Tunnustuskirjat – Pyhitys

Minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Aamen. 

Mitä se merkitsee? Vastaus: Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa. Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa. Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa. Tämä on varmasti totta.
Tunnustuskirjat/Vähä katekismus/Kolmas uskonkohta(sivu 306)
b2ap3_thumbnail_Pyh-Henki.jpg

Kuka on Pyhä Henki ja mikä tehtävä Hänellä on?

Keillä on Pyhä Henki vai onko se salaisuus, jota kukaan ihminen ei voi tietää?

Mikä merkitys on 10 käskyllä; tekeekö niiden noudattaminen meistä kristityn?

Mitä pyhitys tarkoittaa?

Miksi on ainoastaan yksi pyhä kristillinen kirkko; mikä yhdistää jonkun seurakunnan pyhään kristilliseen kirkkoon?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Minusta ovat kivoja nuo kehoitukset. Pilaan varmaan taas monen ehtoon, mutta mielestäni kukaan ei kiiruhda Golgatalle ellei Herra itse häntä sinne vedä. Armoa ei voi vastaanottaa, ellei ole tarvetta armoon. Tarvetta taas ei ole, jos olettaa omistavansa sitä runsain määrin.
    Pelkäänpä, että ensin on tultava aivan köyhäksi, jotta Herramme saisi tehdä rikkaaksi. Se on luonnolliselle minälle varsin ikävä ja tylsä prosessi -ja siksi monet pitävät pietistisiä herätysliikkeitämme museoinnin arvoisina kummajaisina, koska ne korostavat opetuksessaan tätä asiaa.

    Katumus ja synnintunto ovat asioita, joita Jumala vaikuttaa ihmisessä – siinä ihmisessä jonka hän on ottanut pelastustyönsä kohteeksi. Olen ymmärtänyt niin, että muilla ei tässä mielessä ole tietä pelastukseen. Se käy vain tätä kautta, ja ahdas ovi on usko Kristukseen ilman mitään omaa pyhyyttä, koska muuta mahdollisuutta ei ole. Hätä panee ihmisen uskomaan ja tarttumaan Kristuksen auttavaan käteen.
    Sen jälkeen ihminen, autettuna ja pelastettuna, tahtoo tulla pyhäksi, koska hän rakastaa armahtajaansa.
    Voi olla, että moni pitää tällaista teologiaa vanhanaikaisena. Minulle se kelpaa kun en ole parempaa löytänyt.

Kirjoittaja

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.