Uskovainen on kaikille käsite, mikä tajutaan. Puhun nyt suomenkielisestä sanasta, ja mikä asia sanan takana on.
Olen perheeseen syntynyt, jossa isä ja äiti olivat uskovaisia. Inkeroisten Teininkallion mäellä asui neljä Mänttäriä. Heillä jokaisella oli oma lempinimityksensä kuten, Musta-Mänttäri, Hieno-Mänttäri, Johtaja-Mänttäri ja Uskova-Mänttäri, joka oli Isäni. Eli olimme Elim-helluntaiseurakuntalaisia. Uskovaisuudestamme ei aiheuttanut minkäänlaista kielteistä suhtautumista eikä haitannut lasten leikeissä, koulussa eikä Isäni työssä Tampellassa. Inkeroisten Elimiin kuului 140 kasteen kautta liitettyä jäsentä. Kokouksissa kävi lapset ja muutama ei-uskoontullut aviopuoliso.
Asuimme Haminassa muutaman vuoden ja kuuluimme sen paikkakunnan helluntalaisiin. Seurakuntaan kuului viitisenkymmentä kasteen kautta liitettyä jäsentä.
Uskoontuloa seurasi evlut kirkosta eroaminen, johon tarvittiin yleensä kirkkoherran luona käynti. Jotkut jatkoivat kirkonkirjoissa olemista pakottavista syistä tai kosk’eivät viitsineet erota.
Vaikka asuimme ja asuin, suuren osan ajasta 1958-2013 pois Suomesta, niin kaikkialla tukikohta on ollut paikallinen helluntaiseurakunta. Niinkutsutun helluntalaisuuden tunnus on kaikkialla maailmassa ollut uskoontulo, kr. metanoia. Uskoon on tultu Raamatun mukaan, eli Jumalan Pojan lahjoittama usko on vastaanotettu, saatu lahjana. Kaikka tämä on Apostolien tekojen 2. luvussa. Sitä edeltävä ja sen jälkeinen Raamatu on vain tarkennuksia. Helluntailaisuus-nimitystä parempi nimitys mielestäni olisi ”Helluntaipäivän Kastajaliike”, lyh. HKL, tässä kirjoituksessani.
HKL:n jäsenyys kulkee sydämeltä sydämelle ja useinmiten muodostautuu paikalliseksi uustetamentalliseksi Seurakunnaksi / kr. Ek-klesia. Muodostautuu tai perustautuu muoto siksi, että se on selkeä ilmaisu Apt. toisen luvun tiivistyksestä, vt. jakeet:
37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: ”Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?”
38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän /kr. teknon lapsillenne/jälkeläisillenne, tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”
40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: ”Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta”.
41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
42 Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
43 Ja jokaiselle sielulle tuli pelko; ja monta ihmettä ja tunnustekoa tapahtui apostolien kautta.
44 Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä,
45 ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi.
46 Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,
47 kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä/ ek-klesia/ joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.
Eli tämä Jumalan ja ihmisen prosessi, jossa ihmisen osuus on ihmisen halu tulla uskoon, on ainoa muoto tulla uskoon, syntyä uudesti Ylhäältä, Joh. 3:3 ja 7.
Jumala perusti ”reitin” tulla uskoon jo heti Paratiisista karkoituksen jälkeen, mikä on ilmoitettu 1.Moos.4:7 ja sitten mm. 5. Moos.30:19
Sakramentaalinen opinmuoto vaihtaa näkymättömän toiminnan näkyvään eli kasteveteen, joka valellaan yleensä vastasyntyneen päälaelle. Mikään näkyvä, vesi mukaanluettuna, ei synnytä uudesti Ylhäältä. Seurakunta eli Kristuksen ruumis, on näkymätön ja ikuinen. Kirkkoon kuulutaan fyysisen riitin kautta/voimasta ja sen ”vaikutus” kestää kunnes kaikki kuumuudesta tuhoutuu, alkuaineita myöten. Jumalan Seurakunta kokoontuu täydellisesti ja täydellisenä taivaassa.
Uskoontulo, eli uudestisyntyminen tuhoaa kirkon pelastuksen pylväänä, vaikkei se sitä voi ollakkaan, vt. 1.Tim.3:15. Siis ajallinen kirkko ei ole eikä edusta sitä pelastusta, uskoontuloa, mikä on Jeesuksessa. Olen aina kohdannut hätääntyneitä evlut pappeja ja edeskäypiä, joiden huoli on uskoontulleet. Katolisen kirkon huoli on ”ymmärrettävissä”, koska kirkko eikä oikea katolilainen voi tulla uskoon ja sitten olla Jumalan Pojan uskossa. Evlut kirkolla pitäisi olla vähemmän huolta, koska luterilainen voi tulla uskoon raamatullisesti, mutta Voimasta Voimaan kulkeminen lakkaa olemasta voimalaji. Siitä tulee teologista taiteilua, jossa usko häipyy vesisangon uurteisiin.
Raamatussa olevat nk. ”luovuttamattomat asiat” ovat Apostolien tekojen toisessa luvussa.
Ensimmäinen ja se Yksi ja Ainoa, on tulla uskoon, mikä on Jumalan työ ihmisessä, kun ihminen sitä haluaa.
Joku merkittävä suomalainen luterilainen ajattelija on ilmeisesti oivaltanut kirkollisesti oikein ja sanonut: ”Ihmisen tehtävä on vain vastaanpaneminen, vastustus”. Ilmeisesti hän viittasi uskoontuloon. Lausuman tarkoitus liennee rauhoittaa, jos oma pelastusvarmuus puuttuu.
Erkki Leminen : ”Ihmisen tehtävä on vain vastaanpaneminen, vastustus”.
Hän oli runoilija ja Parikanniemi-säätiön evankelista.
Onko Reijo käsittänyt Erkin runollisen kielen kirkoliseksi oppilauselmaksi ? Se ei tee oikeutta Erkille.
Erkki tunsi meissä jokaisessa asuvan vanhan ihmisen hyvin ja toi uskovankin sydämen raadollisuuden niin taitavasti esiin, että monien oli mahdollista samaistua Erkin sanoihin ja siksi uskalsi ottaa Jeesuksen elämänsä Herraksi ja Vapahtajaksi.
Vanha ihmisemme meissä vastustaa aina Jumalan työtä. Tästä sisäisestä vastustuksesta uskovan sydämessä Erkki puhui tuossa kohdassa. Olin kuulemassa.
Ihmettelen miten selvän raamatun kohdan ja monen muun voi lukea väärin :
Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Parannus ja uudestisyntyminen ovat Reijo eri asioita . Parannus on kääntymistä Jumalan puoleen ja siitä on Pietarin puheessa kysymys ja kasteesta on lupaus saada synnit anteeksi ja saada Pyhän Hengen lahja eli uudestisyntyminen . En ymmärrä miksi selvää sanaa tarvii vääntää kieroon . Toivon tietysti että HKL – bussi vie perille armosta sinne kaikki lopulta pääsevät . Kirkko muodostuu seurakunnista . Tarkoitatko helluntaikirkkoa myös että se on tuhon tie kun herätysliike järjestäytyi ?
Timo,
Tämä on selkeä Evlut-kirkon, yleensä sakramentalisen opin pelastusoppi. Raamatun oppi on: ”joka uskoo ja kastetaan, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen ” Mark 16:16. Tämä on yksi monista vahvistuksista Apt. 2. luvun pelastusopista.
Pyhän Hengen kasteen, Pyhän Hengen lahjan saivat ne, joita Jeesus kävi tapaamassa kuolleista heräämisen jälkeen, eli n. 500 Hänen opetuslastaan. Sotket kaikki!
Käytä HKL-lyhennettä oikein. Se on vain tähän blogiin kuuluva nyt. Muusta käytöstä eri ilmoitus.
HKL on kaikille vanhoille stadilaisille tuttu lyhenne, joka viittaa sinisiin busseihin ja keltavihreisiin raitiovaunuihin. Likkennelaitoksen keskeinen rakennus sai nimekseen Sipoonkirkko. – – – Se, mitä Reijo Mänttäri kutsuu ekklesiaksi on ihan sama asia kuin se, mitä kristikunta kutsuu kirkoksi. On turha taas herättää kinaa vain sanojen välille.
Martti,
Mehän tämän jo olemme käsitelleet ja lyhenne on pelkästään minun blogissani ollut käytössä, niinkuinnyt tässä. Ei kinata, ei jankuteta, ei vinoilla jne …
Mark 16:16. Tämä on yksi monista vahvistuksista Apt. 2. luvun pelastusopista.- kirjoitit Reijo
Tuo apostolien tekojen kohta selvästi puhuu kasteen lupauksesta , että siinä saa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan . Ja Markuksen evankeliumin kohta on ainoa joka pelastuksen kertoo ensin usko ja sitten kaste ja siinä voi alkukielestä katsoa onko aikajärjestyksen tärkeä , koska sen voi hyvin kääntää että kastettuna uskoo. Läpi uuden testamentin pelastuksen tie kuvataan ensin kaste ja sitten usko , tuo Markuksen kohta on johon teillä vedotaan opin suhteen . Otan muutamia kohtia jos haluat tutkia :
Joh 3:5 , Mt28:19-20 , 1 kor 6: 11 , Gal 3:27 , STT 3:5 ja tietysti linja ja pelastuksen tie kuvataan raamatussa samanlailla noiden raamatunkohtien kanssa yhtenäisesti . Kokemuksellisuus ja siihen nojautuminen ilman Jumalan sanan ilmoitusta vie harhaan . Kastekäsky on se pelastuksen tie , jossa ei erotella Jumalan armon ja rakkauden alle erikseen ketään , ei lapsiakaan , kaikki hän tahtoo pelastaa ja se yksin armosta , yksin uskosta yksin Kristuksen työn tähden ja pienelle lapsellekin Jumala lahjoittaa uskon , Pyhän Hengen lahjana .
Timo,
Koska tämä on kommentti minun kommenttiini sinulle, niin pyydän että sen myönnät, käyttämällä Vastaus-soikiota. Ellet tähän nöyrry, niin älä jatka.
Kaikki, koko Raamattu kertoo pelastuksen ensin, jossa pelastuksessa, eli uskoontulossa, eli uudestisyntymisessä uskoontulo on Pyhän Hengen työ, mikä on viittaus Joh. 3:6 ja 7. Tämä Jeesusksen selity Nikodemukselle selvittää koko jutun ja sitten tämä on harmoniassa koko Raamatun kanssa. Lihasta syntynyt on syntyessään SENKALTAINEN / kr. toioutos / taivaanvaltakunnan kansalaiset ovat, vt. Matt.19:14
Eli lapset, ne jotka tuotiin ja jotka tulivat olivat Taivaanvaltakunnan kansalaisia. Tämä tila on uudestisyntyneen tila.
Jeesus on Voittaja ja hän on voittanut synnin ja kuoleman vallan.
Mika,
Puhut totta, mutta tässä yhteydessä kohdistatko tämän totuuden johonkin tai jonkun kantaan?
Olen aidosti murheellinen kun katson suomen kritillisyyden tilaa ja herätysliikeväen kohtaloa . Kun todellisuus on että olemme uskovina pyhiä Kristuksessa ja samaan aikaan meissä asuu vihollisuus Jumalaa kohtaan ja siitä nousee kysymykset ; miten voimme uskoa todeksi sanat : vapauteen Kristus meidät vapautti ?
Ajattelen että perimmäinen syy on oikea pelastuksen tie ja armonjärjestys että voimme omistaa täyden evankeliumin jossa on lapseus , ilo rauha ja vapaus . Se vie meidät siihen lapseuteen jossa olemme synnintunnustajan paikalla Jumalan lapseudessa armossa kasvavia . Se totisesti on täytetty .
Niinpä, niin. Rovasti Arto Antturi on kirjoittanut blogissaan, että ”Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on edustettuna ”kaksi eri uskontoa.”
Kosti,
Tätä komppaisin enkä pelkästään Arton isän Kain vuoksi. On oikein, että Arto näin näkee, mikä on yksi yhteen mm. Osmo Tiililän esityksen kanssa. Tiililä näki selvästi ja myös ehdotti, että evlut kirkkon olisi jakauduttava uskoviin ja lapsikastettuihin. Hänen kanssaan oli samaa mieltä todelliset uskovat, kuten Martti Simojoki. Hän luisti kannastaan, eli myi hernerokasta, jossa merkittävin aines oli arkkipiispuus.
Samanlainen asetelma muodostui Baptisti-yhdyskunnassa ja Metodistikirkossa sekä Vapaakirkossa. Näissä mainituissa, kaikissa kuitenkin toiminta on uskovina kastettujen erillisen yhteisön hallussa. Eli uskomattomat kuuluvat omaan luettoloonsa.
Kosti,
Tuohon edelliseen jatkoksi:
Näissä kolmessa kirkossa uskoontulo on ollut kirkon tuho, mutta Seurakunnan synty.
Herra ei lisää Seurakuntaansa ulkopuolisia, tai nitä jotka ovat myötämielisiä, kuten uskonnolliset ja hurskaat ilman sydämentilan muutosta, eli uudestisyntymistä. Tämä uudestisyntyminen poikkeaa tähän maailmaan syntymisestä ja siksi se on eroteltu Joh. 3:3-7. Hengestä uudestisyntymä on Jumalan työ ja johon ihminen alistuu ”hyppäämällä” synnytyskanavaan, Jeesuksen valmiiseen työhän, ansioon.
Kirkko opettaa passiivista uskoontuloa, joka ei johda työtoveruuteen Jumalan kanssa.