Uskoontulo, kirkon tuho!

Uskovainen on kaikille käsite, mikä tajutaan.  Puhun nyt suomenkielisestä sanasta, ja mikä asia sanan takana on. 

Olen perheeseen syntynyt, jossa isä ja äiti olivat uskovaisia. Inkeroisten Teininkallion mäellä asui neljä Mänttäriä. Heillä jokaisella oli oma lempinimityksensä kuten, Musta-Mänttäri, Hieno-Mänttäri, Johtaja-Mänttäri ja Uskova-Mänttäri, joka oli Isäni. Eli olimme Elim-helluntaiseurakuntalaisia. Uskovaisuudestamme ei aiheuttanut minkäänlaista kielteistä suhtautumista eikä haitannut lasten leikeissä, koulussa eikä Isäni työssä Tampellassa. Inkeroisten Elimiin kuului 140 kasteen kautta liitettyä jäsentä. Kokouksissa kävi lapset ja muutama ei-uskoontullut aviopuoliso. 

Asuimme Haminassa muutaman vuoden ja kuuluimme sen paikkakunnan helluntalaisiin. Seurakuntaan kuului viitisenkymmentä kasteen kautta liitettyä jäsentä.

Uskoontuloa seurasi evlut kirkosta eroaminen, johon tarvittiin yleensä kirkkoherran luona käynti. Jotkut jatkoivat kirkonkirjoissa olemista pakottavista syistä tai kosk’eivät viitsineet erota.

Vaikka asuimme ja asuin, suuren osan ajasta 1958-2013 pois Suomesta, niin kaikkialla tukikohta on ollut paikallinen helluntaiseurakunta. Niinkutsutun helluntalaisuuden tunnus on kaikkialla maailmassa ollut uskoontulo, kr. metanoia. Uskoon on tultu Raamatun mukaan, eli Jumalan Pojan lahjoittama usko on vastaanotettu, saatu lahjana. Kaikka tämä on Apostolien tekojen 2. luvussa. Sitä edeltävä ja sen jälkeinen Raamatu on vain tarkennuksia. Helluntailaisuus-nimitystä parempi nimitys mielestäni olisi ”Helluntaipäivän Kastajaliike”, lyh. HKL, tässä kirjoituksessani.

HKL:n jäsenyys kulkee sydämeltä sydämelle ja useinmiten muodostautuu paikalliseksi uustetamentalliseksi Seurakunnaksi / kr. Ek-klesia. Muodostautuu tai perustautuu muoto siksi, että se on selkeä ilmaisu Apt. toisen luvun tiivistyksestä, vt. jakeet:

37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: ”Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?”

38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

39 Sillä teille ja teidän /kr. teknon lapsillenne/jälkeläisillenne, tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”

40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: ”Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta”.

41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.

42 Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.

43 Ja jokaiselle sielulle tuli pelko; ja monta ihmettä ja tunnustekoa tapahtui apostolien kautta.

44 Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä,

45 ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi.

46 Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,

47 kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä/ ek-klesia/ joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.

Eli tämä Jumalan ja ihmisen prosessi, jossa ihmisen osuus on ihmisen halu tulla uskoon, on ainoa muoto tulla uskoon, syntyä uudesti Ylhäältä, Joh. 3:3 ja 7.

Jumala perusti ”reitin” tulla uskoon jo heti Paratiisista karkoituksen jälkeen, mikä on ilmoitettu 1.Moos.4:7 ja sitten mm. 5. Moos.30:19

Sakramentaalinen opinmuoto vaihtaa näkymättömän toiminnan näkyvään eli kasteveteen, joka valellaan yleensä vastasyntyneen päälaelle. Mikään näkyvä, vesi mukaanluettuna, ei synnytä uudesti Ylhäältä. Seurakunta eli Kristuksen ruumis, on näkymätön ja ikuinen. Kirkkoon kuulutaan fyysisen riitin kautta/voimasta ja sen ”vaikutus” kestää kunnes kaikki kuumuudesta tuhoutuu, alkuaineita myöten. Jumalan Seurakunta kokoontuu täydellisesti ja täydellisenä taivaassa.

Uskoontulo, eli uudestisyntyminen tuhoaa kirkon pelastuksen pylväänä, vaikkei se sitä voi ollakkaan, vt. 1.Tim.3:15. Siis ajallinen kirkko ei ole eikä edusta sitä pelastusta, uskoontuloa, mikä on Jeesuksessa. Olen aina kohdannut hätääntyneitä evlut pappeja ja edeskäypiä, joiden huoli on uskoontulleet. Katolisen kirkon huoli on ”ymmärrettävissä”, koska kirkko eikä oikea katolilainen voi tulla uskoon ja sitten olla Jumalan Pojan uskossa. Evlut kirkolla pitäisi olla vähemmän huolta, koska luterilainen voi tulla uskoon raamatullisesti, mutta Voimasta Voimaan kulkeminen lakkaa olemasta voimalaji. Siitä tulee teologista taiteilua, jossa usko häipyy vesisangon uurteisiin.

44 KOMMENTIT

  1. Reijo,

    Toki tiedän, ettei helluntaiseurakunta ole siinä mielessä kirkko kuin evl-kirkko instituutiona. Oikeastaan sana kirkko ei tarkasti ottaen merkitse muuta kuin yhteistä kokousta. Tiililä tosin kritisoi sitä, että ”kirkko ja kirkollinen lehdistö laiminlöi pelastussanoman ja keskittyi maallisiin.” Mutta se vaara on olemassa myös muissa uskonnollissa yhteisöissä, kuten helluntaiseurakunnassa.

    Hieman epäilen onko Tiililä sanonut, kuten kerrot hänen sanoneen ”evlut-kirkon” jakautumisesta. Kyllä myös hän yhdisti lapsikasteen ja uskon toisiinsa. Mutta uskosta me voimme myös langeta. ”Hengessä aloititte, lihassako nyt lopetatte”, kuten Paavali asian ilmaisee.

    Mutta tiedätkö Reijo mitä Tiililä myös sanoi: ”Yksi vakava sydänkohtaus opettaa uskovaa enemmän kuin vuosikymmenten opiskelu.” Ts. Sydän tekee teologin. Kuoleman porteilla uskosta tulee kuin pakosta elämän ja kuoleman kysymys.

    • Kosti,

      Koska tiedät niin se ei sitten olekkaan ”And that´s it.” (Sarkasmia tai huumoria)

      Tiililän ehdotukset, joiden vastaanottamattomuus loukkasi häntä syvästi, olivat lapsikasteettomia. Hän niinkuin nk. HKL:läiset tietävät, uskovat, että lapsikaste tai mikään ennen uskoontuloa tapahtunut, ei vaikuta uskoontuloon.

    • Reijo,

      Sanotaanko sitten näin, että helluntailaiset kokontuvat eri tilassa kuin luterilaiset. Kyllä Tiililä piti kastetta uudestisyntymisen pesona. Parannus ja absoluutio eivät edellytä uutta kastetta, sillä parannuksen olemus on kasteen armoon palaamista.

      Kun Jeesus itse on asettanut kasteen, niin miten voidaan hyvällä omallatunnolla erottaa Jeesuksen sana vedestä. ts. materiasta, johon Jeesus itse on liittyneenä sanansa kautta? Niin kuin Kristuksessa jumalallinen ja inhimillinen läpäisevät toisensa, niin läpäisee Jumalan sana kasteveden.

      Itse vetoan tässä Kristuksen omaan sanaan. Totean vain tämän. Muuten en koe järkeväksi puuttua tähän kiistakysymykseen.

    • ”Lapsikaste tai mikään ennen uskoontuloa tapahtunut ei vaikuta uskoontuloon.” Uskon löytäminen on seurausta sitä edeltävästä. ”Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista? Kuinka kukaan voi julistaa, ellei häntä ole lähetetty (Room. 10:14,15)?”

  2. Ihmeellinen on se taivaallinen rauha, jonka vain Jumala kykenee omilleen antamaan. Näillä kuolean porteilla vieraillessani olen alkanut entistä enemmän ihmettelemään sitä miksi uskovat niin kovin vähän kiinnittävät huomiota siihen varsinaiseen tehtävään, johon meidät on kutsuttu. Sen sijaan alamme kiistelemään sanoista keskenämme.
    Kuolema on liipannut hyvin läheltä ja kävin jo arkkuja katsomassa.
    Uskovien esirukoukset on kantanneet ja Jumalan rauha on säilynyt sismmässä olosuhteita huolimatta.
    Taivas on uskoni määrä…
    Täältä taivaan portilta katsellessa sitä, joukkoa joka on tulossa, niin näen vain valkopukuisten joukon. Niiden jotka omistavat Jumalan vanhurskauden kaikista omista puutoksistaan huolimatta.
    Miksi siis Jessuksen verellä pestyjen joukko on niin kovin erimielinen?

    • Pekka,

      Uskon, että niin sinun kuin minun aika on kuolla, Raamatun mukaan. Toinen meistä ”ehtii” ensin.

Reijo Mänttäri
Reijo Mänttäri
Jo lapsena, aito usko ja sen ilmiöt, saivat minut viihtymään helluntalaisten kokouksissa. Otollisesta tilasta, omakohtaisen uskonlahjan sain vastaanottaa jo 10-vuotiaana. 4 vuotta myöhemmin halusin, että minut kastetaan vedessä, koska Jeesuksellekin se oli vanhurskautuksen täydellistyminen. Nyt lähes "koko maailman" kiertäneinä paluumuuttajina vaimoni kanssa, voimme todeta, että helluntalaisuudessa halutaan noudattaa Alkuperäisiä Ohjeita, vaikka yhtä puutteellisina kuin Alkuseurakunnassa.