Aito rakkaus

Arkista elämää Kamerunissa appiukkoni pihalla

Tällaiselta näyttää kotonamme Suomessa.

Lukeminen kuuluu harrastuksiini

Tässä Raamattu neljällä kielellä kotikirjastostani

Ylhäällä vasemmalla italiaksi 4.10.1999 hankittu. Vieressä romaniaksi 22.1.1980 hankittu,

Alla vasemmalla serbiaksi, vieressään puolaksi.

Kamerunissa opin ymmärtämään, miten yhteisöllisyys edistää elämää. Keskinäinen huolenpito tuli ilmi arkisessa elämässä. Rakkaus ilmenee yhdessä elämisessä.

Kristus otti meihin yhteyttä. Jumala tuli ihmiseksi, tuli meidän luoksemme. Hänen rakkautensa ihmisiä kohtaan oli niin suuri, että hän jopa otti ihmisyyden olemukseensa. Jeesus on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Näin Jumala osoitti todeksi sen, että rakkaus ilmenee yhdessä elämisessä.

Kun tekee toiselle hyvää, niin se edistää yhteisön elämää. Ihmisten on helpompi elää, kun rohkaistaan toinen toistaan. Kannustava asenne parantaa yhteisön voimaa. Toisia lannistava luo vain kyräilyä ja välttelyä. Pahan tekeminen rikkoo ihmisten välejä.

Paavali sanoo:

Älkää maksako kenellekään pahaa pahalla,

vaan pyrkikää siihen,

mikä on hyvää kaikkien silmissä.

Yhteisö voi hyvin kun tehdään hyvää. Toimiiko tämä, riippuu siitä saako siinä vallita rakkaus. Rakkaus ilmenee yhdessä elämisessä.

Jumala teki rauhan ihmisten kanssa Jeesuksen uhrikuoleman kautta. Jumala toi anteeksiannon kaikille ihmisille. Koko maailma on sovitettu Jumalan edessä. Tämä viesti tuodaan luoksemme ilon sanomana. Meillä on Jumala joka rakastaa. Meillä on Jumala joka armahtaa. Koska hän ojentaa meille rauhansa, niin ojentakaamme mekin rauhan sanomaa toinen toisellemme. Rauhaa lähellä ja rauhaa kauempana. Rauhaa kotipiiriimme ja rauhaa kansojen keskuuteen.

Jos on mahdollista ja jos teistä riippuu,

eläkää rauhassa kaikkien kanssa.

Suokoon Jumala, että Paavalin sana rauhasta saa sijaa keskellämme, elämässämme. Rakkaus ilmenee yhdessä elämisessä.

SUNNUNTAI 27.7.2025

7. sunnuntai helluntaista

Rakkauden laki

Toinen lukukappale eli epistola: Room. 12:16–21 

Kirjeestä roomalaisille, luvusta 12

Olkaa keskenänne yksimielisiä.

Älkää pitäkö itseänne muita parempina,

vaan asettukaa vähäosaisten rinnalle.

Älkää olko omasta mielestänne viisaita.

Älkää maksako kenellekään pahaa pahalla,

vaan pyrkikää siihen,

mikä on hyvää kaikkien silmissä.

Jos on mahdollista ja jos teistä riippuu,

eläkää rauhassa kaikkien kanssa.

Älkää ottako oikeutta omiin käsiinne,

rakkaat ystävät,

vaan antakaa Jumalan osoittaa vihansa.

Onhan kirjoitettu:

”Minun on tuomio, minä maksan tekojen mukaan”

– näin sanoo Herra.

Edelleen sanotaan:

”Jos vihamiehelläsi on nälkä, anna hänelle ruokaa,

jos hänellä on jano, anna juotavaa.

Näin keräät tulisia hiiliä hänen päänsä päälle.”

Älä anna pahan voittaa itseäsi,

vaan voita sinä paha hyvällä.

____________________________________

Italiaksi Raamattua voi lukea esimerkiksi osoitteesta

https://live.bible.is/bible/ITAR27/ROM/12

Romaniaksi Raamattua voi lukea täältä:

https://live.bible.is/bible/ITAR27/ROM/12

Serbiaksi voi Raamattua lukea täältä

https://www.wordproject.org/bibles/sr/45/12.htm

Puolaksi Raamattua voi lukea täältä,

https://www.wordproject.org/bibles/sr/45/12.htm#0

90 KOMMENTIT

  1. Ihan vaan tässä mietin miten Matias Roto ei ota Nooan uskoa oikein eli kyllä siinä myös uskon lisäksi oli myös teko mukana, olis meinaan sukat alkaneet kastua jos ei olisi arkkia rakentanu!!! Samoin on usko Jeesukseen, kyllä siinä pitää olla teot mukana, kun kuulee parannuksen julistuksen niin kyllä siihen tulee vastata tekemällä parannus!!!

    • Ari

      Sotket pahan päiväisesti uskon käsitteet sekä niiden keskinäisen järjestyksen.

      Nimittäin Jumala -suhde syntyy yksistään armosta, yksistään uskosta ja yksistään Kristuksen tähden.

      Niinpä tekojen osuus ei kuulu itse uskon olemukseen:

      Roomalaiskirje:

      3:28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.

      Sen sijaan seurannaisvaikutuksena eli siis vasta uskon hedelmänä tulevat hyvät teot. Ne eivät lisää meidän pelastustamme, mutta ovat rakkauden tekoja toisten ihmisten hyväksi toiminnassa.

      2.Tessalonikalaiskirje:

      1:11 Sitä varten me aina rukoilemmekin teidän puolestanne, että meidän Jumalamme katsoisi teidät kutsumisensa arvoisiksi ja voimallisesti saattaisi täydelliseksi kaiken teidän halunne hyvään ja teidän uskonne teot,

    • Matias Roto unohdit uskon seurauksena Nooa rakensi arkin, eikö tämä teko ollut uskon seurausta ja jos ei olisi rakentanut niin eikö olisi hukkunut?
      Entä kun Jeesus sanoo että jollei tee parannusta niin hukkuu, eikö samoin Nooa olisi hukkunut ellei olisi tehnyt arkkia????

    • Ari

      Jälleen kerran kiinnität huomion tapahtuman kuvauksen kannalta epäoleelliseen eli siis yhden yksityisen ihmisen oikkuilun mahdollisuuteen.

      Sinun olisi mahdollisuus kiinnittää katseesi JUMALAN tekoon. Jumala valitsi Nooan. Jumala huolehti Nooasta, hänen perheestään ja koko luomakunnastaan.
      Jumala antoi uuden liitos merkin eli Nooan liiton merkin siis sateenkaaren.
      Jumala osoittaa uskollisuutensa ja tulevaisuuden lupauksensa niin lujasti maailman kulkuun sitoutuneella merkillä, ettei pahinkaan onnettomuus tai ihmisten hölmöily voi tuhota sateenkaaren julistusta Jumalan uskollissudesta luomiaan ihmisiä kohtaan.
      Ja tuon kestävän ja Jumalan ikuista rakkautta julistavan uuden liiton merkkinä meidän kasteemme julistaa meille, että niin varmasti kuin sateenkaaren merkkikään ei poistu maailman hälyn keskelläkään, niin meidän jo vauvana saamamme kasteen armokaan ei horju eikä heilu. minkäänlaisten elämme myrskyjen, tulvien eikä muidenkaan ongelmiemme riehumisista huolimatta.

      Joten Ari

      Avaa silmäsi oman napasi tuijottamisesta näkemään Jumalan horjumattoman voiman ja rakkauden suuruus.

  2. . Lapsuuden kokemukset omasta isästä ja tämän käytöksestä peilautuu monen kohdalla Jumalakäsitykseen. Jos isä on ollut kovin ankara, niin kuva Jumalasta on myös ankara. Jos syy on lapsuuden kokemuksissa, niin emme hengellisillä kehoituksilla, neuvoilla tai väitteillä voi vaikuttaa muuta, kuin innostaa uusiin vastaväitteisiin. Juuri tämän innon tähden monet ovat poistuneet näistä keskusteluista kokonaan. Hengellinen keskustelu ei silloin ole rakentavaa, vaan tuhoisaa. Tavoite kun on vain oman erimielisyyden ilmaiseminen.

    • Pekka

      Kiitos puheenvuorostasi.

      Tuot esille hyvin tärkeän uskonnonpsykologian näkökulman.

      Hyvin paljon näistä esille nostamistasi uskon psykologisen näkökulman perustuntemuksista syntyy ihmisen elämän kolmen ensimmäisen elinvuoden aikana.

      Jos lapsi on kokenut suhteensa vanhempiinsa turvallisiksi, niin silloin myös mieliva Jumalasta on t.urvallimsempi. Mutta jos suhde vanhempiinsa on tuolloin ollut turvaton, niin silloin myös mielikuva Jumalasta on useinkin turvattomampi.

      Tämän lisäksi ömyös kokemukset seurakunnan erilaisissa lasten kerhoissa ja muissa toiminnoissa ovat erittäin merkittäviä. Niinpä esimerkiksi Lapinjärven ruotsalaisessa seurakunnassa pyrimme järjestämään lapsille mielekkäitä toimintoja.
      Esimerkkejä
      Heikinkylän pyhäkouluun osallistuivat kylän kaikki lapset.
      Kanttori Vanamon lasten kuoroon osallistui noin 60 % kohteena olevan ikäryhmän lapsista.
      Vetämiini tietokonekerhoihin osallistuminen oli yli 100 %, koska myös myös muutama nuorempi ja vanhempikin sekä jokunen ruotsia osaava suomenkielinenkin lapsi osallistui toimintaan.

      Tässä vain muutama toimintamme lasten ja nuorten saamiseksi rakentavaan ja hengellistä kasvua tukevaan toimintaan mukaan. Sitten myöhemmin olosuhteiden muuttuessa myös toiminnat muuttuivat. Uusien olosuhteitten luomien uusien haasteiden edessä nämäkin omana aikanaan tehokkaat toiminnot jäivät syrjään.

    • Pekka minulla oli mitä mahtavin maallinen Isä, hän ei hermostunut minulle kertaakaan lapsuudessa, ei huutanut ja räyhännyt ja teki meidän poikien kanssa todella paljon eli vietti aikaa.

    • ”Esikoinen laatii sisarusten kesken pätevät säännöt. Ne on tehty seuraavien noudatettaviksi. Kuopus rikkoo ne kaikki.” Tässä yksinkertaistuksessa on mielestäni kuitenkin viisautta. Sisarussuhteet vaikuttavat ihmisluonteen kehittymiseen, luultavasti hengellisiinkin asenteisiin. Montako ’teitä poikia’ on, Ari Pasanen, ja mikä on sijaintisi ikäjärjestyksessä? Tieto ei tietenkään kuulu julkisuuteen, mutta mietipä asiaa itseksesi.

    • Martti

      Kiitos kommentistasi

      Kotioloissa jokainen vaikuttaa jokaiseen.

      Mielestäni Arin olisi aihetta miettiä, mitkä tekijät ovat vaikuttaneen mm niin räikeisiin harhatulkintoihin, kuin mitä keskustelujemme alkuaikoina hän toi esille, että Jeesuksen seuraamisen takia hänen muka olisi pitänyt VIHATA vanhempiaan ja sisaruksiaan.
      Nyt hän toki saatuaan oppia heprean kielen rakenteesta misä komparatiivi i,maistaan vastakohdilla, on lopettanut nämä harhatulkintansa.

      Joten kyllä Aristakin on toivoa, vaikka iso määrä kypsymistä vielä on jäänyt jäljelle työstettäväksi.

      Tlee mieleen erään körtin tokaisu eräästä nuoresta miehestä, että kyllä siitäkin mies tulee. Se laulaa jo.

      . . . .

      Kyllä nämä koto-olot merkittävästi vaikuttavat myös hengellisten kokemustemme luonteeseen.
      Omalla kohdallani olen onnellinen, että opin iltarukouksen tavan jo ennen puhumaan oppimistani.
      Tämän todesta ottaminen ei Arille vielä ole kirkastunut, kun hän toisinaan puhuu täysin levottomia höpötyksiään uskomme todellisuutta vastaan.

  3. Lasn leirillä saunaan mennessäni huomasin olevani kovin väsyntyt. Mieleen tuli siinä vanha sanonta: Lapset ovt, kuin pesusieniä. Ne imevät isteensä ihan kaiken… . Sitten muistin, että se jatkuu näin: heti kun puristaa niitä itseään vasten niin saa kaiken takaisin. Saunan jälkeen lasten luokse palatessani otin uuden asenteen ja olin siitä lähtien hyvin energinen lasten seurassa. Päätin näet olla avoin sille rakkaudelle jota lapset minulle osoittaa. Näin ”puristin” heitä itseäni vasten ja sain vastaanottaa valtavasti rakkautta. Enkä väsynyt enää heidän seurassaan.

    Se mitä tapahtuu kolme ensimmäisen vuoden aikana ei jää muistiin. Isätkin voivat muuttaa käytöstään sinä aikana hyvin paljon. Minäkin muutin sitä ratkaisevasti jopa yhdessä päivässä.
    Voihan olla jokin muukin syy siihen että on vaikea hyväksyä kenenkään toisen mielipoiteitä, kuin se oma isä.
    Minussakin on paljon sellaista rikkinäisyyttä, joka vaikuttaa käytökseeni. HUrjan hyvä kun on sellaisia ystäviä, jotka uskaltavat huomauttaa huonosta käytöksestä. Itsehän sitä ei huomaa, kun luulee toimineensa aivan oikein.

    • Pekka

      Kiitos kauniista kuvauksesta siiä, miten rakkaus muuttaa elämää paremmaksi.
      Jo Lapinjärven ajoilta muistan sinut ihanaksi persoonaksi, jaloksi Kristuksen seuraajaksi.

  4. Rakkaus on yksi Jumalan ominaisuus. Toisia ovat: vanhurskaus, pyhyys, puhtaus ja rauha. Jumala jakaa näitä Pyhän Hengen kautta ihmisille, jotka niitä pyytävät Häneltä rukouksessa. Esimerkiksi aitoa rakkautta on vastasyntyneessä, joka on viimeksi tullut Jumalan luota
    Aikuisten ”rakkaus” on heijastusta Jumalan rakkaudesta (agapeesta), kuten I Kor. kertoo. Verbi jota Paavalin tekstissä käytetään on ”ellen minä omistaisi Jumalan rakkautta, en olisi mitään”. Luonnollinen rakkaus ilman käsitystä uskosta ja toivosta, on itsekästä ja ehdollista. Äidin rakkaus on hyvin lähellä Jumalan rakkautta, jos äiti käsittää oikein äitiyden merkityksen lapselle. Yleensä vanhemmat, varsinkin isät, asettavat ehtoja lapselle. He haluavat ajallista menestystä lapselleen ja siinä ”hyvässä tarkoituksessa” tyrkyttävät lapselleen erilaisia ammatteja, puolisoa ja omia arvojaan. Tähän rakkauden muotoon kuuluu myös fyysinen tai henkinen väkivalta.
    Frommin mukaan pahin rakkauden muoto on ”sitova rakkaus”. Esim. vanhempi tai opettaja voi sitoa lapsen sanomalla, jos teet ”sen”, et ole enää lapseni. Silloin lapsi elää pelossa, että menettää vanhempiensa tai opettaja rakkauden. Ehtoja esittävä rakkauden muoto ei oikeastaan olekaan rakkautta.
    Jumalan rakkaus on ehdotonta ja lahjaa uskovalle. Jumala jakaa lahjoja sekä pahoille että hyville. Jotka ottavat lahjan vastaan uskossa välimieheen eli Jeesukseen, evankeliumin tuoma onni ja ilo lisääntyvät. Jumalasta syntyneet ihmiset, Jumalan lapset opettelevat matkimaan rakkauden jakamista lähimmäisille, jopa vihollisille, koska Jeesus on niin pyytänyt tekemään. He rukoilevat neuvoja Jumalan Hengeltä ollakseen Isänsä lapsia ja Hänelle mieliksi.
    Lapset ja kehitysvammaiset osoittavat terveessä yhteiskunnassa vastarakkautta hoitajilleen.
    Jumala antaa mm. aviorakkauden iloksi ja onneksi, kun sellaista Häneltä anomme. Sen hedelmänä saamme täyttää Jumalan käskyn, jonka Hän antoi Adamille ja Eevalle ihmiskunnan alussa. Herra siunaa myös aviorakkauden, jos se on oikeaa ja aitoa.

    .

  5. Matias Roto tuot seuraavan väitteesi:””Mielestäni Arin olisi aihetta miettiä, mitkä tekijät ovat vaikuttaneen mm niin räikeisiin harhatulkintoihin, kuin mitä keskustelujemme alkuaikoina hän toi esille, että Jeesuksen seuraamisen takia hänen muka olisi pitänyt VIHATA vanhempiaan ja sisaruksiaan.””

    Siis miksi tuot tuollaista esille, siis en kertaakaan ole täällä kirjoittanut että tulisi vihata vanhempia tai sisaruksia, miksi tuot asian noin?????

    Se että olen tuonut Jeesuksen sanoja niin onko ne silloin minun sanoja?

    Olen aina täällä kirjoittanut että tulee kunnioittaa vanhempiaan ja rakasta kaikkia, joten kyllä ymmärrän miksi tuot väärää todistusta!!!

    • Ari

      Turha sinun on heitäytyä huonomuistiseksi.

      Muistan sen ajan kun vielä otit nuo kohdat esille ikään kuin uskoville seurattaviksi ohjeiksi.

      Sen jälkeen kun selitin sinule heprealaisen kielenkäytön rakenteen ja mitä nuo kohdat oikeasti pyrkivät sanomaan, et ole enää noita virhetulkintojasi toistanut.

      Tästä sinulle tunnustus.

      Kunpa muutoinkin opettelisit ottamaan opiksesi aitojen ja asiaa tuntevien ohjeita, niin sinun ei kerta toisensa jälkeen olisi tarpeen kolhia otsaasi kiviseinää päin kolaroidessasi.

    • ”Se, että olen tuonut Jeesuksen sanoja, ovatko ne silloin minun sanojani?” Tavallaan ovat, kun olet halunnut vahvistaa kannanottojasi Jeesuksen sanoihin vedoten. Kaikesta, minkä nimissäsi esität, tulee tavallaan omia sanojasi.

  6. Mielenkiintoista kun toiset tuntuvat tietävän paremmin kuin minä mitä ajattelen, saahan jokainen tarkoitushakuisesti tuoda omia ajatuksiaan vaikka ne eivät vastaisikaan totuutta, ei minua haittaa.

    Siis itse tiedän mitä ajattelen ja tässä asiassa olen tuonut esille että kun Jeesus sanoo että tulee vihata joitakin niin se tarkoittaa että jos joku vaikka kuinka läheinen vaatisi luopumaan Jeesuksesta uhaten jättää minut niin silloin tulee valita Jeesus. en koskaan ole kirjoittanut että lähimmäisiä tulisi vihata vaan kaikkia ihmisiä tulee rakastaa, siis myös niitä jotka tekevät pahaa tai ouhuvat valhetta minusta, siis rakastan teitäkin!!!1

    • ”Mielenkiintoista, kun toiset tuntuvat tietävän paremmin kuin minä itse, mitä ajattelen.” Yksi syy tähän voisi olla vajavaisessa taidosta ilmaista ajatuksiaan kirjoitetussa muodossa. Ymmärrettävän tekstin tuottaminen on vaikeampaa kuin puhuminen kasvotusten. Äänenpainot, ilmeet ja eleet puuttuvat. Kieliopin ja tyylikeinojen hallinta auttaisi.

    • Martti Pentti onko sitten yhtään kuulijalla omaa osuutta väärin ymmärryksessä kun jo alkuasetelma on että toinen on AINA VÄÄRÄSSÄ, etsitään vain vaikka pienen pientä kirjainta joka olisi väärin????

    • Toki kuulija voi ymmärtää väärin laadukkaammankin tekstin. Lukutaitokin on vaikea opittava. Ei riitä, että tunnistaa kirjaimet ja ymmärtää sanat. On löydettävä ajatus sanojen takaa. – – – Sinusta, Ari Pasanen, saa sen käsityksen, että ajatuksenasi on osoittaa Suomen kirkon ja yleensä luterilaisuuden olevan ’orjantappurapensas’. Kehotat vuosia evankeliumin palveluksessa työskennellyttä Raamatun tuntijaa parannukseen. Toistat muutamia suosikkijakeitasi vastaukseksi moniin laajoihin Vanhan ja Uuden testamentin lainauksiin. Et mielestäni voi valittaa, jos sinun erehdyksiäsi pyritään kärsivällisesti – toki toisinaan kärsimättömästikin – oikaisemaan.

    • Martti

      Kiitos että jaksat opastaa Aria

      Toivottavasti hän myös ymmärtää muuttaa tyylinsä niin, ettei enää jatkossa käytä raamatunlauseita lähimmäistensä kiroamiseen.

    • Ari

      Jälleen palaat noihin vihaa uhkuviin teksteihisi. Sinun taantumasi pääsee jälleen esille: ”Koira palaa oksennukselleen.” sanoo Raamattu omiin väärinkäytöksiinsä palaamisesta.
      Toki tällä kertaa annat myös aavistusta mielessäsi liikkuneista ajatuksistasi. Mutta valitettavasti edelleen sinulla on mekanistinen ajattelutapa, missä kiellät oman persoonallisen vastuusi jokaisesta sanasta, jonka suustasi ulos sinkautat.

  7. Hieno oivallus tuo, että kun Ari käyttää Jeesuksen sanoja vahvistaakseen omia väitteitään, niin oikeasti Jeesuksen sanat muuttuvat tavallaan Arin omiksi sanoiksi.

    Sehän johtaa siihen että Arin sanoista tulee Jeesuksen sanoja tärkeämpiä. Ari kun antaa Jeesuksen sanoille uuden ja mieleisensä merkityksen. Jehovantodistajat käyttävät täysin samaa menetelmää Raamatun kohtia selittäessään.
    Sitä on vaikea huomata, jollei tunne Raamatun konaisuutta.

    • Pekka

      Kiitos puheenvuorostasi

      Menetelmä muuttaa Raamatun sanaa omien Raamatun vastaisten oppien tukijaksi on lähes kaikkien harhaoppien menetelmä. Kun joku riittävän vaikutusvaltainen lähtee puhumaan omiaan, niin kohta löytyy niitä hoopoja jotka menevät noiden eriskummallisten tulkintojen mukaan.

    • Kyllä kai vihan tunnistaa se, johon se kohdistuu. Näyttää siltä, ettei vihaa kohdistava aina tajua niin tekevänsä.

    • Ari

      Kysyt näyttöä omista sanoistasi.

      Voi sinua ressukkaa! Etkö tunnista omien sanojesi tyylilajia?
      Luepa tämä ketju muutama kommentti taaksepäin, niin näet lähimmän esimerkin.

    • Martti

      Kiitos puheenvuorostasi.

      Asianosainen väärin tekijä ei aina ymmärrä tekojensa vaarallisuutta.
      Tuleepa mieleeni eräs mies, joka asevelvollisena oli ampumaharjoituksissa. Hänen aseen käsittelynsä oli niin holtitonta, että sen jälkeen hänelle ei enää annettu asetta käteen, vaan hän kulki porukan mukana ilman henkilökohtaista asetta. Niinpä hän jatkoi palvelustaan ilman asetta, ei periaatteesta aseistakieltäytyjänä, vaan siksi ettei haluttu vaarantaa hänen porukkaansa hengenvaaraan.

  8. Kyse lienee arvojärjestyksestä. Jeesus kehottaa etsimään ENSIN Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttansa. Jos siihen esteeksi tulee viettelevä käsi (hakkaa se poikki), jos viettelevä silmä(puhkaise se pois), jos vastustavat vanhemmat, tai sisarukset, seuraa ENSIN Jeesusta ja jätä heidät; jos kaupustelijat sotkevat rukoushuoneen, silloin pöydät on hajotettava; jos joku viettelee lapsen, myllynkivi kaulaan jne. – ”Kyll mie kaikest muust luovun, mutt en uskostai” (äitini sanoi vanhainkodissa). Marttyyrit jättivät kaiken Jeesuksen nimen vuoksi. Ei siinä vihaa ole, mutta kuuliaisuus ensimmäiselle käskylle. Jos rikot ensimmäisen käskyn, olet rikkonut kaikki käskyt. – Ihmisen, myös uskovaisen, on joskus istuttava ja mietittävä, mikä lopulta on tärkeintä. Oisko rakkauden kaksoiskäsky? Oisko Jumalan lapseksi pääseminen? Oisko Kristuksen seuraaminen ”opissa, elämässä, kärsimisessä ja kuolemassa”?

    • Valma,

      Jumalaan yhteyden löytäminen on Se Kaikki. Se on täydellinen siunaus Kristuksessa.

      Minulla on kolme esimerkkiä, omani, vaimoni ja viime vuonna uskoontullut mieshenkilö.

      Jokaisessa tapauksessa oli kyse kunnollisesta ihmisestä ja ulkoisesti ”kaiken” saavuttaneesta, mitä ao. yleiseen tasoon yhteiskunnassa tulee. Kuitenkaan täydellinen menestys ei riittänyt tuomaan Kristuksen evankeliumin täydellistä siunausta. Jokainen meistä ajautui olemaan kiitollinen ulkoisesta, mikä meille jokaiselle oli ja on vain oheistuote.

      Kristuksen Evankeliumin täydellinen siunaus on iloa ja rauhaa Pyhässä Hengessä jo täällä ajassa, mutta näkymätöntä, johon katseemme kohdistuu.

      Kyllä tärkein, Raamatun mukaan, on uskoontulo Jeesuksen opetuslapseksi kr. Christianos. Se on kaiken alku tiellä nimeltä Jeesus. Tällä tiellä tulemme tuntemaan mitä merkitsee Matt.22:

      37 Niin Jeesus sanoi hänelle: ”’Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi’.
      38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
      39 Toinen, tämän vertainen, on: ’Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi’.

      Tämä käsky on mahdollista täyttää vain Jumalan Armosta, eli Pyhän Hengen voimasta ja jos siihen järjestyksen haluaa laitttaa, niin Jumala tekee meidät kyvykkäiksi rakastamaan Häntä, joka sama Voima mahdollistaa lähimmäisen rakastamisen Jumalan agape-rakkaudella. Siis ei ole kysymys sympatioista ei edes uhrautuvaisuudesta vaan Jumalan agape rakkaudesta, eli jumalallisesta Voimasta. Ihmisen osuus on haluta – ratkaista päivittäin Jumalan puoleen. Kun Jumalan Henki saa vallita, niin henkinen ja fyysinen rakastaminenkin tuntuu toiselta, paremmalta.

  9. Olen jo niin monta kertaa saanut poistaa Arin sopimattomia kommentteja, että tällä kertaa hänen on viisainta lopettaa tähän ketjuun kommentointinsa. (Tämä ei ole kielto tulevista blogeista, koska toiveeni on että hän ehtii rauhoittua siihen mennessä ja riittävästi pohtia keskustelutapaansa kehittyäkseen ystävällisemmäksi ja kanssakeskustelijoitaan kohtaan paremmin käyttäytyväksi.)

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25