Jeesus tuo vapauden

Aurinkoinen aamu syksyisessä Turussa

Kotokirjastoni Raamattuja eri kielillä

ylempänä vasemmalla gbayaksi ja oikealla faliksi

alempana vasemmalla medumbaksi ja oikealla englanniksi

Kristus on Vapahtajamme. Hän vapauttaa synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta. Elämä Jeesuksessa on vapauden tie.

Jumala on Jeesuksessa ottanut meidät omakseen. Olemme kasteessa päässeet Jumalan lapsiksi, Jeesuksen seuraajaksi. Hänen kanssaan elämä on vapaata. Orjan kahleet saa heittää. Voi ottaa elämän tosissaan vapautuneesti.

Sillä: Elämä Jeesuksessa on vapauden tie.

Kun Jeesus on meidät vapauttanut, niin silloin voimme elää vapautuneesti myös toistemme kanssa. Ei tarvitse orjailla toisten edessä eikä tarvitse alistaa toisia. Yhteiselo on luontevaa, kun jokainen arvostaa toistaan ja kaikkia pidetään porukassa mukana.

Elämä Jeesuksessa on vapauden tie.

Jumalan armoa on, että elämme hänen yhteydessään. Antakaamme tämän tietoisuuden luoda uskoa, toivoa ja rakkautta niin omaan Armahtajaamme kuin myös toinen toisemme seurassa. Eläkäämme armahtavaa ja vapauttavaa elämää.

Vapauteen Kristus meidät vapautti.

Pysykää siis lujina

älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen.

Kiitos okkoon Jumalalle kaikesta hänen hyvyydestään. Kiitos pelastuksesta. Kiitos toisista ihmisistä. Kiitos kaikesta hyvästä, mitä hän elämäämme antaa.

SUNNUNTAI 12.10.2025

18. sunnuntai helluntaista

Kristityn vapaus

Toinen lukukappale eli epistola: Gal. 5:1–6 

Kirjeestä galatalaisille, luvusta 5

Vapauteen Kristus meidät vapautti.

Pysykää siis lujina

älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen.

Minä, Paavali, sanon teille:

jos annatte ympärileikata itsenne,

teille ei ole Kristuksesta mitään hyötyä.

Vakuutan vielä kerran jokaiselle,

joka antaa ympärileikata itsensä,

että hän on velvollinen

noudattamaan lain kaikkia määräyksiä.

Te, jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla,

olette joutuneet eroon Kristuksesta,

armon ulkopuolelle.

Koska me uskosta olemme saaneet Hengen,

odotamme hartaasti,

että toivomme toteutuisi

ja me saavuttaisimme vanhurskauden.

Kristuksessa Jeesuksessa on yhdentekevää,

onko ihminen ympärileikattu vai ei.

Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko.

_______________________________________

Yllä näytettävien Raamattujen tekstejä voi kuunnella ja/tai lukea esimerkiksi näistä osoitteista:

– medumbaksi [Galatians] 5 | Bible.is

– englanniksi GALATIANS 5 | Bible.is

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

102 KOMMENTIT

  1. Ari

    Kerrot tarkoituksenasi olevan puhtaan evankeliumin esiin nostaminen.

    Tämä olisi hyvä tarkoitus, mutta valiettavasti tekstisi sisältävät ainesta, jolla kilpailet kaikkein EPÄPUHTAIMPIEN kirjoittajien sarjassa.

    Jos todellakin haluat tuoda esiin puhdasta evankeliumia, niin kiinnitä huomiotasi ainakin seuraaviin kohtiin

    1) hylkää omatekoinen oppisi ja sen sijaan ala tosissasi kuuntelemaan, mitä kirkon parituhantinen perinne on oppinut Raamatun sanan oikeasta tulkinnasta.

    2) jätä tuo lapset kadotuksn valtaan jättävä kasteopisi, Sehän on vasta 1525-27 keksitty Raamatun vääristelyille perustuva kirkon ikivanhan opin vastainen oppi,

    3) lopeta oppineisuuden halveksuntasi ja sen mukana tyhmyyden apostolina esiintymisesi.

    4) opettele kuuntelemaan sinua oppineempien neuvoja. Näin vältät suurimman osan mielikuvituksellisista pilvissä leijuvista harhoistasi

    5) lopeta viettelemästä ihmisiä omiin harhoisisi

    6) Siis yhteenvetona
    :
    HANKI VIISAUTTA!

    • Matias Roto toteat minulle:””Tämä olisi hyvä tarkoitus, mutta valiettavasti tekstisi sisältävät ainesta, jolla kilpailet kaikkein EPÄPUHTAIMPIEN kirjoittajien sarjassa.””

      Tuo on todella mielenkiintoinen ajatelma, siis kun tuon puhdasta Raamatun sanaa eli sitä mitä sinne on kirjopitettu niin pidät sitä, no minä?

      Mieti nyt hetki itseksesi seuraavaa jaetta kun tuon senKIRJAIMELLISESTI niinkuin se on Raamatussa:

      38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

      Minulle tuo on juuri niinkuin se on kirjoitettu, kuinka sinulle, taidast voittaa kirkkaasti kilpailun, niin minkä, no esille tuomasi ””kaikkein EPÄPUHTAIMPIEN kirjoittajien ””!

    • Tässä kommentissasi on kymmenen riviä. Alussa on lainaus Matias Roton toteamuksesta, johon vastaat. Kaksi riviä on suoraa lainausta Apostolien teoista. Kuusi riviä on näin ollen omaa tekstiäsi, Ari Pasanen. Et siis tuo esiin vain puhdasta Raamatun sanaa vaan ympäröit sen omilla ajatuksillasi. Ne ajatukset on nyt arvioitu epäpuhtaiksi.

  2. Ari Pasanen

    Sinulla on oppi takana, jota en ole vielä täysin ymmärtänyt. Kerro siitä lisää.

    Olen edelleen hyvin kiinnostunut siitä. millä tavalla, oman käsityksesi mukaan ymmärrät kunnon uskovaisen, oikean ja totisen uskoon tulon (parannuksen, heräämisen, uskon ratkaisun) jälkeen olevan mahdollista saada synti (paha ajatus, sana, teko tai lähimmäisen laiminlyönti eli hyvän tekemättä jättäminen) anteeksi?

    Miten synnit anteeksi saanut (parannuksen tehnyt) voi saada uuden syntinsä anteeksi Ari? Onko se mahdotonta? Jos on mahdollista, niin miten?

    • Kari Paukkunen ei ole mitään ”minun oppia” vaan selkeää evankeliumia ja Raamatun sanaa.

      Mitä sinulle tarkoittaa Pietarin sanat:

      38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

      Kun tuohon vielä lisätään:

      39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”

      Siis ei Raamattua voi ymmärtää ennen kuin on saanut Pyhän Hengen, ei yksikään ihminen ole ns ”hyvää maata” ennen sitä, sanoohan Jeesus:

      Matt. 11:25
      Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.

    • Miten synnit anteeksi saanut (parannuksen tehnyt) voi saada uuden syntinsä anteeksi Ari? Onko se mahdotonta? Jos on mahdollista, niin miten?

    • Opettaako Raamattu niin, että aina pitää ottaa kaste uudestaan, jos on jotain syntiä tehnyt? (paha ajatus, sana, teko tai lähimmäisen laiminlyönti eli hyvän tekemättä jättäminen) Kerro Ari!

    • Kari Paukkunen kyllä synnit saa anteeksi (jotka eivät ole kuolemaksi), Isä meidän rukouksessa on siitä pyyntö.

      Huomaatko kuinka tuot syntiä esille eli onko evankeliumi ilosanoma siitä että saa synnit anteeksi vai mistä?

    • Oikein kerrot, että pyydämme syntejä anteeksi Isä meidän rukouksessa!”

      2.Aikakirja:
6:36 Jos he tekevät syntiä sinua vastaan – sillä EI OLE IHMISTÄ, JOKA EI SYNTIÄ TEE – ja sinä vihastut heihin ja annat heidät vihollisen valtaan, niin että heidän vangitsijansa vievät heidät vangeiksi kaukaiseen tai läheiseen maahan,

      1.Johanneksen kirje:
2:1 Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.

      Sananlaskut:
28:13 Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon.

    • ”eli onko evankeliumi ilosanoma siitä että saa synnit anteeksi vai mistä?”

      Luukkaan evankeliumi:
2:10 Mutta enkeli sanoi heille: ”Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle:

      3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

    • Ari

      Jälleen kerran rääkkäät Pietarin helluntaisaarnaa

      irroittamalla laseen osaset toisistaan täysin omien harhojesi viettelemällä.

      Etkö huomaa, että ensiksi Pietari sanoo, että on saatava elämään parannus ja sitten hän jatkaa kuinka tämän parannuksen voi vastaanottaa nimittäin siten, että Jumala antaa syntien anteeksiantamuksen pyhän kasteen sakramentissa. Tämä kasteen antama vapautus syntien kahleista on Pyhän Hengen työtä eli siis kasteen välityksellä saa Pyhän Hengen lahjan.

      Tämä kasteen välityksellä saatava Pyhän Hengen lahja on tarkoitettu koko kansalle – jopa kaikille kansoille – ilman pienintäkään ikärasismia eli siis vauvasta vaariin ”— teille ja teidän lapsillenne —-”.

      Joten Ari

      Lopeta hölmöilysi ja avaudu koko kristikunnan yhteisen kahden vuosituhannen perinteen viisauden suuriin aarteisiin päästäksesi omien haihatteluittesi vankeudesta vapaaksi.

  3. Lisään vielä omaan kommenttiini pätkän Siionin laulusta”: ”Nyt VAPAA olen synnin, kuolon alta; OON PUHDAS VERESS´ VELJEN JEESUKSEN. Oon autas ja saanut Jumalalta jo täällä puvun lumivalkoisen. / Nyt tahdon Jeesukseni kunniaksi vaeltaa täällä Häntä seuraten: niin vereen asti, kun mun autuaaksi verellään osti alta syntien./ Oi, uskotonna kulkee ihmiskansa; ikuinen heillä edes vaiva on. Oi, rientäkäämme heidän avuksensa, sisaret, veljet: aika lyhyt on!”. – Vapaus tulee meille pois pahasta ja ylös auttamaan lähimmäisiä! Tehtävää riittää. Jumalan viinitarhassa ei ole työttömyyttä.

    • Timo Gummerus mitä ajattelet siitä kun minun sanotaan ”rääkkäävän” Pietarin helluntai saarnaa eli kun Pietari sanoo:

      37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: ”Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?”
      38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”
      40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: ”Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta”.(Ap.t.2)

      Niin minulle se ”LUPAUS” on kirjaimellisesti:

      : ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.”

      Olenko väärässä kun noin uskon?

  4. Ei ole ihminen väärässä kun uskoo että Kristuksen sovitustyö , kuolema ja ylösnousemus lahjoitetaan meille jo kasteessa ja saadaan Pyhä Henki kuten apt 2 sen selvästi kertoo . Parannus on kääntymistä Jumalan puoleen ei ihmisen oma ratkaisu . Jos on kastettu niin asia kunnossa ja jos vaikka kastettu toisen kerran niin sen saa jättää taakse uskoen että Jumalan armoliitto on voimassa . Mutta olen kyllä Matiaksen kanssa samaa mieltä että on hyvä löytää kirkkoon yhteys , rukoillen seurakuntayhteyttä ja Jumalan johdatusta siihen . Tarvitsemme kaikki evankeliumia , syntienanteeksiantoa ja yhteyttä Kristukseen ja toisiin syntisiin armahdettuihin ihmisiin . Silloin kaikki vahvistuu ja kirkastuu ja saa elää turvallisin ja rauhallisin mielin ja kohdata kerran Jeesuksen ja olla onnellinen ikuisesti . Rukoile johdatusta asiaan jos sinulla ei ole seurakuntayhteyttä , ei täällä ole yhtään joka yksin on tarkoitettu vaeltamaan ja joka viikko on hyvä sunnuntaina mennä kirkkoon ja lähteä rauha sydämessä pois .

    • Timo Gummerusmitä tarkoitat ””Parannus on kääntymistä Jumalan puoleen ””? Voiko tuolloin tuoda mitään omaa jota esittää eli vanhaa?

      Mitä tarkoittaa että jokainen on kuollut synteihinsä ja Jeesus herättää Jumalan Hengen kautta nämä kuolleet?

  5. Käy Ari kierros eri seurakunnissa ja rukoile omaa paikkaasi . En tiedä missäpäin asut mutta varmaan lähellä on seurakuntia useita . Minä tietysti mieluusti toivotan tervetulleeksi tutustumaan omaan kirkkooni( lhpk) ja seurakuntia löytyy n. 50 kpl Suomesta ja sivuilta löytyy satoja saarnoja ja opetuksia . Johtakoon Jumala polkusi kuten kaikkien meidän että pääsisimme perille kun jätämme tämän maan. Emme kritittyinä ole toisiaan vastaan vaikka meillä on erilaisia oppikäsityksiä ja saadaan rukoilla kaikkien seurakuntien puolesta .

  6. Ari

    Opettele Raamatusta muitakin kotia kuin noita kymmenkuntaa raamatunjaetta joiden tulkintaan olet omat tulkintavirheesi ripustanut.

    Noiden kohtien toistolla toimit kuin kymmenvuotiaat lapset, jotka kinaavat keskenään ja lopulta päätyvät lauseisiin ”sinäpäs”, ”sinäpäs”, ”sinäpäs”, jne

    Nimenomaan tuollaisen jankutuksesi takia olen kommenttejasi poistanut. Sellainen ei sovi sivistyneeseen keskusteluun.

    Muista: Jokaisella Uuden testamentin ajatuksella on vastinkohtansa Vanhassa testamentissa. Kun nuo vaikutukset osaa, niin silloin ei mielikuvitus liihota missä sattuu haihatteluissa vaan Raamatun tekstin ajatus selkeytyy huomattavasti helpommin.

    Muista kuitenkin että jokainen tarvitsee toisten ihmisten opetusta. Ilman tällaista opastusta moni asia jää epäselväksi.
    Kun ei jotain tajua, niin silloin pitää ”nostaa hattua ja mennä eteenpäin”, kuten Luther sanoi, sen sijaan että tähänastisella tavallasi olet alkanut mielettömiä kinaamisia asioista, joita et alkuunkaan ole ymmärtänyt.

    Niin kauan kuin kieltäydyt YHTEISESTÄ USKOSTA, jäät sakramenttien ulkopuolelle eli siis Kristuksen kirkon ulkopuolelle ja näin myös jäät oman eksytyksesi poluille harhailemaan pelastuksen ulkopuolelle.

    • Matias Roto tuot seuraavan minusta:””Opettele Raamatusta muitakin kotia kuin noita kymmenkuntaa raamatunjaetta joiden tulkintaan olet omat tulkintavirheesi ripustanut.””, siis voit kysyä ihan mistä Raamatyun jakeesta tahansa niin keskustellaan niistä?

    • Pasanen A. Edelleen napit vastakkain kaikkien kanssa? Matias viittaa yhteiseen uskoon! Mitä myös Timo G. kirjoitti? Pyhä Henki kirkastaa Jumalan sanaa, Raamatun ilmoitusta, jota kaikkina aikoina on seurakunnissa yhdessä tutkittu. Toisista erilleen meneminen alkoi valitettavasti jo varhain. Yksin ei silti kenenkään pidä jäädä.

      ”Emme kritittyinä ole toisiaan vastaan vaikka meillä on erilaisia oppikäsityksiä ja saadaan rukoilla kaikkien seurakuntien puolesta .” Timo G.

      3:3 olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin? 
3:4 Kun toinen sanoo: ”Minä olen Paavalin puolta”, ja toinen: ”Minä olen Apolloksen”, ettekö silloin ole niinkuin ihmiset ainakin? 
3:5 Mikä Apollos sitten on? Ja mikä Paavali on? Palvelijoita, joiden kautta te olette tulleet uskoviksi, palvelijoita sen kykynsä mukaan, minkä Herra on heille kullekin antanut. 
3:6 Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun. 
3:7 Niin ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala, joka kasvun antaa. 
3:8 Mutta istuttaja ja kastelija ovat yhtä; kuitenkin on kumpikin saava oman palkkansa oman työnsä mukaan. 
3:9 Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus. 
3:10 Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa. 
3:11 Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.

    • Kari Paukkunen oletko miettinyt mikä olisi paras keino pitää ihmiset ulkopuolella pelastuksen?

      Eikö sielunvihollinen valheellaan että ihminen on jo sisäpuolellam eikä voi/tarvitse tehdä mitään!

    • ”Mikä olisi paras keino pitää ihmiset ulkopuolella pelastuksen? Eikö sielunvihollinen valheellaan, että ihminen on jo sisäpuolella eikä voi tai tarvitse tehdä mitään!” Eihän tuo ole se valhe, mitä saatana – syyttäjä – levittää. Se uskottelee, että syntinen on ikuiseswti osaton Jumalan armosta, eikä pelastuksen mahdollisuutta ole ollutkaan.

    • Martti Pentti toteat:””. Se uskottelee, että syntinen on ikuiseswti osaton Jumalan armosta, eikä pelastuksen mahdollisuutta ole ollutkaan.””

      Misää ja kuinka tuo näkyy, annatko esimerkkejä?

    • ”Kari Paukkunen oletko miettinyt mikä olisi paras keino pitää ihmiset ulkopuolella pelastuksen?” Pasanen A.

      10:14 Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa? 
10:15 Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: ”Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!” 
10:16 Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: ”Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?” 
10:17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

    • ”Missä ja kuinka tuo näkyy, annatko esimerkkejä?” Kävisikö Jobin kohtalo sinulle esimerkiksi, Ari Pasanen? ”Niin Saatana lähti pois Herran edestä. Hän meni ja runteli Jobia märkivillä paiseilla. Niitä nousi kaikkialle, päästä jalkoihin. Job kävi jätekasalle istumaan ja kaapi ruumistaan ruukunpalalla. Hänen vaimonsa sanoi hänelle: ’Vieläkö sinä pidät kiinni hurskaudestasi? Kiroa jo Jumalaa ja kuole pois!’ Job vastasi: ’Hullun puhetta, vaimo. Kun otamme Jumalan kädestä hyvän, totta kai meidän on otettava myös paha.’ Kaiken tämän keskellä Job ei sanallakaan kapinoinut Herraa vastaan (Job 2:7-10).”

    • Ari

      Keskustelun tasosi on ollut niin alkeellista, ettei kannata keskustella muista kuin mitä keskusteluissamme on ollut välttämätöntä.

      Oman tietämättömän mielikuvituksesi mukaan teet oikosulkuja useimmista keskustelemistamme jakeista. Tämä vain siksi että olet kerta toisensa jälkeen kieltäytynyt ottamasta vastaan totuuden sanaa noiden jakeiden alkuperäisestä merkityksestä.

      Vertausta käyttääkseni, kuvittelet että Helsingin ja Viron Tallinnan väliset laivat ovat ,nykyisinkin jotain soutuveneitä, tai jotain vastaavaa. Et mitenkään pysty tajuamaan että olosuhteet aikoinaan ovat olleet hyvin toisenlaiset kuin nykyisin.

      Ja onnettominta näissä tulkintavirheissäsi on se että kuvittelet noita harhojasi muka Jumalan antamiksi totuuden sanoiksi, vaikka ne ihan aidosti ovat vain tilanteen virheellisiä tulkintoja.

      Näiden virheiden ongelma on siinä että käytät sinänsä aitoja raamatunkohtia, mutta kytket ne vääriin yhteyksiinsä.

      Avaudu siis näkemään noiden raamatunkohtien aito merkitys niin vapautuisit lukemattomilta mielettömiltä sananvaihdoilta, jotka eivät kuitenkaan johda muuta kuin Raamatun varoittamiin turhiin sanakiistoihin.

    • ”Ajattelin, että tänä päivänä joku tekisi sitä mitä toit esiin.” Keskustelemme sielunvihollisen valheista, Ari Pasanen. Se siis on se ’joku’, joka tulee kysymykseen.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25