Totuus löytyy Raamatusta

Totuus

Ei minun määrittelemä, ei minun keksimä, eikä sinun tarvitse siihen uskoa, enkä edes pakota sinua siihen uskomaan. Saat tehdä ihan oman valintasi.

Raamatusta ovat nämä lainatut tekstit. Sinä joko uskot ne Totuudeksi, tai et. Harmaata aluetta ei ole. 

»Niinkuin monet kauhistuivat häntä-sillä niin runneltu, ei enää ihmisenkaltainen, oli hänen muotonsa, hänen hahmonsa ei ollut ihmislasten hahmo...Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet. Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut. Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme. Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut. Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä. Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa. Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa. Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa. Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.» 

(Jes. 52:14, 53:3-12, Raamattu 33/38)

Näin paljon Jumala sinuakin rakastaa:

”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.” joh 3:16

Edelleen voit hylätä tämän Raamatun Jumalan Hyvän sanoman, mutta myös voit sanoa Jeesukselle: Kyllä. Ja saat Jumalan lapsen oikeuden:

”Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä”

Isä Jeesus avatkoon sydämesi ottamaan vastaan Armon Jeesuksessa Kristuksessa. Syntiesi sovituksen ja ylimaallisen Rauhan Hänessä. 

Siunausta kaikille.

137 kommenttia

  • Riitta Sistonen sanoo:

    Kari, minä korostan Kristusta ja Jumalan armoa hänen lunastustyönsä tähden. Sen voi jokainen lukea kommenteistani ja blogeistani.

    Sinä yrität aina lopuksi viestittää ensin leimaamalla minut ahdasmieliseksi, että kuitenkin meillä olisi sama usko. Ei ole. Sinun uskossasi Raamatulla ei ole arvovaltaa eikä se ole sinulle Jumalan sanaa kuten minulle. Puhumattakaan siitä, että Jumalan sanassa on Pyhä Henki, joka sen tekee eläväksi.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      Jumala ei ymmärtääkseni ole Raamattua kirjoittanut vaan ihmiset. Toki sitä silti voidaan kutsua Jumalan sanaksi, jos halutaan, mutta koska se aiheuttaa ilmeisiä väärinkäsityksiä jatkuvasti, niin kutsuisin kirjaa yksinkertaisesti Raamatuksi.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      Ymmärtääkseni arvovaltakin on Jumalalla eikä niinkään Raamatulla. Raamattu kertoo Jumalasta, se ei ole Jumala. Miksi tämä on niin vaikeaa ymmärtää? Tai kyllähän kaikki sen ymmärtävät, mutta jotkut eivät halua ymmärtää.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      Tai jos vieläkin täsmennetään, niin kirja sinänsä ei tee mitään, vaan ihmiset ovat kirjoittaneet jumalakokemuksistaan ja Hänen vaikutuksistaan heidän elämässään ja ne kirjoitukset on ajan myötä koottu Raamattu-nimiseksi kirjaksi. Se ei silti tietenkään tarkoita, etteikö kolmiyhteisellä Jumalalla olisi ns. ”kaikki langat käsissään”.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ”Jumalan sanassa on Pyhä Henki, joka sen tekee eläväksi.” Millaista on elävä sana? Uudessa testamentissa tähdennetään sanan julistamista ja kuulemista, siis viestin kulkemista ihmiseltä toiselle. Silloin sana voi vaikuttaa. Näinpä ajattelenkin, että Raamatun sana tulee eläväksi, kun se irtautuu kirjan kansien välistä ihmisten suihinn ja korviin; sitä kautta se vaikuttaa myös ihmiskäsien tekoihin.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Riitta Sistonen sanoo:

    Et varmaan ole lukenut siitä kuinka toiset kääntävät Jumalan armon irstaudeksi? Se on mädän päälle laastarin vetämistä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      Ei kai kalikka kalahtanut… Sinultahan ne syytökset taas tulevat. Minä vain yleisesti ihmettelin tuota käsky/armokeskeisyyttä. Onko niin, että jos ei täytä kaikkia käskyjä, niin ei tipu armoakaan? Tai jos on saanut armon, se ei enää ole voimassa, jos ei täytä sen jälkeen kaikkia käskyjä?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      Jumala puhdistaa jos Hän haluaa. Me voimme vain olla Hänen ”työpöydällään” ja pyytää, että Hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi meissä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ”Toiset kääntävät Jumalan armon irstaudeksi?” Kaikki, mikä näyttää matkan päästä irstautena, ei sitä ole. Kristuksen lahjoittama vapaus voi lähimmäisessä ilmetä tavalla, joka aiheuttaa vähemmän vapaassa itsessä närkästystä. Kauhistelun sijaan voi joskus olla hyväksi ottaa asioista paremmin selvää, vaikkapa keskustelemalla tuollaisen ’irstailijan’ kanssa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Riitta Sistonen sanoo:

    Kari, surullista se on. Et ymmärrä. En minä sinua mistään syytä. Olet saanut väärää opetusta. Syy on opettajissa. Kehotan sinua paneutumaan itsenäisesti Raamatun sanaan.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      Mikä on surullista? Mitä en ymmärrä? Missä opettajissa? Olen lukenut ja kuunnellut Raamatun sanoja 40 vuoden ajan ja tutustunut monenlaisiin ”opettajiin” laidasta laitaan. Kuuntelemalla ja lukemalla vain vaikkapa viidesläisiä ”opettajia” tai mitä tahansa muitakin saa hyvin yksipuolisen käsityksen Raamatusta ja kristityn elämästä. Olen senkin kokenut.

      En sano, että olisin välttämättä oikeassa, toisin kuin jotkut muut, mutta otan sen mitä Herra minulle antaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      Entä mistä ihmeestä tiedät, oletko sinä kenties saanut väärää oppia? Millä perusteella juuri sinun saamasi oppi olisi oikeaa?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Riitta Sistonen sanoo:

    Kari, sillä perusteella että se on kristikunnan yhteisten tunnusten ja Raamatun mukainen mukainen oppi. Vaikka tunnustuskuntien opeissa onkin eroavaisuuksia, on silti perustus ja pääasiat samat.

    Vähä-Katekismus v. 1948: ”5. Pyhä Raamattu Pyhä Raamattu on Jumalan sana, jonka pyhät Jumalan ihmiset ovat kirjoittaneet Pyhän Hengen vaikutuksesta.

    Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta. 2 Piet. 1:21 Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kavatukseksi vanhurskaudessa. 2 Tim. 3:16

    8. Raamatun lukeminen Meidän tulee lukea Raamattua siten, että rukoillen etsimme siitä elävää Jumalaa ja olemme kuuliaisia hänen äänellensä, kun hän puhuu meille sanassansa.

    Puhu Herra; palvelijasi kuulee. 1 Sam. 3:9 Etsikää Herraa silloin, kun hänet löytää voidaan; huutakaa häntä avuksi, kun hän läsnä on. Jes. 55:6

    Minä katson sen puoleen, joka on nöyrä, jolla on särjetty henki ja arka tunto minun sanani edessä. Jes. 66:2

    Auta, että ahkerasti tutkin sanaas kallista, elämäni loppuun asti pysyn siinä vahvana, Uskoani kasvata, voimallasi vahvista. Virsikirja 16:6”

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Riitta Sistonen sanoo:

    Ja minulla ei ole mitään minun erikseen saamaani oppia, joka olisi jotenkin erilainen kuin kirkko alusta asti on tunnustanut. ”Toisin kuin muut” muka minä katsoisin olevani oikeassa. Ei totuus ole minun keksimäni.

    Olen puolustanut Raamatun arvovaltaa ja että se on Jumalan sanaa. Raamattu on kirkossamme edelleen kristillisen uskon ja elämän korkein ohje. Ja vaikkei enää se sitä sille olisikaan kuten se nyt monessa paikkaa näyttää näin olevan, niin minulle ja miljoonille muille se on sitä edelleen.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      Eipä minullakaan ole mitään ”väärää” tai ”oikeaa” oppia, ihan samoja varmaan kuin sinullakin. Raamatusta me tietenkin näitä asioita ensisijaisesti luemme ja opimme.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Martti Pentti sanoo:

    ”… jotenkin erilainen kuin kirkko alusta asti on tunnustanut.” Apostolinen uskontunnustus vakiintui osaksi kirkon yhteistä järjestystä Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325. Se ei siis ole ollut ’alusta asti’ kirkon tunnustus. Uuden testamentin kokonaisuus vakiintui viekä kymmeniä vuosia myöhemmin. Kirkon elämä oli tuolloin useiden erilaisten ’tunnustusten’ kilpailua, jossa hävinneet käsitykset julistettiin sittemmin harhaopeiksi.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Ei muuten sitten kannata klikata näitä linkkejä. IP-osoitteesi voi joutua vääriin käsiin. Tässä nykyisessä maailmantilanteessa kannattaa olla tosi varovainen sen suhteen, kenen linkkejä klikkaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha Heinilä sanoo:

      Suurimman osan netin käyttäjien tiedoista tehään useita kymmeniä jopa satoja kauppoja päivässä. Tosin moni on antanut tähän luvan, kun on hyväksynyt käyttöehdot. Google ja Facebook myy monien tietoja kymmeniä kertoja päivässä. Tarkat mainokset löytävät tietokoneenne ja kännykkänne.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Riitta Sistonen sanoo:

      Niin Seija, ettei vain vahingossa joutuisi kuulemaan hyvää ja oikeaa opetusta. Voisi vaikka ruveta uskomaan että Raamattu on Jumalan sanaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Kiitos näistä tarkennuksista Juha.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ”Raamattu on Jumalan sanaa.” Sokeasti näin uskoen altistuu käyttämään Raamattua taikakaluna. Peukalolla plarattu Raamatun jae ei välttämättä ole oikea Jumalan sana siihen hetkeen ja sen kysymyksiin, johon sitä kaivataan. Mitä merkitsisi vaikkapa: ”Niin Jaabeksen miehet sanoivat: ’Huomenna me antaudumme teille, ja te saatte tehdä meille, mitä tahdotte’ (1. Sam. 11:10).”

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Voi Riitta hyvä, minä kun olen aina tolkuttanut tälle palstalle, mikä on Raamatun ydinsanoma: se, että Jumalan armosta Jeesuksen kautta me kaikki syntiset olemme pelastettuja.

      Minä olen jo imeväisestä osallistunut ihan ’oikeaoppisiin’ evankelisiin seuroihin. Että sieltä se ’hyvä ja oikea opetus’ on minun kohdallani peräisin. Jos Riitta taas itse olet esim. lestadiolainen, niin kaipa minä sitten olen menossa helvettiin, muunkin, kuin seksuaalisen suuntautumiseni puolesta.

      Ja vielä: Raamatusta löydän Jumalan Sanan: Jumala on armossaan Jeesuksen kautta meidät kaikki monin tavoin syntiset ja puutteelliset pelastanut ja pelastaa. Minulla ei ole siihen mitään lisäämistä. Joko otan ansiottomana tämän armon vastaan , tai sitten jään siitä osattomaksi.

      En koskaan, ikinä elämässäni, voi elää ’synnittömänä’. Aina on joku viha, kateus, katkeruus, parjaaminen, pahanpuhuminen, tai joku muu synti vaanimassa. Sen verran onnellisessa avioliitossa olen sentään vaimoni kanssa, että huorintekoa ja naapurin vaimon himoitsemista ei ole tullut harrastetuksi.

      Mitä tulee Raamattuun, niin toki siinä tulee ilmi meille Vanhassa Testamentissa Israelin kansan historia, juutalaisen uskonnon pääpiirteet, ja Uudessa Testamentissa Jeesuksen lunastustyö.

      Suomenkielinen Raamattu ei minusta ole sikäli yksioikoisesti ’Jumalan Sanaa’, että Raamattu ei pudonnut taivaasta suomenkielellä. Kun luen Raamattua monilla kielillä, törmään aina moninlaisiin tulkintoihin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      Kansanlähetys, Raamattuopisto, evankelisuus, KRS ovat minunkin ”oppini” taustalla voimakkaasti, mutta kaikkein omimmaksi koen ihan luterilaisen, ”kirkollisen” uskonnäkemyksen. Siinä on kuitenkin enemmän armollisuutta kuin etenkin noissa kolmessa edellä mainitussa. En sitten tiedä, missä se ”oikea oppi” tänä päivänä on ja onko se tärkeämpää kuin esimerkiksi armo ja armollisuus. Jokainen kun on oikeasta opista vähän eri mieltä. Oikean opin saarnaajat tuntuvat usein varsin armottomilta, vaikka Jumala käsittääkseni onkin armollinen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Onkin surullista, että aiemmin iloisen vapauden evankelisuus on nyt muuttunut kahlitsevan lakihenkiseksi.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      Juuri sama asia on minuakin ihmetyttänyt ja harmittanut. Armon alta lain alle. Se ei liene Jumalan tahdon mukaista.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seija Rantanen sanoo:

      Niin on, hyvin surullista.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Reijo Mänttäri sanoo:

    Kaisu,

    ”Pysytään Jeesuksessa,”

    Jeesus sanoi, Joh. 14:6, Jeesus sanoi hänelle: ”Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

    Kaikki tapahtuu Jeesuksessa, uskoontulo, maallinen vaellus, jne. Jeesus vähän myöhemmin samassa luvussa sanoo, että koska Isä on minussa ja minä Isässä. Myöhemmin, minä teissä ja te minussa. Koska Jeesus on yksi Isässä, hän tietää Totuuden koska Hän itse on Totuus.

    Eli tulla uskoon on tulla Totuuden tuntemiseen.

    Kaikkea häiritsee sielunvihollinen, joka jokahetki yrittää saada otteen lihan tartuntapintaa. Meidät suojelee Jeesuksen läheisyys, Hän meissä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Riitta Sistonen sanoo:

    Kysehän ei ole ensisijaisesti armollisuudesta, vaan totuudesta. Ja jos puhutaan ”armollisuudesta” niin on hyvä kysyä ”kenen armollisuudesta”? Ihmisen vai Jumalan?

    Jos etsitään sellaista opetusta ja paikkaa, missä syntini (sen minkä Jumalan sana sanoo selvästi synniksi) siunataan ja saa hyväksynnän ja saan jatkaa rauhassa syntielämää, niin ei se ainakaan ole kristinuskoa, vaan jotain muuta. Saattaahan siihen sisältyä kristillisiäkin aineksia. Tällaiselta näyttää kirkon todellisuus nyt monessa paikkaa.

    Jeesus sanoo ”etsikää ensin Jumalan valtakuntaa” ja ”totuus on tekevä teidät vapaiksi”. Ei ole kyse onnelliseksi tulemisesta, vaan pelastumisesta Jumalan vihalta. Totuuden löytämisestä. On kyse uskosta, uskoon tulemisesta, uudestisyntymisestä, Pyhän Hengen tulemisesta ihmisen sydämeen. Ei ole kyse siis siitä, että järjellämme vain tiedollisesta tiedämme asioita kristinuskosta, saatikka siitä että itse määrittelisimme itsellemme jumalan ja opin sisällön vastoin Jumalan ilmoitusta, joka on selvästi luettavissa Raamatussa.

    On kyse sydämen uskosta, elävästä uskosta ja siitä että Jumalan laki on kirjoitettu ”sydämen tauluun”, jolloin en enää elä tekohurskaudessa, vaan haluan sydämestäni totella ja kuunnella Jumalan tahtoa elämässäni. Toisin sanoen elän kristityn elämää. Kristuksessa elävä uskova ihminen täyttää Jumalan lakia, sillä Kristus on sekä laki (esikuva) että evankeliumi sijainen.

    Uskovan kristityn =(Jumalan lapsen) elämään päin kuuluvat monet ahdistukset ja kiusaukset, sisäiset (lihan ja hengen taistelu) ja ulkonaiset (maailma, saatana). Mutta hänen elämänsä onkin paradoksaalista, koska hänellä silti kaikesta huolimatta on kestävä perusta, kirkastunut ilo, usko, toivo ja rakkaus. 1. Piet. 1:6-9

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      Jumala on Jeesuksessa armollinen ja se johtaa (tai pitäisi johtaa) myös ihmisten armollisuuteen. Tuomitseminen esimerkiksi sanotaan aika selkeästi synniksi, mutta monissa piireissä se hyväksytään ja jopa ”siunataan” oikeaksi kristillisyydeksi. Tosin sitä sitten selitellään monin tavoin, mutta ”synti on sanottava synniksi”.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Reijo Mänttäri sanoo:

      Riitta,

      ”Kysehän ei ole ensisijaisesti armollisuudesta, vaan totuudesta. Ja jos puhutaan ”armollisuudesta” niin on hyvä kysyä ”kenen armollisuudesta”? Ihmisen vai Jumalan?”

      Jumala on armollinen ihmiselle, joka on rikkonut häntä vastaan, mutta katuu ja tekee parannuksen, nousee jälleen. Siksi Juudas kirjoittaa, Biblia 1776:

      22 Ja pitäkäät se eroitus, että te muutamia armahtaisitte,

      23 Mutta muutamia pelvolla autuaaksi tekisitte, ja temmatkaat heitä ulos tulesta, ja vihatkaat sitä lihalta saastutettua hametta.

      On heikkoudessa langettu pahaan ja ollaan haluttu, nautittu kiusauksen tarjoamasta huumasta. Siksi on erotettava nämä kaksi ja palautettava hellästi, vältettävä tarpeetonta ankaruutta ja toiselle näytettävä, pelästytettävä hänet ulos syntielämästään. Eli on oltava Pyhän Hengen lahja erottaa tapaukset.

      Jumala on armollinen kaikille, jotka totuudessa, vilpittömästi kokosydämisesti huutavat Jumalaa, ja Hänen parannettavaksi.

      Mikään Raamatun asia ei ole toista tärkeämpi tai toista korvaava tai toista väheksyvä. Totuus helvetistä, synnin seuraamuksesta on saarnattava yhdessä Armon jumalan Rakkauden kanssa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      ”Jumala on armollinen kaikille, jotka totuudessa, vilpittömästi kokosydämisesti huutavat Jumalaa, ja Hänen parannettavaksi.”

      Tarvitseeko vilpitön, kokosydämisesti Jumalaan turvaava vielä armoa? Onko sellaisia ihmisiä? Jos Hän olisi armollinen vain täydellisille, eipä olisi armolle juurikaan tarvetta. Emme voi ansaita armoa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Riitta Sistonen sanoo:

    ”Laki ja evankeliumi koskevat kaikkia ja kaikkea

    Koko todellisuus avautuu erityisesti lain ja evankeliumin kolmitahoisuudesta käsin. Ihmisen on miellettävä kaikkeus samanaikaisesti haasteekseen ja saamakseen lahjaksi: Kristuksessa oleva evankeliumi on lahjana suunnattoman laajaulotteinen rajoittumatta vain hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa, vaikka ne ovat kaiken ydin.

    Laki vaatii ihmisen koko sydämen Jumalalle ja ihmisen minän ja sinän suhteeseen kaikkiin ihmisiin. Evankeliumin lahja ottaa vastaan syntisen kokonaan ja lahjoittaa hänelle Kristuksen kaikkineen: ”Kaikki, mikä on minun, on hänen – kaikki, mikä on hänen, on minun.” ”Kaikki” on lausuman alkupuoliskossa ihminen koko persoonanaan, loppupuoliskossa koko evankeliumi kolminaisuudessaan. Tämä sisältää ”ennen kaikkea” kaiken sovituksen, joka peittää kaiken, niin että se, joka ottaa vastaan evankeliumin, on kaikessa sen ”peittämänä”. Sovitus tekee ihmisen halukkaaksi kaikkeen, mitä laki hänen sydämessään vaatii. Näin hänestä tulee syvimmässäkin mielessä lain ”täyttäjä”, joka toteuttaa Luojan tarkoituksia koko maailman ja koko historian kehyksessä. Sellaisena hän välittää lain ja evankeliumin ja niiden suhteen ilmaiseman todellisuuden koko luomakuntaan. Kaikkeudessa ja kulttuurissa olevien ja toimivien persoonien merkitys korostuu: kristillisten periaatteiden mukainen kulttuuri syntyy ja säilyy kristittyjen sydänten kantamana, tietyllä tavalla rajallisesti autonomisena mutta dynaamisena. Persoonat siis välittävät lain ja evankeliumin kulttuuriin.” (Teesejä laista ja evankeliumista”, uskonpuhdistuksen sanoma tänään VII, Raimo Mäkelä)

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      ”Sovitus tekee ihmisen halukkaaksi kaikkeen, mitä laki hänen sydämessään vaatii.” Mielenkiintoinen ajatus by Raimo Mäkelä.

      Lakihenkiset ihmiset ja yhteisöt ovat tänä päivänä oikein erityisesti innostuneet puhumaan laista ja evankeliumista, luultavasti pääasiassa yhden tietyn asian takia, joka nykyisin nostetaan aina tikun nokkaan suunnilleen maailman kauheimpana asiana. Ongelma on vain nähdäkseni se, että vaikka laki ja evankeliumi pitäisi kirkkaasti erottaa toisistaan, niin nämä yhdistelevät niitä melko mielivaltaisesti ja mahdollisimman sekavasti. Vaikea on heidän puheistaan ottaa selvää, mitä he lopulta ajavat takaa ja tarkoittavat.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Kaisu Hildén

    Kaisu Hildén on kotoisin Etelä-Pohjanmaalta. Hän harrastaa taidemaalausta, kirjoittamista, käsitöitä ja liikuntaa. Virsien veisuu ja gospelmusiikki ovat lähellä hänen sydäntään. Raamattu tuli hänelle rakkaaksi jo nuorena-ja hän ei vain voi olla evankelioimatta. Perheeseen kuuluu aviomies ja koira-ja kaikki kolme haukkuvat vain tarvittaessa. :)

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit