Yleisortodoksinen synodi ei salli saman sukupuolen liittoja ortodokseille

Kauan valmisteltu yleisortodoksinen kirkolliskokous – pyhä ja suuri synodi – kokoontuu Kreikassa Kreetan saarella Haniassa kesäkuussa.

Kokoukseen saapuu piispoja kaikkien maailman ortodoksisten kirkkojen edustajina.

Kirkolliskokoukseen valituista suurista pääteemoista yksi on ”avioliiton sakramentti ja sen esteet.”

Kirkolliskokouksen valmistelevassa dokumentissa todetaan perheen olevan nykyisin maallistumisen ja moraalisen relativismin kaltaisten ilmiöiden uhkaama. Ortodoksisten kirkkojen näkökulmasta miehen ja naisen avioliitto on kuitenkin luonteeltaan pyhä, keskeinen ja selvä oppi.

Valmisteludokumentin mukaan avioliitto on perheen sydän, ja perhe on avioliiton toteutuma. Ortodoksiset kirkot pitävät painetta tunnustaa uusia yhteiselämän muotoja uhkana ortodoksisille kristityille. Syynä eivät dokumentin mukaan ole ainoastaan negatiiviset seuraukset koko yhteiskunnalle, vaan ennen kaikkea aviopareille ja lapsille.

Miehen ja naisen siviiliavioliitolta puuttuu dokumentin mukaan sakramentaalinen luonne sekä siten Jumalan ja kirkon siunaus.

Ortodoksinen kirkko sallii kolme avioliittoa

Dokumentin mukaan ortodoksinen kirkko ei pidä mahdollisena, että sen jäsenet solmisivat saman sukupuolen liittoja, tai mitään muitakaan yhdessä asumisen muotoja. Vain perinteinen miehen ja naisen avioliitto on hyväksyttävä. Erilaisiin muihin liittoihin ryhtyviä kirkon jäseniä olisi ohjattava pastoraalisesti, jotta he tulisivat todelliseen katumukseen ja kirkon siunaamaan rakkauteen.

Avioliittoinstituution kriisistä johtuu dokumentin mukaan avioerojen ja aborttien, sekä muiden perhe-elämän ongelmien lisääntyminen.

Dokumentissa listataan myös ortodoksisia avioliiton solmimisen esteitä. Ortodoksinen kirkko sallii kolme kirkollisesti solmittua avioliittoa, ei useampia. Esteitä ovat myös luostarilupaus ja pappeus. Avioliittoa ei-ortodoksisen kristityn kanssa ei pitäisi solmia ortodoksisin menoin. Avioliitto ei-kristityn kanssa on kategorisesti kielletty.

Dokumentin päätteeksi todetaan kuitenkin summaavasti, että jokaisen autokefaalisen ortodoksisen kirkon pitäisi harjoittaa kirkon ekonomiaa eli pastoraalisista syistä tehtäviä poikkeuksia kirkon kanonien mukaisesti ja pastoraalisessa hengessä, ihmisen pelastuksen palveluksessa.

Moderni maailma haastaa myös ortodoksiset kirkot

Helsingin metropoliitta Ambrosius toteaa, että monet edellä kuvatut dokumentin periaatteet, säännöt ja käytännöt eivät joka suhteessa ole relevantteja Suomen ortodoksisen kirkon kannalta.

– Keskeinen ongelma on se, että tämän dokumentin takana olevat säännöt on poikkeuksetta tehty keskiajalla. Tämän päivän maailma tarjoaa aivan erilaisia kysymyksiä ja haasteita myös ortodokseille, Ambrosius sanoo.

– Ylipäätään koko tällä synodin valmisteludokumentilla pyritään puolustamaan perheen asemaa. Ja totta kai ortodoksinen kirkko vastustaa omien jäsentensä kohdalla sukupuolineutraalia avioliittoa. Mutta kaiken kaikkiaan dokumentti ei ole meille Suomessa erityisen keskeinen.

Ambrosius perustelee väitettään sillä, että Suomessa esimerkiksi ortodoksien avioliitot ei-ortodoksien kanssa ovat kauan olleet arkipäivää ja kirkko toimittaa ekonomia-periaatteella myös tällaisia avioliittoon vihkimisiä.

Muutenkin synodin dokumentin eräitä aihepiirejä tarkastellaan Ambrosiuksen mukaan Suomen ortodoksisessa kirkossa pastoraalisesti.

– Meillä Suomessa piispa voi erityisistä syistä poiketa esimerkiksi eronneiden tai leskipappien kohdalla säännöstä, että he eivät voisi enää avioitua uudelleen. Eronneet ja uudelleen avioituneet papit ovat kenties olleet jonkun aikaa toimituskiellossa, mutta myöhemmin heille on voitu antaa nämä oikeudet takaisin, metropoliitta Ambrosius sanoo.

Kuva: Matti Karppinen

Lue myös:

Ortodoksit valmistautuvat yhteiseen kirkolliskokoukseen

Edellinen artikkeliKuolevan kohtaamisessa tarvitaan rehellisyyttä ja empatiaa
Seuraava artikkeliToivoa ja ahdistusta – penkkarit karnevalisoivat tulevaisuutta

Ei näytettäviä viestejä