Kuvassa Someron seurakuntamme työntekijöitä esittelemässä työtään kirkkovaltuuston kokouksessa 8.10.2025
vasemmalta diakoniatyöntekijä Anu Kemppi, vs kappalainen Marika Viljamaa, diakoniatyöntekijä Anni Kantonen ja viestinnän asiantuntija ja vapaaehtoistyön ohjaaja Essi Torkkomäki-Ryhtä.
Kuvassa vasemmalla pöydän päässä istuu valtuuston puheenjohtaja Katja Noki.

Tässä kuvassa Raamattu
pandžabiksi ja teluguksi

Seuraavassa kuvassa kotikirjastoni Raamatun osia
vasemmalla kaksikielinen thaiksi ja englanniksi
ja oikealla farsiksi eli persiaksi

Usein kuulee sanottavan, että en tiedä mutta uskon näin. Tämä pätee joihinkin elämän arkisiin ongelmiin ja niiden ratkaisuihin.
Hengellisessä elämässä kuitenkin usko on enemmän kuin vain joku epämääräinen uskomus. Usko on jopa varmempaa kuin inhimillinen tieto. Sillä usko on ennen kaikkea uskoa Jumalan rajattomaan viisauteen, kykyyn ja taitoon. Jumalan rakkaus ohjaa meitä, sillä hän on meidät tehnyt ja pitää meistä huolen koko elämämme ajan.
Niinpä: Usko on luottamuksensa panemista Jeesukseen.
Jumala on puhunut uskosta jo ikiaikojen kuluessa. Jo Abraham sai kokea Jumalan suuren lupauksen. Vielä vanhanakin hän pani toivonsa siihen. Jumalan lupaus oli hänen elämänsä johtotähti. Hänen turvanaan vielä vanhuksenakin. Hän sai lupauksen, joka ylitti kaikki inhimilliset laskelmat. Jumala lupasi hänelle jälkeläisen, jonka kautta koko maailma saa pelastuksensa. Abraham uskoi tämän lupauksen. Jeesus syntyi yli puolitoista vuosituhatta myöhemmin, mutta lupaus piti. Jumala oli uskollinen silloin, niin myös meidänkin aikanamme hänen uskollisuutensa kestää.
Abrahamin usko on meillekin suuri uskon vahvistus. Sama usko tuli todeksi Jeesuksessa. Häneen me turvaamme. Niinpä: Usko on luottamuksensa panemista Jeesukseen.
Juutalaisille Abraham on kansan inhimillinen esi-isä, kansansa patriarkka. Meille kristityille hän on uskon isä. Hänen uskonsa jatkuu meillekin nykyajan ihmisille. Inhimillisen luontonsa puolesta Jeesus syntyi Abrahamin jälkeläisenä juutalaiseksi. Yhä edelleenkin taivaan kirkkaudessa Jumalan valtaistuimella istuessaan Jumalan Isän Kaikkivaltiaan oikealla puolella Jeesus on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Siellä hän meitä puolustaa. Niinpä Jumalaan turvatessamme hän on tukemme ja toivomme tuki: Usko on luottamuksensa panemista Jeesukseen.
Usko on turvautumista Jumalaan ja hänen voimaansa. Omia ansioitamme emme tarvitse Jumala edessä, Jeesus on tehnyt kaiken valmiiksi. Ristin kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan hän on täydellisesti valmistanut kaiken, mitä Jumalan edessä tarvitsemme. Hän on ojentanut meille rakkautensa. Hän meidät on mielisuosioonsa ottanut. Siis hän on meidät vanhurskauttanut. Tähän saamme uskoa. Usko on luottamuksensa panemista Jeesukseen.
Sunnuntai 26.10.2025
20. sunnuntai helluntaista
Usko ja epäusko
Toinen lukukappale eli epistola: Room. 4:16–25
Kirjeestä roomalaisille, luvusta 4
Lupaus ja usko kuuluvat yhteen sitä varten, että kaikki olisi armoa.
Näin lupaus on varma ja koskee kaikkia Abrahamin jälkeläisiä,
ei vain niitä joilla on laki,
vaan myös niitä joilla on Abrahamin usko.
Hän on meidän kaikkien isä, niin kuin on kirjoitettu:
”Minä olen tehnyt sinut monien kansojen isäksi.”
Tähän Jumalaan Abraham uskoi,
häneen, joka tekee kuolleet eläviksi ja kutsuu olemattomat olemaan.
Abraham toivoi, vaikka toivoa ei ollut,
ja niin hän uskoi tulevansa monien kansojen kantaisäksi näiden sanojen mukaisesti:
”Näin suuri on oleva sinun jälkeläistesi luku.”
Hänen uskonsa ei horjunut,
vaikka hän, lähes satavuotiaana,
tiesi elinvoimansa sammuneen ja Saaran kohdun kuihtuneen.
Abraham ei ollut epäuskoinen eikä epäillyt Jumalan lupausta,
vaan sai voimaa uskostaan.
Hän antoi Jumalalle kunnian varmana siitä,
että Jumala pystyy tekemään sen mitä on luvannut.
Sen vuoksi Jumala katsoikin hänet vanhurskaaksi.
Näitä sanoja ei kuitenkaan ole kirjoitettu vain hänen tähtensä,
vaan myös meidän vuoksemme.
Jumala on katsova vanhurskaiksi meidätkin,
kun uskomme häneen, joka on herättänyt kuolleista Herramme Jeesuksen.
Jumala antoi Kristuksen kuolla meidän rikkomustemme tähden
ja herätti hänet kuolleista meidän vanhurskauttamisemme tähden.
_________________________________________________________
Raamattua pandžabiksi voi lukea ja samalla kuunnella vaikkapa täältä
ਰੋਮੀਆਂ ਨੂੰ 4 | Bible.is
Raamattua teluguksi voi lukea ja samalla kuunnella esimerkisi täältä
రోమీయులకు రాసిన పత్రిక 4 | Bible.is
Raamattua thaiksi voi lukea ja samalla kuunnella vaikkapa täältä
Edellisen blogini lisäksi toisen kerran Raamattun tekstiä sisältävä kirja farsiksi eli persiaksi. Raamattua voi lukea ja samalla kuunnella vaikkapa täältä
نامهٔ پولس رسول به کلیسای شهر روم 4 | Bible.is
Pannaanpa tähän myös viite yhteen monista sadoista käännöksistä englanniksi. Tässä esiin panemani käännös New English Version, NIV, on viime vuosina eniten äänikirjana kuuntelemani käännös Romans 4 | Bible.is


Jatkoin Ilmestyskirjan luvun 7 valmisteluja tulevaa varte ja kuuntelin bible.is -sivustolta
ahiraniksi
https://live.bible.is/bible/AHRDPI/REV/7
Jatkoin Ilmestyskirjan luvun 7 valmisteluja tulevaa varte ja kuuntelin bible.is -sivustolta
kangriksi
https://live.bible.is/bible/XNRDPI/REV/7
Jumalan sanan ydin on ilosanoma Jeesuksesta Kristuksesta Vapahtajana. Jumalan sana kohtaa omantuntomme lakina, Jumalan ehdottomana vaatimuksena, joka on täytettävä halukkaasti, vapaasti, sydämen sisintä myöten. Kun ihminen ei tähän kykene, koska hän on itsekkyyden vallassa, hän joutuu omantunnon hätään: laki, Jumalan viha, rangaistuksen pelko ja tuomion uhka ahdistavat häntä. Mutta silloin evankeliumi tarjoaa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi! Kristus on voittanut synnin, kuoleman ja perkeleen ja pyhällä, kalliilla verellään ja viattomalla kärsimisellään ja kuolemallaan sovittanut meidät Jumalan kanssa. Kristuksen koko elämä on eletty meidän edestämme. Hän kärsi meidän syntiemme rangaistuksen ja sovitti meidän syntiemme syyllisyyden ja lauhdutti Jumalan vihan, kun hän Jumalan hylkäämänä ja kiroamana huusi ristiltä: “Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit!” Kun sanomaa tästä Vapahtajasta julistetaan, se synnyttää ihmissydämessä uskon eli nöyrän ja samalla rohkean luottamuksen: “Tämä tapahtui minun tähteni, minun syntieni tähden.” Uskossa ihmiselle avautuu uusi suhde Jumalaan: Jumala antaa synnit anteeksi, ottaa lapsekseen ja antaa rauhan sydämeen.
Piispa Eino Sormunen (1893-1972), Uskon Mies, Martti Lutherin Elämä, s. 38, Concordia ry, 2017.
Mika
Olen iloinen siitä, että runsaan lukeneisuutesi rikkaan aarteiston helmiä jaat kanssamme
Oppi-isämme syvällinen teksti on erinomainen
Kiitos sinulle Mika kommentistasi
Tällaisiakin piispoja on ollut menneinä aikoina!
Mika
Niinpä on.
Eino Aukusti Sormunen (27.6.1893 – 7.7.1972) toimi Kuopion ensimmäisenä piispana vuosina 1939–1962.
Tämäkin kaveri unohti kertoa, mitä teologinen tiede tietää historiallisesta Jeesuksesta. Historian Jeesus ei koskaan kutsunut itseään Jumalaksi eivätkä opetuslapset pitäneet häntä Jumalana. Kirkossa syntyi erilaisia evankeliumeja, mikä todistaa, että kirkko ei pitänyt Jeesuksen sanoja jumalallisina ja koskemattomina, vaan kirkko muokkasi vapaasti Jeesuksen sanoja ja sepitti niitä uusia ja pani uudet lisäykset Jeesuksen nimiin. Tästä syystä meillä on runsaasti erilaisia evankeliumeja, jotka kaikki todistavat eri tavalla Jeesuksesta. On neljän tutun lisäksi Marian evankeliumi, Pietarin evankeliumi, Tuomaan evankeliumi. Kaikki tämä todistaa, että kirkko sepitti kertomuksia Jeesuksesta vapaasti. Silti piispat ja papit eivät suostu kertomaan totuutta historiallsesta Jeesuksesta.
Tuhannet eksegeetit ympäri maailman tietävät, että Jeesus oli yksi meistä, tavallinen ihminen ja Jumalan lähettiläs, jonka sanoman kirkko turmeli. Paavali keksi omasta päästään Ristin tapahtumat ja loi sovituskuolemateologian. Jeesus ei sellaista itse koskaan opettanut. Totuus paljastuu kaikille kuoleman jälkeen. Oikea Jumala nimittäin kertoo sen kaikille. Silloin usko vaihtuu näkemiseen ja saamme kuulla, että Jeesus oli Jumalan lähettiläs. On surullista, miten kirkko tekee kaikkensa estääkseen Totuuden paljastumisen. Kirkko teki pikku hiljaa Jeesuksesta Jumalan ja kehitys huipentui Johanneksen evankeliumissa ja Nikeassa vuonna 325. Minua on turha syyttäää eksegetiikan tutkimustuloksista. Minä en niitä ole keksinyt, vaan kertonut eteenpäin. Kansalla on oikeus tietää historiallien totuus Jeesuksesta.
Pasi
1)
Tämä kommenttisi on puhdas kopio toisaallekin panemista samansisältöisistä kommenteistasi. Jossain populistisessa propagoindissa sellainen voi olla varsin tehokas keino, mutta näissä keskusteluissani se vaikuttaa lähinnä uralleen juuttuneen gramofonin räksähdyksiltä.
Kräx, Kräks,
En siis vaivaudun tässä yhteydessä toistamaan toisaalle panemiani perusteellisempia huomautuksiani.
2)
Olisi hyvä ottaa asioista selvää ennen kuin esittää luulojaan keskustelukavereitten tiedoista.
Olen jo yli kuudenkymmenen vuoden ajan tutkinut eksegetiikkaa erittäin syvällisesti enkä ole kertaakaan tavannut sinua niissä yhteyksissä.
Jatkoin Ilmestyskirjan luvun 7 valmisteluja ja kuuntelin bible.is -sivustolta
itäiseksi jiddišiksi
https://live.bible.is/bible/yddoyb/rev/7
Jatkoin Ilmestyskirjan luvun 7 valmisteluja ja kuuntelin bible.is -sivustolta
latviaksi
https://live.bible.is/bible/LAVNLI/REV/7?audio_type=audio
Lauantai-iltana 25.10.2025 kuuntelin äänikirjana Pipliaseuran uutta käännöstä 1. Moseksen kirjasta luvut 25-36.
Pipliaseura on saanut valmiiksi uudet käännökset paitsi tähän Raamatun ensimmäiseen kirjaan myös Jobin kirjaan.
Näitä käännöksiä tarkastellaan webinaarissa 3.11.2025 klo 18.
Sitä varten voi myös halutessaan lähettää kysymyksiä jo etukäteen tai itse webinaarin aikana näitä kirjoja koskien.
Uutisointia ja tietoja käännöksistä täällä. Siellä on myös päästä eteenpäin lukemaan tai kuuntelemaan näitä uusia käännöksiä. Samaten siellä on myös ilmoittautumista varten valikko.
https://www.raamattu.fi/1-mooseksen-kirja-ja-jobin-kirja?ct=YTo2OntzOjY6InNvdXJjZSI7YToyOntpOjA7czo1OiJlbWFpbCI7aToxO2k6MzgxO31zOjU6ImVtYWlsIjtpOjM4MTtzOjQ6InN0YXQiO3M6MjI6IjY4ZjliZDRkNzk1MWQwOTc0NTY3MTAiO3M6OToic2VudF90aW1lIjtpOjE3NjExOTczODk7czo0OiJsZWFkIjtzOjY6IjEzMzc0MiI7czo3OiJjaGFubmVsIjthOjE6e3M6NToiZW1haWwiO2k6MzgxO319&utm_source=mautic&utm_medium=email&utm_campaign=1MJ-julkaistu-t
Tänään 26.10.2025 iltapäivällä kuuntelin äänikrjana uuden suomennoksen 1. Mooseksen kirjan luvut 37-50
Tulevan valmistelua varten luin Toisen tessalonikalaiskirjeen eka kuvun
viroksi
https://www.wordproject.org/bibles/et/53/1.htm
Jatkoin valmistelua
ranskaksi
https://www.wordproject.org/bibles/fr/53/1.htm
Jatkoin valmistelua
unkariksi
https://www.wordproject.org/bibles/hu/53/1.htm
Tänä iltana 13.11.2025 jatkoin Toisen tessalonikalaiskirjeen eka luvun tutkimista
kuuntelemalla ja samalla lukien 20 kielellä. Lisäksi luin sen parilla kielellä.
Tämä on yksi käyttämistäni menetelmistä paneutua teksteihin ikään kuin verrytellen niitä erilaisten ilmausten keinojen herättämiä ajatuksia sulatellen.