Jeesus: ”Olet kanssani paratiisissa.” Missä ja milloin?

Jeesus puhui maapallolla vieraillessaan paljon taivaasta ja antoi ensimmäisten seuraajiensa ymmärtää, että he tulevat seuraamaan Mestariaan myöhemmin sellaiseen elämään, jota ”liha ja veri ei voi periä”.(1.Ko15:50) Jeesus lupasi esimerkiksi, että ”Minä menen valmistamaan teille sijaa mutta tulen sitten takaisin ja noudan teidät luokseni, jotta saisitte olla siellä missä minä olen.”(Joh14:3)

Tätä taustaa vasten on erikoista, että vasta kuolinpuussa uskoa Jeesukseen osoittanut ryöväri sai takuut olla Jeesuksen kanssa paratiisissa. Ja monien käännösten mukaisesti jopa sinä päivänä, jona sekä ryöväri että Kristus kuolivat. Meneehän Lu 23:43 KR92:n mukaan ”Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa”.

Tämä herättää Raamattua (ajatuksella) lukevalle monia kysymyksiä. Eikö ryövärin tarvinnut odottaa ylösnousemusta, joka tapahtuu vasta ”viimeisenä päivänä”?(Joh11:24) Kuinka Raamattu toisaalla kertoo Jeesuksen menneen kolmeksi päiväksi Tuonelaan eikä suinkaan paratiisiin?(Apt2:31) Saitko ryöväri takeet ikuisesta elämästä vain sen perusteella, että tunnusti viimeisinä elämänsä tunteina syntisyytensä ja ymmärsi Jeesuksen tuomion olleen oikeusmurha? Ja sitten vielä: Mistä paratiisista Vapahtajamme puhui?

Satuin kerran tilaisuuteen, jossa Raamatun alkukieliin hyvin yliopistourallaan perehtynyt piispa kertoili meille maallikoille Raamatun kääntämisen ongelmista. Hän sattui ottamaan esimerkiksi juuri kyseisen Luukkaan evankeliumin jakeen. Sain kuulla, että kaksoispisteen voi asettaa kreikan kielioppisääntöjen puitteissa kahteen eri kohtaan. Molemmat välimerkitykset ovat siis aivan yhtä uskollisia alkutekstille, josta tunnetusti välimerkit puuttuvat.

Suurin osa käännöksistä antaa KR92:n tavoin ymmärtää, että Jeesus meni ryövärin kanssa paratiisiin molempien kuolinpäivänä. Kuitenkin muutama englanninkielinen ja jokunen saksankielinenkin käännös kääntää jakeen siten, että paratiisissa ollaan vasta tulevaisuudessa. Syrus Curetonianus, 400-luvulta peräisin oleva käännös, olkoon tällaisesta erilaisesta välimerkittäjästä esimerkki: ”Aamen, minä sanon sinulle tänään, että minun kanssani tulet olemaan Eedenin puutarhassa.”

Mistä voi päätellä oikean välimerkkien paikan?

Asiayhteys, se kuuluisa konteksti, antaa johtolangan Jeesuksen sanoille. Nehän olivat vastaus hänelle esitettyyn pyyntöön: ”Muista minua, kun tulet valtakuntaasi”.

Jeesus tuskin minkäänlaisen järkevän Raamatun tulkintatavan mukaan meni ”sinä päivänä” – siis kuolinpäivänään – valtakuntaansa! Sanoohan Raamattu siis Jeesuksen menneen siis Tuonelaan, ja sinne vei myös tuon toisen teloitetun tie.(Saar9:10)

Jeesus käytti lupauksessaan myös muualta Raamatusta tuttua sanontaa ”tänä päivänä”, eikä todellakaan ihan pienestä syystä! Olihan kyseessä päivä, jolloin koko ihmiskunta lunastettaisiin synnin orjuudesta. Mutta lupaus – se toteutuu vasta aikojen kuluttua. Ja siitäkin Raamatussa kerrotaan järkeviä.

Meille kerrotaan, että Jeesus tulee hallitsemaan maapalloa ”tuhat vuotta”, minkä hallituskauden lopuksi Vapahtajamme vapauttaa maan ”viimeisestä vihollisesta”, kuolemasta. (Ilm20:6; 1.Ko15:25,26) Olisiko mahdollista, että tuona ajanjaksona Jeesus olisi ”ryövärin kanssa paratiisissa”?

Jeesushan lupasi taivaaseen palatessaan olla seuraajiensa tukena, ”teidän kanssanne”. (Mat28:20) Ryövärille annettu lupaus samanlaisesta ”etähuolenpidosta” on hyvin samankaltainen: Kun aikanaan Jeesuksen johdolla maapallo ennallistetaan paratiisiksi, ryöväri saa tilaisuutensa osoittaa, haluaako hän olla muulloinkin kuin Golgatan puussa roikkuessaan kuunnella Jeesuksen neuvoja.

Ryövärille annettu lupaus kertoo Kaikkivaltiaan Jumalan Jehovan täydellisestä oikeudenmukaisuudesta: Kukaan ei jää vaille ikuisen elämän mahdollisuutta, olipa tämän maailmanajan aikana kuinka tietämätön Raamatusta ja sen opetuksista tahansa. Siksi ryövärille annettu lupaus on myös merkittävä raamatullinen informaatioannos.

Mitä sinä ajattelet? Kuinka sinä olet ymmärtänyt Luukkaan 23. luvun jakeen 43? Kuuntelen kommenttisi hyvin mielelläni.

 

  1. Rauli, saman sana eri tarkoitettu merkitys nousee tietysti asiayhteydestä eli kontekstista. Ko kohdassa Jeesus puhuu kuninkuudestaan roomalaiselle vallanpitäjälle. Roomalainen vallanpitäjä keisari Augustus pani ’koko mailman’ verolle. Peräät Rauli loogisuutta. Eikö ole loogista ettei Augustuksen verotus-oikeus koskenut muuta maailman kuin Rooman valtakuntaa?
    Toiseen viestiisi: Ut:n tekstien kirjoittajat eivät tienneet kirjoittavansa jumalansanaa. Eli päättelet kehäpäätelmästä käsin. Tottakai he pelkäsivät ja syystä, sillä heitähän mestattin jatkuvasti, Agrippa telotti Jaakobin, Andreas telotettiin, Paavali telotettiin , Pietari telotettiin jne jne. Valtaosa opetuslapsista tiettävästi teoltettiin. Asialla olivat roomalaiset ja Roomaa hännystelevät yhteistoimintamiehet.
    Luepa suomalaisen Tapio Laineen hyvin pohjustettu ja nootitettu teos ’Kuka hän oli’?

  2. Aivan oikein: ”Ko kohdassa Jeesus puhuu kuninkuudestaan roomalaiselle vallanpitäjälle.” Arveletko, että repliikki olisi ollut toisenlainen, jos vallanpitäjä olisi ollut kaavioltaan jokin demokratian moninaisista muodoista tai jokin toisenlainen diktatuuri?

    Ei ole uskottavaa, että Jeesus sanoutui irti vain ja ainoastaan tämän maailman yhdestä hallitsemismuodosta. Kertoohan Raamattu, että hänen johtamansa hallitus panee pisteen kaikille ihmishallinnon enemmän tai vähemmän epäonnistuneille kokeiluille(Dan2:44)

    Olet enemmistön mukana todetessasi, että ”Ut:n tekstien kirjoittajat eivät tienneet kirjoittavansa jumalansanaa.”Mutta miten sellaisen voit tietää varmasti?

    Toki itse lähden siitä, että Jumalan henki ohjasi kirjoittajia, kuten esimerkiksi kirjuri Pietari asiasta kertoikin. Raamattu itse siis väittää olevansa Kaikkivaltiaan ilmoitusta meille. Siitä sitten tekstiini voi joskus syntyä kehäpäätelmiä, sitä ei käy kiistäminen.

    Olisi tälle keskustelulle tuhoisaa, jos alkaisimme latoa argumenttejä puolesta ja vastaan Raamatun jumalllisesta alkuperästä tai perättömyydestä. Olen ilokseni huomannut, että sinä otat Raamatun Raamattuna, vaikka et sen luonteesta olekaan kanssani samaa mieltä.

    Vain yksi lupaus ryövärille, ja tällainen keskustelu. Ei hullumpi osoitus Raamatun tekstin hedelmällisestä keskustelumaaperästä.

  3. Evankelistan sananvalinta olisi luultavasti ollut toinen ja Rauli, siinä keskustellaan myös totuudesta eli druidien sotahuudon molemmat sanat ovat esillä: The Truth against The World! (Kolme T eli ristikirjainta muuten…) Perimätiedon mukaan Pilatus oli keltti ja myös Jeesuksen suku saattoi pohjata osin kymreihin, joita olisi ollut 1/ 12 heimosta. Tutustuin näihin mielenkiintosiin taustoihin kirjoittaessani näytelmän Pontius Pilatuksesta, josta osia näyttelin erään teologisen väitöskirjan juhlinnan yhteydessä.
    PILATUS: ” Vaikka neljännesjuutalainenhan minä olenkin! Äitini oli isänsä kautta Herodeksen pojantytär, ja äitinsä kautta Julius Caesarin kolmas tyttärentyttären tytär..
    Jos äitini petti Skotlannissa Pontiustaan, voisin siis olla puoliksi myös keltti…
    No oli miten oli äitini kautta minä joka tapauksessa olen Daavidin huonetta ja sukua…”

    • ”Evankelistan sananvalinta olisi luultavasti ollut toinen”. Entä olisiko myös Jeesuksen autenttiset sanat menneet toisin?

      Jos nyt sitten hiukan vielä kehäpäätellään, eli lähden taas siitä, mitä Raamattu itse kertoo. Ja vain siitä.

      Ryövärille annettu lupaus paratiisista tuli kuninkaalta, jonka valta oli jotakin erilaista kuin mitä tavanomaisilla hallitusjakkaroilla istuvat harjoittivat. Oletko ajatellut, millaiset olivatkaan tämän aikanaan globaaliin valtaan nousevan meriitit?

      Valtakunnan kuningas osoitti hallitsevansa luonnonvoimia, myrskykin tyyntyi vain nuhtelemalla. Eikä maan vetovoimakaan painanut mitään, kun veden pinnalla kuljettiin. Ruokaa riitti tuhansille muutamasta leivästä ja kalasta, terveyttä tuli sairaille,elämää jopa kuolleisiin ihmissolukoihin.

      Oliskohan tuo ryöväri jopa kuullut Jeesuksen menestyksekkäästä info-kampanjasta, joka osoitti, että paljon poikkeaa Jumalan valtakunnan kuninkaan politiikka ihmisvaltiaiden vastaavasta?

  4. Rauli, emme tiedä mitkä ovat Jeeuksen autentisia sanoja, kaikki on jälkikäteistä muistinvaraista toisenkäden taltiointia. Hän ei itse kirjoittanut mitään ellei sitten tätä:
    http://www.amazon.com/The-Book-That-Jesus-Wrote/dp/0385257333
    Pilatus tuomitse Jeeuksen juutalaisten kuninkaana (INRI) ja tämkinkertoo mitenPilatus on asian keskustelun jälkeen tulkinnut.
    Jeesuksen ihmeet ovat minulle metaforia, ihmisen mielen ja joukkojenkin tunnemyrskyt saa taitava auktoriteetti ’nuhdellen’ lopetetuksi. Minä pyrin sitomaan tulkintani tuoloisen historialliseen poliittis/uskonnolliseen tilanteeseen en myöhäsyntyiseen puhtaasti uskonnolliseen romantiikkaan.

  5. Wikipedian mukaan Barbara Thüringen ei ole kovin arvostettu tutkija. Sinulta, Seppo Heinola, tuntuu puuttuvan täysin lähdekritiikki. Eihän tämä mikään tieteellinen keskustelupalsta ole mutta jotain perusteita pitäisi silti olla. En ole teologi mutta lähden siitä ettei se niin voi olla että kaikki teologit ovat väärässä ja sinä oikeassa. Heittelet tänne milloin mitäkin väitteitä.

    Kaikkein koomisinta on että käytät Pilatuksen syntyperää koskevana lähteenä omaa näytelmäkäsikirjoitustasi! Väität selvittåneesi jostai mistä lie Pilatuksen syntyperää. Pilatuksesta on niin paljon kirjoitettu enkä ole koskaan lukenut mitään tuollaista.

    P.S. Aikaisemmin linkittämässäsi rabbin kirjoituksessa oli suorakulmainen kolmio jonka kateettien pituudet olivat 5 ja 12 sekä hypotenuusan 13. Että sellaista matematiikkaa! Kun ne kaikki korotetaan toiseen potenssiin, on kuva aivan oikea. Ko rabbi ei ehkä ole tiennyt asiaa? Jospa hän on ajatellut että kun ne kakkoset ovat niin pieniäkin, ei niillä voi mitään merkitystä olla?

    • Barbara Thiering on Ketomäki teologian tohtori, minulla ei ole mitään syytä epäillä häntä enempää kuin jotain suomalaista teologian tohtoria. Teologian tohtori on myös Johannes Lehman ja monet muut lähdetutkijani ovat akateemisia. Enemmistön mielipide on monen monta kerta historiassa osoittautunut Ketomäki vääräksi. Pispalan-palopäällikkö-argumentaatio se vasta heikkoa on. Matemaatikko Ginsburgin käyttämät arvot ovat loogisia ko kirjoituksen ja heprealaisen gematrian kontekstissa. Enn Ketomäen ’sopivaa’ leikausat hän on näyttänyt, mistä luvut 12, 13 ja 5 epäsuorasti gemtrian kautta tulevat ja hän onkin siksi laittanut ’Pythagoren triplet’ lainausmerkkeihin. Mutta myös näin (12) 1+2 = 3 ja (13)1+3= 4 ja sitten 5 ja nyt 3 , 4 ja 5 ovat piemimmät kokonailsuvut joista Pyhagoran komio saadaan. Näytelmääni olin ottanut perimätietoja ja leghendoja Pilatuksesta. En siis esittänyt näytelmää alkuperäislähteenä, joten äläpäs taas vääristele.

  6. Itse olen tuota ”ryövärit ristillä” kohtaa tulkinnut siitä käsin, että Jumala oli keskellä, ja kaksi syntistä ihmistä, pilkkaaja toisella puolella ja Jumalan lapsi toisella puolella.
    Kun ajattelee Raamatun kokonaiskuvaa, niin kautta koko Raamatun tuo kahtiajako etenee aina alusta asti, jossa kaksi syntistä poikaa Kain ja Abel on Jumalan edessä sovittamassa syntejään uhraamalla Jumalalle. Kain toi omat tekemisensä, eikä uskonut Jumalan sanoja ja toinen taas uskoi, ja pääsi hengestään, mutta kuitenkin synnit sovitettuna.
    Usko Jumalan Sanaan on aina koko Raamatun keskiössä.

    Kun ryövärit olivat vetelemässä viimeisiä henkäyksiään ristillä roikkuen, niin toinen syntinen pilkkasi Jumalaa loppuun asti ja toinen syntinen sai sovituksen. Näin on edelleen tänäpäivänä, kaikki ovat kadotuksen alla synnin tähden, mutta toinen otetaan ja toinen jätetään.

    Joku voi ajatella, että valitsemalla uskon Jumalaan, ihminen voi pelastaa itsensä, mutta Raamatusta löytyy toisenlainen kuva, joka kertoo selvästi, että Jumala pelastaa ihmisen Kristuksen kautta.
    Uskoa ei voi ottaa, vaan se annetaan lahjaksi, kuka saa uskoa Jumalan sanat? Toivotaan, että kaikki, mutta sitä ei ilmeisesti tapahdu. Enempää ei kannata asiaa pohtia tai ajautuu pois Kristuksen Armosta omiin tekoihin.

    Kun ihminen kuolee, niin sen ihmisen aika loppuu tässä maailmassa, mutta kukaan ei tiedä mitä sen jälkeen tapahtuu.
    Itse uskon, että aika loppuu ja sen tähden ensimmäinen kuolema on tämän lihallisen olemuksen loppu. Tämä on kaikilla edessä synnin tähden. Toinen kuolema on, kun ihminen joutuu Luojansa eteen tilille teoistaan ilman Kristusta, jos taas ihmisellä on Puolustaja, niin toinen kuolema ei voi ihmistä vahingoittaa.
    Mihinkään välitilaan en usko ja viimeinen päivä on sama kuin ensimmäinen päivä, jos aikaa ei enää ole..

    Jos ei ole aikaa, niin kaikki vain on, eikä kuolemaa enää ole. Nämä ovat tietenkin vain omia käsityksiäni, eikä niistä kannata tehdä mitään sen enempää, mutta Jumalan Sanasta voidaan saada sellainen käsitys, että tämä maailma on vain itkun ja hammasten kiristyksen maa, johon ihminen on karkoitettu…

    Paratiisi on jotain, mistä pahuus ja synti puuttuu, sen tähden synti täytyy sovittaa ennen fyysistä kuolemaa. Nythän me olemme kadotetussa tilassa ja ulkona Paratiisista. Kuoleman varojen maa.

    On ensimmäinen kuolema ja toinen kuolema. Kaikki ihmisen joutuvat nousemaan ylös. Näin ainakin Raamattu opettaa, myös ne jotka eivät usko, kuten tuo toinen syntinen ihminen joka pilkkasi.
    Vain toinen pääsi Paratiisiin, Kristuksen tähden.

    • Kiitos Ismo kommentistasi, joka meni alustukseni ytimeen. Arvostan eriyisesti sitä, että pyrit näkemään asiat Raamatun valossa ilman turhia kommervenkkejä. Tuo kahtiajako on todellakin Ison Kirjan sivuilla selviö.

      Kaikesta en toki ole kanssasi samaa mieltä. Ajatuksesi siitä, ettei ”enempää kannata asiaa pohtia tai ajautuu pois Kristuksen Armosta omiin tekoihin” ei oikein aukene minulle. Raamattuhan suorastaan kehottaa ”etsimään jatkuvasti”, mikä kyllä edellyttää myös asioiden pohtimista.Kenties tarkoitatkin sitä, ettemme pohdiskeluillamme koskaan pääse täysin perille Luojamme suuruudesta? Vajaaksi jäädään, aina.

      Otit esille raamatullisen käsitteen ”toinen kuolema”. Se liittyy varsin oleellisesti tämän katuvan pahantekijän tulevaisuuteen, kuten varmaan tiedätkin.

      Esimerkiksi Ilmestyskirjan 20. luku kertoo siitä hallitusajasta, jolloinJeesus taivaallisena kuninkaana lunastaa lupauksensa ja on ”ryövärin kanssa”. Toki Kristuksen hallintopaikka on taivaassa, mutta sieltä käsin hän ohjailee saatanattomaan maahan herätettävää pahantekijää(Ilm20:2,3,6)

      Voit omasta Raamatustasi lukea, että ”kun tuhat vuotta tulee täyteen, päästetään Saatana vankilastaan” sillä seurauksella, että ”se johtaa kansat harhaan”(jakeet 7 ja 8). Ne, jotka Saatanan kelkkaan lähtevät kokevat hänen kanssaan saman kohtalon: ”Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, heitettiin tuohon tuliseen järveen.”(jae15)

      Ja edellisessä jakeessa kerrotaan, että mitä tämä tulijärveen heittäminen merkitsee: ”Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi.”(jae 14)

      On siis joitakin, jotka kuolevat kahdesti. Jeesuksen ystävä Lasarus teki sen aikanaan poikeuksellisena, mutta suuressa mittakaavassa tuplakuoleman kokevat ne, jotka siis ylösnousemuksensa jälkeen sitten asettuvat loppukoetuksessa Saatanan puolelle.

      Golgatalla ensimmäisen kertansa kuollut rikollinen kenties uuden mahdollisuuden saatuaan tulee näkemään sen, että myös ”Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen”.(jae14) Kuoleman poistuttua kuvioista Luojan alkuperäinen tarkoitus toteutuu maan päällä – ihmiset elävät maapallolla ikuisesti(Ps37:29).

      Ryövärille siis luvattiin ylösnousemus. Lienet asiasta kanssani samaa mieltä? Mutta mistä olet oppinut, että kaikki ihmiset herätetään? Koska tiedän sinun tukeutuvan Raamattuun, sinulla varmaankin on joitakin kaikkien ylösnousemukseen viittavia jakeita mielessäsi? Kerrotko ne myös minulle.

  7. Heinola, aika harva teologian tohtori on samaa mieltä hänen kanssaan. Ja Pilatuksesta oli pelkkää legendaa. Niin arvelinkin.

  8. Ketomäki, harvat teologit olivat yhtä mieltä Galileonkaan kanssa… Pilatus-käsitykseni ei pohjaa pelkkiin perimätietoihin ja legendoihin, se saa tukea myös Jeesuksen ja Pilatuksen dialogista, mikä kyllä kävi ketjusta ilmi. Päätän tämän aiheen osaltani tähän. Sain toki jälleen oivan näytteen uskomuksiinkin liittyvästä muutosvastarinnasta.

  9. Kyselit kaikkien ylösnousemukseen liittyviä Raamatun jakeita. Viimeiseen tuomioon littyvät Raamatun kohdat ovat mielestäni sellaisia. Esim. Matt. 25: 32 toteaa, että Kristuksen tuomioistuimen eteen kootaan ”kaikki kansat”, ja jae 46 viittaa myös siihen.

    Apt. 26: 8 sanoo, että ”kuolleet”, ei pelkästään ”kuolleita”.

    Ateenassa Paavali puhui kuolleiden ylösnousemuksesta ja totesi, että Jeesus tuomitsee koko maailman.

    Ilm. 20: 111-15 puhuu myös kaikkien tuomiosta. Eivät he voisi saapua tuomiolle, ellei heitä ensin ole herätetty kuolleista.

    Siis: onko näkemyksesi, että vain Kristukseen uskovat herätetään?

  10. Vielä lisäys 1. Kor. 15: 22 (KR 1938) Niin kuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa.

    Uusi käännös tosin käyttää sanontaa Aadamista osallisina, Kristuksesta osallisina, mutta puhuu joka tapauksessa kaikista, erottelematta millään perusteella ketään.

    • Kiitos erinomaisen kohti käyvästä kysymyksestä, joka liittyy myös oleellisesti tuohon ryövärille annettuun lupaukseen.

      Lyhyesti ensi perusvastaus: Uskon, että paitsi Kristukseen uskovat myös monet muut saavat ylösnousemuksen. Eivät kuitenkaan kaikki.

      Raamatusta voisi todellakin nopeasti lukien päätellä, että kaikki herätetään kuolleista. On kuitenkin muistettava se, että sana ”kaikki” jättää joskus pelivaraa.
      Raamatunkirjoittaja Paavali antaa sanaan ”kaikki” liittyvän ohjeistuksen eräässä tilanteessa: ”Kun sanotaan, että kaikki on alistettu hänelle, tämän ulkopuolelle jää tietysti Jumala, joka itse on kaiken alistanut Kristuksen valtaan.”(1.Ko15:27) Muitakin vastaavia esimerkkejä Raamattu tarjoaa.

      Viimeinen esille ottamasi sitaatti on juuri samaisesta Korinttilaiskirjeen luvusta. Todetaan, että ”kaikki Kristuksesta osallisina tehdään eläviksi”. Mutta ketkä ”kaikki”? Edellisessä jakeessa puhutaan vain siitä porukasta, jotka herätetään kuolleista. Tässä todetaan siis se raamatullinen tosiasia, että vain Golgatan uhrin perusteella ylösnousemus on mahdollinen. ”Minä olen ylösnousemus…”

      Matteuksen 25:32 kertoo tilanteesta tämä maailman loppuvaiheessa. Jeesus julistaa jaon kahtia hetkestä eteenpäin, jolloin ”kaikki kansat kootaan hänen eteensä.” Koska ylösnousemuksesta ei tässä puhuta sanallakaan, jakeesta ei voitane päätellä mitään siitä, keitä herätetään ja keitä ei.

      Apostolien tekojen 26:8 perusteella voisi todellakin päätellä, että Jumala herättää kaikki. Sanotaanhan siinä todellakin, että ”Jumala herättää kuolleet?” Luvun 17 jakeen 31 perusteella sitä vastoin todetaan ”koko maailman” tuominta, mikä ei sinänsä edellytä kaikkien yksilöiden henkiin herättämistä.

      Raamattu kuitenkin antaa ymmärtää, ja vieläpä ihan suoraan, että kaikkia ei herätetä. Tässä pari esimerkkiä sellaisesta opetuksesta.

      Ensimmäinen ihmispari teki ratkaisunsa ilman perittyä syntitaakkaa, siis varsin raskauttavissa olosuhteissa. Ja heille kerrottiin tasan kaksi vaihtoehtoa: ikuinen elämä tai ”maaksi jälleen”. Olisi Jumalan sanojen vähättelyä olettaa, että Aadam ja Eeva saisivat sittenkin ylösnousemuksen. Jumala olisi heitä silloin pikkuisen narrannut, ja pois sellainen Kaikkivaltiaasta!

      Mikään Raamatussa ei puolla Eedenissä tottelemattomien uudelleen henkiin herättämistä.

      Jesajan kirjassa on paljon kuvauksia tulevasta Messiaan hallinnosta. Erityisen mielenkiintoinen on luku 26, jossa KR92 käyttää oikeutetusti väliotsikkoa ”Tuomion jälkeen pelastus, kuoleman jälkeen ylösnousemus”.

      Luvussa kerrotaan suoraan, että kaikkia ei herätetä. Vai miltä kuulostaa seuraava katkelma:

      ”He ovat kuolleet, eivät herää eloon, nuo mahtajat eivät nouse manalta, sillä sinä olet vaatinut heidät tilille ja tuhonnut heidät ja pyyhkinyt pois heidän muistonsa.”(jae14)
      Ja samassa luvussa kerrotaan myös perustelu ylösnousemattomuudelle:
      ”Mutta jumalaton, vaikka hänet armahdettaisiin, ei opi elämään vanhurskaan tavoin. Hän vääristää oikeuden, ei hän näe Herran valtasuuruutta”(jae10)

      Jeesuksen vierellä ollut ryöväri, siis se katuva, ilmeisesti on niitä, joille opetus aikanaan menee perille. Eli kuten tuo Jesajan luku sanoo ylösnousemuksen jälkeisestä ajasta: ”Kun sinä panet tuomiosi täytäntöön maan päällä, maanpiirin asukkaat oppivat tuntemaan vanhurskauden.”(jae9)

      Ryöväri kuuluu siihen herätettävien ”jumalattomat”-kategoriaan, josta Raamattu Apostolien teoissa kertoo: ”Jumala herättää kuolleista niin hurskaat kuin jumalattomat.”(Apt 24:15)

      Sitten vielä yksi näkökulma asiaan. Ilmestyskirja kertoo, että lopuksi ”jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, heitettiin tuohon tuliseen järveen.” Ylösnousseille, mutta tuomiopäivänä Saatanan kelkkaan hypänneille se merkitsee ”toista kuolemaa”(jae14) Miksi ihmisiä herätettäisiin vain, jotta he voisivat jatkaa kuoleman unessa nukkumista?

      Suo anteeksi, että vastauksesta tuli näin pitkä. Joskus on vaan vaikea olla lyhytsananen, kun on mielenkiintoista asiaa.

Kirjoittaja

Rauli Toivonen
Rauli Toivonen
Olen Jehovan todistaja Pyhäjärveltä. Leipäni olen ansainnut perheelleni viimeiset 35 vuotta opettamalla kemiaa ja matematiikkaa paikallisessa lukiossa. Lokakuun alusta 2017 siirryin eläkkeelle ja opetan nyt kanssaihmisilleni vain Raamattua. Harrastan liikuntaa varsin tarmokkaasti: pallopelejä, kuntosalia ja lenkkejä kuuluu viikottaiseen ohjelmaani. Olen kolmen lapsen isä ja myös kolmen lapsen isoisä. Vaimon kanssa yhteistä taivalta on tänä vuonna 42 vuotta. Voit kirjoitella minulle myös meiliä osoitteseen raulitoivonen1@gmail.com