Kuvassa kotikirjastoni Raamattuja ..
ylhäältä vasemmalta alkaen
malagassiksi, mandariinikiinaksi,
njandžaksi ja koreaksi

Sunnuntai 23.11.2025
Tuomiosunnuntai (Kristuksen kuninkuuden sunnuntai)
Kristus, kaikkeuden Herra
Jeesus Kristus on meidän Vapahtajamme. Kerran hän saapuu takaisin suuressa voimassaan. Silloin näkyy, että hänellä on kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Silloin tulee näkyviin, että hän on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.
Tästä lupauksesta Katekismus 2000 sanoo 18. artiklassa:
Aikojen lopulla Kristus tulee takaisin.
Kaikki joutuvat nöyrtymään hänen valtansa ja oikeudenmukaisen tuomionsa alle.
Iankaikkisesta kadotuksesta meidät pelastaa vain Kristuksen armo.
Kristitty odottaa luottavasti tulevaisuutta ja sitä päivää,
jolloin Kristuksen valtakunta tulee näkyväksi.
Näin kirkkomme pitäytyy kristikunnan yhteisessä uskossa. Koko maailmanlaajuinen kirkkohan on suuren lupauksen haltija. Me pelastumme, koska Jeesuksella on kaikki valta.
Tämä rajaton valta tulee julkiseksi, kun Jeesus tulee takaisin enkeliensä saattamana.
Se mitä jo Herran pyhässä ehtoollisessa on koettu uskon osallisuutena muuttuu näkyväksi. Alttarin sakramentissahan me nautimme uuden liiton aterian yhdessä enkelien ja koko taivaan joukon kanssa. Siinä meille tarjotaan ikuisen elämän lahja Kristuksen ruumiissa ja veressä. Siinä tulevaisuus koskettaa nykyhetkeä ja tuo jo nyt meille sen lahjan, joka vie meidät taivaan iloon, täyttymyksen todellisuuteen.
Kirkkomme tunnustuskirjat
Augsburgin tunnustus 25.6.1530 kertoo siitä, että Kristus tulee takaisin suuressa kunniassaan. Silloin Jumalan tekojen vastustaja Perkele kaikkine joukkoineen saa tuomionsa aiheuttamastaan pahuudesta. Silloin myös tulee esille olemmeko Kristuksen ja hänen joukkonsa kanssa vai onko joku jäänyt pahuuden palvelukseen.
XVII Kristuksen tuomiolle tulo
Edelleen seurakuntamme opettavat,
että Kristus on aikojen täyttyessä ilmestyvä tuomiolle
ja herättävä kaikki kuolleet;
hurskaille ja valituille hän antaa iankaikkisen elämän ja pysyvän ilon,
mutta jumalattomat ihmiset ja perkeleet hän tuomitsee ikuiseen piinaan.
Jumalan antamaa tulevaisuutta odotellessamme saamme rohkeasti katsoa eteenpäin. Saamme rohkeasti panna toivomme Jumalan hyvyyteen. Hän pitää meistä huolen. Hänen turvissaan saamme nostaa silmämme rohkeasti eteenpäin. Yhä enenevässä määrin saamme kasvaa pyhän uskomme tuntemisessa ja keskinäisessä rakkaudessa pitää yhteyttä toinen toiseemme. Kirkon yhteys tukee meitä ja Paavalin sanojen mukaisesti voimme ottaa vastaan yhä enemmän ja enemmän kaikkea mitä Jumala meille hyvyydessään suo.
koska teidän uskonne kasvaa kasvamistaan
ja koska rakkaus toisianne kohtaan
yhä lisääntyy teissä kaikissa.
Toinen lukukappale eli epistola: 2. Tess. 1:3–10
Toisesta kirjeestä tessalonikalaisille, luvusta 1
Meidän tulee aina kiittää Jumalaa teidän vuoksenne, veljet.
Siihen on täysi syy,
koska teidän uskonne kasvaa kasvamistaan
ja koska rakkaus toisianne kohtaan
yhä lisääntyy teissä kaikissa.
Me voimmekin ylpeinä kertoa Jumalan seurakunnissa
teistä ja teidän kestävyydestänne ja uskostanne
kaikissa vainoissa ja ahdingoissa,
joiden keskellä elätte.
Ne todistavat Jumalan oikeudenmukaisesta tuomiosta,
siitä, että hän hyväksyy teidät valtakuntaansa,
jonka vuoksi te nyt myös kärsitte.
Jumala on oikeudenmukainen:
hän antaa teidän ahdistajienne joutua ahdinkoon,
mutta ahdistetut – niin teidät kuin meidätkin –
hän päästää siitä,
kun Herra Jeesus väkevien enkeleittensä kanssa
ilmestyy taivaasta tulenlieskojen keskellä
ja rankaisee niitä,
jotka eivät tunne Jumalaa
eivätkä suostu olemaan kuuliaisia
Herramme Jeesuksen evankeliumille.
Heidän rangaistuksenaan on ikuinen kadotus,
ero Herrasta ja hänen voimansa kirkkaudesta,
kun hän tuona päivänä saapuu
ottamaan vastaan pyhiensä kunnioituksen
ja kaikkien uskovien ylistyksen.
____________
Netissä voi tutustua Raamattuun yllä mainituilla kielillä esimerkiksi näistä osoitteista
malagassiksi https://live.bible.is/bible/mlgrcv/2th/1
mandariinikiinaksi https://live.bible.is/bible/cmnsbv/2th/1
njandžaksi https://live.bible.is/bible/nyadip/2TH/1
ja koreaksi https://live.bible.is/bible/kornksb/2th/1?audio_type=audio


Tuomiosunnuntain aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-23-11-2025/
Toisen tessalonikalaiskirjeen lukua yksi voi lukea täältä. Panen suoraan nähtäviksi suomennokset 2020 ja 1992, ruotsinnoksen 2000 sekä käännökset vienankarjalaksi 2011 ja pohjoissaameksi 2019.
https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020,B2000,KR92,KAR11,Biibbal/2TH.1
Koska jotkut ovat kehittäneet omatekoisen kuvitelmiin perustuvan opin, että Jeesuksen tulemus muka tapahtuisi salaisesti, niin että vain valitut temmataan taivaaseen ja muut jäävät vielä maan päälle jatkamaan elämäänsä, niin tällaista oppia vastaan voidaan panna Jeesuksen omat sanat, jotka kertovat JULKISESTA Jeesuksen paluusta.
Matteuksen evankeliumi:
24:27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja NÄKYY hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.
Olen aikoinaan julkaissut tekstin, missä kerron enkelien toimineen Jeesuksen elämän kaikissa merkittävissä tapahtumissa, paitsi ainoastaan ristin kuolemassa he eivät olleet mukana.
Niinpä myös Kristuksen takaisin tulossa he ovat Jeesuksen mukana.
Matteuksen evankeliumi:
16:27 Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan.
Raamatussa enkeleille on annettu useampia palvelutehtäviä.
Tuomiosunnuntai puhuu Kristuksen kuninkuuden ja hallintovallan esiin tuloa.
Hänen taivaallisessa kunniassa istuessaan esiintyvät myös enkelit eräänlaisina taivaan valtaistuimen edessä olevana taivaallisena hoviväkenä.
Panen tähän muutaman tästä puhuvan raamatunkohdan:
Hebrealaiskirje:
12:22 vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö,
Ilmestyskirja:
3:5 Joka voittaa, se näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeänsä elämän kirjasta, ja minä olen tunnustava hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä.
5:11 Ja minä näin, ja minä kuulin monien enkelien äänen valtaistuimen ja olentojen ja vanhinten ympäriltä, ja heidän lukunsa oli kymmenentuhatta kertaa kymmenentuhatta ja tuhat kertaa tuhat,
14:10 niin hänkin on juova Jumalan vihan viiniä, joka sekoittamattomana on kaadettu hänen vihansa maljaan, ja häntä pitää tulella ja tulikivellä vaivattaman pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä.
Vuoden 1948 Kristinopissa on useampikin kohta jotka puhuvat niistä tapahtumista, jotka liittyvät meidän näköalaamme Jumalan valtakunnan esiin tuloon ja omalta osaltaan selittävät niitä uskon elämän kysymyksiä, jotka liittyvät tähän valtaisaan tulevaisuuden näköalaan.
Panen tähän aluksi sen miten kaiken tämän suuri ja valtaisa mieliala on tulevaisuuden toivolla meidän elämässämme:
ME ELÄMME TOIVOA TÄYNNÄ. Usko tulevaan rohkaisee elämää eteenpäin Jumalan tulevaisuutta kohti.
”KAHDEKSAS LUKU
VIIMEISET TAPAHTUMAT
106. KRISTITYN TOIVO
Ajan ahdinkojen keskellä kristikunta Jumalan lupauksiin luottaen odottaa sitä riemullista päivää, jolloin Jumalan valtakunta tulee kirkkaudessa. Silloin Jumala on oleva kaikki kaikessa.
Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta. 1 Piet. 1:3.
Mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksiottamista meidän ruumiimme lunastusta. Sillä toivossa me olemme pelastetut. Room. 8:23–24.
Rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä. Luuk. 21:28. ”
Tässä jatkoa vuoden 1948 Kristinopin ajatuksista:
”108. KRISTUKSEN TULEMINEN
Nykyisen maailmanajan lopussa Kristus ilmestyy kirkkaudessa. Hän herättää kaikki kuolleet. Vanhurskaiden ruumiit tulevat silloin Kristuksen kirkastetun ruumiin kaltaisiksi.
Kristuksen tulemisen enteet: Matt. 24:3–44.
Siitä päivästä tai hetkestä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa, eikä myöskään Poika, vaan ainoastaan Isä. Mark. 13:32.
Hän on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi. Fil. 3:21.
Kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen. Joh. 5:28–29.
Niin on myös kuolleitten ylösnousemus: kylvetään katoavaisuudessa, nousee katoamattomuudessa; kylvetään alhaisuudessa, nousee kirkkaudessa; kylvetään heikkoudessa, nousee voimassa; kylvetään sielullinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. 1 Kor. 15:42–44.
Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen. Ilm. 1:7.”
Tässä vielä kolmas näkökulma tapahtumien esittelyyn:
”109. VIIMEINEN TUOMIO
Viimeisenä päivänä kaikki ihmiset kootaan Kristuksen tuomioistuimen eteen. Vanhurskaat pääsevät iankaikkiseen elämään, mutta jumalattomat joutuvat kadotukseen, joka oh iankaikkinen ero Jumalaista.
Viimeinen tuomio: Matt. 25:31–46.
Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää. Joka lihaansa kylvää, se lihasta turmeluksen niittää; mutta joka Henkeen kylvää, se Hengestä iankaikkisen elämän niittää. Gal. 6:7–8.
Minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt. Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan. Ilm. 20:11–12.”
Kristuksen vallan julkinen esiintulo sisältää valtaisan lupauksen täyttymyksen myös koko luomakunnalle.
”110. UUDET TAIVAAT JA UUSI MAA
Kristuksen tulemisessa taivaat ja maa katoavat, ja Jumala luo uudet taivaat ja Uuden maan, joissa vanhurskaus asuu. Silloin luomakunta pääsee vapaaksi turmeluksen orjuudesta. Jumalan valtakunta ilmestyy kirkkaudessaan.
Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty palavat. Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu. 2 Piet. 3:10, 13.
Maailman kuninkuus on tullut meidän Herrallemme. Ilm. 11:15.
Itse luomakuntakin on tuleva vapautetuksi turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen. Room. 8:21.”
Meille ihmisille tämä merkitsee valtaisaa iloa, riemua, onnea ja autuutta iankaikkisesti.
Ikuinen elämä on uskon vaihtumista täyttymykseksi ja Jumalan antaman lupauksen toteutuessa kaikessa voimassaan ja kirkkaudessaan.
”111. IANKAIKKINEN ELÄMÄ
Iankaikkinen elämä on Jumalan lasten sanomaton autuus ja kirkkaus taivaassa, Jumalan luona. Se alkaa Kristukseen uskovan sydämessä jo täällä, mutta se tulee täydelliseksi vasta pyhien iankaikkisessa levossa. Siellä he ovat pelastetut kaikesta vaivasta ja pahasta. He näkevät Jumalan kasvoista kasvoihin sekä palvelevat ja ylistävät häntä iankaikkisesti.
Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva. Hebr. 4:9.
Mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat. 1 Kor. 2:9.
Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa; ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua, eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt. Ilm. 21:3–4.
Siell’ kaunis kannel soi,
he veisaa virttä uutta,
ei koskaan lopu se, ei koskaan vanhene.
Ei ääneen täällä voi
sen saada ihanuutta,
kuitenkin veisailen kiitosta Herralle.
Hän verellänsä ja hengellänsä
myös minut Jumalalle lunastanut on.
Kunnia, kirkkaus,
voima ja ylistys
Sun Herra, iankaikkisesti olkohon,
ja taivas, maa ja meri amen sanokoon!
Virsikirja 623:4.”
Tällaisia valtaisia näköaloja aukeaa vuoden 1948 katekismuksessa sen kertoessa Kristuksen takaisin tulon rieemullisesta sanomasta, mikä koskettaa koko meidän elämäämme sekä täällä ajallisuudessa toivoa luoden ja kerran täyttymyksessään rajattoman riemun iäti jatkuvana autuutena.
Kiitos blogista!
Voimakasta Jumalan sanaa ynnä katekismuksen kristinopin opetuksin. Jumalan valtakunnan sanoma on esillä Pyhän Hengen voimassa. ”Minun sanani ovat henki ja elämä” (Kristus)
Kari
Kiitos rohkaisevista sanoistasi