Seurakunnat someen – 10 fiksua ohjetta

Yhä useampi seurakunta on sosiaalisessa mediassa. Facebookissa Suomen reilusta 400 seurakunnasta on pari sataa ja tykkääjämäärät vaihtelevat yli tuhannesta fanista muutamaan. Pro kokosi yhteen 10 fiksua ohjetta seurakunnan sosiaalisen median työkaluiksi.

1. Mieti ensin, toimi sitten

Seurakunta sosiaalisessa mediassa on hyvä idea, mutta mieti ensin, mitä haluat saavuttaa ja missä.

Erilaisia sosiaalisen median palveluja on tänä päivänä mahdollista valita käyttöön useita kymmeniä. Pohdi asiaa silti resurssien näkökulmasta ja esitä itsellesi kysymys: mihin kaikkeen aika riittää?

Käytetyimpiä sosiaalisen median palveluita ovat Facebook, Twitter, YouTube ja Instagram. Jokaisessa palvelussa on omat erityispiirteensä. Tässä artikkelissa pohditaan erityisesti Facebookin roolia seurakunnan viestinnässä.

2. Sitoudu ja sitouta

Jos ja kun päätät lähteä sosiaaliseen mediaan seurakuntasi kanssa, tee itsellesi lupaus. Resursseja päivityksiin on oltava riittävästi ja päivitystahdin riittävän tiivistä. Yksi vaihtoehto on esimerkiksi rakentaa sosiaalisen median tiimi eri työalojen kesken, niin että jokaisella työalalla on yksi vastuupäivittäjä sosiaalisen median kanaviin.

3. Osallistu ja osallista

Facebook-sivu ei ole vain päivitysten julkaisemista varten. Älä odota keskustelua, jos julkaiset vain tapahtumatietoja. Sosiaaliseen mediaan kuuluu keskustelu, kysyminen ja kysymyksiin vastaaminen. Yleisesti on huomattu, että päivitykset, joissa kysytään kävijöiltä kysymyksiä tai pyydetään toiveita, toimivat parhaiten.

4. Lisää päivityksiin aina kuva, jos vain mahdollista

Facebook on muuttamassa yhä enemmän kuvalliseksi ja videolliseksi mediaksi. Päivitykset, joissa on kuvia tai videoita, toimivat paremmin, saavat enemmän tykkäyksiä ja jakoja. Pidä huoli, että sivullasi on paljon kuvia ja mahdollisuuksien mukaan myös videoita.

5. Synnytä tunnetta ja hauskuutta

Facebook-sivu ei ole haudanvakavaa toimintaa. Facebook on ennen muuta tunnemedia, joten pyri päivityksissäsi synnyttämään aitoja tunteita, ajatuksia ja myös hauskuutta. Päivitys, joka joko koskettaa, on hauska tai muuten vain aktivoiva, toimii tutkitusti parhaiten.

6. Luo avoimet pelisäännöt

Facebook on omiaan kutsumaan sivuilleen myös kutsumattomia vieraita tai jopa häiriköitä. Luo sivullesi selkeä toimintamalli siitä, mitä sivuilla saa tehdä ja kirjoittaa ja mitä ei. Pidä sivuston säännöt avoimesti esillä, jotta yllätyksiä ei ilmene. Facebook-sivuilla pitää olla avoin ja sallia myös kritiikki tiettyyn pisteeseen asti, mutta häiriköintiä ei tietenkään sovi sietää. Sinä ylläpitäjänä päätät, mikä on hyväksyttävää ja mikä ei.

7. Ole ajankohtainen, mutta vältä tylsyys

Seurakunnalla on sosiaalisessa mediassa paljon mahdollisuuksia, mutta myös uhkia. Jos sivustostasi tulee vain tapahtumien tylsä informaatiokanava, tykkääjät kaikkoavat nopeasti tai eivät ainakaan aktivoidu.

Eri tapahtumista informoimisen voi tehdä myös mielenkiintoisesti: avaa tapahtuman taustoja, kerro mielenkiintoista historiatietoa, esittele tapahtuman tekijöitä, kerro vaikka sunnuntaisaarnan avauslause! Mahdollisuuksia tapahtumatiedon kiinnostavasti ilmaisuun on loputtomasti.

8. Pidä huolta aktiiveista

Kun Facebook-sivusi on ollut pystyssä vähän aikaa, löydät nopeasti sivuilta aktiivisia kävijöitä, ihmisiä, jotka koukuttuvat sisältöihisi muita paremmin. Ota nämä ihmiset haltuun, tarjoa kuppi kahvia ja pidä heidät ajan tasalla sivujesi tapahtumista. Nämä ihmiset ovat parhaimpia sanansaattajia seurakuntasi sivuille.

9. Varaudu kriiseihin

Facebook on myös kriisimedia ja osa ulkopuolista maailmaa. Jos maailmalla tai Suomessa tapahtuu jokin kirkkoa tai seurakuntia ravisuttava asia, se saattaa heijastua myös sinun sivuillesi. Siksi Facebookissa on pystyttävä olemaan aina tietyllä tavalla hereillä, vaikka kriisi puhkeaisikin virka-ajan jälkeen. Varaudu siis kriiseihin ja luo suunnitelma siitä, miten kriisitilanteet hoidetaan.

10. Hanki kävijöitä

Alkuvaiheessa Facebook-sivun käynnistäminen voi tuntua hankalalta. Tykkääjiä ei tunnu löytyvän millään, eivätkä päivitykset kiinnosta. Älä masennu. Kokeile esimerkiksi seuraavia keinoja:

+ Sitouta oma henkilöstö tykkäämään sivusta

+ Julkaise päivityksiä, joita haluaisit itsekin jakaa

+ Tee yhteistyötä vaikkapa kunnan/kaupungin Facebook-sivujen kanssa

+ Investoi mahdollisuuksien mukaan pieni määrä rahaa Facebook-mainontaan. Mainontaa voit kohdistaa esimerkiksi kunnan/kaupungin asukkaisiin, jolloin saat sivullesi taatusti oikeanlaisia tykkääjiä ja oikeaa kohderyhmää.

Ohjeet laati sosiaalisen median markkinoin asiantuntija Ville Kormilainen

Lue lisää Nokian seurakunnan onnistuneesta Facebook-viestinnästä.