Kristillinen kirkko kaipaa pikaisesti Kolminaisuuden uutta muotoilua loogisista syistä. Klassinen Kolminaisuus ei ole looginen, vaan aivan käsittämätön ja terveen järjen vastainen. Rooman keisari Konstantinus Suuri pääsi sanelemaan ratkaisun Nikean kirkolliskokouksessa. Ilman keisaria Areioksen näkemys olisi todennäköisesti voittanut kirkossa. Tarvitsemme uuden muotoilun Areioksen tai modalistisen monarkianismin pohjalta. Tarvitsemme myös uuden uskontunnustuksen, joka tukee uutta muotoilua Kolminaisuudesta. Hyvä uskontunnustus sallii erilaiset tulkinnat Jeesuksesta. Sitä ei pidä kirjoittaa tiukasti tukemaan vain yhtä tulkintaa. Nyt olisi tärkeää saada nopeasti päivitys Nikean uskontunnustukseen.
Olen kirjoittanut ehdotuksen vanhojen tunnustusten pohjalta nimeten sen Basileioksen uskontunnustukseksi:
Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan valittuun, meidän Herraamme, jonka kautta Jumala on toiminut ihmiskunnan historiassa, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös Taivaaseen ja pitää siellä viimeisen tuomion ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, kuolleiden ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.
Tämä uskontunnustus sallii erilaiset tulkinnat Jeesuksesta. Siinä Jeesus tulee olemaan hyväntahtoinen ja oikeudenmukainen Tuomari viimeisellä tuomiolla kuoleman jälkeen Taivaassa. Paruusiaa ei kannata enää odottaa. Jeesus ei tule enää takaisin maapallolle. Kuolleiden ylösnousemus tapahtuu persoonallisesti heti kuoleman jälkeen ja jatkamme ikuista elämää Taivaassa Jumalan luona. Jokainen, joka huutaa avuksi Jumalaa, pääsee ikuisuuteen. Usko vaihtuu siellä näkemiseen. Silloin Jumala paljastaa totuuden kaikille ja saamme huomata, kuka Jeesus lopulta oli.
Pasi Toivonen