Aurinkoinen aamu syksyisessä Turussa

Kotokirjastoni Raamattuja eri kielillä
ylempänä vasemmalla gbayaksi ja oikealla faliksi
alempana vasemmalla medumbaksi ja oikealla englanniksi

Kristus on Vapahtajamme. Hän vapauttaa synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta. Elämä Jeesuksessa on vapauden tie.
Jumala on Jeesuksessa ottanut meidät omakseen. Olemme kasteessa päässeet Jumalan lapsiksi, Jeesuksen seuraajaksi. Hänen kanssaan elämä on vapaata. Orjan kahleet saa heittää. Voi ottaa elämän tosissaan vapautuneesti.
Sillä: Elämä Jeesuksessa on vapauden tie.
Kun Jeesus on meidät vapauttanut, niin silloin voimme elää vapautuneesti myös toistemme kanssa. Ei tarvitse orjailla toisten edessä eikä tarvitse alistaa toisia. Yhteiselo on luontevaa, kun jokainen arvostaa toistaan ja kaikkia pidetään porukassa mukana.
Elämä Jeesuksessa on vapauden tie.
Jumalan armoa on, että elämme hänen yhteydessään. Antakaamme tämän tietoisuuden luoda uskoa, toivoa ja rakkautta niin omaan Armahtajaamme kuin myös toinen toisemme seurassa. Eläkäämme armahtavaa ja vapauttavaa elämää.
Vapauteen Kristus meidät vapautti.
Pysykää siis lujina
älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen.
Kiitos okkoon Jumalalle kaikesta hänen hyvyydestään. Kiitos pelastuksesta. Kiitos toisista ihmisistä. Kiitos kaikesta hyvästä, mitä hän elämäämme antaa.
SUNNUNTAI 12.10.2025
18. sunnuntai helluntaista
Kristityn vapaus
Toinen lukukappale eli epistola: Gal. 5:1–6
Kirjeestä galatalaisille, luvusta 5
Vapauteen Kristus meidät vapautti.
Pysykää siis lujina
älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen.
Minä, Paavali, sanon teille:
jos annatte ympärileikata itsenne,
teille ei ole Kristuksesta mitään hyötyä.
Vakuutan vielä kerran jokaiselle,
joka antaa ympärileikata itsensä,
että hän on velvollinen
noudattamaan lain kaikkia määräyksiä.
Te, jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla,
olette joutuneet eroon Kristuksesta,
armon ulkopuolelle.
Koska me uskosta olemme saaneet Hengen,
odotamme hartaasti,
että toivomme toteutuisi
ja me saavuttaisimme vanhurskauden.
Kristuksessa Jeesuksessa on yhdentekevää,
onko ihminen ympärileikattu vai ei.
Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko.
_______________________________________
Yllä näytettävien Raamattujen tekstejä voi kuunnella ja/tai lukea esimerkiksi näistä osoitteista:
- – gbayaksi GALATII 5 | Bible.is
- – faliksi Ni-Galatiya 5 | Bible.is
– medumbaksi [Galatians] 5 | Bible.is
– englanniksi GALATIANS 5 | Bible.is


Eikö se peilii katsomisella selviä ja katsomalla elämää taakse ja miettiä omia ansioita ihmisyydessä toisia ihmisiä kohtaan ja Jumala – suhdetta miten uskoton on monesti ollut näissä . Kaikki on ollut Jumalan armoa . Joskus joku tahtoo kertoa että miten hyvin on kasvatettu kun lapset kulkee uskontietä ja on lähes mahdoton kertoa että se on Jumalan armoa yksin . Kai se siitä oman itsensä huonoudesta ja Jumalan armosta syntyy ajatus että voi nähdä myös ainakin välillä ihmisissä Jumalan kuvan arvokkaana .Jos Jumala ei vaatinut meiltä miksi vaatisimme toisilta . Ja viisautta ja kokemusta tulee kun tutustuu ihmisiin ja monella ihmisellä voi olla jo lapsena traagisia kokemuksia , hyljätyksi tulemista , isättömyyttä , ilman äidin rakkautta ja matkanvarrella voi avioliitto päättyä eroon ja vaikka mitä ja nämä ovat syntisessä maailmassa ihan tuttuja juttuja . Siksi ei tule vaatia ihmisiltä , ilman rakkautta eläminen rikkoo ihmistä . Jokainen meistä tuntee ihmisiä jotka ovat saaneet huonot lähtökohdat tähän elämään ja hyvä miettiä miten Jeesus kohtaisi näitä ihmisiä . Ihmisen ulkokuoren alla on aina eletty menneisyys oli ihminen minkänäköinen tahansa. .Kerran minua herkisti nähdä kun ehtoolliselle meni henkilö jonka naama oli tatuoitu ja siinäkin ilmentyi hyvin Jumalan armo . Rikkinäisyyden syntisyyden ja pelokkuuden kohtaamiseen Jumalalla on vastaus ja se on armollinen rakkaus hänen pojassaan
Timo Gummerus en ihan saanut juonesta kiinni mitä kerroit, tuon nyt sen mitä itse olen ymmärtänyt Raamatusta kuinka jokainen ihminen on yhtä arvokas.
Siis ensinnäkin jokainen syntyy yhtä arvokkaana Jumalan edessä ja kun kasvaa niin synnit kuolettaa jokaisen ihmisen eli jokainen ansaitsee kadotuksen omilla teoillaan. Siis nyt kun kaikki on matkalla kadotukseen niin kuinka voi päästä Jumalan valtakuntaan eli pelastuksen tielle, nöyrtyä Jumalan kutsuessa parannukseen ja ottaa kaste niin saa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan, siis syntyy Jumalan Hengestä. Nyt on siis vanhurskas ja Jumalalle kelpaava kun elää Jeesusta seuraten eli pyhitystä eläen. Se mikä on niin arvokasta että Jumala pelastaa uskovan on se Henki jonkamJumala laittaa ihmiseen kun tämä tulee uskoon eli tekee parannuksen. Nyt kun on saanut Jumalan Hengen niin nöyrä mieli ettei itsessään ole arvokas eikä yhtään arvookkaampi kuin kukaan toinen kun kerran on vasin ja ainoastaan armosta saanutlahjaksi Jumalan Hengen eikä tahdo siitä luopua tuomitsemmalla toisia!
Vielä huomautus etten voi sanoa lapsista mitään kuinkam heidän kohtalo on, en löydä selkeää kohtaa evankeliumistanmilloin ihminen ”kuolee” synteihinsä.
”En löydä selkeää kohtaa evankeliumista, milloin ihminen ’kuolee’ synteihinsä.” Sitä lie turha hakeakaan. Uuden testamentin opetus on uskoakseni se, että kysymksessä on ihmiskunnan yhteinen, ei yksittäisen ihmisen, ’kuolema’. Room. 5:12-21 käsittelee asiaa. Lainaan jakeen 17: ”Yhden ihmisen rikkomus aiheutti sen, että kuolema pääsi hallitsemaan tämän yhden vuoksi. Paljon ennemmin tulevat ne, jotka saavat omakseen vanhurskauden ylenpalttisen armon ja lahjan, elämään ja hallitsemaan yhden ainoan ansiosta, Jeesuksen Kristuksen.”
Martti Pentti ajatteletko siis että kaikki vauvat ovat kdotettuja? Entä kun lapsi kasvaa niin onko siis kaikki kadotettuja kun seuraavat vanhempiensa uskontoa, voiko siis lapsi tehdä jotain jolla pääsisi siälle pelastukseen?
”Voiko lapsi tehdä jotain, jolla pääsisi siälle pelastukseen?” Lapselle voi tehdä. Hänet voi kastaa Jumalan lapseksi.
Martti Pentti tässä tuleekin se missä olemme täydellisesti erimieltä, minä ajattelen ettei ihminen voi toista pelastaa eli ei vanhemmat voi päättää pelastuuko vauva vai ei!
Siis kun Jeesuskaan ei kastanut lapsia niin miksi sitten HÄNEN SEURAAJANSA kastaisivat!
”Kun Jeesuskaan ei kastanut lapsia, miksi hänen seuraajansa kastaisivat!” Lapset pääsivät Jeesuksen eläessä hänen luokseen aivan luonnollisesti. Yllösnousemisen ja taivaaseenastumisen jälkeen lapset pääsevät Jeesuksen yhteyteen kasteen kautta. – – – Kaste ei ole ihmisen teko vaan kristillisen seurakunnan Jeesuksen käskystä ja hänen nimessään suorittama toimitus.
Martti Pentti siis miksi sitten aikuiset kastettiin, eivätkö hekin ”päässeet” Jeesuksen luo luonnollisesti?
Siis aikamoiset selitykset!
”Martti Pentti siis miksi sitten aikuiset kastettiin, eivätkö hekin ”päässeet” Jeesuksen luo luonnollisesti?”
Kastettiinko vain miehiä Pasanen A. ? Miksi naisia ei kasteen yhteydessä evankeliumeissa mainita?
”Miksi sitten aikuiset kastettiin, eivätkö hekin päässeet Jeesuksen luo luonnollisesti?” Apostolit kastoivat helluntaina niitä, jotka eivät olleet ennestään Jeesuksen seuraajia. Joukossa oli juhlille tulleita, jotka eivät mahdollisesti olleet Jeesuksesta kuulleetkaan. ”Ne, jotka ottivat hänen sanomansa vastaan, kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin kolmetuhatta henkeä (Ap. t. 2:41).”
Kaste evankeliumeissa:
Johannes Kastaja kastoi ihmisiä Jordan-joella parannuksen merkiksi (esim. Matteus 3:5–7). Teksti sanoo, että ”Jerusalemista ja koko Juudeasta ja Jordanin seudulta tuli hänen luokseen paljon ihmisiä”, mutta ei yksilöi miehiä tai naisia erikseen.
Jeesuksen oma kaste Johanneksen toimesta mainitaan kaikissa evankeliumeissa, mutta muiden kastettujen henkilöllisyydestä ei juuri kerrota.
Jeesus itse ei kastanut ketään (Joh. 3:22, 4:2 selventävät tätä: hänen opetuslapsensa kastavat, ei Jeesus itse).
Apostolien teoissa (evankeliumien jälkeinen aika):
Kasteista kerrotaan tarkemmin Apostolien teoissa, ja siellä naisten kastaminen mainitaan selvästi:
Lydia (Apt. 16:14–15): ”Hänet ja hänen perhekuntansa (naisia ja lapsia) kastettiin.” Hän oli ensimmäinen eurooppalainen kristitty, josta on maininta.
Filippiläinen vanginvartija ja hänen koko perheensä kastettiin – siis myös naisia ja lapsia (Apt. 16:33).
En kirjoittanut vauvoista , omat lapset ovat aikuisia ihmisiä 😅
”Ari kysyy”: Matias Roto
Ari kysyy kysyen kysymyksestä toiseen vuosi vuoden jälkeen. Lopulta Ari kommentoi, että lasta ei voi kastaa syntymän jälkeen, koska Jeesus ei kastanut lapsia, vaan siunasi heitä?
Kasteesta puheen ollen
1)
Juutalaisilla oli kaste käytössä jo paljon ennen Jeesusta. Kun joku liittyi Jumalan kansaan niin rabbi ei saanut antaa lupaa kasteelle eli siis kääntymystä juutalaisuuteen yhdellekään koko talonväestä ellei KAIKKIA talouden jäseniä haluttu kääntyvän juutalaisuuteen eli siis saada kääntymyksen kasteen välityksellä. Tämä edellytti että KAIKKI vauvasta vaariin ja isäntäväestä palvelijoihin aina talossa asuviin kerjäläisiin saakka piti kastaa SAMALLA KERTAA. Tämä kääntymyksen kaste antoi PYHÄN HENGEN eli siis luvan osallistua juutalaisten pyhiin toimituksiin PYHÄN JUMALAN eteen käymään.
Joten jos joku olisi yrittänyt tulla kasteelle ilman lapsiaan, niin hänkään ei saanut lupaa käydä sisälle Jumalan kansan jäseneksi. Sellainen jäi epäjumalanpalveluksensa vangiksi siihen asti, että myös lapsetkin otettiin samalla kertaa Jumalan ja hänen kansansa yhteyteen.
2)
Tämän kulttuurisen taustan valossa Arin puheet ovat täysin tuulesta temmattuja oikosulkuja. Arihan seuraa juutalaisvainojensa takia vuonna 1518 Ingolstadtin yliopiston vararehtorin virasta potkitun Hubmeierin vasta vuosina 1525-1527 keksimää koko maailmanhistoriassa täysin aikaisempaan oppiin ja käytäntöön nähden vierasta sepustusta.
Hubmeier oli pyrkinyt Saksan talonpoikaiskapinan 1524-1525 johtajaksi, mutta epäonnistunut tässä pyrkimyksessään. Kapinan takia noin 100 000 – 200 000 ihmistä menetti henkensä.
Joten tällaista hedelmää tuotti se liike, jonka johtajaksi Arin seuraaman opin keksijä pyrki.
Ari kysyy:
”—-onko siis kaikki kadotettuja kun seuraavat vanhempiensa uskontoa, voiko siis lapsi tehdä jotain jolla pääsisi siälle pelastukseen?”
Vastaus
Toki hän voi kertoa vanhemmilleen tai huoltajalleen että tämäkin kääntyisi oikeaan uskoon ja liittyisi kirkkoon. Näin hänkin saisi kääntymyksen kasteen uskon yhteyteen pääsemiseksi.
”Ari kysyy”: Matias Roto
Ari kysyy kysyen kysymyksestä toiseen vuosi vuoden jälkeen. Lopulta Ari kommentoi, että lasta ei voi kastaa syntymän jälkeen, koska Jeesus ei kastanut lapsia, vaan siunasi heitä.
Kari
Kiitos kommentistasi
Arin ongelma on Hubmeierin vuosina 1525-1527 keksimä oppi, joka on hänet vanginnut Raamatun tekstien vinksin vonksin väärin tulkintoihin.
Vaikka olen useasti siitä huomauttanut, niin hän on kieltäytynyt hyväksymästä sitä, että Matt. 18:1-10 tekstin ilmaus lapsen kaltaiseksi tulemisesta on suora viittaus ikivanhaan kääntymyksen kasteeseen, missä todetaan, että pakana siirtyy epäjumalanpalvelijasta Elävän Jumalan palvelijaksi juuri kasteen toimituksessa, niin että hän perheineen alkaa koko elämänsä ”yhden päivän ikäisenä” eli nykymatikan mukaan sanoen nollapistestä. Näin kasteessa koko perhe tulee ”lapsen kaltaiseksi” kuten Jeesus Matteuksen mukaan on sanonut.
Tämä historiallisen taustan tiedon puutteen takia Ari menee laukomaan omien mielikuvituksensa luomien ilmassa liihottavien pilvilinnojensa tuotteita muka reaalisina Jeesuksen sanoina.
Valitettavasti tämä haihattelu liittyy laajemminkin hänen ikivanhasta kirkon perinteestä irtaantuneeseen päiväunien kaltaiseen opinmuotoonsa.
Lasten kaltaisuus merkitsee mielestäni kasvua, kehitystä ja oppimista. Jeesuksenkin lapsuutta kuvataan niin, että hän kasvoi ’viisaudessa, iässä ja armossa’. Paavalillekin lapsuus oli ohi menevä kehitysvaihe ”Kun olin lapsi, minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli ja lapsen ajatukset. Nyt, kun olen mies, olen jättänyt sen mikä kuuluu lapsuuteen.”
Heprealaiskirjeessäkin on ajatus siitä, miten kristittynä tulisi kasvaa ja aikuistua: ”Jokainen, jota vielä ruokitaan maidolla, on pikkulapsi, eikä sellainen kykene ottamaan vastaan syvällistä opetusta. Vahva ruoka on tarkoitettu aikuisille. He ovat totuttaneet aistinsa siihen ja harjaannuttaneet ne erottamaan hyvän ja pahan (Hepr. 5:13,14)”
Martti
Kiitos ahkerasta ja hyvästä kommentoinnistasi