Koulusurman tuottamat traumat ja syyllisyys ovat psykologiset perusainekset Kaija Saariahon nerokkaassa Innocence-oopperassa

Enkelimäisinä pidetyt ihmiset saattavat olla toisesta näkökulmasta pahoja, vaikkapa koulukiusaajia, ja koulu on kova paikka kiusatulle. Penkissä tappaja, pöydällä tuleva uhri (Vilma Jää). Kuva: Ilkka Saastamoinen / Suomen kansallisooppera

Leonardo da Vincin fresko Viimeinen ehtoollinen oli alkukuva Kaija Saariahon oopperalle Innocence. Molemmissa teoksissa 13 henkilöä reagoi samaan tapahtumaan.

Kahdella aikatasolla operoivan oopperan lähtökohtana on kymmenen vuoden takainen koulusurma. 11 ihmistä ampunut lukiolainen on vapautunut vankilasta. Hänen veljensä menee naimisiin, mutta morsiamelle ei ole kerrottu tragediasta eikä edes veljen olemassaolosta. Totuus alkaa paljastua, kun hääjuhlan tarjoilijana on yksi tyttärensä menettäneistä.