Jeesus: ”Olet kanssani paratiisissa.” Missä ja milloin?

Jeesus puhui maapallolla vieraillessaan paljon taivaasta ja antoi ensimmäisten seuraajiensa ymmärtää, että he tulevat seuraamaan Mestariaan myöhemmin sellaiseen elämään, jota ”liha ja veri ei voi periä”.(1.Ko15:50) Jeesus lupasi esimerkiksi, että ”Minä menen valmistamaan teille sijaa mutta tulen sitten takaisin ja noudan teidät luokseni, jotta saisitte olla siellä missä minä olen.”(Joh14:3)

Tätä taustaa vasten on erikoista, että vasta kuolinpuussa uskoa Jeesukseen osoittanut ryöväri sai takuut olla Jeesuksen kanssa paratiisissa. Ja monien käännösten mukaisesti jopa sinä päivänä, jona sekä ryöväri että Kristus kuolivat. Meneehän Lu 23:43 KR92:n mukaan ”Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa”.

Tämä herättää Raamattua (ajatuksella) lukevalle monia kysymyksiä. Eikö ryövärin tarvinnut odottaa ylösnousemusta, joka tapahtuu vasta ”viimeisenä päivänä”?(Joh11:24) Kuinka Raamattu toisaalla kertoo Jeesuksen menneen kolmeksi päiväksi Tuonelaan eikä suinkaan paratiisiin?(Apt2:31) Saitko ryöväri takeet ikuisesta elämästä vain sen perusteella, että tunnusti viimeisinä elämänsä tunteina syntisyytensä ja ymmärsi Jeesuksen tuomion olleen oikeusmurha? Ja sitten vielä: Mistä paratiisista Vapahtajamme puhui?

Satuin kerran tilaisuuteen, jossa Raamatun alkukieliin hyvin yliopistourallaan perehtynyt piispa kertoili meille maallikoille Raamatun kääntämisen ongelmista. Hän sattui ottamaan esimerkiksi juuri kyseisen Luukkaan evankeliumin jakeen. Sain kuulla, että kaksoispisteen voi asettaa kreikan kielioppisääntöjen puitteissa kahteen eri kohtaan. Molemmat välimerkitykset ovat siis aivan yhtä uskollisia alkutekstille, josta tunnetusti välimerkit puuttuvat.

Suurin osa käännöksistä antaa KR92:n tavoin ymmärtää, että Jeesus meni ryövärin kanssa paratiisiin molempien kuolinpäivänä. Kuitenkin muutama englanninkielinen ja jokunen saksankielinenkin käännös kääntää jakeen siten, että paratiisissa ollaan vasta tulevaisuudessa. Syrus Curetonianus, 400-luvulta peräisin oleva käännös, olkoon tällaisesta erilaisesta välimerkittäjästä esimerkki: ”Aamen, minä sanon sinulle tänään, että minun kanssani tulet olemaan Eedenin puutarhassa.”

Mistä voi päätellä oikean välimerkkien paikan?

Asiayhteys, se kuuluisa konteksti, antaa johtolangan Jeesuksen sanoille. Nehän olivat vastaus hänelle esitettyyn pyyntöön: ”Muista minua, kun tulet valtakuntaasi”.

Jeesus tuskin minkäänlaisen järkevän Raamatun tulkintatavan mukaan meni ”sinä päivänä” – siis kuolinpäivänään – valtakuntaansa! Sanoohan Raamattu siis Jeesuksen menneen siis Tuonelaan, ja sinne vei myös tuon toisen teloitetun tie.(Saar9:10)

Jeesus käytti lupauksessaan myös muualta Raamatusta tuttua sanontaa ”tänä päivänä”, eikä todellakaan ihan pienestä syystä! Olihan kyseessä päivä, jolloin koko ihmiskunta lunastettaisiin synnin orjuudesta. Mutta lupaus – se toteutuu vasta aikojen kuluttua. Ja siitäkin Raamatussa kerrotaan järkeviä.

Meille kerrotaan, että Jeesus tulee hallitsemaan maapalloa ”tuhat vuotta”, minkä hallituskauden lopuksi Vapahtajamme vapauttaa maan ”viimeisestä vihollisesta”, kuolemasta. (Ilm20:6; 1.Ko15:25,26) Olisiko mahdollista, että tuona ajanjaksona Jeesus olisi ”ryövärin kanssa paratiisissa”?

Jeesushan lupasi taivaaseen palatessaan olla seuraajiensa tukena, ”teidän kanssanne”. (Mat28:20) Ryövärille annettu lupaus samanlaisesta ”etähuolenpidosta” on hyvin samankaltainen: Kun aikanaan Jeesuksen johdolla maapallo ennallistetaan paratiisiksi, ryöväri saa tilaisuutensa osoittaa, haluaako hän olla muulloinkin kuin Golgatan puussa roikkuessaan kuunnella Jeesuksen neuvoja.

Ryövärille annettu lupaus kertoo Kaikkivaltiaan Jumalan Jehovan täydellisestä oikeudenmukaisuudesta: Kukaan ei jää vaille ikuisen elämän mahdollisuutta, olipa tämän maailmanajan aikana kuinka tietämätön Raamatusta ja sen opetuksista tahansa. Siksi ryövärille annettu lupaus on myös merkittävä raamatullinen informaatioannos.

Mitä sinä ajattelet? Kuinka sinä olet ymmärtänyt Luukkaan 23. luvun jakeen 43? Kuuntelen kommenttisi hyvin mielelläni.

 

  1. Kuolinpuussa? Et sano että ristinpuussa koska JT: n käsityksen mukaan Jeesus ei kuollut ristillä vaan paalussa. Mihin. Tämä ”käännös” perustuu?

  2. Ketomäki, siihen kielitieteellisen faktaan että kreikan sana stauros ei merkitse risti vaan paalu. Niinpä risti ei alkukrisitityille ollutkaan heidän uskonsa keskeinen symboli vaan se oli kala. No toki yhdellä viivalla pirretyn kalan pyrstössä esiintyi silmukkaristi kuin vaakatasossa oleva ankha. Ja kasi staurosta saattoi tietenkin ola ristissä.
    Mielenkiintoista on, että ’Stauros’ eli paalu on gematriselta arvoltaan 1271 ja tämä on sama kuin η γνωσις (hee gnoosis eli tieto). Nyt tämä arvo 1271 on vielä kolmannella samaan asiakokonaisuuten kuuluvalla sanonnalla ho kleronomia hagia eli ’pyhien perimätieto’. Siis suomeksi: Pyhillä eli luultavimmin essealaisilla oli perimätieto stauroksen gnostisesta merkityksestä.

  3. Kiitos Rauli Raamattuun liittyvästä blogista!

    Minusta Luukkaan evankeliumin 23 luvun jakeeseen 43 on sisäänrakennettu synninpäästön ajatus. Ylipäänsä Luukkaan evankeliumissa rohkaistaan syntisiä ihmisiä, niitä, jotka ovat epäonnistuneet/luhistuneet/menettäneet kasvonsa omissa ja muiden silmissä. Heitä rohkaistaan laittamaan kaikki toivo syntisten Vapahtajaan.(Ks. Luuk 15:3 – 32; ). Luukkaan evankeliumin 15 luvun jae 7 on (minulle) Raamatun keskeisimpiä kohtia.

    • Näkemyksesi on varsin rakentava, ja siitä on helppo olla samaa mieltä. Kaksoispisteen paikka ei ole varmaankaan se oleellisin tässä jakeessa.

      On merkille pantavaa, ettei se toinen ryöväri saanut Jeesukselta paratiisiodotetta. Hän kun ummisti silmänsä tosiasioilta ja liittyi Jeesuksen pilkkaajiin.

      Luukkaan monet muistiinmerkinnät sisältävät todellakin ajatuksen katumuksesta, joka voi osua niinkin viime tippaan kuin tällä Jeesuksen kuolintoverilla. Ja samalla se alleviivaa myös tuota esille ottamaani Jumalan oikeudenmukaisuutta: kukaan ei menetä mahdollisuutta ikuiseen elämään vain sen takia, että on syntynyt väärään aikaan ja väärään paikkaan.

  4. Roomalaiset käyttivät ristiä teloitusvälineenä. Sen vuoksi puhutaan rististä. Tiedän toki että kala oli alkukristittyjen tunnuksena. Ei se tähän liity mitenkään paitsi että pääsit taas rakentamaan numerohöpinöitä.

    Periaatteessa ymmärrän että kolumnisti haluaa keskusteltavan annetusta teemasta. Samalla se on taitava tapa väistää. Tässäkään pitkässä jutussa ei sanota että Jeesus on Jumalan Poika eikä sitä että hänen ristinkuolemansa tuotti sovituksen.

    • Kun näitä, kaiken perustaa, ei mainita, ei ole mitään minkä päälle rakentaa. Koko ihmiskunnan toivo on Jumalan työssä, kun Hän lähetti poikansa kuolemaan syntiemme sovitukseksi.

      Siis jos ei ole perustaa, ei ole minkä päälle rakentaa.

      Olen samaa mieltä, että vailla Jeesuksen uhria ja sovitusta ristillä ei ole mitään. Tyhjän päällä ei voi, edes keskustella.

    • Eikä ilman ylösnousemusta. Jumalan valtakunta on siellä, missä Jumalan Poika on. Ryöväri ristillä tunsi pistoksen ja katui: ”Autuas se, joka saa olla aterialla Jumalan valtakunnassa” ja sitähän ryöväri pyysi. Jeesus antoi ristillä synninpäästön.

  5. Se mikä on ollut joku tapa, josta ei ole tässä tapauksessa edes täyttä varmuutta, ei oikeuta johdattelevaa käännöstä. Käännöksen alaviitteessä voisi tietenkin viitata ko. tapaan.
    No Stauros on todennäköisesti viitannut kuitenkin ristiin, jonka geometriset arvot sisältävät analogioita Golgatha-kertomusten ajoitusten kanssa:
    ”Kun avaamme 2160 kulma-asteisen kuution ristiksi ja piirrämme ristin ympärille suorakaiteen ja annamme suorakaiteen lyhyemmälle sivulle arvon 888 eli Jeesus-nimen arvon ja piirrämme sitten suorakaiteelle diagonaalin eli halkaisijan alakulmasta vinosti yläkulmaan, niin voimme tällöin laskea, että halkaisijan pituudeksi tulee 1480 eli nimen Kristhos lukuarvo! Tämä diagonaali ja suorakaiteen alakulma ovat nyt kultaisessa leikkauksessa ja diagonaali ikään kuin ’pitkä keihäs’ on lävistänyt ristin kyljen.
    Näin ei lienekään sattuma, että Jeesuksen kyljen lävistänyttä roomalaista sotamiestä on perimätiedon mukaan kutsuttu longinukseksi eli pitkäksi.
    Että kysymyksessä on pyhän geometrian kuvat ilmenee vielä siitä tosiseikasta, että kreikan sanan kylki eli pleuran’n lukuarvo on 666!

    Jos oletamme, että po. suorakaiteen pohjaviiva on 666, niin tuolloin pitkä kylki on 888 ja diagonaali 1110. Suorakaiteeseen sisältyvien suorakulmaisten kolmioiden kylkien pituus on näin ollen 1332 eli 12 x 222 tai 2 x 666. Jeesuksen sanonnan: ”Minä olen alpha ja omega” arvo lukutavasta alfa ja w on 1332 eli 2 x 666! Huomaa vielä että alphan heprealainen muoto aleph saa nimensä härkä kirjaimen arvoksi 111.”

    • Kohtalaisen mutkikasta, Seppo.

      Voisitko selventää minulle esimerkiksi, mikä on ”2160 kulma-asteinen kuutio”. Olisikohan se saatu siten, että kun kuution jokaisessa nurkassa toisensa leikkaavat kolme särmää ovat kohtisuorassa, kulmien summa nurkkaa kohti on 270 astetta. Ja kerrottuna nurkkien lukumäärällä 8 saadaan tuo 2160. Vai?

      Miksi ei voi puhua tavanomaiseen tapaan kuutiosta? Kaikkihan ne ovat toistensa kaltaisia mittasuhteiltaan.

      Koska kuutio on kolmiulotteinen avaruusgeometrinen kappale, sen ”avaaminen” tasomaiseksi ristiksi vaatii perusteluja. Onko ajatuksena se, että kuution kokonaispinta-ala vastaa ristin pinta-alaa? Silloinhan ristejä saadaan äärettömän monia erilaisia.

      Ristin tasomaisuus on edellytys sille, että sen ympärille voidaan piirtää tasomainen suorakaide.

      Miksi ei kaavioissa voisi suraan edetä vaiheeseen ”valitaan jatkoon sopiva risti”?

      Jatkossa sitten ristin pystyviivan ja poikkiviivan suhteesta rippuuvat sitä ympäröivän suorakaiteen mitat. Jos ristin osat ovat saman pituiset, suorakaiteesta tulee neliö. Jotta diagonaaliksi tulisi 1480, täytyy suorakaiteen pidemmän sivun olla laskujeni mukaan 1184. Mitenkähän se on saatu?

      Kaaviossasi todetaan edelleen sellainen kummallisuus, että ”diagonaali ja suorakaiteen alakulma ovat nyt kultaisessa leikkauksessa.”

      Kultainen leikkaus tarkoittaa yleensä tiettyjä sivujen suhteita. Miten kulma voi olla sivun kanssa kultaisessa leikkauksessa?

  6. Reijo ja Juhani peräänkuuluttivat plogiini mainintaa Jeesuksen kattavasta sovitustyöstä ja siitä, että hän on Jumalan poika.

    Pienenä täydennyksenä todettakoon, että uskon molempiin 100% voimakkuudella, kuten myös ylösnousemukseen. Ne ovat kristillisen uskoni peruskulmakiviä.

    Mutta mitä Jeesuksen lupaus ryövärille sisältää? Milloin se toteutuu – vai onko jo toteutunut? Ja mihin paratiisiin Jeesus tässä viittaa?

    Näitä kysymyksiä on oikeastaan vain Kari-Matti kommenteissaan käsitellyt. Kuulisin mielelläni myös muiden pohtivan Jeesuksen lupauksen sisältöä ja merkitystä – ihn oikeasti.

  7. Hyvä kun tuli joku minua matemaattisesti viisaampi Heinolaa kommentoimaan. En minäkään näistä, millaisesta kuviosta on kysymys. Mutta ei tarvitsekaan. Heinolan nunerologialla voidaan todistella ihan mitä tahansa. Hänen 2160 kulma-asteikkonsa voi tarkoittaa mitä oletti mutta myös jotain aivan muuta.

    • Tällä kertaa näyttää siltä, että Sepon kuvio sinänsä toimii. Joskin siinä on paljon omalaatuista monimutkaisuutta, kenties salaperäisyyttä lisäämässä.

      Olen kanssasi pitkälti samaa mieltä numerologian moniselitteisyydestä. Varsinkin, jos sitä verrataan esimerkiksi Jeesuksen vuorisaarnan jokaiselle avautuvaan, yksinkertaisen selkeään ilmaisuun.

      Mitäs mieltä sinä juristina olet tämän ryövärin saamasta vapauttavasta tuomiosta? Menikö oikein?

  8. Kiitos Raimo tarkoista havainnoista ja asiallisista kysymyksistä. Käystin kuutiosta lausenvastiketta vain lyhyyden vuoksi Tietenkin kaikissa kuutioissa on 2160 astetta kulmia eli 24×90 astetta. Kuutio aukeaa m y ö s tarkoittamaani muotoon. Huomaa että Uusi Jerusalem jota Kristus hallitsi oli juuri kuutio…Kiireessä olin leikannut tekstiäni väärin: seuraavasa tarkoitukseni korjattuna ja täsmennetynä:
    Kuutiossa on siis 6 tasoa, 12 reunalinjaa ja 8 kulmaa. Numeroiden summa on 26, joka on siitä erikoinen luku, että se on sama kuin Herran kuuluisan nelikirjaimen JHVH (Jahve, Jehova) hvhy kirjainten summa. (5+6+5+10 = 26). Kuution tasojen kulmien määrä on 24, joten kulmien yhteinen asteluku on 24 x 90 eli siis 2160 astetta. Pyhässä geometriassa suorakulma edusti neliötä, jota sanottiin pallon tavoin täydelliseksi muodoksi ja niin suorakulmasta, neliöstä ja kuutiosta tuli täydellistymisen symboleja ja absoluuttisen täydellisenä ihmisenä on esitetty ennen kaikkea Jeesus Kristus. Nyt on niin, että Jeesuksen nimen ja arvonimen lukuarvot kreikkalaisessa gematriassa ovat 888 ja 1480 ja näiden summa on 2368. Nyt voi havaita, että luvut suhteina 888:1480:2368 supistuvat muotoon 3:5:8:n ja muodostavat myös osan ns. matemaattista Fibonacci sarjaa, jossa numeron ja seuraavan numeron summa muodostavat niitä seuraavan numeron ja numeroiden summa lähenee ns. kultaisen leikkauksen suhdetta 1,616. (Jos kolmion pisin sivu on 1480 ja toinen lyhyemmistä sivuista 888, ja kolmiossa on yksi suora kulma, niin muut kulmat ovat 37 ja 53 astetta , molemmat kulmaluvut 37 (hebel/abel) ja 53 (eben/kulmakivi) kuuluvat Jeesus-typologian kuten luvut 888 ja 1480:kin.)
    Jos avaamme kuution ristiksi ja annamme piirrämme ristin ympärille suorakaiteen ja oletamme, että ko. ristin leveys on 3 x 222 (oletamme koska 222=nazoraios-sanan arvo) 666, niin tuolloin pitkä kylki on 888 ja diagonaali 1110. Suorakaiteeseen sisältyvien suorakulmaisten kolmioiden kylkien pituus on näin ollen 1332 eli 12 x 222 tai 2 x 666. Jeesuksen sanonnan: ”Minä olen alpha ja omega” arvo lukutavasta alfa ja w on 1332 eli 2 x 666! Huomaa vielä että alphan heprealainen muoto aleph saa nimensä härkä kirjaimen arvoksi 111. Näin ei lienekään sattuma, että Jeesuksen kyljen lävistänyttä roomalaista sotamiestä on perimätiedon mukaan kutsuttu Longinukseksi eli pitkäksi. Että kysymyksessä on pyhän geometrian kuvat ilmenee vielä siitä tosiseikasta, että kreikan sanan kylki eli pleuran’n lukuarvo on 666!

  9. Lisäys Raimolle: Kysessäoli siis kaksi e r i Kristus/ kuutio/suorakaidetta, jossa toisen kuution sivu oli 296 ja toisen 222. Huomaa että 296 tulee sanasta σκηνηι eli tabernaakkeli (joka oli suorakaiteen mallinen) ja 222 vastasi siis sanaa ’nasiiri’. 3×296=888, 4×296=1184 ja 5×296=1480.

  10. Ts. Toisen kuutio/risti/suorakaiteen korkeus on 888 ja toisen leveys sama 888. Siksi siis kaksi eri mittaa diagonaaleille.

Rauli Toivonen
Rauli Toivonen
Olen Jehovan todistaja Pyhäjärveltä. Leipäni olen ansainnut perheelleni viimeiset 35 vuotta opettamalla kemiaa ja matematiikkaa paikallisessa lukiossa. Lokakuun alusta 2017 siirryin eläkkeelle ja opetan nyt kanssaihmisilleni vain Raamattua. Harrastan liikuntaa varsin tarmokkaasti: pallopelejä, kuntosalia ja lenkkejä kuuluu viikottaiseen ohjelmaani. Olen kolmen lapsen isä ja myös kolmen lapsen isoisä. Vaimon kanssa yhteistä taivalta on tänä vuonna 42 vuotta. Voit kirjoitella minulle myös meiliä osoitteseen raulitoivonen1@gmail.com