heittää. Voi ottaa elämän tosissaan vapautuneesti.
Sillä: Elämä Jeesuksessa on vapauden tie.
Kun Jeesus on meidät vapauttanut, niin silloin voimme elää vapautuneesti myös toistemme kanssa. Ei tarvitse orjailla toisten edessä eikä tarvitse alistaa toisia. Yhteiselo on luontevaa, kun jokainen arvostaa toistaan ja kaikkia pidetään porukassa mukana.
Elämä Jeesuksessa on vapauden tie.
Jumalan armoa on, että elämme hänen yhteydessään. Antakaamme tämän tietoisuuden luoda uskoa, toivoa ja rakkautta niin omaan Armahtajaamme kuin myös toinen toisemme seurassa. Eläkäämme armahtavaa ja vapauttavaa elämää.
Vapauteen Kristus meidät vapautti.
Pysykää siis lujina
älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen.
Kiitos okkoon Jumalalle kaikesta hänen hyvyydestään. Kiitos pelastuksesta. Kiitos toisista ihmisistä. Kiitos kaikesta hyvästä, mitä hän elämäämme antaa.
SUNNUNTAI 12.10.2025
18. sunnuntai helluntaista
Kristityn vapaus
Toinen lukukappale eli epistola: Gal. 5:1–6
Kirjeestä galatalaisille, luvusta 5
Vapauteen Kristus meidät vapautti.
Pysykää siis lujina
älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen.
Minä, Paavali, sanon teille:
jos annatte ympärileikata itsenne,
teille ei ole Kristuksesta mitään hyötyä.
Vakuutan vielä kerran jokaiselle,
joka antaa ympärileikata itsensä,
että hän on velvollinen
noudattamaan lain kaikkia määräyksiä.
Te, jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla,
olette joutuneet eroon Kristuksesta,
armon ulkopuolelle.
Koska me uskosta olemme saaneet Hengen,
odotamme hartaasti,
että toivomme toteutuisi
ja me saavuttaisimme vanhurskauden.
Kristuksessa Jeesuksessa on yhdentekevää,
onko ihminen ympärileikattu vai ei.
Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko.
_______________________________________
Yllä näytettävien Raamattujen tekstejä voi kuunnella ja/tai lukea esimerkiksi näistä osoitteista:
- – gbayaksi GALATII 5 | Bible.is
- – faliksi Ni-Galatiya 5 | Bible.is
– medumbaksi [Galatians] 5 | Bible.is
– englanniksi GALATIANS 5 | Bible.is
Matias Roto tuot:””Olemme kasteessa päässeet Jumalan lapsiksi, Jeesuksen seuraajaksi. Hänen kanssaan elämä on vapaata. Orjan kahleet saa heittää. Voi ottaa elämän tosissaan vapautuneesti.””
Sitten taisit ”unohtaa” mainita perisynnin, vai mitä on se vapaus mitä tuot?
Ari
Kiitos kommentistasi!
En suinkaan ole unohtanut perisynti oppia.
Päin vastoin.
Juuri siksi että me jo Aatamista alkaen olemme olleet synnin vallassa,
juuri siksi,
me tarvitsemme Jeesuksen ristin työn vapauttavaa armoa.
Nimenomaan kastehan meille antaa Jumalan lapsen aseman, missä meille joka päivä annetaan
KAIKKI SYNTIMME
A N T E E K S I.
Nimenomaan kasteeseen liittyy lupaus siitä, että Jeesus on kanssamme JOKA PÄIVÄ.
Niinpä me myös saamme kaikki syntimme amteeksi joka päivä, koska perisynnin tähden me sitä
päivittäin tarvitsemme.
Joten kysymyksesi on väärien olettamusten vallassa tehty virheellisesti johdattelevaksi laadittu kysymys..
Avoin kysymys olisi miellyttävämpää vastata.
Ari
Avoimen kysymyksen olisi voinut muotoilla vaikkapa muotoon: ”Miten perisynti liittyy tähän kirjoittammasi aiheeseen?”
Vapauden sunnuntain aihetta ja tekstejä voi lukea esimerkiksi täältä
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-12-10-2025/
Galatalaiskirjeen luvun viisi voi lukea esimerkiksi täältä
https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020,B2000,KR92,KAR11,Biibbal/GAL.5
Jos Herra suo, niin
torstaipiirissä 9.10. klo 12 Someron seurakuntakeskuksessa
puhun samasta tekstistä Gal. 5:1–6
ja rakkaani prinsessa Colette laulaa jonkin kamerunilaisen laulun.
Tähän mennessä olen kuunnellut ja/ tai lukenut koko luvun yli 40 eri kielellä
sekä kuunnellut sen englanniksi NIV apista
lukemattomia kertoja tuntikausia pitäen yllä automaattista toistoa.
Vapaus voidaan ymmärtää joko vapaudeksi jostakin tai vapaudeksi johonkin. Joillekin uskonnonvapaus merkitsee pääsemistä eroon kaikesta uskonnollisuudesta. Toisille se merkitsee vapautta harjoittaa avoimesti uskontoaan. Nämä eri näkökulmat aiheuttavat joskus jopa riitaa.
Martti
Kiitos kommentistasi
Esimerkkinä tästä näkökulmasta, että vapaus on vapaasti ilman esteitä harjoittaa oikeaa uskontoa, on Turun piispa Isaacus Rothoviuksen lausunto Kustaa II Adolfin kouleman aikoihin, että toivottavasti ei koskaan meiltä riistetä tätä vapautta julistaa puhtaan opin mukaista evankeliumia.
Lähetyskentillä esintyy hyvin monenlaisia tilanteita. Toisin paikoin voi julistaa evankeliumia hyvinkin vapaasti, toisin paikoin taas kristinuskoon kääntyneitä vainotaan hyvinkin voimakkaasti, jopa kuolemaan asti.
On siis aihetta rukoilla, että ovet evankeliumin julistuksen aukeavat nahdollisimman moneen maahan.
Siionin laulun kirjoittaja kuvaa uskovaisten vapautta, minkä Jeesus on ansainnut tähän tapaan: ”Pois kuorma, taakka seljästä: on Herran sabatti! Mes saamme käydä vapaina portista Saalemiin. / On olkain vitsa taitettu, on kädet päästetty; ja tilinteko, vaatimus, orjille jätetty. / Puolustakoot he orjuuttaan pysyen synneissään; meill´ arpa lankes´ kalliimpi seuraamaan Jeesusta. / Jeesuksen ristinkuolema ja ylösnousemus, on tuki, turva autuuteen, sen uskon ainiaan.” Meitä onnellisia on kutsuttu myös ”armolapsiksi”, koska olemme saaneet armon ymmärtää, mitä Jeesus on tehnyt puolestamme. ”On lunastuksen jo täysin täytetty…” Siihen ei tarvitse lisät mitään paitsi ehkä jokapäiväisen kiitoksen (eli paluun kasteen armoliittoon). Eikä tarvitse koko ajan pelätä, etteikö se liitto olisi luja, sillä Jumala on uskollinen. Jos lähtö tulee tänään se on vain siirtyminen lyhyeltä vierailulta maailmassa iankaikkiseen kotiin Jeesuksen rakkauden ilmapiiriin.
Valma
Kiitos kauniista kommentistasi, missä laulun sanojen kautta tuodaan esille meidän vapautemme Jeesuksen ristillä täytetyn sovintotyön lahjoittama armon ihanuus tulee suloisesti esille.
Kristillinen vapaus on hyvin sisäinen olotila, joka vaikuttaa ihmisen koko olemukseen , elämään ja suhteessa tulevaisuuteen . Aina ei Jumalan lapsi kuitenkaan tunne sisäistä vapautta eli voisi sen rinnastaa sisäiseen rauhaan myös . Elämä koettelee ihmistä vaikeuksilla , oman syntisyyden , sairauksien ja vastoinkäymisten muodossa ja taas tarvitsee päästä vapauteen ja hänen yhteyteen se löytyy kun jaksaa rehellisesti tuoda murheet ja synnit hänelle . Kuljemme välillä varjoisia teitä ja pimeys tahtoo meidät niellä ja nämä kokemukset vahvistaa ihmistä tietäen että ei ole kuin yksi jonka yhteydessä voi sydän levätä ja kokea aitoa vapautta , iloa ja rauhaa . Mitä pitempään Herran tiellä kulkee sen vakaammaksi askeleet tietysti tulee ja tiedostaa että inhimmisellä viisaudella ei ihmisen sisäinen maailma , sydän tule vapaaksi . Tie vapauteen mielestäni kulkee pitkälti tiedostaen oman kelvottomuuden kautta ja lopulta ei jää kuin Kristus , joka on tie , totuus ja elämä .
Timo
Kiitos erinomaisesta kommentistasi
Osaat analysoida asian syvyyksiin asti selkein sanoin.
Kun lukee näitä ns ”vapauden” ylistyksiä niin ei voi olla ajattelematta Jeesuksen sanoja:
Matt. 16:27
Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan.
Onko tosiaan niin etten minä ymmärrä noita Jeesuksen sanoja vai kuinka?
Eikö Pietari vahvista myös nuo Jeesuksen sanat:
1. Piet. 1:17
Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika,
”Mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa. Hengen laki, joka antaa elämän Kristuksen Jeesuksen yhteydessä, on näet vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista (Room. 8:1,2).”
Martti Pentti siis tuo mitä Raamatusta kopioit ei todellakaan kumoa JEESUKSEN SANOJA, eihän!
”Tuo mitä Raamatusta kopioit, ei todellakaan kumoa Jeesuksen sanoja.” Ei kumoa, vaan vahvistaa nämä Jeesuksen sanat: ”Totisesti, totisesti: se, joka kuulee minun sanani ja uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän. Hän ei joudu tuomittavaksi, vaan hän on jo siirtynyt kuolemasta elämään (Joh. 5:24).”
Martti Pentti edelleen tuot jakeita kumotaksesi JEESUKSEN SANAT, MIKSI?
”Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan.”
Viimeinen tuomio, jolloin Jeesus Kristus tulee takaisin (toinen tulemus) ja tuomitsee kaikki ihmiset heidän elämänsä ja tekojensa perusteella. Tämä ei tarkoita pelastuksen perustuvan pelkkiin tekoihin, mutta teot heijastavat ihmisen uskoa ja sydämen tilaa. Uskossa eläminen näkyy elämässä.
Jumalan tuomio on oikeudenmukainen. Jeesus ei ole vain armollinen Vapahtaja, vaan myös oikeudenmukainen Tuomari. Tämä jae muistuttaa siitä, että elämällä on seurauksia – ei vain tässä ajassa, vaan myös iankaikkisuudessa.
-Samanaikaisesti (ei sulje edellistä pois):
Roomalaiskirje: 8:2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista
Pasanen A. Usein otat jonkun Raamatun kohdan ajatuksella, että se kumoaisi jonkun toisen kohdan. Tässä tapauksessa blogin opetuksen kristityn vapaudesta. Kokonaisuuksien hahmottaminen on sinulle vaikeaa. Kiinnität huomiosi vain yhteen kohtaan samalla unohtaen Raamatun muun ilmoituksen.
Kari Paukkunen huomioitko sinä ”kokonaisuuksia”, siis minäkö ”kumoaisin” kristityn vapauden, enpä ole moista mitenkään huomioinut, siis enkö ole monen monta kertaa ja vielä senkin jälkeen KUMONNUT teidän perisynti oppianne juuri todellisella todellisten kristittyjen vapaudella!
Siis vielä jatkan siitä mitä tässä olette yrittäneet todistella eli kumoatte juuri Jeesuksen sanat ”Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan.” että voitte saada perusteet perisynti opillenne, eikö niin!
Ari
Panet asiat sekaisin
Usko on ainoa peruste pelastukseen Usko sulkee teot ulos peLastuksen PERUSTANA
Te, jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla,
olette joutuneet eroon Kristuksesta,
armon ulkopuolelle.
Sen sijaan tekojen paikka on uskon aikaansaamana tuloksena
Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko.
Ari OTA TODESTA OIKEA USKON OPPI
LOPETA ASIOIDEN SOTKEMINEN!
Matias Roto siinä olemme samaa mieltä ettei omilla teoilla voi ansaita pelastusta, MUTTA kun on vanhurskautunut niin teoista näkee kuka elää hengen johdatuksessa eli hengessä ja kuka ei!
Ari
1)
Pyhä Henki on persoona.
HÄNESTÄ puhutaan persoonaa ilmaisevalla pronominilla.
Suomen kieli vaatii myös hänestä puhuttaessa käytettävän ISOA. H-KIRJAINTA.
Pienellä kirjoittaessasi oppisi on kristinuskon ulkopuolisen oppia tai sitten kielenvastainen kirjoitusvirhe.
2) Vanhurskausoppiin kuuluu, että Kristus vanhurskauttaa meidät yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen tähen. Omat teot tai meriitit ovat siitä ulos suljettuja.
Meidät kytketään Jumalan yhteyteen KASTEESSA. Room. 6 sanoo että kastessa meidät on liitetty Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen.
3) Niin kuin Jeesuksen kulkiessa maan päällä, opetuslapseuden näki siitä, että nämä seurasivat Jeesusta konkreettisesti samassa porukassa.
Nykyisin KIRKKO on Kristuksen ruumis eli Kristus-viinipuu eli Jumalan kansa.
On selkeää se, että Jeesuksen oma on kirkon jäsen. Kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta = extra ecclesiam nulla salus.
Siis puheesi siitä, että NÄKEE KUKA ELÄÄ PHÄN HENGEN JOHDATUKSESSA tulee näkyviin siitä, oletko kirkon jäsen vai etkö ole.
Joten Ari
Älä sotke tähän mitään omien oikosulkujesi haihatteluja, vaan osallistu aivan konkreettiseen jumalanpalvelusta harjoittavaan yhteisöön eli siis kirkon jäsenyyteen.
Martti
Kari
Kiitos teille hyvistä teksteistänne
Tuotte esille hyviä perusteita
Arin olisi aihetta ottaa niistä oppia
Ari , Jeesus lähetettiin vapauttamaan meidät perisynnin kirouksesta . Lue lue room 3 ja kaikki ihmiset ovat syntisiä ja kaikki tarvitsevat sovitusta synneistä . Kristuksessa ei ole siis kadotustuomiota kuten veljet ovat sinulle todistaneet .
Timo Gummerus siis ketkä ovat Kristuksessa, nekö jotka perisynnin vallassa ovat vai ketkä? Näkyykö se teoissa?
Onko teille ns ”kristiyn vapaus” vain vapautusta tuomiosta? Eikö Jeesus selkeääkin selkeämmin sano että kaikki tuomitaan tekojensa mukaan!
”Näkyykö se teoissa?” Miltä sinun tekosi näyttävät, Ari Pasanen?
Martti Pentti olisi ”keskustelun” kannalta varmaankin parempi jos pysyttäisiin poissa henkilökohtaisuuksilta, siis josko koetetaan Raamatun kautta, tosin myös tulee samalla kyllä kirkon oppia sivuttua, mutta ei kaiketi kirkon oppi ole henkilökohtaisuuteen menevää?
Ari
Itse menet henkilökohtaisuuksiin valitetavan usein, useammin kuin keskustelukaverisi.
Sana on kaiken oikean opin peruste
Jeesus vaatii aitoa oppia sanoja lausuttaessa.
Matteuksen evankeliumi:
12:37 Sillä sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi, ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi.”
Matias Roto oikeassa olet että sanoista meidät tuomitaan ja tietysti teoista.
Sovita kirjoittamaasi myös kaikkiin!
Ari
Opetukseni on perusteissaan samaa kaikille, puhtaan evankeliumin sanomaa Kristuksen armosta meitä syntisiä ihmisiä kohtaan.
Eri vastaanottajille vain on välttämätöntä kertoa kullekin soveltuvalla tavalla
Esimerkiksi Suomessa saarnaa pitäessäni ranskaksi, ruotsiksi tai suomeksi minun puhetyylini ovat tyyliltään ja tavaltaan hyvin erilaisia. Somerolla puhun syntyperäisen somerolaisen tavoin. Täällä se on hyvä, mutta muualla se ei toimisi. Kamerunissa on oma kulttuurinen ympäristönsä, missä on huomioitava sikäläisen elämän olosuhteet, jottei puhe olisi kuulijoille pelkkää abdagarabdaa.
Sinulle olen yrittänyt kertoa siitä, mitä sinun pitäisi tehdä, lopettaa käyttämästä raamatunlauseita toisten niskaan viskottavina kivittämisen kivinä.
Olen myös yrittänyt kertoa, että liityt kirkkoon niin, että palaat harhapoluiltasi takaisin Jumalan kansan YHTEISELLE tielle yhteistä matkaa tekemään taivasta kohti.
Ari kirjoitit ;
Timo Gummerus siis ketkä ovat Kristuksessa, nekö jotka perisynnin vallassa ovat vai ketkä? Näkyykö se teoissa?
Onko teille ns ”kristiyn vapaus” vain vapautusta tuomiosta?
Pyhän Jumalan edessä ei ole meitä eikä teitä , vaan syntisiä ihmisiä ja Raamattu sen selvästi monessa kohdin opettaa ja varoittaa että olemme valehtelijoita jos väitämme että meillä ole syntiä. Kuitenkin Jumala katsoo meitä Kristuksessa synnittömänä , kun olemme hänessä .
Kristityn vapaus ;
Lopullinen vapaus tulee kristitylle kun saamme jättää tämän syntisen ”asumme”, mutta siitä vapaudesta mistä esim. Paavali opettaa usein on vapautta elää Kristuksessa ilman syyllisyyttä ja kokea rauhaa, minkä Jeesus on luvannut antaa. Gatalaiskirjeessä luvussa 5 , puhuu vapaudesta Galatalaisille , jotka menivät uskoontulon jälkeen taas lain alle kun tuli saarnaajia vaatimaan tekoja , mm. ympärileikkausta . Kristinopin tärkeimpiä kirjoja on Roomalaiskirje ja Galatalaiskirje jotka on hyvä selitysteosten kanssa käydä läpi tai vaikka kuunnella Jukka Norvannon raamattu kannesta kanteen niin uskon että sieltäkin kirkastuu pääpiirteet raamatullisesta opista , joka on helppoa kun avaa vaan korvat ja kuuntelee .
Timo
Kiitos sinulle useammasta hyvästä puhenvuorostasi
Toivon että Ari lopultakin saisi silmänsä auki
Timo Gummerus toteat:””. Kuitenkin Jumala katsoo meitä Kristuksessa synnittömänä , kun olemme hänessä .””
Tätä et taida voida näyttää Raamatusta, jos voit niin tuo se kohta!
Kun lukee Raamattua niin se on todella yksinkertainen ja selkeä, siis niinkuin seuraava:
13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.
14 Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.
15 Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: ”Abba! Isä!”(Room.8)
Miettikää nyt mistä tulee synnit, siis vaihtoehtoja on lihan mukaan eläessä vai Hengen kuljettaessa, siis kummassa tapauksessa tekee syntiä?
Tuon lukeneena en voi millään yhtyä perisynti oppiinne, en vain voi!
Ari
Jälleen kerran tappelet Jumalaa ja hänen sanaansa vastaan
Irrotat nuo Paavalin sanat kokonaan omasta yhteydestään ja sotket niihin täysin harhaan johtavia omia oikosulkujasi. Vikasi on siinä että sotket oman perisynnin vallassa olevia kuvitelmiasi tekstiin muuttaen niiden riemullisen armon sanoman mielettömäksi omavanhurskauden pakkopaidaksi.
Te, jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla,
olette joutuneet eroon Kristuksesta,
Matias Roto siis KUN PAAVALI SANOO:
””Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.””
Siis kuinka saat tuosta ”Te, jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla”? Minä en nyt oikein ymmärrä, siis KUN ON JO VANHURSKAUTUNUT niin silloin alkaa Henki kuljettaa, ei tämä ole mitään lakia vaan rakkauden kautta vaikuttavia tekoja, eikö vaan?
Ari
Otetaanpa kaksi arkista asiaa vertaukseksi, miksi perisyntimme takia tarvitsemme jatkuvaa anteeksiantamusta koko maallisen elämämme ajan.
Vertaus syömisestä
Olen saanut jo eilen kaiken rruan niin, että nälkä lähti kokonaan
Voinko siis jättää syömättä lopun elämämme, koska JOHAN me olemme eilen syöneet itsemme täysin kylläisiksi.
Vertaus sähkövirrasta
Kun vertaamme kastetta sähköjohtojen kytkemiseksi.
Koska jo viime vuonna sain riittävästi sähköä talouteeni,
niin miksi ihmeessä tarvitaan uutta sähköä tänä vuonna.
Yhtä mieletön on tapasi kuvitella, etteivät kerran parannuksen saaneen eli syntien anteeksi saaneet muka enää tarvitsisi uutta anteeksiantoa jokaisena päivänä koko maallisen elämänsä aikana.
Joten ota esimerkkiä pariviikkoisista kissan tai koiran pennuista: Avaa silmäsi!
Matias Roto tunnut tykkäävän vertauksista!
Selitän nyt yksinkertaisesti mitä on usko ja mitä se vaikuttaa.
Ensinnäkin kaikki ihmiset ovat syntyessään synnin alla, ei heillä ole Jumalan rakkautta itsessään.
Siis jos ihminen yrittää palvella Jumalaa omassa voimassa niin ei onnistu, siis tätähän te todistatte perisynti opillanne!
Kun ihminen tulee uskoon niin onkin Jumalan voima ja rakkaus, siis kykenee tekemään Jumalan tahdon!
Sinun vertauksiasi mukaillen voisi tuoda että jos Jumalan tahto olisi että menet amerikkaan niin lihallinen uskova sanoo ettei pysty, eikä edes yritä, kun taas hengellinen uskova saa Jumalalta kyydin laivassa sinne kunhan vaan astuu laivaan!
Ari
Mietipä nyt itse mitä sinä sanot.
Viittaat raamatunkohtaan, missä puhutaan hengellisestä taistelusta lihan tekoja vastaan.
Miten voit kuvitella ettei neuvostovalta muka olisi silloin hyökännyt kotomaatame vastaan iihen aikaan, kun armeijamme taisteli heitä vastaan. Vasta sitten kun hyökkäys päättyi, saattoi myös armeijamme lopettaa taistelun.
Kun nyt viittaamasi raamatunkohta puhuu taistelusta lihaa vastaan, siis syntistä olemustamme vastaan, niin miten tätä taistelua olisi enää tarvittu, jos perisynnin valta eli oma lihamme ei enää viettelisi meitä syntiin.
Joten ota todesta raamatunkohdan reaalinen yhteys meidä olemukseemme Aatamin jälkeläisinä
Itsessämme syntisinä
Mutta Kristuksessa vanhurskautettuina
Simul iustus et peccator.
Ari
Edellä kysyit mitä usko on
Tässä vastaus
Roomalaiskirje:
4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
Tässä on toinen kohta, mikä sanoo, että usko on LUJAA luottamusta JUMALAN tekoon
Hebrealaiskirje:
11:1 Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.