Vapaa-aika-ajattelijoilta tuomio: Kolehdinkanto on hengellistä väkivaltaa!

 

On se vaan niin väärin, että  niin tarpeettoman, suorastaan vahingollisen yhdistyksen kuin kirkon jäsenyydestä pitää maksaa!  Eikä tämä vuotuinen jäsenmaksu tietenkään vielä mihinkään  riitä, vaan rahastusta harjoitetaan  joka halvatun sunnuntai kirkonmenoissa. Ensin siellä pöntöstä naristaan, lässytetään ja sössötetään jotakin epämääräistä vähän samalla tavalla kuin nykyisillä helsinkiläispimuilla on tapana pamlata. Ja vaikka tuosta tyhjänpäiväisestä jorinasta ei edes mitään selvää saa, niin kuuntelumaksu siitä kerätään kumminkin. Siinä on viissiinkin sama idea kuin YLE-verossa, että vaikka et YLE:n palveluja käyttäisikään, niin maksumieheksi joudut kuitenkin…

 

Välillä ne pistävät kokoontumisissaan hatun… anteeksi haavin kiertämään kootakseen varoja uppoavan kirkkolaivansa paikkaamiseen. Sitten niillä on joitakin sellaisia kohteita kuin villasukkien hankkiminen Afrikan köyhille ihmisille. Ja mikä törkeintä: Ne saattavat kootta rahaa myös levittääkseen yltympäriinsä tuota narinalässysössöään. Annetaan suomalaisten vaivalla hankkimia rahoja vaikkapa ns. lähetystyöhön, jonka tarpeettomuuden ovat osoittaneet jo valistuneet Kotimaa-lehden kolumnistitkin.

 

Kun jouluna yhdistyksemme tekee sen yhden ainoan, suomalaiseen kulttuuripakkoon liittyvän kirkkoretkensä, olemme joutuneet todistamaan, miten härskisti kirkossa käytetään hyväksi lapsityövoimaa. Esimerkiksi lasten omassa kirkkohetkessä voidaan pieniä ihmisiä velvoittaa kantamaan kolehtia. Jouluna nuo kolehtihaavit voivat olla kolikoista niin raskaina, että lapset saavat pysyviä selkävammoja. Pitäisi ehdottaa, että jos kolehdinkannosta ei voi luopua, niin laittaisivat haaveihin pelkästään setelirahaa, etteivät vielä selkärankaiset lapsoset vallan kieroon kasvaisi. Kirkon omilta ihmisiltä mitään selkärankaisuutta voine enää edes odottaa.

 

Miten on mahdollista, että kesken tällaisten muotomenojen ykskaks yllättäen otetaan kontaktia elävään elämään, kun pahaa-aavistamattomia kansalaisia tuosta vaan kehotetaan kaivamaan kuvettaan?  Ihan häijyä tekee kuulla, miten mummot kuin joukkohurmioon joutuneina yhtä aikaa alkavat räplätä  käsväskyjensä lukkolaitteita auki NIKS-NAKS-NÄPS!  Nuokin rahat olisi voitu antaa suoraan köyhille eikä millekään Jeesuksella ratsastaville aaseille.

b2ap3_thumbnail_kolehti.png

 

 

On se vaan niin kummallista, että uskonnon varjolla voi näemmä tehdä tai teettää ihan mitä vain. Eikö muka kukaan muu ole koskaan ennen meidän Vapaa-aika-ajattelijat-yhdistystämme tajunnut kyseenalaistaa kolehdinkannon perusteita? Eiväthän ne rahat tietenkään mene niihin kohteisiin, joihin niiden väitetään menevät. Ne menevät lyhentämättöminä kirkkoherranvirastojen työntekijöitten kahvi- ja pullataukokuluihin, jotka tunnetusti ovat tajuttoman suuret.

 

Härskein loukkaus meidän Vapaa-aika-ajattelijoitten mielestä on se, että tällä eettisesti ala-arvoisella konstilla päästään koskettamaan ihmisten kaikkein suojatuinta, sisintä, syvintä, pyhintä ja samalla myös kaikkein arinta kohtaa, nimittäin lompakkoa. Mitkään hilut eivät niille tunnu riittävän, vaan ne silmät kiiluen vaativat: ”Avaa sydämesi Herralle ja lompakkosi meille. Anna niin paljon kuin sielu sietää. Anna niin että kirpaisee. Sillä kun iso seteliraha haaviin vilahtaa, niin johan sielu taivaaseen kilahtaa!”

 

Todettakoon lopuksi, että pieni mutta äänekäs yhdistyksemme on tehnyt kaikesta edellä mainitusta kirjallisen valituksen Raha-automaattiyhdistykselle.

 

28 kommenttia

  • Kimmo Wallentin sanoo:

    Seppo: Oon sun kanssas ihan tasan samaa mieltä, että aika kallis kerho, kun siitä viimeisestä leposijastakin täytyy vielä erikseen maksaa (jälkeläisten) ainakin kunnossapidosta.

    Jos tahtoo hyviä tekoja tehdä niin voihan sen jäsenmaksun mielestäni tehokkaamminkin käyttää.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Päivi Huuhtanen-Somero sanoo:

    Kimmo, olen kristitty, mutta koen, että Jumala on yksi universaali Luoja, jonka merkittävyyttä eivät evoluutio-oppi ja muut tieteelliset selitykset kumoa. On tosiaan eri teitä lähestyä ”häntä”. Kun itse olen kokenut eläväni Jumalan yhteydessä, uskonnollinen ymmärrys on tullut juutalais-seemiläisen ja kristillisen tradition kautta. On turha odottaa Jesse-kultaa ovelleen jossain tietyssä hahmossa. Hän oli – muidenkin historialähteiden kuin Raamatun kirjoitusten mukaan – historiallinen henkilö, sellaisenaan kuoli ja haudattiin. Hänen kokemisensa kuoleman jälkeen ovat hyvin merkillisiä: eihän Betanian Maria tuntenut häntä hadalla, vaan luuli puutarhuriksi. Oppilaat puhuivat hänen kanssaan Emmauksen tiellä, eivätkä tunnistaneet kuin vasta jälkeenpäin. Hän oli kalastaja hiilivalkealla. Tämä kertoo vain mielestäni siitä, että meille Jeesuksen opetuksen ydin on lähimmäisen kohtaaminen rakkaudessa. Meille on osoitettu ihminen, että eläisimme Kristuksessa/ hänen seuraajinaan. Että rakastaisimme häntä vähintään yhtä paljon kuin itseämme ja siinä samalla Jumalaa, joka tulee vastaan lähimmäisessämme.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kimmo Wallentin sanoo:

    Päivi: Kunnioitan vakaumustasi ja ihan kaikkien muittenkin ihmisten vakaumusta oli se sitten minkä merkkinen uskonto tahansa tai vaikka ateistinen, Ihan oikeasti. Eivätkä minkäänlaiset uskonmenot, virren veisuu, tavat tai rituaalit minua häiritse. Ihmettelen vaan miks tää on niin monimutkaista ja valehtelisin jos väittäisin kirkkain silmin itse uskovani johonkin yliluonnolliseen juttuun tai henkiin.

    Uskon kyllä, että Jeesus on ollut olemassa historiallisena henkilönä, mutta nää ihmeteot ja ylösnousemukset menee mun järjelleni (ja monen viisaammankin älylle) vähän liian monimutkaisiksi. Jeesuksen ajoistahan on jo aikaa ja voipi olla, että tarina on muuttunut ja värittynyt matkan varrella kulkiessaan suusta suuhun ja käännöksestä käännökseen monen mutkan kautta. Miksei Jeesus tai Jumala pidä yhteyttä twitterillä, twiittaahan Paavikin vaikka on ainakin omasta mielestään hierarkiassa Jumalasta seuraava (ylöspäin).

    Tää mua nyt tällä hetkellä mietityttää enempikin, että onko väärin uskottu jos uskoo kuulumatta kirkkoon (että pitääkö se jäsenmaksu maksaa ennenkuin voi uskoa ihan aikuisten oikeesti). Kai sen uskomisenkin pitäis olla ilmaista? (kyllä toi Hannu senkin varmaan mulle vielä selittää, niinkuin senkin, että miks tää Lutterin usko on oikeampi ja uskottavampi uskonto kuin noi kaikki tuhannet muut).

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Hannu Kiuru sanoo:

    Hold your Horses, Kimmo! Sinulla on noita kysymyksiä niin paljon, että eihän meikäläinen meinaa millään pysyä vauhdissasi. Kiintoisia toki kaikki. Monista esiin tuomistasi kysymyksistä voisi vaikkapa blogata ihan erikseen (ihan vain vinkkinä muillekin blogikollegoilleni)! Meikäläisen vapaa-aika-ajattelu lopahti loppiaiseen. Nyt on taas tätä toisenlaista savottaa noin niin kuin ex officio. Ehdottaisin, Kimmo, että lainaisit kirjastosta esim. ruotsalaisen piispan Bo Giertzin kirjan Uskon ABC. Kun olet lukenut opuksen huolellisesti läpi, niin sitten voidaan taas palata astialle, vai mitä? Ihan lyhyesti tässä yhteydessä: Kun kastan lapsen, niin kyse on kristillisestä kasteesta, mutta kastettu liitetään luterilaisen kirkon jäseneksi. Avarammin kristillisyyttä tulee ajatella kuin esim. lestadiolaiset ajattelevat. Niin tekee Jeesuskin: Hän ei näe meitä luterilaisina, katolisina, ortodokseina, helluntailaisina, kalvinisteina, anglikaaneina tms., vaan hänelle kristityt (Kristuksen omat) muodostavat yhden joukon, vaikkakaan ei ulospäin kovin yhtenäistä. Aikain lopulla Kristus kokoaa oman laumansa kaikkialta maailmasta, eri-ikäisistä, eri näköisistä, eri kokoisista, eri kieliä puhuvista uskovistaan.

    Kirkko voidaan sanana ymmärtää kolmella tavalla: – rakennus – organisaatio – Jumalanpalvelusyhteisö.

    On olemassa näkyvä ja näkymätön kirkko. Tähän näkyvään kirkkoon (jonka kimppuun ateistit ja vaparit hullun lailla hyökkäävät) kuuluvat useimmat asiat, joita tällä hetkellä syljetään, pilkataan, herjataan.

    Kun ihminen syystä tai toisesta eroaa tästä näkyvästä kirkosta välinpitämättömyyden tai protestin vuoksi, hän toivon mukaan ei samalla jätä jäähyväisiä ns. näkymättömälle todellisuudelle, Jumalalle ja kaikelle sille, mitä hän edustaa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Hannu Kiuru sanoo:

    Koska usko on aina Jumalan antamaa lahjaa, sitä ei voi itse itselleen hankkia tai puristaa itsestään. Järjen avulla uskonasiat eivät myöskään aukene. Jeesus Kristus ei ole mikään koristus. Hän ei kaipaa ihailijoita, vaan seuraajia. Ihmisiä, jotka eivät vain huulillaan tunnusta uskoaan, vaan osoittavat sen myös arkielämässään todeksi.

    Maan päällä kirkko on matkalla. Täällä kristillisyys ei ole pelkkää armon auringossa ruskettumista, vaan risti tulee paljon tutummaksi symboliksi. Ja taistelu. Ei kädet nyrkissä, vaan kädet ristissä, rukoillen. Vanha hengellinen ohje kuuluukin: Rukoile ja tee työtä!

    Well, kun nyt vielä ollaan matkalla, niin kerran päästään myös perille. Silloin iloitaan ja riemuitaan, kun matka on jäänyt taakse.

    En näe, että raha kuuluisi kovin olennaisena asiana uskontoon. Ellei sitten liika raha vieroita meitä uskonasioista irti… Kristuksessa meidän tulee pysyä tiukasti kiinni, ei rahakukkaron nyöreissä. Kirkkoon, seurakuntaan, meidän tulee kuulua siksi, että Kristus, kirkon perustaja ja Pää, itse haluaa niin.

    Jos jotenkin pitää asioitten arvostusta mitata, niin Kristinoppimme mukaan Kristuksen tunteminen ja Jumalan lapseksi pääseminen on elämämme kallein asia.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Hannu Kiuru sanoo:

    Laitetaanpas vielä tuollainen kiintoisa lainaus loppiaiselta tähän ihan noin niin kuin opiksi ja ojennukseksi ynnä muistin virkistykseksi ja yhteiseksi iloksemme:

    Esko Valtaoja Aamulehdessä 6.1.2013:

    ”Minäkin kohtasin pari kirkollista siunausta joulun alla. Keskustelin Turun Martinkirkossa pastori Pasi Jaakkolan kanssa ’Maailmanlopun aattona’ -konsertin yhteydessä, ja päätteeksi Pasi toivotti minulle siunausta. Kahta päivää myöhemmin toinen pappi siunasi kauniin puheen myötä äitini hautaan Rovaniemen Aapakirkossa.

    ”Taidan olla huono pakana, kun en kummastakaan osannut olla muuta kuin kiitolli…nen. Jokainen ihminen tarvitsee aina välillä siunausta, hyvän toivotusta, oli toivottajana sitten pappi, mullah tai kuka tahansa.

    ”Suomalaiset vapaa-ajattelijat ovat vuosien mittaan tehneet ansiokasta työtä korostaessaan uskonnottomien oikeuksia. Kovin tiukkapitoisilta tuntuvat kuitenkin vaatimukset suvivirren kieltämisestä tai joulujuhlien puhdistamisesta ’kristillisistä elementeistä’. Enkä jaksa nähdä mitään pahaa siinä, että Helsingin kaupungin sosiaalityöntekijöitä voi kohdata myös Kampin kauniissa hiljentymiskappelissa.

    ”Intomielisyydestä on niin kovin helppo luiskahtaa kiihkoiluun, oli aate sitten mikä tahansa, mutta fanaattisuus tekee vain hallaa sille asialle, jota haluaa edistää.”

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kimmo Wallentin sanoo:

    Kiitos Hannu jutustelusta. Meinas mennä ja menikin vähän niikun pelkästään meidän väliseksi. Aattelin tässä nyt pistää pillit pussiin vähäksi aikaa, antaa toisillekin tilaa ja hommata ton sun ehdottaman opuksen kirjastosta ja vilkuilla vähän voisko siitä löytää mitään näitä juttuja selventävää ihan noin niinku tavallisten ihmisten tavallisella kielellä. (Äläkä puhu mitään etsivistä ja löytävistä nyt ainakaan tässä yhteydessä).

    Mua vaan kiinnostaa nää jutut, kun kaikki tuntuu niin ristiriitaiselta ja paradokseja väijyy ja vilisee jokaisen nurkan takana.

    Vilpittömät kiitokset kärsivällisyydestäsi. Palataan;).

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kimmo Wallentin sanoo:

    Hannu: Kerkesit lähettämään uuden kommenttisi juuri kun kirjoitin omaani, joten ihan vaan vielä loppukaneetiksi: Olen ihan samaa mieltä Valtaojan kommentista, joka koskee kirkkomusiikkia, kauniita suvi-ja jouluvirsiä, tai vaikka Kampin kappelia. Olen sitten ilmeisesti myös huono pakana kuten Eskokin??!! Sinun kommenttisi fanaattisuuden vaaroista asiassa kuin asiassa pitää myös mielestäni ehdottomasti paikkansa:).

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Ruttopuiston rovasti Hannu Kiuru

    Nimeni on Hannu Kiuru, arvoni Ruttopuiston rovasti emeritus (66 v., 113 cm, 179 kg). Kirjoitan painavaa tekstiä elämän ja kuoleman asioista pääkaupunkiseudun näkökulmasta käyttäen tajunnanvirtatekniikkaa. Blogiarkistossa meikäläinen heiluu Liberona kirkon liukkaalla kentällä: http://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/blog/?bid=121