Kotoinen kuva rakkaastani prinsessa Colettesta. Hän laulaa virttä 517.
Pöydällä vasemmalla Parole de Vie raamatunkäännös ranskaksi ja oikealla avoimena friisin kieiinen Raamattu.
Taustalla kirjahyllyssä Raamattuja monilla kielillä.

Kuvassa hollannin kielisiä Raamattuja
Pienemmän hankin 22.1.1980 toimiessani Kumlingen kirkkoherrana.
Kolmiosaisen vanhemman Raamatun sain vuonna 2000. Silloin palvelin Sipoon ruotsalaisessa seurakunnassa.

Jumala armahtaa meitä. Armahtakaamme mekin toisiamme. Jumala rakastaa meitä. Rakastakaamme mekin lähimmäistämme. Jumala pitää huolta meistä. Eläkäämme ihmisiksi toisten kanssa.
Jättäkäämme tuomio. Antakaamme anteeksi. Rohkaiskaamme toisiamme elämään ja toivoon. Kannustakaamme eteenpäin.
Jeesus palveli kansaansa. Hän toimi rabbina. Hän opetti ihmisiä. Hän paransi sairaita. Nälkäisille hän antoi leipää. Syrjäytyneitä hän palautti toisten yhteyteen. Halveksittuja palvelukseensa. Leimatuille antoi inhimillisen aseman. Elämä oli hänelle huono-osaisten auttamista.
Jeesus teki hyvää, tehkäämme mekin, kukin omalla paikallaan. Rohkaiskaamme toisiamme elämään ja toivoon.
Kristuksen kuolema oli koko maailman lunastus synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta. Hän sovitti koko maailman Jumalan kanssa. Taivasten valtakunta tuli luoksemme. Ylösnousemuksensa toi voiton ihmiskunnalle. Taivaan ovet aukenivat. Tulevaisuus ja elämä säteilee meitä vastaan. Jumalan kirkkaus luo valoa elämäämme. Jumala hallitsee koko maailmankaikkeutta, myös kuolemaa ja elämää. ”Kristus nousi kuolleista, kuolemalla kuoleman voitti ja haudoissa oleville elämän antoi.”
Ylistäkäämme Vapahtajaamme täytetystä pelastustyöstä. Rohkaiskaamme toisiamme elämään ja toivoon.
Juuri sitä vartenhan Kristus kuoli ja heräsi elämään,
että hän olisi niin kuolleiden kuin elävienkin Herra.
Kun Paavalin kirje Roomalaisille kirjoitettiin, oli vaarana kahden kulttuurin törmäys Rooman seurakunnassa. Vuonna 49 jKr. keisari Claudius oli kieltänyt juutalaisten oleskelun Roomassa. Jeesuksen seuraajista vain ei-juutalaiset saattoivat jäädä sinne. Vuonna 54 jKr. keisari Nero antoi juutalaisten palata Roomaan. Seurakunnan piti sopeutua siihen, että samassa liturgiassa oli sekä juutalaisia että ei-juutalaisia. Eri tapoja, erilaisia kulttuuriperinteitä. Ennakkoluulojen vaara oli ilmeinen. Silloin Pietari, valovoimainen apostoli, kutsuttiin Rooman ensimmäiseksi piispaksi, virka josta sitten tuli paavin virka.
Paavalin kirjeen tarkoituksena oli luoda sopua kahden väestön kesken. Olipa sitten juutalainen tai ei-juutalainen, niin kaikilla oli sama oikeus seurakunnassa. Kumpikaan ryhmä ei saanut halveksia toinen toistaan eikä tuomita erilaisia tapoja, tottumuksia sekä muita kulttuurisia eroja.
Kuinka sinä voit tuomita veljesi?
Tai sinä toinen, kuinka voit halveksia veljeäsi?
Sekä Pietarin että Paavalin pyrkimys oli yhteinen: Koko Rooman Jeesukseen uskovien yhteinen rakentuminen. Kukaan ei saanut sortaa toisiaan, vaan yhdessä toistensa kanssa mennä eteenpäin Kristusta ylistäen ja hänelle kunnian antaen.
Epistolamme antaa kehotuksen yhteiseen elämään, yhteisessä uskossamme yhteen Herraan ja Jumalaan Jeesukseen Kristukseen.
Sunnuntai 13.7.2025
5. sunnuntai helluntaista
Armahtakaa!
Toinen lukukappale eli epistola: Room. 14:7–12
Kirjeestä roomalaisille, luvusta 14
Kukaan meistä ei elä itseään varten
eikä kukaan kuole itseään varten.
Jos elämme, elämme Herran omina,
ja jos kuolemme, kuolemme Herran omina.
Elämmepä siis tai kuolemme, me kuulumme Herralle.
Juuri sitä vartenhan Kristus kuoli ja heräsi elämään,
että hän olisi niin kuolleiden kuin elävienkin Herra.
Kuinka sinä voit tuomita veljesi?
Tai sinä toinen, kuinka voit halveksia veljeäsi?
Kaikki me joudumme Jumalan tuomioistuimen eteen.
Onhan kirjoitettu:
– Niin totta kuin elän, sanoo Herra,
jokainen polvi on notkistuva minun edessäni
ja jokainen kieli on ylistävä Jumalaa.
Jokainen meistä joutuu tekemään Jumalalle tilin itsestään.
———————————–
Raamattua voi lukea hollanniksi ja friisin kielellä monilla alustoilla. Tässä Hollannin Pipliaseuran sivustolle viite molempiin käännöksiin, viite Roomalaiskirjeen lukuun 14:
https://www.debijbel.nl/bijbel/NBV21,NFB/ROM.14
Ranskaksi on monia käännöksiä monilla eri sivustoilla. Panen tähän viitteen Ranskan Pipliaseuran ylläpitämälle sivustolle Roomalaiskirjeen lukuun 14.
https://lire.la-bible.net/bible/PDV/ROM.14
Eri kielille käännettyjen Raamattujen valokuvien julkaisun säännöllisesti joka blogissani aloin 24.05.2025 11:43. Tähän mennessä kuva on julkaistu Raamatusta 10 kielellä.
”Olin mukana pitämässä raamattukoulua lapsille ja nuorille. Kävin vielä oikein kunnon lasten evankelioinnin kurssin.” Minkälainen tuo kurssi mahtoi olla sisällöltään? Niin raamattukouluja kuin evankeliointiakin on näet monenlaista. Havaintosi siitä, että ei pysytty Raamatun sanassa, saattoi olla ihan oikeakin. Varsinkin amerikkalaisen menestysteologian suunnasta on tuotu maahamme harhaisiakin ajatuksia. Pidän mahdollisena, että luulit jonkin ’villin’ opetuksen edustavan luterilaisuutta ja siksi vieraannuit seurakunnasta.
Martti
Kiitos hyvin asiallisesta ja selkeästä havainnosta
Ari
Muista Jeesuksen sanat ettei uskon valinta ole meidän asiamme vaan Jeesuksen: ”Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät.”
Panen tähän vielä Paavalin sanan samasta asiasta Roomalaiskirjeessä
9:11 ja ennenkuin kaksoset olivat syntyneetkään ja ennenkuin olivat tehneet mitään, hyvää tai pahaa, niin – että Jumalan valinnan mukainen aivoitus pysyisi, ei tekojen tähden, vaan kutsujan tähden –
9:12 sanottiin hänelle: ”Vanhempi on palveleva nuorempaa”,
9:13 niinkuin kirjoitettu on: ”Jaakobia minä rakastin, mutta Eesauta minä vihasin”.
9:14 Mitä siis sanomme? Ei kaiketi Jumalassa ole vääryyttä? Pois se!
9:15 Sillä Moosekselle hän sanoo: ”Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan”.
9:16 Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
9:17 Sillä Raamattu sanoo faraolle: ”Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä”.
9:18 Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.
9:19 Sinä kaiketi sanot minulle: ”Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?”
9:20 Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: ”Miksi minusta tällaisen teit?”
9:21 Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten?
9:22 Entä jos Jumala, vaikka hän tahtoo näyttää vihansa ja tehdä voimansa tiettäväksi, on suurella pitkämielisyydellä kärsinyt vihan astioita, jotka olivat valmiit häviöön,
9:23 ja on tehnyt sen saattaakseen kirkkautensa runsauden ilmi laupeuden astioissa, jotka hän on edeltävalmistanut kirkkauteen?
Joten Ari hyvä
Pyhitä Raamatun sanaa niin paljon, ettet heittle sitä ympäriilesi kirosanoina.
Liity Jumalan valtakuntaan niin rakkauden yhteisössä opit käyttämään Raamattua yhteisestä uskosta iloitsemiseen.
Tässä keskustelussa tulee esille, miten Ari on sisäistänyt yhteiskuntamme individualismin nin kokonaisvaltaisesti, ettei hän tiedosta tuon ajatussuunnan tulleen Suomeen VASTA 1880-luvulla, ensiksi suomenruotsalaiseen kirjallisuuteen ja vasta sitten huomattavasti myöhemmin suomenkieliseen kirjalisuuteen.
Nytpä tämän vajaan puolentoista vuosisadan ideologian hän lukee teksteihin sisään jopa vuosituhansia vanhaan Raamatun sanaan.
Joten tälläista teettää asenteellinen tyhmyys, kun puuttuu halua silmiensä avaamiselle.
Matias Roto oletko yhtään aatellu mikä olisi kaikkein paras valhe jolla voisi pitää ihmisiä poissa Jumalan valtakunnasta? Minkä valheen itse keksisit jos olisit sillä puolen joka haluaa pitää ihmiset poissa Jumalan valtakunnasta???
”Oletko yhtään aatellu, mikä olisi kaikkein paras valhe, jolla voisi pitää ihmisiä poissa Jumalan valtakunnasta?” Pidän sitä valhetta jokseenkin katalana, joka julistaa uskossaan heikoille ja hapuileville, että Jumalan valtakunta ei lainkaan kuulu heille, vaan ainoastaan uskossaan vahvoille ja horjumattomille.
Ari
Typerä kysymys valhetta koskien.
1)
Pyrin aina totuuteen. Olenhan totuuden sanan julistaja.
Malakia:
2:7 Sillä papin huulten pitää tallettaman tieto, ja hänen suustansa etsitään opetus; sillä hän on Herran Sebaotin sanansaattaja.
2)
Jo isäni sanoi, ettei hän muuta todistustaan edes sellaisen panostuksen edessä. että naapuri uhkasi naapurisuhteiden tulehtuvan. Niinpä isäni antoi totuudellisen todistuksen oikeudessa. Naapuria kirveli vähän aikaa, mutta sitten tämä ymmärsi, että isäni oli seutukunnan luotettavin mies ja naapuruston välit tulivat jälleen kuntoon.
3) Olen useamman kerran huomannut sinun väittävän valheeksi syvällistä asiatietoa. Sellainen kertoo vain vinoutuneesta suhtautumisesta keskustelukavereihisi tai erittäin heikosta asioiden ymmärryksestäsi. Luonteeltaan ne ovat historiaa tuntevalle yhtä selvää todellisuutta kuin se että Mannerheim oli Suomen ylipäällikkö sotiemme aikana.
4) Vuosituhannen vaihteen tienoilla pidin luentosarjan ”Gudsbilden och det religiösa i den finlands-svenska litteraturen”, missä käsittelin kirjallisuutta keskiajalta Ulla-Lena Lundbergiin asti, viimeksi mainitusta jopa ennen hänen Finlandia-palkintoaan.
Kun siis puhuin kirjallisuudesta edellä, niin tieto perustui tarkkoihin asiasta selvän ottoon ennen luentojen pitoa.
Joten siis Ari
Kun kirjoitan jotain, niin sen takana on aina perusteellinen tutkimus, siis aivan toista ääripäätä kuin sinun tapasi huitaista ilmaan mitä sattuu.
Martti
Kiitos puheenvuorostasi
Olen elämäni aikana joutunut tukemaan erittäin monia sellaisia, jotka joissakin porukoissa ovat joutuneet epätoivoon sellaisen julistuksen takia, missä julistaja kypsymättömyys on tullut esiin ylettöminä vaatimuksina.
Olen myös sivusta nähnyt, miten muutamat pikku yhteisöt ovat hajonneet lukuisiksi sirpaleiksi ja niiden innokkaimmat kannattajat joutuneet mielenterveydellisiin ongelmiin.
Matias Roto toteat:””Valitettavasti tämänkin keskustelun aikana minun on tarvinnut poistaa lukemattomia Arin puheenvuoroja, joissa syvä vihamielinen suuttumus värittää koko komentin.””
Kuinka voit ”tietää” mitä kommenttini sisältää kun et niitä lue, siis poista lukematta???? (minun on tarvinnut poistaa LUKEMATTOMIA Arin puheenvuoroja
Ari
Vitsailusi lukuisten poistojen sanavalinnasta kertoo kurittomuudestasi. Olet kuin murrosikäinen kakara, vaikka vuosikymmeniä on jo tullut elämäsi mittariin. Toki eräät kommenttisi aiemminkin ovat kertoneet alentuneesta sosiaalisesta taidostasi.
Mistä siis tunnistaa harha opin?
Voiko jokainen itse sen tunnistaa? Jos niin miten?
Ari
Kokemuksia saaristossakin pappina toimimisesta.
1) Kysymyksesi tarttuu väärään suuntaan. Sinun pitäisi kysyä, kuinka löydät takaisin oikealle väylälle eli siis takaisin turvalliselle reitille missä kaikki muutkin purjehtijat kulkevat.
Vertaustarina: matkustaja tiedusteli laivaa ohjaavalta, tunteeko tämä kaikki saariston karit. Ohjaaja vastasi ettei hänen tarvitsekaan tietää, koska
HÄN TUNTEE OIKEAN JA TURVALLISEN REITIN.
Eli siis Ari
Älä kysy, mistä tuntee harhaopit, vaan kysy miten sinä harhaan joutunut löydät oikean elämän väylän.
2) Saaristossa laivan kapteenin ei tarvitse tietää oikeata reittiäkään, koska laivan tultua saaristoon, LAIVAAN ASTUU LUOTSI. Luotsin tehtävänä on opastaa oikeaa tietä.
Eli siis Ari
Liity yhteiseen kristikuntaan eli yhteiseen kirkkoon, niin saat opastusta elämän tielle koko elämäsi ajaksi. Sitä varten meillä on tiedossamme Pyhän Raamatun sana ja myös luottavina merikarttona ja merkittyinä väylämerkkeinä tunnustuskirjamme ja muukin pätevä kirkollinen kirjallisuus.
Vakavimmat harhaopit kieltävät kristinuskon ydinkohdat. Ne ovat Jumalan kolminaisuus ja Jeesuksen jumaluus ja ihmisyys. Näitä kuvataan usein sormien asennolla ristinmerkkiä tehdessä: kolme sormea kuvaa kolminaisuutta ja kaksi sormea Jeesuksen kahta luontoa. Idän kirkossa liitetään peukalo kahden sormen kanssa yhteen ja taivutetaan kaksi sormea kämmentä vasten. Lännen kirkossa toimitaan toisin, mutta viesti on sama.
Ari
Kaikki yritykset ITSE omien impulssiensa perusteella tunnistaa harhat vievät vain sydämen pohjasta pursuavien syntisten mietteiden mukana harhaan.
Markuksen evankeliumi:
7:21 Sillä sisästä, ihmisten sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat,
Tämän kaltaisten ihmisen sisältä tulevien viettelysten houkuttelujen kritiikitön seuraaja joutuu sellaiseen yksinäisyydessä harhailuun, mistä Juudaan kirje kertoo:
Juudaan kirje:
1:13 rajuja meren aaltoja, jotka vaahtoavat omia häpeitään, harhailevia tähtiä, joille pimeyden synkeys ikuisiksi ajoiksi on varattu.
On siis aihetta elää todeksi yhteistä uskoa yhteisen Jumalan kansan kanssa eli siis elää todeksi jo lapsena saamansa kasteen armo niin että yhteisessä messussa alati saa Pyhän Hengen uudistuksen ja yhteisen uskon voimasta elää todeksi se mitä Job kertoo seuralaisilleen:
Job:
33:3 Vilpittömästä sydämestä lähtevät sanani; mitä tietävät, sen huuleni suoraan sanovat.
Martti
Kiitos hyvästä ja selkeästi kommentistasi
Ari
Yksi esimerkki sinun harhoistasi, jollainen tuomitaan kirkkomme perustavassa tunnustuskirjassa Augsburgin tunnustuksessa:
”XII Parannus
Parannuksesta seurakuntamme opettavat, että ne, jotka ovat kasteen jälkeen langenneet, voivat saada syntien anteeksiantamuksen milloin tahansa, kun he kääntyvät, ja että kirkon tulee antaa synninpäästö niille, jotka näin palaavat tehdäkseen parannuksen. —–
Ne tuomitsevat —- samaten ne, jotka väittävät, että jotkut tässä elämässä saavuttavat sellaisen täydellisyyden, etteivät voi tehdä syntiä. —-
Augsburgin tunnustus julkistettiin 25.6.1525 vain muutama vuosi sen jälkeen kun sinun esillä pitämäsi uudelleen kastajien opin KEKSIJÄ Hubmeier vuosina 1525-27 oli julkaissut keksintönsä
Joten esillä pitämäsi vaarallinen oppi osoitettiin harhaiseksi jo 500 vuotta ja 23 päivää sitten.
Matias Roto minulle harha oppia on se kun kielletään Jeesus!
Ari
Jos tämä väitteesi pitäisi paikkansa, niin iloiten ylistäisit kirkkoamme, joka enemmän kuin mikään muu yhteisö armaassa kotomaassamme julistaa Jeesusta Vapahtajanamme.
Yksistään Rauhanyhdistyksen suviseuroihin osallistui yli 80000 ihmistä.
Näytä tämä väitteesi todeksi selkein sanoin, niin silloin näemme oletko sanoissasi totta puhuva vai sanotko tämän vain sinun opeillesi vaikeista pulmista sivuun kiemurrellaksesi.
Matias Roto minun mielestä Jeesuksen kieltäminen on Hänen sanojensa kieltämistä!!
”Mielestäni Jeesuksen kieltäminen on Hänen sanojensa kieltämistä.” Pidät siis Jeesusta lähinnä opettajana. Mitä ajattelet hänestä esikuvana? Onko hän sinulle puolestamme kärsinyt ja kuollut Vapahtaja? Onko hän ylösnoussut kuoleman voittaja? Onko hän taivaaseen astunut Kristus, joka on luvannut olla omiensa kanssa joka päivä? Odotatko hänen paluutaan aikojen lopussa?
Ari
Tässä olemme täysin samaa mieltä Jeesuksen sanojen kieltämisestä.
Ota siis todesta hänen sanansa, että valinta on yksipuolisesti hänen tekonsa:
Johanneksen evankeliumi:
15:16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.
Ja edelleen ota todesta hänen sanansa siitä, että koko Vanha testamentti on hänen Raamattunsa.
Johanneksen evankeliumi:
5:46 Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut.
Muista siis ettet saa halveksia piirtoakaan Vanhan testamentin sanoista.
Matteuksen evankeliumi:
5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
Ja vielä hänen viimeiset sanansa ennen taivaaseen astumistaan, että kaikki KANSAT on opetuslapseutettava KASTAMALLA:
Matteuksen evankeliumi:
28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki KANSAT minun opetuslapsikseni KASTAMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Martti
Kiitos hyvästä kommentistasi
Monesti olen todennut Arin teologian muistuttavan hyvin paljon islamin oppeja. Pitäydytään vain sanoihin ja niiden noudattamiseen.
Ero on kuitenkin merkittävä. Koraanissa Jumalaa sanotaan ARMOLLISEKSI, mutta Arin sanoissa olen kokenut että vain tuomio tuodaan esille kerta toisensa jälkeen. ISLAMISSA siis on armolllisempi käsitys Jumalasta kuin Arin teksteissä.
Jotta näkyy miten suuri ero on islamin armollisuuden ja Arin tuomion sanojen välillä, panen tähän näkyviin Koraanin ensimmäiset sanat:
Varsinainen Koraani: بِسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحيمِ
Tässä sama teksti länsimaisin kirjaimin: bi-smi llāhi r-raḥmāni r-raḥīmi
Käännös englanniksi: In the Name of Allah, the All-beneficent, the All-merciful.
Ja tässä suomennos: Allahin, Armahtavan ja Armollisen, nimeen.
Huomattava on että Koraania ei voi kääntää. Vain arabian kielinen teksti on Koraani. Käännökset ovat vain Koraanin selityksiä, ei yhtään sen enempää.
Haluan siis tässä keskustelun yhteydessä korostaa noita suomennoksen kahta sanaa:
A R M A H T A V A N
ja
A R M O L L I S E N.
Jotta korostuisi että nuo nimitykset Armahtavan ja Armollisen eivät ole ainoastaan laatusanoja, vaan ne ovat myös heidän uskontonsa Allahin vaihtoehtoisia NIMIÄ.
SIKSI TÄHÄN VIELÄ NOIDEN SANOJEN PROPRIN, ERISNIMI -LUONTEEN KOROSTAMISEKSI annan ne vielä kerran ISOIN ALKUKIRJAIMIN kirjoitettuina:
Armahtavan ja Armollisen .
Matias Roto en tiedä mtä ajattelet toisen kunnioituksesta kun et usko sitä mitä sinulle sanotaan toiselle tapahtuneen, siis olen ji monta kertaa todennut että olin täysin luterilaisessa seurakunnassa enkä käynyt helluntai tai muissa seurakunnissa eli en saanut mitään oppia keneltäkään ihmiseltä enkä myöskään lukenut sellaisia kirjoja joissa olisi kasteesta puhuttu VAAN Pyhä Henki nosto Pietarin helluntai saarnan kautta kasteelle menon ja olin jo tottunut noudattamaan sitä mitä Pyhä Henki kirkastaa RAAMATUSTA!!! Siis miten voit kokoajan tuoda että olisin jonkun ihmisen ”keksimän”opin seuraaja kun vain ja ainoastaan olen kasteelle menon saanut Raamatusta?????
Ari
Verrataanpa kielen oppimiseen. Se että käytät puheessasi suomen kieltä paljastaa, että olet OPPINUT kielen joltakin. Mutta vaimoni puolestaan oli jo lapsena kuullut ympärillään asuvien puhuvan muita kieliä kuin suomea. Isänsä puhui ranskaa, siksi Kameruniin mennessäni mekin puhuimme keskenämme ranskaa.
Jos nyt sinä yrittäisit sanoa, ettei kukaan ole sinulle opettanut suomen kieltä, vaan olet sen vain saanut suoraan ilman, että olet sitä keneltäkään ihmiseltä oppinut, niin luuletko että otamme väitteesi todesta.
Samalla tavalla Kuin kielen oppimisessa ympätistö vaikuttaa kielen oppimisessa, samalla tavalla myös niin erikoinen muutos alkuperäiseen kristilliseen kastekäsitykseen nähden on Hubmeierin keksimä kastekäsitys, että sellaista ei voi lukea Raamatun tekstistä ilman, että sen on joku toinen opettanut.
Alkuperäinen kristinuskohan on jo alusta pitäen opettanut että kaste antaa pelastuksen. Jumalan valinta ihmisen omakseen ottamisessa on kaste. Kasteessa me uudestisynnymme taivasten valtakunnan jäseniksi, niin kuin olemme ajallisessa syntymässämme syntyneet suomalaisksi. Meidät on liitetty Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kasteen vedessä.
Näissä keskusteluissa olet esittänyt niin merkittävästi tämän alkuperäisen kasteopin vastaisia mielipiteitä, että niitä ei mitenkään voi ymmärtää Raamatun teksteistä suoraan nousseiksi, vaan että olet saanut käsityksesi joltakin täysin toisin opettavalta.
Nyt tuo toisin opettavan opin alkuperäkin on täysin tiedossamme. Se ei ole syntynyt tyhjiössä, vaan se syntyi saksalaisessa kansannousussa esivaltaa vastaan. Ensimmäiset toinen toisensa uudelleen kastaneet tekivät sen mielenosoituksena oman kotikaupunkinsa kaupunginraadin yhtä päätöstä vastaan. Tämä tapahtui tammikuussa 1525. Tämän jälkeen pääsiäisenä 1525 aikaisemmin vuonna 1518 yliopiston vararehtorin virkansa juutalaisvainon nostattamisen takia menettänyt Balthasar åHubmeier järjesti vähän näyttävämmän uudelleen kastamisen omassa seurakunnassaan, kun hän talonpoikaiskapinan aikana maitokannua kastemaljanaan käyttäen kastoi uudelleen noin 300 oman seurakuntansa jäsentä. Vasta tämän jälkeen hän alkoi kirjoittaa tekonsa puolustukseksi kirjoittaa muutamia pikku kirjoja, joissa hän muovasi nuo uudellen kastamiset kokonaan uudenlaiseksi kasteopiksi.
Tämän kokonaan uudenlainen oppi poikkesi alkuperäisestä kristillisestä kasteesta aivan perusteitaan myöten. Alkuperäinen Jumalan tekoa korostava ihmiselle pelastuksen antava toimitus käännettiin tässä ihmisen omaksi toiminnaksi, missä jo jollain toisella tavalla uskon saanut vasta tämän riittävän aikuisella ymmärryksellään uskon saamisensa jälkeen käy kasteelle.
Joten Ari
Yhtä luonnollisesti kuin käyttämäsi suomen kieli paljastaa sinun tapasi ymmärtää puhenpartesi kielioppi ja sanasto jne ja voimme ymmärtää sinun käyttävän oppimaasi suomen kieltä, yhtä päivänselvää on sinun tapasi ilmaista kasteoppisi sekä sanasto että lauseoppi eli siis sekä kasteen teoria että siitä tekemäsi johtopäätökset Hubmeierin kirjoissaan keksimäksi kasteopiksi.
Tämän tunnnistaminen ei ole sen ihmeellisempää kuin tunnistaa että me puhumme näissä keskusteluissamme suomea, ensimmäisen sarjan tyttäreni äidinkieli on ruotsi, miniäni äidinkieli on cebuano ja vaimoni äidinkieli on bamileke, yhtä päivänselvää on se, että sinun kasteoppisi perusteema on Hubmeierin 500 vuotta sitten keksimän opin nykyaikainen rönsy.
”Olin täysin luterilaisessa seurakunnassa enkä käynyt helluntai- tai muissa seurakunnissa. En siis saanut mitään oppia keneltäkään ihmiseltä enkä myöskään lukenut sellaisia kirjoja, joissa olisi kasteesta puhuttu.” Kerroit kuitenkin käyneesi kurssin lasten evankelioimisesta. Jo aiemmin pohdin sen mahdollisesti ongelmallista sisältöä. Mahdettiinko kurssissa käsitellä kastetta? Voin nimittäin kuvitella, että tarve evankelioida jo kastettuja lapsia mahdollisesti perustuu vauvana saadun kasteen merkityksen väheksymiseen.
Löysin netistä ROL1 -kurssin (Raamatun opettaminen lapsille), jonka taustalla oleva yhdysvaltalainen järjestö kertoo olevansa tunnustustenvälinen. Oppiperustaansa esitellessään järjestö painottaa henkilökohtaista uskoontuloa ja Pyhän Hengen kasteessa saatua uudestisyntymistä.
Ari
Toinen vertaus siitä, mistä näkee että olet oppinut sinulle ujutetun uuden kastekäsityksesi.
Kun vanhoja käsikirjoituksia verrataan toisiinsa, niin silloin aina huomataan muutamia virheitä joita kopioitaessa on tullut. Kun sitten näitä virheitä tutkitaan, niin huomataan mikä virhe missäkin kopioinnin vaiheessa on tullut mihinkin käsikirjoitukseen. Yksi virhe kertautuu silloin kun tuon virheen omaavaa käsikirjoitusta uudelleen kopioidaan. Näin noista kopioista tulee kuin edellisen käsikirjoituksen lapsia.
Kun kaikki nämä käsikirjoitusten erilaiset virheet tehdään taulukoiksi niin niiden perusteella voidaan jäljittää mikä käsikirjoitus on kopioitu mistäkin käsikirjoituksesta.
Kun tätä samaa menetelmää käytetään erilaisten aatehistoriallisten virtausten kehitykseen ja kulun seuraamiseen, niin samalla tavalla jonakin aikana syntynyt erikoisuus kulkee aatehistoriassa eteen päin. Samalla tavalla voimme seurata että Hubmeierin keksimä kasteoppi on jo viiden vuosisadan ajan liikkunut eri piireissä ympäri maailmaa. Voidaan myös seurata sen eri suuntiin menneitten haarojen kulkua eri kulttuurien keskuudessa.
Esimerkiksi jossain Amerikoissa baptistit ovat ulkonaisesti kuin luterilaiset kotomaassamme. Pienenä vauvana niille annetaan siunaus, jota vietetään kuin kastejuhlia meillä ja murrosiässä niille pidetään kastejuhlia kuten meillä rippijuhlia, niin että koko porukka tulee ikäryhmänsä mukana. Sosiologisesti tapskulttuurin kannalta ei mitään pienintäkään eroa ole nähtävissä . Ero on ainoastaan teologinen. Siinä mitä kaste merkitsee ja mitä se meille antaa.
Tämä aatehistoriassa näkyvä vaikutteiden ketju on asiaa tuntevalle päivänselvää. Niin kuin käsikirjoitusten kopiointivirheet kulkevat eteenpäin, niin myös tapakulttuurin erikoiset muutokset kulkevat eteen päin.
Näin myös on nähtävissä että aikoinaan Hubmeierin keksimä kokonaan uudenlainen tulkinta kasteen merkityksestä ja edellytyksestä on saapunut myös SINUN korviisi jotain kautta ja saanut sinut kuvittelemaan että tekemäsi lukuvirheet Raamatun tekstin edessä muka olisivat sinun omaa keksintöäsi, vaikka asiaa vähääkään tunteva voi todeta että sinä vain toistat joidenkin toisten sinulle syöttämiä lukutapoja.
Nimittäin jos nämä sinun lukuvirheesi olisivat sinun omia keksintöjäsi, niin ne näyttäisivät täysin toisenlaisilta, kuin mitä nyt esillä pidät. Mutta nytpä ne sulautuvat täysin kohdalleen nimenomaan Hubmeierin keksimän kokonaan uudenlaisen kasteopin raameihin.
Raamatullisen kasteen opettamasta PARANNUKSEN ANTAVASTA KASTEESTA
on Hubmeierin opetuksessa tullut PARANNUKSEN TEHNEEN KASTE.
Opin koko pelastuksen sanoma on pantu nurin niskoin väärinpäin olevaan asetelmaan.
Martti
Kiitos puheenvuoroistasi.
Olet tehnyt hyvää salapoliisityötä. Nuo kaksi oppaassa mainittua kohtaa 1) henkilökohtaisen uskon korostaminen ja 2) ”Pyhän Hengen kasteen” korostaminen yhdessä ilmauksen ”tunnustusten välinen” osoittavat tien ”sylttytehtaalle”.
Kaikkia näitä kolmea kohtaa yhdistää samantapainen hengellinen ideologia, mikä liikkuu helluntailaisella uskonnon alueella.
1)
Koska USA on monien tunnustusten maa, niin jokainen vähääkään laajemmalle tavoitteleva markkinahenkinen porukka julistaa olevansa ”tunnustusten välinen” vain siitä syystä etteivät markkinat rajoittuisi vain oman porukan sisälle.
2)
Henkilökohtaisen uskonratkaisun korostamisen alkoi Charles Grandison Finney (29.8.1792 – 16.8.1875), joka toimi presbyteerisessä kirkosta, mutta hylkäsi vanhan kalvinistisen opin siitä että Jumala on määrännyt toiset taivaaseen ja toiset helvettiin. Sen sijaan hän korosti sitä, että ihmisen oma VALINTA ratkaisee ihmisen taivaspaikan. Tämä johti hänet ristiriitaan oman kirkkonsa kanssa. Mutta vähitellen hänestä tuli nykyaikaisen markkinahenkisen kristinuskon levityksen edelläkävijä.
3)
Ilmaus ”Pyhän Hengen kaste” on alkuaan kuvannut kristillistä kastetta vedellä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Mutta vuoden 1875 Keswickin konferenssissa sitä ensi kerran käytettiin kristillisestä kasteesta irrallisena ilmauksena, kun puhuttiin SYVEMMÄSTÄ hengellisestä kasvamisesta ja pyhittymisestä. Sitten noin vuoden 1900 tienoilla muuan Parham oli pohtinut mitä tämä uudenlainen ”Pyhän Hengen kaste” oikein olisi. Tuolloin hän kohtasi kielillä puhuvan ihmisen. Tähän Parham leimautui ja alkoi nimittää kielillä puhumista ”Pyhän Hengen kasteeksi”. Hän ei tiennyt, että kielillä puhumista on ollut kirkon historian aikana eri puolilla kristikuntaa ja mitä erilaisimmissa yhteyksissä. Mm. maassamme körttiläisyydessä aikoinaan Paavo Ruotsalaisen aikana.
Sitten huhtikuun 9. ja 12. päivinä 1906 kaksi saarnaajaa, jotka olivat pohtineet tätä Parhamin opetusta, olivat rukouksissaan alkaneet puhua jotain sellaista ”kieltä” jota he eivät ymmärtäneet. Toinen sai tämän ilmiön 9.4.1906 ja toinen 12.4.1906. Tästä alkoi helluntaiherätys, joka nopeasti levisi ympäri maailmaa.
Tuon ”Pyhän Hengen kaste” ilmauksen ongelmat ovat siinä, että
– Ne irrottavat Pyhän Hengen lahjan saamisen vedellä toimitetun pyhän kasteen toimituksesta.
– Ne tekevät yhdestä Paavalin mainitsemasta armolahjasta uuden sakramentin, ikään kuin PYHÄN HENGEN SAAMINEN ei muka olisikaan riippuvainen pyhästä kasteesta vaan tästä kielillä puhumisesta.
Joten tämän oppaan avulla on mahdollista osoittaa mistä Ari on saanut nuo erityiskorostuksensa. Hän seuraa vain sen peri-amerikkalaisen markkinahenkisen liikkeen oppeja, jonka kasvatti hän jo lapsena oli.
Martti Pentti oletat asioita, toivottavasti et tarkoitushakuisesti!
Siis ko kurssista on yli 20 vuotta enkä löydä sitä netistä, olen nyt reissuhommissa mutta kun menen kotia niin koetan löytää materiaalia mistä näkyisi kenen järjestämä kurssi oli, malttakaa nyt siihen asti.
Siis kun kävin tuon kurssin niin ei siellä mitään kaste opetusta ollut, siis ei siellä ollut tarkoitus opettaa meille Raamattua vaan opettaa kuinka kertoa lapsille Raamatusta ja Jumalasta. Muistaisin kyllä jos kastekysymys olisi tullut esille ja jäänyt ”vaivaamaan” minua. Kasteesta sain opetus vain seurakuntani pastorilta ja ne opetukset olivat 100% luterilaisia, ehkä hiukan kummastelin niitä mutta en liiemmin miettinyt, siis kuinka kaikille kastetuille on talletettu suuri aarre (verrattiin rahaa pankkiin) ja kuinka niin moni jättää sitä käyttämättä, näin mm???
”Kaikille kastetuille on talletettu suuri aarre (verrattiin rahaa pankkiin) ja kuinka niin moni jättää sitä käyttämättä.” Tämä lienee usein käytetty vertaus kasteen merkityksestä. Kasteen liitto on Jumalan puolelta pitävä, mutta ihminen voi pitää sitä turhana ja hylätä sen. Olisitpa miettinyt sitä syvemmin etkä tyytynyt vain hiukan kummastelemaan!