Someron kaupunkiin on saatu neljä tuulimyllyä. Ne tuottavat sähköä. On ilo nähdä niiden toimivan.

Apostolisessa uskontunnustuksessa Marian päivän sanoma ilmaistaan sanoin: ” Jeesus — sikisi Pyhästä Hengestä —”. Siinä tapahtumassa taivas ja maa yhdistyivät. Iankaikkinen Jumala, Jumalan Poika, otti olemukseensa ihmisyyden. Silloin alkoi pelastuksen tapahtumien kulku, josta oli päätetty jo ennen aikojen alkua, Ikuisen Jumalan ikuisuudessa.
Sikiäminen toteutuu aina tietyssä paikassa ja tiettynä hetkenä. Näin myös Vapahtajamme ihmiseksi tulo Autuaan Neitsyen kohdussa. Näin myös koko maailman pelastus osui yhden kansan keskuuteen.
Jeesuksen tuloa Jumala valmisteli pitkään. Uskon Isä Abraham oli saanut lupauksen, että hänen siunauksensa koituu koko maailman hyväksi. Tämä toteutui Jeesuksessa.
Herra sanoi Abramille:
»Lähde maastasi, asuinsijoiltasi ja isäsi kodista
siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan.
Minä teen sinusta suuren kansan ja siunaan sinua,
ja sinun nimesi on oleva suuri ja siinä on oleva siunaus.
Minä siunaan niitä, jotka siunaavat sinua,
ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat,
ja sinun saamasi siunaus tulee
siunaukseksi kaikille maailman kansoille.»
1. Moos. 12:1-3
Abrahamista tuli Pyhä Kansa. Vanha testamentti kertoo tämän historian. Siinä kerrotaan Jumalan huolenpito omistaan. Siinä myös varotetaan synnin vaaroista. Kansa sai oppia, että pitää totella Jumalan tahtoa koko elämän ajan.
Kansa sai myös lupauksen Vapahtajan tulosta. Aluksi ne olivat kuin pieniä vihjeitä. Sitten näiden määrä kasvoi. Pala palalta profeetalliset lupaukset selkiytyivät. Vuosisatoja kului. Piirteet tarkentuivat, kävivät ilmeisemmäksi.
heille hän on antanut lain, jumalanpalveluksen ja lupaukset.
Jumala antoi kansalleen Pyhän sanansa. Ne koottiin yhteen. Syntyi yhteenvetoja, tekstien kokoelmia. Ensimmäisenä näistä Toora eli Laki eli Viisi Mooseksen kirjaa.
heille hän on antanut lain, jumalanpalveluksen ja lupaukset.
Kansan keskellä myös jumalanpalvelukset saivat muotonsa. Tämä liturginen perinne elää yhä edelleen meidänkin aikanamme. Se tulee esille kaikkien historiallisten kirkkojen liturgioissa.
heille hän on antanut lain, jumalanpalveluksen ja lupaukset.
Jeesuksen tulo oli siis hyvin valmisteltu. Jo Abrahamista alkaen tämä on tullut esille. Siksi kutsumme Aabrahamia ”Uskon isäksi”, kun juutalaiset kansana voivat puhua hänestä ”Avraham avinu”, ”Jumala on meidän isämme”.
Me olemme päässeet osallisiksi Abrahamin siunauksesta Jeesuksen sovintotyön perusteella.
Hän on sovittanut koko maailman omalla kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan. Koska kaikki kansat ovat Jumalan tekoa ja koska koko maailma on sovitettu hänessä, niin
meidät kaikki on kutsuttu yhteen,
yhdessä toinen toisemme kanssa
ylistystä tuomaan rakkaan Vapahtajamme kunniaksi
eli siis tekstimme sanoin:
heistä on Kristus ihmisenä lähtöisin,
hän, joka on kaiken yläpuolella,
ikuisesti ylistetty Jumala, aamen!
Sunnuntai 23.3.2025
Marian ilmestyspäivä
Herran palvelijatar
Toinen lukukappale eli epistola: Room. 9:2–8
Kirjeestä roomalaisille, luvusta 9
Minulla on sydämessäni raskas suru ja lakkaamaton tuska.
Toivoisin suorastaan, että itse olisin kirottu ja erotettu Kristuksen yhteydestä,
jos se vain auttaisi veljiäni, oman kansani jäseniä.
Ovathan he israelilaisia,
jotka Jumala on ottanut lapsikseen
ja joille hän on antanut kirkkautensa.
Heidän kanssaan hän on tehnyt liitot,
heille hän on antanut lain, jumalanpalveluksen ja lupaukset.
Heidän ovat kantaisät, heistä on Kristus ihmisenä lähtöisin,
hän, joka on kaiken yläpuolella,
ikuisesti ylistetty Jumala, aamen!
Jumalan sana ei ole voinut raueta tyhjiin.
Eivät kaikki israelilaiset kuulu tosi Israeliin,
eivätkä kaikki Abrahamin jälkeläiset ole oikeita Abrahamin lapsia.
Onhan sanottu:
”Vain Iisakin jälkeläisiä sanotaan sinun lapsiksesi.”
Tämä tarkoittaa,
etteivät Jumalan lapsia ole luonnolliset jälkeläiset
vaan että jälkeläisiksi luetaan lupauksen voimasta syntyneet lapset.
Minua ei haittaa, vaikka kirkko olisi maailmassa pieni vähemmistö ja muut uskonnot olisivat enemmistönä. Pidän islamia yhtenä kristinuskon suuntauksena. Teologiassa suuntausta nimitetään humanistiseksi monarkianismiksi. Sen mukaan Jeesus oli tavallinen juutalainen ihminen, joka esitti oman uskonnollisen sanomansa ja toimi opettajana tai profeettana. Yksi mahdollinen teologinen tulkinta Jeesuksesta. Jumala hyväksyy erilaiset tulkinnat Jeesukesta. Minulle riittää, että Jeesus saa olla Valo pimeydessä ja että tyhjä Risti kertoo Jumalan rakkaudesta aivan jokaista ihmistä kohtaan ja siitä, että kuolema on voitettu. Kuoleman jälkeen kohtaamme Jumalan ja näemme, miten asiat olivat ja kuka oii oikeassa. Uskon myös, että Rakkaus voittaa lopulta. Muistakaa lukijat: Me kaikki mahdumme samaan Taivaaseen/Paratiisiin/ Jumalan valtakuntaa kuoleman jälkeen. On aika jättää epäluulo, katkeruus tai viha taakse. Taivaan tuomioistuimella saamme oikean joululahjan jokainen. Näin uskon. Jouluseimen lapsi oli oikeassa.
Pasi
Jouluseimen lapsesta tulee mieleeni eräs saarna, jossa kerrottiin itämaan tietäjien saapumisesta Betlehemin lapsen luo.
Kohdatessaan lapsen he kohtasivat Jumalan
ja
kohdatakseen Jumalan on mentävä lapsen luo.
Näin saarnaaja yhdisti syvimmän inhimillisyyden ja syvimmän Jumalan luo tulemisen kaipuun toisiinsa. Jeesuksen persoonassa Jumala tuli luoksemme, Immanuel, Jumala meidän kanssamme.
Jumala itkee maailman eripuraisuutta ja hajallaan olevaa uskovien yhteisöä. Jumala itkee ja etsii myös Sinua, koska olet maailman tärkein ihminen hänelle. Moni juoksee pois oikean Jumalan luota ja haluaa täyttää elämänsä mitä erikoisemmalla sisällöllä. Rakkaudesta tunnistat Totuuden ja oikean Jumalan myös, Hän haluaa, että kuljemme yhdessä ja pidämme huolta toisistamme ilman esteitä ja rajoja. Me mahdumme kumpikin samaan Taivaaseen, vaikka uskomme eri tavalla. Oikea usko ei ole tärkeintä, vaan luottamus Herraan ja sen tunnustaminen, että Rakkaus voittaa aina lopulta joka paikassa, vaikka ihminen sotii, pommittaa ja on vihainen toiselle aivan liikaa tässä maailmassa. Jumala paljastaa totuuden kaikille kuoleman jälkeen ja moni saa yllättyä, kuka sitä tahtipuikkoa heiluttaa ja on heiluttanut koko ajan. Hän on hyväntahtoinen ja rakastava henkilö, joka osoittaa täydellisen rakkkautensa kaikille. Mukaan pääsee, jokainen, joka huutaa avuksi Jumala ja joka pyrkii hyvään ja rakkauteen. Jeesus käski rakastamaan jopa vihollista.
Pasi
Jeesuksen sanat vihollisen rakastamisesta avaavat lähimmäinen käsitteen niin laajalle kuin mahdollista. Vihollisen rakastaminen ei ole meidän lähimpien ihmistemme rakastamisen vastakohta, vaan rakkauden avaama ystäväpiirin laajentaminen.
Matteuksen evankeliumi:
5:44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
Luukkaan evankeliumi:
6:27 Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat,
6:35 Vaan rakastakaa vihollisianne ja tehkää hyvää ja lainatkaa, toivomatta saavanne mitään takaisin; niin teidän palkkanne on oleva suuri, ja te tulette Korkeimman lapsiksi, sillä hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille.
Pasi
Tuo ajatus siitä, että Jumalaa huudetaan avuksi on Raamatussa ilmaus jumalanpalveluksesta, Jumalaan turvansa panemista.
1.Mooseksen kirja:
4:26 Ja myöskin Seetille syntyi poika, ja hän antoi hänelle nimen Enos. Siihen aikaan ruvettiin avuksi huutamaan Herran nimeä.
Jesaja:
55:6 Etsikää Herraa silloin, kun hänet löytää voidaan; huutakaa häntä avuksi, kun hän läsnä on.
Daniel:
6:11 Silloin nuo miehet riensivät kiiruusti sinne ja tapasivat Danielin rukoilemasta ja avuksi huutamasta Jumalaansa.
Jooel:
2:32 Ja jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu. Sillä Siionin vuorella ja Jerusalemissa ovat pelastuneet, niinkuin Herra on sanonut; ja pakoonpäässeitten joukossa ovat ne, jotka Herra kutsuu.
Sakarja:
13:9 Ja sen kolmannen osan minä vien tuleen; minä sulatan heidät, niinkuin hopea sulatetaan, ja koettelen heitä, niinkuin kulta koetellaan. He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: ”Se on minun kansani”, ja se sanoo: ”Herra, minun Jumalani”.
Luukkaan evankeliumi:
18:7 Eikö sitten Jumala toimittaisi oikeutta valituillensa, jotka häntä yötä päivää avuksi huutavat, ja viivyttäisikö hän heiltä apuansa?
Roomalaiskirje:
10:12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
10:13 Sillä ”jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu”.
1.Korinttolaiskirje:
1:2 Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät, ynnä kaikille, jotka avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä kaikissa paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin.
Ihmiset kiihkoilevat turhaan uskonnollisilla asioilla maailmassa. Oikeassa olemisen korostaminen johtaa ylimielisyyteen ja muiden vähättelyyn. Onneksi olemme tasa-arvoisia oikean Jumalan edessä. Oikea Jumala huolehtii siitä, että rakkaus voittaa lopulta aina. Rakkaudesta totuus ja oikea Jumala tunnetaan. Ihmisten keksimä Jumala on vihainen, syrjivä ja pelottelee ihmistä. Jumala rakastaa yli kaiken ateistia, juutalaista, muslimia, hindua, uskonnotonta, eksyneitä tai kristittyjä ja oikea Jumala on jo osoittanut sen historiassa, mutta kaikki eivät sitä ole huomanneet. Onneksi oikea Jumala paljastaa totuuden kuoleman jälkeen ja silloin kaikki saavat nähdä, että Rakkaus voitti. Usko vaihtuu näkemiseen ja moni saa yllättyä taivaassa oikein kunnolla. Pieni lapsi jouluseimessä taisi tietää paljon enemmän kuin moni aavisti. Elämä on ihmeellistä ja Jumalan suunnitelmat hyvin nerokkaita. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Sitä kohti ollaan menossa. Oikea Jumala haluaa, että teemme sen käsi kädessä toisiamme auttaen ja toisen rinnalla kulkien.
Pasi
Kirjoitat: ”Rakkaudesta totuus ja oikea Jumala tunnetaan. Ihmisten keksimä Jumala on vihainen, syrjivä ja pelottelee ihmistä. Jumala rakastaa yli kaiken ateistia, juutalaista, muslimia, hindua, uskonnotonta, eksyneitä tai kristittyjä ja oikea Jumala on jo osoittanut sen historiassa, mutta kaikki eivät sitä ole huomanneet.”
Olen erilaisissa tilanteissa kohdannut hyvinkin paljon erilaisia ihmisiä eri kulttuureista. Yksi ajatus on ollut useasti mielessäni näissä kohtaamisissa: haluan rakastaa nämä Jumalalle. Kun kerron heille Elävästä Jumalasta niin silloin pyrin siihen, että terve inhimillisyys pääsee esille niin vapauttavana, että nämä kohtaamani ihmiset saavat kokea Jeesuksen rakkauden kosketuksen ja rakkaan Vapahtajamme hyvyyden voimasta voivat myös syttyä sellaiseen rakkauteen että haluavat elää Vapahtajamme Jeesuksen seuralaisina.
Olen pitänyt kansanomaisia luentoja myös juutalaisuuden ja kristinuskon välisistä suhteista, hindujen ja kristinuskon välisistä suhteista, buddhalaisuuden ja kristinuskon välisistä suhteista, sekä japanilaisen kulttuurin ja kristinuskon välisistä suhteista. Näissä olen mikäli suinkin ollut mahdollisuutta käyttänyt vertailumateriaalina näiden vertailtavien uskontojen ja/tai kulttuurien omia asiakirjoja.
Esimerkkinä tällaisesta kohtaamisesta buddhalaisuuden ja kristinuskon välisestä suhteesta olen käyttänyt idän kristittyjen kohtaamien buddhalaisten mietiskelyn ja kristillisen mietiskelyn välillä: Kummankin mietiskelyn tekniikka on sama, mutta niiden mietiskelyssä käytetty mielikuva Jumalasta ja jumaluuksista ovat erilaisia. Tämän nuo varhaiset kristityt ilmaisivat sanomalla, että ikonin kehykset ovat samoja, mutta itse ikonit ovat eri ikoneita. Tarkoittivat siis että kristillisessä mietiskelyssä Vapahtajamme itse asettuu mietiskelymme kohteeksi. Hän saa ylistyksen meidän palvonnassamme.
Elämä on ihmeellinen seikkailu. Jokainen ihminen joutuu kuolemansa jälkeen Taivaan tuomioistuimelle ja kohtaa Kaikkivaltiaan Jumalan siellä. Moni yllättyy melkoisesti huomatessaan, että Jeesus Nasaretilainen oli kuin olikin oikeassa: Hän oli tie, totuus ja elämä. Usko vaihtuu näkemiseen ja jokainen joutuu näkemään, kuinka Jeesus oli se ainoa oikea Jumala, oikea Allah arabiaksi. Onneksi Jeesus on oikeudenmukainen ja rakastava Tuomari ja Jumala. Hän on täynnä rakkautta jokaista kohtaan. Totuuden takia kenenkään ei tarvitse väitellä, ei sotia eikä kiihkoilla. Jumala paljastaa totuutensa kaikille kuoleman jälkeen. Totuus ei muutu ihmisen toiveesta tai vaatimuksesta. Jeesus oli ihmiseksi tullut Jumala, joka tuli auttamaan ihmisen takaisin Jumalan luo ja joka samalla näytti, että kuolema on voitettu ja että kuoleman jälkeen alkaa uusi elämä ikuisuudessa.
Pasi
Kiitos kommenteistasi
Vastaan myöhemmin
Aivan aluksi muutama yleinen näkökohta huomataksemme, miten tämä oppi vaikuttaa myös siellä missä emme edes aina sitä huomaakaan.
Venäjällä käytiin sisällissotaa ortodoksisen kirkon sisällä tapahtuneen muutoksen takia. Aikaisemmin ristinmerkkiä tehtäessä peukalo pantiin nimetöntä ja pikkusormea vastaan ja etusormi ja keskisormi olivat suorana eteenpäin. Sitten kirkossa otettiin käytäntöön sellainen tapa, että peukalo pantiin etusormea ja keskisormea vastaan kun taas nimetön- ja pikkusormi pantiin kämmentä vastaan.
Sanoma ristin merkkiä tehtäessä oli se, että kolme sormea kuvasi Pyhää Kolminaisuutta ja kaksi sormea yhdessä kuvasi Jeesuksen kahta luontoa. Jeesus on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.
Kyse siis oli siitä, miten Pyhä Kolminaisuus kuvataan ristinmerkkiä tehtäessä.
Syttyi aseellisia taisteluita vanhauskoisten ja muutosta ajavien välille.
On huomattava että lännessä peukalon asettaminen nimetöntä ja pikkusormea vastaan hävisi huomion kohteena olosta, joten vain kaksi sormea, etu- ja keskisormi, jäivät pyhään käyttöön ristin merkkiä tehtäessä. Näin myös valan teosta oikeusistuimessa käytettiin nimitystä ”kaksi sormea Raamatulle”. (Olen aikoinaan pitänyt käräjäsaarnan oikeuden istuntokauden alussa. Tämä oli käytössä vielä 1980 -luvun alussa.)
Oppi pyhästä kolminaisuudesta on iduissaan esillä jo vanhoissa juutalaisuuden teksteissä. Toki vielä niin vähän kehittyneinä, että niiden esiin nostamiseen tarvitaan Uuden testamentin vastaavaa ilmoitusta.
Niinpä olen aikoinaan pitänyt nuorisolle tarkoitetun viikon aikaisen neljä istuntoa käsittäneen seminaarin luomiskertomuksen muutamasta alkujakeesta, missä kävin läpi juutalaisten rabbinistista menetelmää käyttäen.
Noiden valossa saatoin mennä läpi koko opin Pyhästä Kolminaisuudesta.
Niissä nostin esille, miten noiden alussa mainittujen sanojen varassa on syntynyt paljon juutalaista kirjallisuutta, jonka avulla useat Uuden testamentin kohdat ovat täysin ymmärrettäviä. Näiden jakeiden vaikutus näkyy Uuden testamentin tekstien ilmaisuissa paljon enemmän kuin tavallisesti tekstiä lukiessa tulee mieleen.