Professori: Viimeisen ehtoollisen ajankohdasta ei ole tarkkaa tietoa

Jeesuksen viimeisten päivien vaiheista ei professori Lars Aejmelaeuksen mukaan ole olemassa tarkkaa tietoa. Aejmelaeus kommentoi Cambridgen yliopiston professorin Colin Humphreysin viimeisen ehtoollisen ajankohtaa käsitelleestä tutkimuksesta julkisuudessa esitettyjä väitteitä.

Uutistoimisto Afp:n mukaan Humphreys esittää, että Jeesuksen viimeistä ehtoollista ei olisi nautittu kiirastorstaina kuten niin sanotut synoptiset evankeliumit eli Matteus, Markus ja Luukas asian esittävät, vaan juuri ennen pääsiäistä kuten Johanneksen evankeliumissa kuvataan.

- Jotkut tutkijat ovat esittäneet tästä varmoja käsityksiä, mutta usein niitä myös referoidaan julkisuudessa varmempina kuin mitä ne on esitetty, Aejmelaeus sanoo.

- Perusongelmana on se, että evankeliumeissa itsessään on tässä ristiriita. Matteus, Markus ja Luukas selvästi sijoittavat ehtoollisen varsinaiseksi pääsiäisateriaksi, eli samaan aikaan kuin juutalaiset muutenkin nauttivat pääsiäisaterian. Johanneksen evankeliumissa Jeesuksen kerrotaan kuolevan ristillä, kun temppelissä vasta teurastetaan pääsiäislampaita eli vuorokautta aiemmin.

- Johanneksen aikataulu olisi siinä mielessä sopiva, että ristiinnaulitseminen ennen pääsiäisjuhlaa sopisi juutalaiseen kulttuuriin paremmin kuin juhlan keskellä tapahtuva teloitus. Toisaalta emme tiedä tuon ajan juutalaisesta kulttuurista niin paljon, että voisimme olla tästä varmoja.

- On myös sanottu, että Johanneksen kronologia olisi teologinen ratkaisu ja ristiinnaulitseminen olisi siirretty tietoisesti tähän hetkeen. Jumalan karitsa kuolee samaan aikaan kuin pääsiäislampaat teurastetaan, eli synoptiset evankeliumit olisivat historiallisesti oikeassa. Syynoptiset evankeliumit ovat myös vanhempia ja niitä pidetään historiallisesti luotettavampina kuin Johanneksen evankeliumia.

Aejmelaeuksen mukaan viimeisen ehtoollisen aikatauluun jää epämääräisyyttä myös siksi, että Jeesuksen ajan kalenterit olivat niin erilaisia eikä varmuutta ole edes Jeesuksen kuolinvuodesta.

- Epämääräisyyttä siihen jää, niin kuin hyvin moniin tiukkoihin historiallisiin kysymyksiin silloin kun liikutaan antiikin maailmassa, koska lähteet ovat hyvin fragmentaarisia. Näitä tutkimuksia tulee hirveästi. En usko, että tämä on mitenkään maailmoja mullistava.