Hengellinen sotavarustus ja usko

Ottakaa kaikessa suojaksenne uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa pahan palavat nuolet. Ottakaa myös pelastuksen kypärä, ottakaa Hengen miekka, Jumalan sana. Ef. 6:16-17

Sotavarustuksesta voimme päätellä, että kyse ei ole taistelusta maallisia hallitsijoita vastaan. Aseet ja taistelutavat on otettava Jumalan sanasta. Mitä kirkkaampi on meille evankeliumi, sitä paremmin olemme varustautuneet.

Juha Vähäsarja, Jumalan kämmenellä, s. 170, Symbolum Oy, 2024.

Usko siis on mitä hellittämättömintä tähyämistä: se ei katso mihinkään muuhun kuin Kristukseen, synnin ja kuoleman voittajaan ja vanhurskauden, autuuden ja iankaikkisen elämän antajaan. Sen vuoksi Paavali kirjeissään melkein joka lauseessa esittää ja tähdentää Jeesusta Kristusta. Hän esittää hänet sanalla, häntä kun ei voida esittää muulla kuin sanalla, eikä muulla tavalla omistaa kuin (sanaa) uskoen.

Martti Luther, En minä kuole – vaan elän, s. 289, Arkki-kirjat ja Aurinko Kustannus, 2016. WA 40 I, 545.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

13 KOMMENTIT

  1. Sinun väkesi elää siellä, hyvyydessäsi sinä huolehdit köyhistä, Jumala. Ps. 68:11

    Jumala huolehtii köyhistänsä. Jumalan lapset tulisi tunnistaa siitä, että he jakavat omastaan mielellään niille, joilla ei ole. He lainaavat odottamatta takaisinmaksua. He kulkevat toisenkin virstan, jakavat tarvittaessa vaatteensakin. Sillä minkä palkan he siitä ansaitsisivat, että he rakastavat niitä, jotka rakastavat heitä?

    Jospa kotikaupungeissamme aina lähetyskenttiä myöten meistäkin voitaisiin sanoa: ”Sinun väkesi asuu siellä, sillä siellä autetaan hädässä olevia ja köyhiä.” Silloin alkaisi myös kysely: kuka se Jeesus oikein onkaan, kun hän saa nimeään kantavat tekemään tällaista hyvää?

    Juha Vähäsarja, Joka päivä Jumalan kämmenellä, tämän päivän teksti, SLEY, 2005.

  2. Martille ! Ei kysymys ole kristikunnassa lokeroinnista vaan erilaiset ihmiset mieltyvät eri teksteihin ja heidän tapaansa esittää asioita . Kun viime kesänä tapasin Vähäsarjan ja tunnistin sen sävelen heti , kun olen vuosikymmeniä lukenut Hedbergin kirjallisuutta ja samoin koen iloa myös kun kohtaan muita sen kirjallisuuden ystäviä . Ei se tarkoita mitään oikean ja väärän merkitsemistä ja jollekin ne tekstit ei puhuttele ja ei siinä mitään sen kummempia . On varmaan jokaisella suosikkikirjailijoita ja tekstejä jotka pitää rakkaampina kuin toisia . Minulle Hedberg on Suomen merkittävin teologi ja toiselle ei kenties , mutta eläköön vapaus .

  3. Jeesuksen tekemät ihmeet todistavat, että hän on Jumala eikä ainoastaan ihminen. Jeesus voitti synnin, kuoleman ja perkeleen vallan. Siihen ei pysty kukaan muu kuin Jumala. Jeesuksella on valta antaa nimessään ja veressään synnit anteeksi. Sekin valta on vain Jumalalla.

    ”Te olette, niin Paavali sanoo, juurtuneita ja vakaantuneita siinä tiedossa, että Kristus ei ole täydellisin luoduista olennoista, vaan tosi Jumala, koska hän vaikuttaa samaa kuin Jumala, koska hänellä on jumalallisia tekoja, ei luodulle, vaan Luojalle ominaisia, ja koska hän antaa armon ja rauhan. Mutta sellaisen antaminen on samalla synnin tuomitsemista, kuoleman hävittämistä ja perkeleen tallaamista. Sellaista mikään enkeli ei voi antaa. Mutta koska kaikki tällainen lasketaan Kristuksen teoksi, täytyy hänen välttämättä luontoonsa katsoen olla Jumala.”

    Martti Luther, Galatalaiskirjeen selitys, s. 49, SLEY, 1957.

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.