Sananvapaus-postimerkit jätettiin julkaisematta, jottei vihapuhe lisääntyisi

Posti on päättänyt jättää julkaisematta vastinpareja kuvaavat Sananvapaus-postimerkkinsä. Osa asiakkaiden muodostamasta Postiraadista koki erityisen loukkaaviksi ja vaikeasti tulkittaviksi eläinten suojelua ja maahanmuuttoa kuvaavat merkit.

Posti tahtoo ratkaisullaan välttää yhteiskunnallisen keskustelun kärjistämistä. Päätöksen taustalla on huoli lisääntyneestä vihapuheesta.

Merkeissä kuvattiin keskustelua herättäviä teemoja viidellä vastinparilla: eläinten oikeuksia kuvaa kettu, tuloeroja erilaiset ateriat lautasella, kulttuuriarvoja graffitin teko ja ooppera, maahanmuuttoa ja monikulttuurisuutta koivu ja burkaan pukeutunut hahmo sekä energiamuotoja tuulivoima ja ydinenergia.

Postiraati on Postin kuluttajapaneeli, jota Posti on aiemmin käyttänyt kuluttajien ideoiden keräämiseen ja jäsentämiseen palvelukehityksessä. Raatilaisten vastauksista kävi ilmi, että erityisesti maahanmuuttoaiheinen postimerkki jakoi voimakkaasti mielipiteitä. Vastaajista reilu neljännes suhtautui merkkiin kielteisesti, vain pieni vähemmistö myönteisesti ja noin neljännes neutraalisti. Kyselyyn saatiin vastauksia yli 150.

– Merkin epäiltiin loukkaavan sekä suomalaisia, muslimeja, naisia että maahanmuuttajia. Lisäksi osa vastaajista yhdisti merkin väkivaltaan eli aseen piippuun. Haluamme kantaa vastuumme, ja päätimme siksi olla julkaisematta postimerkkiarkkia, sanoo postimerkkitoimikunnan puheenjohtajan Kaj Kulp.

Merkin suunnittelijan Ville Tietäväisen tarkoitus oli kuvata maahanmuuttoa yhtenä Suomessa keskustelua herättävänä sananvapaus-teemana. Merkillä hän ei tahtonut ottaa kantaa maahanmuuttoon saati eri kulttuurien tai uskontojen piirteiden puolesta tai niitä vastaan.

Kulpin mukaan merkkien suunnittelu aloitettiin jo puolitoista vuotta sitten, toisenlaisessa tilanteessa.

– Sananvapauteen kuuluu myös vastuu yhteiskunnallisesta keskustelusta. Tämä oli vakavan harkinnan myötä syntynyt päätös. Olemme voimakkaasti monikulttuurinen yritys. Postin työntekijät Suomessa edustavat yli 80 kansalaisuutta, Kulp sanoo.

Kaikki postimerkkeihin esitettävät aiheet käsitellään Postimerkkitoimikunnassa, jossa on jäseniä sekä Postin henkilöstöstä että Postin ulkopuolelta. Postimerkkiaiheet valitaan yleisen kiinnostuksen pohjalta. Aihevalinnan jälkeen Taidetoimikunta valitsee graafikon ja antaa toimeksiannon.

Kuva: Posti

Edellinen artikkeliPääkaupunkiseudun seurakuntalehtihanke eteni Vantaalla ja Espoossa
Seuraava artikkeliDiakonissalaitoksen konsernille uusi strategiajohtaja

Ei näytettäviä viestejä