Sulila kysyy voiko vanhoillislestadiolainen liike jatkaa kirkossa

Ruotsalaisen Haaparannan seurakunnan kirkkoherra, vanhoillislestadiolainen pappi Kimmo Sulila pitää Mari ja Risto Leppäsen kohtelua Turun rauhanyhdistyksessä hengellisenä väkivaltana.

– Siinä on poljettu ihmisarvoa, hän sanoo.

Huolestunut Sulila otti itse asiassa yhteyttä Kotimaa24:n toimitukseen. Sulila on suomalaisen Tornion rauhanyhdistyksen jäsen.

Leppäset menettivät Turun rauhanyhdistyksen luottamustoimensa pitkälti sen vuoksi, että Mari Leppänen vihittiin papiksi ja hänen miehensä, arkkipiispan teologinen sihteeri, Risto Leppänen hyväksyy naispappeuden.

Papiksi vihityn Mari Leppäsen on kerrottu Turun rauhanyhdistyksestä käsin olevan nyt Jumalan valtakunnan ulkopuolella. Sulila katsoo tällaisten naispappeuteen liittyvien linjanvetojen olevan niin paljon ristiriidassa luterilaisen kirkon käytännön kanssa, että hän kysyy voiko vanhoillislestadiolainen liike organisaationa sanoa enää olevansa kirkon sisäinen herätysliike.

– Mitkä ovat velvoitteita, jos on kirkon herätysliike? Nyt olisi aika Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen (SRK) johdolla alkaa määritellä, ovatko he kirkon herätysliike vai ovatko he jotakin muuta. Minusta vastuu on liikkeellä itsellä.

Hän korostaa puhuvansa liikkeen suhteesta kirkkoon eikä hän kyseenalaista yksittäisten ihmisten kirkon jäsenyyttä.

– Ruotsissa on lestadiolaisryhmiä, joilla on tavallaan kaksoisjäsenyys. He ovat jäseniä kirkossa, mutta kuitenkin erillään ja omissa toimitaloissaan toimittavat esimerkiksi sakramentit. Paine voisi löysätä, jos SRK tekisi samanlaisen ratkaisun, eivätkä enää määrittelisi itseään kirkon sisäiseksi herätysliikkeeksi. Tällä lailla päästäisiin jonkunlaiseen rauhan tilaan, Sulila sanoo.

Sulila arvelee, että vanhoillislestadiolaiset papit joutuvat nyt vaikeisiin paikkoihin seurakunnissaan liikkeensä kannanmuodostuksen takia.

– Leppästen tapauksissa olisi pitänyt löytää sovintotie, kun naispappeudessa ei ole kuitenkaan kyse ydinkysymyksistä. Kun ennen on haettu tasapainoa, nyt on valittu selvästi poissulkeva linja. Minulla kyllä heräävät 70-luvun hoitokokousten traumat voimakkaasti mieleen, Sulila sanoo.

Hän toivoo vanhoillislestadiolaisten pappien tulevan julkisuuteen ja kertovan kantojaan.

– Omasta puolestani toivon asiallista keskustelua enkä sitä, että joutuisin kannanottoni vuoksi henkilökohtaisten paineiden alle, Sulila sanoo.

Viime kesänä Sulila joutui myrskyn silmään, kun hän otti Kotimaa24:ssä kantaa liikkeen asioihin, muun muassa hyväksikäyttökeskusteluun ja hoitokokouksiin.

Lue myös: Haaparannan kirkkoherra laittoi lestadiolaisjohtajan ”lepäämään”

Lestadiolaisjohtajan saarnaamisen estänyt kirkkoherra valottaa ajatteluaan

Kantelu lestadiolaisjohtajasta raukesi

Kaleva: Sulila teki Voittosesta rikosilmoituksen

Rauhanyhdistyksen puheet julki

Puolitaival: Vanhoillislestadiolaiset eivät vaienna

Erotettu Leppänen käytti viimeisen puheenvuoronsa rauhanyhdistyksessä

HS: Mäkinen huolestui kirkkoon sitoutuvien vaientamisesta

Arkkipiispan sihteeri erotettiin vanhoillislestadiolaisten puhujan tehtävistä

Rauhanyhdistys ei erottanut Leppästä yksimielisesti

Edellinen artikkeliKoptien paavi on kuollut
Seuraava artikkeliSaksassa teemavuoden aiheena reformaatio ja musiikki

Ei näytettäviä viestejä