Vuoden uskonnon­opettaja: Hengellisen väkivallan käsittely koulussa voi olla ensikosketus oman yhteisön kriittiseen tarkasteluun

Suomen uskonnonopettajain liitto on valinnut vuoden uskonnonopettajan: vuoden 2022 uskonnonopettaja on Ylöjärven lukion lehtori Satu Honkkila. Kuva: Matti Honkkila

Uskon, että yhdenvertaisuus toteutuu paremmin yhteisessä katsomusaineessa kuin oman uskonnon opetuksessa, sanoo Vuoden uskonnonopettajaksi valittu Ylöjärven lukion lehtori Satu Honkkila.

Suomen uskonnonopettajain liitto palkitsi yhdettätoista kertaa Vuoden uskonnonopettajan talvipäivillään lauantaina 5.2.

– Odotan innolla uutta katsomusainetta. Toivoisin pääseväni vielä opettamaan sitä. Minulla on sitä kohtaan suuria odotuksia ja hieman myös pelkoja, Honkkila kertoo Kotimaalle.

Hänen mukaansa nykyinen oman uskonnon opetuksen malli on monella tavalla hyvä, mutta yhteinen katsomusaine vastaisi paremmin nykyistä yhteiskunnallista tilannetta.

Honkkila painottaa, että katsomusaineen opettajalta vaaditaan paitsi laajaa ja syvällistä ymmärrystä erilaisista katsomuksista, myös sensitiivisyyttä varsinkin kriittiseen katsomusten käsittelyyn.

– Esimerkiksi hengellinen väkivalta on aihe, joka koskettaa väistämättä joihinkin yhteisöihin kuuluvia opiskelijoita. Sitä on käsiteltävä, vaikka se on aiheena vaikea, koska asian käsittely uskontotunnilla voi olla joillekin ensimmäinen kosketus oman katsomusyhteisön kriittiseen tarkasteluun.

”Yritän elää arvojani todeksi toteuttamalla vegaanista elämäntapaa”

Palkintoperustelujen mukaan Satu Honkkila on viisas ja läsnäoleva kollega, joka työskentelee koko kouluyhteisönsä ja globaalin oikeudenmukaisuuden puolesta. Hänellä on syvällistä kouluelämän etiikan osaamista ja hän huolehtii opiskelijoiden hyvinvoinnista, kuuntelee heitä ja luo luokkaansa tasa-arvoisen ja lämpimän ilmapiirin.

Opetuksessaan ja elämässään hän toteuttaa itselleen tärkeitä arvoja: tasavertaisuutta, eläinten oikeuksia ja oikeudenmukaisuutta, perusteluissa todetaan.

– Opetussuunnitelmassa keskeisiä sisäänrakennettuja arvoja ovat ihmisoikeudet ja ympäristön monimuotoisuuden säilyttäminen, joten se antaa hyvän pohjan toteuttaa niitä opetuksessa. Opettaja ohjaa tiedon hankkimiseen ja lähteiden arvioimiseen, dialogia unohtamatta, Honkkila sanoo.

– Yritän elää näitä arvoja todeksi omassa elämässäni muun muassa toteuttamalla vegaanista elämäntapaa. Some tekee aktivisminkin helpoksi.

Palkintoperusteissa todetaan myös, että Honkkila hyödyntää opetuksessaan monipuolisia opetusmenetelmiä draamapedagogiikasta mediakasvatukseen, ajankohtaisia teemoja unohtamatta.

Draamapedagogiikkaa, kuten improvisaatioharjoituksia, Honkkila soveltaa erityisesti roolinottotehtävissä ja orientoitumisessa aiheeseen.

– Draama on hyvä työkalu tutkia omaa ajattelua ja toiminnan, tunteiden ja reaktioiden syitä, mutta myös kuvitella toisen roolista käsin, miksi joku ajattelee ja toimii eri tavoin. Sen käyttö vaatii kuitenkin aikaa, jota lukion hyvin täysinäisillä opintojaksoilla on aina liian vähän.

Katsomusdialogitapahtumassa sai kysellä vakaumuksista – mukana yli 10 katsomuksen edustajat

Satu Honkkila on ollut mukana järjestämässä Ylöjärven lukiossa katsomusdialogitapahtumia YK:n katsomusten yhteisymmärrysviikon hengessä. Niissä opiskelijat ovat päässeet tutustumaan ryhmäkeskusteluissa erilaisten katsomuksen edustajiin.

– Viimeksi paikalla oli buddhalaisia, mormoneja, ateisteja, muslimeja, eläintensuojelija sekä joogafilosofian, Krishna-tietoisuuden, baha’in, helluntailaisuuden, katolisen ja ortodoksisen kirkon edustajia, Honkkila kertoo.

– Emme halunneet lähteä liikkeelle stereotypioista. Ideana oli nimenomaan kohdata henkilökohtaisesti erilaisten katsomusten edustajia, ei paneelikeskustelussa tai esitelmien kautta.

160 opiskelijaa jaettiin 10 hengen ryhmin. Liikuntasalissa heitä odotti valmiina 16 dialogipiiriä neljässä rivissä: kussakin piirissä katsomuksen edustaja tai edustajat ja 10 tuolia.

Opiskelijat menivät haluamaansa piiriin ja vaihtoivat äänimerkistä samassa rivissä piiriä ryhmänsä kanssa 20 minuutin välein. Paikoituksessa oli pyritty siihen, että yhdessä rivissä olisi neljä mahdollisimman erilaisen katsomuksen edustajaa.

Oppilaita rohkaistiin kysymään eri katsomusten edustajilta kunnioittavasti vaikeistakin asioista.

– Opiskelijoiden palaute oli erittäin positiivista. Moni olisi halunnut tälläkin kertaa keskustella useamman katsomuksen edustajan kanssa ja tilaisuudelle toivottiin pikaista jatkoa. Opiskelijat myös kehuivat mielenkiintoisia kohtaamisia ja sitä, miten hyvin katsomusten edustajat osasivat kertoa katsomuksestaan ja perustella näkemyksiään.

”Talviseminaarissa saimme loistavia näkökulmia salaliittoteorioihin”

Palkintoperusteiden mukaan Honkkilalla on rautainen ammattitaito, jota hän kehittää osallistumalla koulutustilaisuuksiin.

Honkkilan mukaan uskonnonopettaja hyötyy kaikenlaisesta koulutuksesta dialogitaidoista digitaitoihin ja yhteiskunnallisista ilmiöistä tunnekasvatukseen. Hän kehuu erityisesti Uskonnonopettajain liiton koulutustarjontaa.

– Viimeisimpänä esimerkkinä tästä oli talviseminaari aiheesta ”Katastrofin aineksia – uskonnot mukana maailman murroksessa”. Saimme loistavia asiantuntijanäkökulmia niin salaliittoteorioihin kuin dialogitaitoihin.

Honkkila haaveili alun perin perheneuvojan ammatista, mutta on nyt opettanut uskontoa ja psykologiaa 25 vuotta.

– Uskonto on kehittynyt tänä aikana yhä tärkeämmäksi yhteiskunnalliseksi aineeksi. Uskontolukutaito sekä tasa-arvo -ja yhdenvertaisuuskasvatus ovat yhä tärkeämpiä polarisoituneessa maailmassa. Uskonto oppiaineena tarjoaa tärkeitä työkaluja selvitä siinä.

Honkkila on aktiivisesti mukana Tampereen seudun uskonnonopettajien paikalliskerhon toiminnassa ja jakaa mielellään ideoitaan myös muiden opettajien käyttöön.

***

Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden tai näköislehden täältä.

Edellinen artikkeliSeurakunnan pakko­liitos sai keskeiset luottamus­henkilöt eroamaan kirkosta Puumalassa – entisen kirkko­herran mielestä seura­kunta ei voi jatkaa itsenäisenä
Seuraava artikkeliPääkirjoitus: Palkinto jäi vaille Irja Askolan nimeä ja kirkko hävisi

Ei näytettäviä viestejä