Tutkija: Lestadiolaisessa syntikäsityksessä omenavarkaus rinnastuu hyväksikäyttöön

les suviseurat varjo205Johanna Hurtig.Teologisen syntikäsityksen seurauksena hyväksikäyttö näyttäytyy hänen mukaansa samanarvoisena asiana kuin omenavarkaus. Tämä arkipäiväistää vakavan väkivaltarikoksen ja vastuun sen seurauksista.

Kirjassaan Taivaan Taimet Hurtig nostaa esimerkiksi tapauksen, jossa liikkeen johtoon kuulunut puhuja sivuaa keväällä 2009 pitämässään alustuksessaan lasten hyväksikäyttöä.

”Olemme saaneet kuulla, että uskovainen perheenisä on syyllistynyt insestiin. Hirveää me ajattelemme, kun kuulemme tällaisesta. Mutta meidän on muistettava, että ne eivät ole sen pahempia syntejä, kuin mihin me jokainen oman sydämemme mustuudessa olemme valmiita. Me haluamme antaa tällaisetkin rikkomukset syntinä anteeksi”, puhuja toteaa alustuksessaan.

Hurtigin mukaan alustaja toimi tuolloin Päivämies-lehden päätoimittajana ja hänet valittiin myöhemmin SRK:n pääsihteeriksi. Liikkeen pääsihteeri Tuomas Hänninen ei kommentoi sanojaan vielä tässä vaiheessa, vaan myöhemmin, kun Suomen Rauhanyhdistyksen Keskusyhdistys ottaa kirjaan laajasti kantaa.

Alustuksen sisältämä ajattelu on Hurtigin mukaan ristiriidassa vanhoillislestadiolaisen liikkeen johdon toistuvasti esiintuomanlinjauksen kanssa, jossa hyväksikäyttöön ja väkivaltaan suhtaudutaan rikoksena. Syntien samanarvoisuuden korostaminen on hänen mukaansa liikkeessä niin tuttua, että alustus ei herättänyt kuulijoissa reaktioita.

– Tämä kertoo siitä, että liikkeessä voi olla rinnakkain erilaisia opetuksellisia korostuksia.

”Lapseen kohdistuva väkivalta asettuu arkipäiväiseksi, tavalliseksi ja se tuodaan kuulijoiden samaistumisen ja ymmärtämisen piirin,”jokaiselle” uskovaiselle mahdolliseksi toiminnaksi”, Hurtig kirjoittaa kirjassaan.

– Rippiä ja anteeksiantamusta korostetaan mutta unohdetaan sielunhoito, joka tukisi tekijän hengellistä kasvua ja vastuunottoa.Jos ihminen on tehnyt pahoja asioita, pitäisi siitä seurata itsetutkiskelua, tapahtuneen aitoa kohtaamista. Mitä teosta onseurannut itselle ja uhreille? Miten lapsia suojellaan ja miten toimin jatkossa niin, että pimeä puoli ei aiheuta uhkaa? Sielunhoidossa käsitellään tällaisia kysymyksiä.

Hurtig pitää syntien tasaveroisuutta korostavaa käsitystä lasten oikeuksien näkökulmasta vaarallisena.

– Hengellisyyden sisään voi tällaisessa ajattelussa kätkeytyä eettisesti, moraalisesti ja juridisesti kestämättömiä näkemyksiä.

Lue myös: Lestadiolaisten rakas veli -järjestelmä on estänyt hyväksikäyttörikosten selvittämistä

Näin SRK:n pääsihteeri kommentoi Hurtigin tutkimusta

Mikael Pentikäinen: Hurtig olisi pitänyt ottaa heti vakavasti

Henriksson painottaa hyväksikäytötapausten ehkäisemisessä uskonnollisten yhteisöjen vastuuta

Professori Eskola lestadiolaiskeskustelusta: ”Tosi otsikko voi olla harhaanjohtava”

Arkkipiispa: Vanhenemisaikojen muuttamista harkittava

Edellinen artikkeliValamon kirjan juhlavuosi menossa
Seuraava artikkeliNäin SRK:n pääsihteeri kommentoi Hurtigin tutkimusta

Ei näytettäviä viestejä