Irja Askola: Jeesuksen viestintästrategia nosti luuserit keskiöön

Monella on kokemusta siitä, miten Raamatulla on lyöty päähän. Sen nimissä on alistettu ja kavennettu ihmisoikeuksia. Samalla se on kirja, josta moni on löytänyt rohkeuden puolustaa oikeudenmukaisuutta, armoa ja jokaisen luovuttamatonta ihmisarvoa.

Näillä sanoilla aloitti puheenvuoronsa Helsingin piispa Irja Askola tänään Kirkon talossa, missä polkaistiin käyntiin Kirkko, työ ja työttömyys -työryhmän puoli vuotta kestävä urakka. Sen aikana kirkko etsii yhdessä työttömien kanssa ratkaisuja työllisyyden ja työttömyyden ongelmiin.

Askolan mukaan jokaisen sukupolven on valittava, käyttääkö se Raamattua tuomion ja torjunnan vai solidaarisuuden ja välittämisen välineenä. Jokaisen on kysyttävä itseltään, kenen joukoissa seisoo.

– Minusta Raamattu ei ole kertomuskooste eliitistä ja sankareista eikä alistetuista ja varjoihinsa mykistyneistä, vaikka kaikista heistäkin siellä kerrotaan. Minulle Raamatun kertomukset ovat johdonmukaista tarinaa jakamisesta, solidaarisuudesta ja välittämisestä. Niissä kutsutaan aina yksinäisyydestä yhteisöllisyyteen, Askola sanoo.

Askola kertoi kantavansa huolta siitä, miten jyrkät ja vahvat sanat kuten pitkäaikaistyötön, työkyvyttömyyseläkeläinen tai uupunut saattavat leimata ihmisiä kaventaen mielikuvaamme heistä. Hän painotti, että ihminen on aina paljon enemmän kuin palkkakuittinsa, sairaskertomuksensa tai tukihakemuslomakkeittensa kokoinen.

Askolan mukaan Jeesuksen toimintakulttuuri haastaa vakavalla tavalla kirkon toimintakulttuurin. Jeesus kysyi syrjäytetyiltä, mitä he tahtovat ja tarvitsevat. Jeesus ei kutsunut koolle komiteoita eikä laatinut julkilausumia. Hän järjesti tilaa kertomiselle ja kohtaamiselle. Jeesuksen viestintästrategia nosti myönteisellä tavalla keskiöön luuserin leimaa kantavia.

– Ihmisarvo on pysyvä ja luovuttamaton. Silti se yritetään nykyään viedä monilta. Tämä on hyvin haavoittavaa. Kirkon on viestittävä selkeästi, että työttömyyden, uupumuksen ja sairauden keskelläkin ihmisen persoona ja elämänhistoria ovat arvokkaita. Jumala ei käy yt-neuvotteluja kenenkään kanssa.

Kuva: Emilia Karhu

Lue myös:

Kari Latvus: Tukityöllistäminen voi palauttaa osaamisen ja omanarvontunnon

Edellinen artikkeliKari Latvus: Tukityöllistäminen voi palauttaa osaamisen ja omanarvontunnon
Seuraava artikkeliSuomalaiset luottavat uutisiin poikkeuksellisen paljon

Ei näytettäviä viestejä