Loputon Gehennan Liekki esittelee Black Metal -alakulttuuria

Gehenna2Loputon Gehennan Liekki kertoo suomalaisesta Black Metal -alakulttuurista. Torstaina Helsingissä esitettävässä elokuvassa tunnustaudutaan satanisteiksi ja kerrataan Black Metal -bändien taivalta 1990-luvulta nykypäivään.

Alakulttuurin historiaan liittyy vahvaa vastavirtaan uimista ja joissakin tapauksissa myös laittomuuksia. Dokumentin ennakkoon katsonut uskontotieteilijä Jussi Sohlberg pitää pahuuden kanssa flirttailua valtaosaltaan vaarattomana.

– Päätarkoitus ei ole väkivalta, vaikka musiikki, symboliikka ja sanoitukset ovat paikoin kammottavia. Kysymyksessä on ennen muuta musiikki ja estetiikka. Tuolle porukalle pitää olla olemassa pimeän hohtava aura, muuten homma lässähtää, Sohlberg sanoo.

Alakulttuurin piirissä on nähty myös laittomuuksia ja niihin viitataan dokumentissa. Hautakiviä on kaadettu. Myös joitakin kirkonpolttoja ja väkivaltarikoksia on yhdistetty musiikin taustalla olevaan aatemaailmaan. Laittomuuksiin ovat joissakin tapauksissa syyllistyneet muusikot. Norjassa 1990-luvulla alkaneen Black Metalin toisen aallon myötä poltettiin kymmeniä kirkkoja. Suomessa rikoskytköksiä on selvitellyt aikoinaan suojelupoliisi.

– Siellä on ihmisiä, jotka tuntevat vetoa pimeyden asioihin. Siellä on myös ihmisiä, joiden kohdalla voi kysyä, että kuinka paljon he todellisuudessa jaksavat perehtyä sanoitusten satanismiin tai okkultismiin. 1990-luvulla meininki oli Suomessa aika kotikutoista, Sohlberg sanoo.

– Toisaalta materiaalia löytyy, jos pimeämmästä puolesta on kiinnostunut muistakin kuin esteettisistä syistä. Asian vakavasti ottavien ydinjoukko on Suomessa pieni.

Black Metal-alakulttuurin satanismi tai saatananpalvonta on Sohlbergin mukaan suurimmaksi osaksi epämääräistä. On epäselvää mitä kukakin edustaa ja kuinka tosissaan. Uskonnot Suomessa -tietokannasta löytyy Sohlbergin mukaan yksi järjestäytynyt satanistinen liike, Azazelin Tähti. Muutaman jäsenen ryhmään kuuluu myös Loputtomassa Gehennan liekissä esiintyvä Johannes Nefastos.

– Hän on dokumentissa ainoa, joka vaikuttaa pohtineen asiaa syvällisemmin uskonnon kannalta. Azazelin Tähti sanoo edustavansa teististä satanismia ja hakee vaikutteita muun muassa Blavatskyn teosofiasta ja Pekka Ervastin ajattelusta. Azazelin Tähti ilmoittaa sivuillaan, etteivät he hyväksy minkäänlaista väkivaltaa.

Valtaosa okkultistisesta tai esoteerisesta kentästä ei Sohlbergin mukaan ole innostunut satanismista. Hyvin harvat Black Metalin harrastajat ovat hänen mukaansa potentiaalisia kirkonpolttajia ja alakulttuurin piirissä on muitakin ideologisia suuntauksia, kuten vaikutteita luonnonmystiikasta.

– Siinä on se musiikki ja ajatus, että ollaan jotain vastaan. Siinä on kaipuu voimaan ja energiaan. Tässä kohtaa heiltä voisi kysyä, että mitä sitten tapahtuu. Kuinka paljon taustalla on sitä, että yhteiskunta on hirveän steriili ja turvallinen ja on sellaisia ihmisiä, jotka kaipaavat vaaran elementtejä? Vaikka Black Metalissa on tuhon ja pimeyden kuvastoa, sen symboliikka on kauhugenressä trivialisoitu ja homma on paikoin vedetty niin yli, ettei sille voi muuta kuin nauraa, Sohlberg sanoo.

Sami Kettusen dokumentti Loputon Gehennan Liekki saa ensi-iltansa torstaina 27.10. klo 19.15 Maxim-elokuvateatterissa Helsingissä.

(Kuva/Loputon Gehennan Liekki)

Edellinen artikkeliDiakonian dilemmat
Seuraava artikkeliUskonnollisia viharikoksia ilmoitettiin poliisille vähemmän

Ei näytettäviä viestejä