Biologian opettaja selventää otsikoihin noussutta evoluutio-opetustaan



koulu pulpetit205

uutisoi tänään Viitasaaren lukion biologian ja maantiedon lehtorista, joka ei arvomaailmansa takia käy opettajavetoisesti evoluution kulkua läpi lukiolaisten kanssa, vaan ohjeistaa opiskelijat käymään asian läpi itse.

Keskisuomalaisen mukaan Viitasaarella ensimmäisellä lukion biologian kurssilla opettajavetoisesti käsitellään vain evoluution aikaansaavia voimia. Sen sijaan opettajan uskonnollisen vakaumuksen takia evoluution kulun opiskelijat opiskelevat itsenäisesti. Lukion toisen vuositason opiskelijoiden mukaan opettajan aktiivisuus helluntaiseurakunnassa tiedetään, mikä selittää itseopiskelun, Keskisuomalainen kertoo. Rehtori kuvaa tilannetta lehdelle kiusalliseksi ja erikoiseksi.

Evoluutioteorian on oltava mukana lukio-opetuksessa. Tämä perustuu opetussuunnitelmaan. Opetushallitus ei määrää, miten sitä opiskellaan, mutta asian täytyy kuitenkin olla opetuksen kohteena, Keskisuomalaisen uutisessa selvitetään.

Kotimaa24:n tavoittama vuorotteluvapaalla oleva biologian ja maantiedon lehtori Tuula Väyrynen on opettanut Viitasaaren lukiossa vuodesta 1989. Hän sanoo, ettei itse ole erityisesti pohtinut, mitkä aiheet opiskellaan opettajavetoisesti ja mitkä opiskelijat opiskelevat itse.

Kun hän miettii opetustaan taaksepäin, hän kuitenkin toteaa, että usein on käynyt niin, että evoluution kulun opiskelijat ovat saaneet opiskella itsenäisesti.

– On paljon muitakin kohtia, joita itsenäisesti opiskellaan. Helposti saa kuvan, että olisi vain yksi aihe tai asia, joita opiskelijat opiskelevat itsenäisesti, hän sanoo. Väyrynen toteaa, että hän opettaa kaikki asiat opetussuunnitelman mukaan ja että kyse on vain siitä, että osa opetetaan opettajavetoisesti ja osan opiskelijat saavat opiskella itsenäisesti.

Väyrysen uskonnolliseen vakaumukseen kuuluu muun muassa se, että hän katsoo, että Jumala on luonut maailman kuudessa päivässä. Tätä tai ylipäänsä kreationismia tai omia uskonnollisia näkemyksiään hän ei kuitenkaan ole opetuksessaan tuonut esille.

– Se ei käy, kun ollaan biologian tunnilla, Väyrynen toteaa.

Hän sanoo myös, ettei hän jatkossakaan haluaisi järjestää opettajavetoisesti evoluution kulun opetusta. Jos pyydetään, voisitko opettaa asiasta itse?

– En tiedä, että ketään opettajaa olisi kahlittu siihen, millaisia työtapoja hänen pitäisi eri aihealueissa käyttää, hän vastaa.

Väyrynen ei kuulu enää Viitasaaren helluntaiseurakuntaan. Hän määrittelee itsensä uudestisyntyneeksi kristityksi. Hän uskoo, että Raamatun vanha käännös on kirjaimellisesti Jumalan sanaa. Hän sanoo, että luonnossa kaikki kertoo hänelle Jumalan suuruudesta.

Edellinen artikkeliHNMKY:n rippikoulujen alasajo suututtaa Facebookissa
Seuraava artikkeliProfessori: Nokia teki Microsoftia paremmat kaupat

Ei näytettäviä viestejä