Piispa linjaa kantoja pahuuteen

LuomapiispaOrmionkuvaToiveen on esittänyt kirkollinen yhdistys Hengen uudistus kirkossamme.

Mitään ”eksorsismin käsikirjaa” ei siis ole luvassa.

– Miten helppoa olisikaan, jos joku antaisi selkeät ohjeet kaikissa asioissa. Piispojen tehtävä on kiinnittää seurakuntalaisten ja seurakuntien paimenten katse Kristukseen. On kirkastettava sitä, mikä on ytimessä kirkon elämässä eikä lähteä kovin tarkasti määrittelemään rajapintoja.

– On vaarana, että kristillisen uskon ja ytimen kannalta sivuseikat alkavat viedä keskustelua. Pitäisi laittaa jäitä hattuun ja muistaa, miksi kirkko on olemassa. Eivät kristillisen uskon mukaan pahuus ja hyvyys ole tasapäisiä. Todellisuus ei ole dualistinen. Kirkon näkökulma on se, että pahuus on nujerrettu, vaikka ei elämässä aina siltä näyttäisikään. Uuden testamentin riivaajakertomustenkin pontti on se, että hyvä on voimakkaampi kuin paha. Jeesuksen toiminnan merkitys on se, että hyvä on pahaa voimakkaampi.

Helsingin Sanomat muistutti uutisessaan, että esimerkiksi suomalaisten usko saatanan olemassaoloon on vähentynyt viime vuosina. Kristillisille kirkoille ja niiden opetukselle saatana on kuitenkin todellinen asia. Sitä ovat myös henkivallat ja demonit.

– Henkivallat ja demonit kuuluvat Uuden testamentin maailmankuvaan.Lähetystötekijät maailmalla eri kulttuureissa kohtaavat monenlaista uskoa henkivaltoihin. Heille tällainen kysymyksenasettelu on ihan arkipäivää tällainen kysymyksenasettelu, Luoma sanoo.

”Sen tiedän, että selittämätöntä pahuutta on”

Vaikka riivaajista ja henkivalloista puhutaan Raamatussa, piispa toteaa, että länsimaisessa rationaalisessa kulttuurissa riivaajia ei käytetä selityksenä asioille.

– Riivaajista puhuttaessa halutaan antaa nimeä sellaiselle pahuudelle omassa tai muiden elämässä, jolle mitään muuta järjellistä selitystä ei tahdo löytyä. Se on yritys ymmärtää tai paketoida asiaa, mutta se ei ole ongelman ratkaisu vaan ihmisen yritystä ymmärtää. Kirkko on olemassa siksi, että jaksaisimme selittämättömien asioiden keskellä ja niiden uhatessa säilyttäisimme toimintakykymme.

Eivätkö riivaajat ja demonitkin ole aivan reaalista eli todellista kristillisen uskon aineistoa?

– Ne kuuluvat kuvastoon, joka tulee vastaan evankeliumeissa ja Raamatun tekstissä. Emme todellakaan pääse niistä irti. Kysymys siitä, onko riivaajia vai ei, ei kiinnosta minua kovin paljon henkilökohtaisesti. Sen tiedän, että selittämätöntä pahuutta on olemassa. Ja kirkko on olemassa siksi, että säilyisi taju siitä, että hyvyys on voimakkaampi kuin pahuus. Ydin on Jeesus Kristus, se että hän elää ja on kaiken pahuuden yläpuolella.

– Pahuus on monen kokemksen mukaan sellaista joka on kiinni meissä. Se kuuluu kristilliseen uskoon, että emme voi ulkoistaa pahuutta, vaan löydämme sitä myös itsestämme. Sen takia on olemassa armo ja anteeksiantamus.

”Keinot ovat lääketieteen ja psykiatrian puolella”

Hengen uudistuksen artikkelissa erilaisia asioita liitettiin ainakin etäisesti henkivaltoihin. ”Monen himon ja riippuvuuden takana on pimeyden henkivallat. Joskus sukuja ja perheitä varjostaa esim. lasten hyväksikäyttö joka aiheuttaa ihmisille elinikäisiä vammoja, joista vain Jumala voi parantaa ja eheyttää”, artikkelissa esimerkiksi sanottiin.

Piispa Luoma painottaa, ettei artikkelissa mainittuja asioita pidä lähteä selittämään riivaajilla tai henkivalloilla ohi lääketieteen tai vaikkapa psykiatrisen tietämyksen.

– Keinot ovat lääketieteen ja psykiatrian puolella.

Piispa kuitenkin haluaa tulkita artikkelia parhain päin ja katsoa sen tarkoittavan sitä, että kaiken hädän voi tuoda myös Jumalan eteen.

Piispa Tapio Luoma on Hengen uudistus kirkossamme ry:ssä perustetun Kirkonrakentajien Foorumin varapuheenjohtaja. Puheet tai kirjoitukset demoneista ja henkivalloista eivät ole olleet millään tavoilla esillä Foorumissa, piispa sanoo.

– Foorumin tehtävänä on miettiä miten seurakuntien hengellinen elämä voisi vahvistua. Foorumin seminaareissa keskustellaan esitelmien pohjalta muun muassa kirkon asemasta yhteiskunnassamme, nykyisistä aatehistoriallisista virtauksista ja koetetaan hahmottaa kirkon työtä nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä.

Lue myös: Hengen uudistuksen artikkeli: ”Suomessa eksorsismi marginaalinen ilmiö”

Hengen uudistus vaatii piispoilta ohjetta pahoista hengistä ja niiden ajamisesta

Tutkija: Kirkkoon tarvitaan pahuuden teologiaa

Dosentti: Kirkolla ei ole oppia paholaisesta

Edellinen artikkeliHyvä päättäjä ottaa selvää ja verkostoituu
Seuraava artikkeliSuomen nuorin kirkkovaltuuston puheenjohtaja

Ei näytettäviä viestejä