Kuva ndongan kielisestä Raamatusta Apostolien tekojen alusta.

1960 -luvulla sain ilon tutustua moneen lähetyssaarnaajaan, jotka työskentelivät eri puolilla maailmaa. Näiden joukossa oli myös Namibiassa työtä tehneitä lähettejä. Nykyisen Namibian pohjoisimmassa osassa sijaitsee Ambomaa. Suomen Lähetysseura perustettiin 1859 ja sen ensimmäiset lähetit lähettiin Ambomaalle.
Apostolien teoissa kerrotaan helluntain ihmeestä. Helluntai oli valtavan suuri juutalaisten juhlapäivä. Parhaimmillaan Jerusalemiin tuli satoja tuhansia ihmisiä. Toisinaan yli miljoona henkeä. Ihmiset tulivat eri puolilta maailmaa. Näihin juutalaisia oli muuttanut vuosisatojen aikana. Kaupungissa solisi eri kielten puheensorina ympäriinsä missä liikuttiinkin.
Tuollaisen vilskeen keskelle sijoittuu helluntain ihme. Opetuslapset saivat Jumalan kosketuksen. Pyhä Henki laskeutui heidän päälleen tulen liekkien tavoin. Heidän kielensä vapautui ylistämään Jumalaa, kaiken hyvän antajaa.
Vanhoissa juutalaisissa teksteissä on mainintoja vastaavista kokemuksista. Jumalan ihmeellinen kosketus Shekina oli tulen liekkien tavoin laskeutunut jumalanpalvelusta vietettäessä. Nämä olivat tapahtuneet liturgian kolmannen tekstin lukemisen yhteydessä. Tähän perinteeseen liittyen voimme ajatella, että vastaava Pyhän Hengen liekkien laskeutuminen on tapahtunut liturgian kolmannen tekstin lukemisen aikana. Tuolloin oli päivän kolmas hetki, noin kello yhdeksän liturgian vieton aika. Juhlasaarnan tuossa liturgiassa piti Pietari.
Jumalan tulisten kielten kutsu kaikui opetuslasten suusta. Kaikki kuulivat sydämensä kielellä hyvää sanomaa Jeesuksesta. Julistus tavoitti ihmisiä moninaisten kulttuurien keskeltä, jotka kaikki olivat tulleet yhteen, yhteistä juhlaa viettämään.
Helluntain vietto seitsemän viikkoa pääsiäisestä oli vanha juhla. Sitä vietettiin Lain eli Tooran antamisen muistoksi. Näin kokonaan uuden aikakauden alku, kirkon ajan alun perustava tapaus liittyi koko Raamatun vanhimman osan kunniaksi vietettyyn juhlaan. Sanoma on selvä. Jumala on sama kautta kaikkien aikojen. Hänen pyhä sanansa kaikuu kaikille sukupolville. Sama Jumala, joka jo Siinailla puhui kansalleen, puhui Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen sanomaa, pelastuksen sanomaa. Ja se avautui täydessä laajuudessaan. Pyhän Hengen kutsu kuuluu koko maailmalle, kaikille kansoille ja kaikilla kielillä.
Lähetyksen sanoma kiirii kautta kunnaitten, kautta kaikkien mantereitten, kaikkien kulttuurien keskuudessa. Jokaiselle ihmiselle se on tarkoitettu.
Sunnuntai 8.6.2025
Helluntaipäivä
Pyhän Hengen vuodattaminen
Toinen lukukappale eli epistola: Ap. t. 2:1–13
Apostolien teoista, luvusta 2
Kun sitten koitti helluntaipäivä,
he olivat kaikki yhdessä koolla.
Yhtäkkiä kuului taivaalta kohahdus,
kuin olisi käynyt raju tuulenpuuska,
ja se täytti koko sen talon, jossa he olivat.
He näkivät tulenlieskoja, kuin kieliä,
jotka jakautuivat ja laskeutuivat itse kunkin päälle.
He tulivat täyteen Pyhää Henkeä
ja alkoivat puhua eri kielillä sitä,
mitä Henki antoi heille puhuttavaksi.
Jerusalemissa asui hurskaita juutalaisia,
joita oli tullut sinne kaikkien kansojen keskuudesta,
mitä taivaan alla on.
Kun tämä ääni kuului,
paikalle kerääntyi paljon väkeä,
ja hämmästys valtasi kaikki,
sillä jokainen kuuli puhuttavan omaa kieltään.
He kysyivät ihmeissään:
”Eivätkö nuo, jotka puhuvat, ole kaikki galilealaisia?
Kuinka me sitten kuulemme kukin oman synnyinmaamme kieltä?
Meitä on täällä partilaisia, meedialaisia ja elamilaisia,
meitä on Mesopotamiasta, Juudeasta ja Kappadokiasta,
Pontoksesta ja Aasian maakunnasta, Frygiasta,
Pamfyliasta, Egyptistä ja Libyasta Kyrenen seudulta,
meitä on tullut Roomasta,
toiset meistä ovat syntyperäisiä juutalaisia,
toiset uskoomme kääntyneitä,
meitä on kreetalaisia ja arabialaisia
– ja me kaikki kuulemme heidän julistavan
omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja.”
He eivät tienneet, mitä ajatella.
Ihmeissään he kyselivät toinen toiseltaan:
”Mitä tämä oikein on?”
Mutta jotkut pilkkasivat: ”He ovat juovuksissa, makeaa viiniä täynnä.”
——
Ndonga on bantukieliin kuuluva oshiwambon kielen murre, jota puhutaan Namibian Ambomaalla ja Angolan eteläosissa.
Tässä osoitteessa on uudempi käännös ndongan kielelle. Viite Apostolien tekojen toiseen lukuun.
Helluntain aihetta selostetaan ja tekstit näytetään täällä
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-8-6-2025/
Apostolien tekojen lukua kaksi voi lukea täältä. Panen viitteen suomennoksiin 2020 ja 1992, ruotsinnokseen 2000 ja käännöksiin vienenkarjalaksi 2011 ja pohjoissaameksi 2019.
https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020,B2000,KR92,KAR11,Biibbal/ACT.2
Kiitos hyvästä blogista Matias! Helluntain väri on punainen.
Juha
Kiitos kommentistasi
Vasta nyt olen alkanut käsittää sitä miksi jotkut Juutlaiset tanssivat toorakääröjen kanssa aivan kuin rakkaan morsiamensa kanssa, jonka juuri ovat kihlanneet. He rakastavat Herran lakia ja osoittavat rakkautensa hurmioituneella tanssillaan. He riemuitsevat sydän täynnä pahduttavaa iloa Herran laista. Näin mekin voisime tehdä. Snotaanhan messuissa sekin, että me riemuitsemme. Jos kerran se sanotaan, niin miksiköhän se ei mitenkään saa näkyä?
Pekka
Kiitos kommentistasi
Kuvaamasi tanssi kuvaa kokonaisvaltaista iloa Jumalan sanasta.
Todellakin. Mekin saamme iloita Jumalan sanasta, Pyhästä Raamatusta.
”Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä täytän sen hyvän lupauksen, jonka minä olen lausunut Israelin heimosta ja Juudan heimosta.
Niinä päivinä ja siihen aikaan minä kasvatan Daavidille vanhurskauden vesan, ja hän on tekevä oikeuden ja vanhurskauden maassa.
Niinä päivinä Juuda pelastetaan, ja Jerusalem asuu turvassa, ja tämä on se nimi, jolla sitä kutsutaan: ’Herra, meidän vanhurskautemme” Jer.33:14-16
Ilo ja rauha, kun sanomme ja koemme: ”Herra meidän vanhurskautemme” ilman tätä, meillä on vain pelkoa ja rangaistusta päällämme… Kuka voi iloita ja riemuita ilman Pyhää Henkeä?
Raskasta on ihmisen elää lain varjossa ja ainaisessa pelossa… Uskallus ja rohkeus ovat Herran lahjoja, saamme luottaa Jumalaan kaikessa Kristuksen kautta. Kiitos ja Aamen!
Ismo
Kiitos kommentistasi
Hyviä raamatunkohtia olet tuonut esiin
Ja minä näin lentävän keskitaivaalla erään toisen enkelin, jolla oli iankaikkinen evankeliumi julistettavana maan päällä asuvaisille, kaikille kansanheimoille ja sukukunnille ja kielille ja kansoille. Ja hän sanoi suurella äänellä: ”Peljätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia, sillä hänen tuomionsa hetki on tullut, ja kumartakaa häntä, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja vetten lähteet”. (Ilm. 14:6-7 / FB38)
Juha
Kiitos hyvästä kommentistasi
Ilmestyskirjan näköalat ovat upean uljaita
Lähetystyön ulottuvuus ja laajuus sisältää valtavan näköalan. Taivas ja maa, niin näkyvässä kuin näkymättömässä maailmassa julistavat yhdessä evankeliumin riemullista sanomaa koko maailmalle kaikille kansoille ja kaikille kielille.
Jokaisessa messussahan ennakoidaan tätä, kun Herran pyhässä ehtoollisessa vietämme Vapahtajamme asettamaa ateriaa yhdessä taivaan joukon ja kaikkien pyhien kanssa.
Saamme suuren ilon Hänen käskyistään. Kaikki ei niissä iloa ja riemua näe.
Pekka
Kiitos kommentistasi
Autuas se joka uskoo vaikkei näekään. Usko ilon antaa, perille saakka kantaa ajan vaivojen keskeltä iankaikkiseen riemuun ja Jumalan ylistykseen.
Pyrkiihän koko Raamattu erikoisesti juuri poistamaan epäilystämme ja viemään meitä siihen toivoon, luottamukseen ja uskoon, että Jumala on laupeas, lempeä, kärsivällinen, että hän ei valhettele eikä petä, vaan on luotettava ja toden puhuja, sellainen, joka pitää sen minkä lupasi, niin, joka nyt on toteuttanut lupauksensa antamalla ainosyntyisen Poikansa alttiiksi kuolemaan meidän syntiemme tähden, niin ettei kenenkään, joka uskoo Poikaan, tarvitse hukkua, vaan hänellä on oleva iankaikkinen elämä. Tässä ei ole pienintäkään tilaa sille epäilylle, että Jumala muka ei olisi lepytetty ja sydämestään meitä kohtaan suosiollinen, koskapa antaa Poikansa kuolla meidän syntisten tähden.
Martti Luther, Galatalaiskirjeen selitys, s. 460, SLEY, 1957.
Mika
Kiitos sinulle erittäin hyvästä Lutherin tekstistä
Todellakin. Saamme rohkeasti panna uskon luottamuksemme Vapahtajamme täytettyyn työhön.
Kiitos, Matias! Korjaan pienen virheen: oshiwambo (ns ambokieli) kirjoitetaan w:llä. Tässä voisi kai kertoa bantukielille tyypillisistä nominaaliluokista prefikseineen. Oshi-wambo on kieli, jota puhuvat aa-wambo (yksikössä omu-wambo). He asuvat alueella, joka on O-wambo. Luokista johtuen ndongaksi on Herran rukouksen lopuksi sanottava ’sinun’ kolmasti, koska valtakunta, voima ja kunnia ovat kukin eri luokan sanoja: ”Oshilongo oshoye, noonkondo odhoye nesimano olyoye.”
Martti
Kiitos hyvästä täsmennyksestä!
On miellyttävää saada yksityiskohtaista tietoa sinulta!
Jälleen kerran saamme muistutuksen siitä, ettei Wikipedian tapoihin kannata luottaa liikaa, kun vain sokeasti seurasin heidän tapaansa kirjoittaa yksinkertaisella veellä.
Teimpä korjauksen ylle niin, että se tuli oikaistuksi oshiwamboksi.
Onhan evankeliumi pelkästään suloista, autuaallista, rauhaa-antavaa ja terveellistä sanaa, joka koko maailmaan, jokaiselle, tuo sulaa siunausta ja armoa.
Martti Luther, Kirkkopostilla II, s. 55, SLEY, 1942.
Mika
Kiitos sinulle erittäin hyvästä Lutherin tekstistä