Elämä

Vanhurskas uskosta elää! (vert. Room. 1:17)
Mitä sinä ajattelet elämästä ja kuolemasta?

Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta. Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.

65 KOMMENTIT

  1. Kiitos kommentoijille ja lukijoille!

    Pyhä Paavali:
    ”Mitä me siis sanomme? Että pakanat, jotka eivät tavoitelleet vanhurskautta, ovat saavuttaneet vanhurskauden, mutta sen vanhurskauden, joka tulee uskosta; mutta Israel, joka tavoitteli vanhurskauden lakia, ei ole sitä lakia saavuttanut. Minkätähden? Sentähden, ettei se tapahtunut uskosta, vaan ikäänkuin teoista; sillä he loukkautuivat loukkauskiveen, niinkuin kirjoitettu on: ”Katso, minä panen Siioniin loukkauskiven ja kompastuksen kallion, ja joka häneen uskoo, se ei häpeään joudu”. ”
    (Room. 9:30-33 / FB38)

    • ”Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?”

      ”Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.”

      ”Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.”

    • Sami kiitos hyvästä kommentista. Kukaan ei mielestäni täytä tekojen mittatikkua. Täyttää kaikki käskyt ja olemalla pyhä Jumalalle.

      Ne tupsut olkoon teillä, että te, kun ne näette, muistaisitte kaikki Herran käskyt ja ne täyttäisitte ettekä seuraisi sydämenne ettekä silmienne himoja, jotka houkuttelevat teitä haureuteen; niin muistakaa ja täyttäkää kaikki minun käskyni ja olkaa pyhät Jumalallenne.
      (4. Moos. 15: 39-40 / FB38)

    • Sami, Jaakobin kirje on hyvä. Niin Aabraham uskoi Jumalan lupauksiin. Hyvät teot seuraavat aina oikeaa uskoa mutta täydellisyyden mittatikkua ei tekomme täytä.

    • Sami, — niin. Onko ketään, joka luottaa omin tekojensa riittävän Jumalalle? Kaikki tarvitsemme armoa, myös Aabraham.

      ”Mitä me siis sanomme esi-isämme Aabrahamin saavuttaneen lihan mukaan? Sillä jos Aabraham on teoista vanhurskautettu, on hänellä kerskaamista, mutta ei Jumalan edessä. Sillä mitä Raamattu sanoo? ”Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi”. Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta, mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi; niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja: ”Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt! Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!” (Room. 4: 1-8 / FB38)

  2. Juha, en tunne kristittyä joka ajattelisi, että omat teot riittävät. Kun kristitty tekee parhaansa se riittää.

    Lihan mukaan Aabraham ei saavuttanut, mutta saavutti tekojen kautta kuten Raamattu sanoo; ” Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta”

    Juha avain tuossa Roomalaiskirjeessä on liha. Joka kuvaa ihmisen tilaa ilman uskoa. Se joka taas uskoo tulee vanhurskaaksi, ei pelkästään uskosta ilman tekoja.

    • Sami kiitos kommenteista. Se että teemme niin hyvin kuin milloinkin on mahdollista, ei tee tekoamme hyväksi. Ehkä joskus onnistumme hyvin, mutta …

    • Juha kirjoitat; ” Se että teemme niin hyvin kuin milloinkin on mahdollista, ei tee tekoamme hyväksi.” Siis mitä???
      Tarkoitatko, että meidän tekomme on paha? Kuulostaa praid-ideologialta.

  3. Kristityn elämä ja teot, ovat Jumalassa tehdyt, sillä Pyhien usko on Jumalasta tullut ihmiseen. Usko on Lahja.
    Tuon annetun uskon kautta, Jumala Kirkastaa Kristusta maailmassa ja vaikuttaa kaikki uskon teot omissa lapsissaan. Tämä on maailman henkeä vastaan, jossa ihmisen täytyy itse pyrkiä saamaan palkintoa teoistaan.

    Kristitty rukoilee, että Jumalan hyvä tahto tapahtuisi kaikkien ihmisten osalta, myös minun ja näin me me myös uskon kautta tuemme Jumalan tahdosta osalliseksi. Ei riitä, että teemme parhaamme, vaan luotamme Jumalan Armoon, että Hänen voimansa saattaisi täydelliseksi kaiken halumme ja tekomme. Luotamme Jumalaan, että Hänen antama usko toimii meissä Hänen tahtonsa mukaan aina, myös nukkuessamme, jolloin emme suorita mitään tekoja. Armo käy oikeuden edellä ja juuri sen tähden Luotamme Jumalan Armoon Kristuksessa, sillä Jumala on heikoissa Väkevä, täyttäen meissä kaiken mitä jumalisuuteen vaaditaan.
    Omat teot ovat kuolleet jo aikoja sitten yhdessä Kristuksen kanssa.

    ”Sitä varten me aina rukoilemmekin teidän puolestanne, että meidän Jumalamme katsoisi teidät kutsumisensa arvoisiksi ja voimallisesti saattaisi täydelliseksi kaiken teidän halunne hyvään ja teidän uskonne teot,
    että meidän Herramme Jeesuksen nimi teissä kirkastuisi ja te hänessä, meidän Jumalamme ja Herran Jeesuksen Kristuksen armon mukaan. ”2.Tess.1:11-12

    • Ismo kirjoittaa oivallisesti. Usko on lahja ja Jumala vaikuttaa kaikki uskon teot omissaan ihmisen kanssa yhteistyössä.
      Riittää että teemme parhaamme ja luotamme Jumalaan, muuta emme voi. Nukkuessa suoritamme tekoja, nukumme joka kuuluu luomistekoon. Nukkuessamme mieli myös työskentelee.

    • Kiitos Ismo ja Sami. Ymmärrän mitä tarkoitatte. Pelastukseen riittää Kristuksen teko myös meidän osaltamme.

  4. Jaakobin kirjeen 2. luvussa Jaakob kysyy: ”Sinulla on usko ja minulla teot:näytä teoistasi uskosi ilman tekoja,niin minä teoistani näytän uskoni”. Tämä ei kuitenkaan tarkoita,että pelastus saavutetaan teoilla,vaan että aidon uskon tulee synnyttää hyviä tekoja. Jakobin mukaan se on todellista uskoa, joka näkyy lähimmäisenrakkauden tekoina. Tästä voimme todeta,että Jaakobin kirjeen mukaan usko ja teot ovat kaksi puolta samasta asiasta. Usko synnyttää tekoja ja teot todistavat uskon aitouden. T’ämä ei ole ristiriidassa Paavalin opetuksen kanssa,vaan täydentävät sitä.

    • Kannattaa lukea mitä Raamattu sanoo; ” Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.”

    • Sami, voimme olla varmoja Jeesuksen täydelliseen työhön meidän pelastamiseksi. Puuttuuko jotain?

    • Juha, objektiivinen sovitus on aina ollut täydellinen kristinuskossa. Mitään ei puutu tämän suhteen, eikä ole ikinä puuttunut.

      Mutta jos luulet, että sinun teoilla ei ole vaikutusta pelastumiseesi. Erehdyt.

    • Niin Sami. Erehdyn monesti. Omat tekoni ovat mitä ovat. Luotan Kristuksen täydelliseen tekoon, josta ei mitään puutu.

    • Juha, kristitty ei voi suhtautua elämäänsä yhdentekevästi. Kristitty pyrkii seuraamaan Vapahtajaansa ja elämään Jumalan käskyjen mukaan ja täyttämään niitä. Jos omat teot ovat mitä ovat Jeesus sanoo ota rustisi ja seuraa minua ja pidä käskyt.

    • Ortodoksien rukous on ; ”Herra, minun Jumalani, vaikken olisikaan mitään hyvää Sinun edessäsi tehnyt, niin auta armostasi minua panemaan alku hyville teoilleni”

  5. Pelastumeko me uskon ja hyvvien tekojemme yhteisvaikutuksesta ? Raamatun mukaan on vai yksi hyvä teko,joka riittää kaikille maailman ihmisille, ja se teko ei ole meidän tekemämme teko,vaan yksin Jeesuksen Kristuksen. Ja usko taas on Jumalan Pyhän Hengen lahja, jonka usko ottaa vastaan. Siinä on pelastus Jumalan vihasta ja kadotustuomiosta. Se ei ole neidän tekomme tai ansiomme,eikä yhteistyömme tulos ,vaan Jumalan rakkaan Pojan Jeesuksen teko Golgatan ristillä,se on ainoa teko joa riitti ja riittää meillekin, Kun syntinen ihminen saa kohdata Kristuksen,silloin ihmisen teot seuraavat uskoa.

    • Pelastumeko me uskon ja hyvvien tekojemme yhteisvaikutuksesta? Totta kai, sen Raamattu jo kertoi. Ei ole kristillistä uskoa ilman tekoja. Teot vaikuttavat pelastukseen. Raamatussa Deemas teki pahaa ja luopui Kristuksesta. Se oli hänen teko.

      Jumala ei pelasta ihmistä ilman ihmistä, Jumala on tehnyt kaiken valmiiksi mutta ei hän väkisin pelasta. Hän kysyy tahdotko sinäkin mennä pois? Mitä vastaat? Usko seuraavat aina teot, tai tarkemmin uskossa teot ovat läsnä. Ja näin hyvät teot jatkuvat meidän aktiivisesta tahdostamme joka on yhteistyössä Jumalan kanssa. Näin pelastumme armosta.

    • Ajattelen samoin kuin Martti.
      Sami, oikeaa uskoa seuraa hengen hedelmiä. Tärkeintä että on vanhurskas uskosta.

      Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se kadotetaan. Vert. Mark. 16:16

    • Juha, Raamatussa kun ei ole pelkästään vanhurskas uskosta, juuri olemme Jaakobin kirjeestä asian oppineet usko ja teot, = vanhurskas. Miksi väität selviää Raamatun sanaa vastaan?

    • Sami, kuten roomalaiskirjeessä on: vanhurskas uskosta elää. Sinä tarvitset sen lisäksi omia tekoja pelastuaksesi, vai kuinka? Toki kristityillä on Hengen hedelmiä, mutta niillä ei ansaita pelastusta. Pitää jossainvaiheessa kirjoittaa blogi teoista tai lain alla olemisesta. Kiitos kommenteistasi.

    • Juha, usko ei ole ikinä ilman tekoja. Sinä tarvitset tekoja yhtä paljon kuin uskoa. Jos väitämme, että emme tarvitse tekoja pelastukseen kiellämme uskon johon sisältyy juuri teot. Vanhurskas elää siis yhtä paljon uskosta kuin teoista.

    • Sami, kiitos kommenteistasi. Katsomme vähän erilailla. Toki rippi ja syntien anteeksisaaminen on tärkeää ja jokapäiväinen kilvoittelu Jumalan tahdon mukaisessa elämässä.

    • Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta — se on Jumalan lahja — ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.
      (Ef. 2: 8-10 / FB38)

  6. Ongelma tässä on vain siinä, että tiettyihin sanoihin ja sanamuotoihin nojaaminen on kirkossamme johtanut tähän. Juuri tässä tulee selkeästi näkyviin se miten Pyhän Hengen työ sivuutetaan.
    Tarkataan pelkkää sanaa, jolloin kyse on tilanteesta: joko tai. Pyhän Hengen olemukseen kuuluu enemmän.
    Joten uskon sisältöön kuuluu selkeästi kaksi eri elementtiä. Aivan samoin kuin lauseeseen:samalla kertaa syntinen ja vanhurskas sisältyy yhtä aikaa kaksi elementtiä. Nehän ovat näennäisesti toistensa vastakohtia. Tässäkin aivan samoin teot ja usko ovat saman asian kaksi eri näköalaa. Ne molemmat kuuluvat uskon sisältöön. Ei niitä voi erottaa toisistaan.
    Jos uskot, niin usko vaikuttaa sinussa hyvät työt. Jollei hyviä töitä ole niin missä on silloin usko.

  7. ”… Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.”

    Tässä Ef. kirjeen kohdassa tulee hyvin esiin, mistä on kysymys. Kristitty on Jumala teko, eikä Kristitty ole tehty pahaa tekemään, vaan hyvää, kuten näemme kautta koko Kristillisen Kirkon historiasta… Jumala on vaikuttanut maailmassa seurakunnan kautta hyvää. Tosin Kristuksen vastustajat väittävät muuta, vaikka nauttivat samoista hedelmistä, kuin mekin, jotka uskomme.

    Jumala on kaiken hyvän alkaja, kaikki hyvä tulee Jumalalta. Sorto, sodat, väkivalta ja kaikenlainen riisto ja pahan puhuminen ei ole Jumalasta, vaan ihmisestä… Tosin Kristuksen vastustajat syyttävät kaikesta Jumalaa
    Ja uskovia, koska Jeesuksen Evankeliumi on heidän syntiänsä vastaan, jota he rakastavat…

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.