Thank God-it´s Sunday

Thank God-it´s Sunday

Näinhän komiasti sitä kuulee sanottavan. Ainakin elokuvissa. Niissä amerikkalaasissa.

Me otamme suuresta ameriikasta, Big Apples, paljon mallia. Myös me vanhat, ei vain me nuoret ;).

Kielenkäyttöömme on pesiytynyt compuuterien myötä pikkuhiljaa sekasanoja: randomilla, huudeilla, deletoimalla.

Myös hengelliseen sanastoon kuuluu uutta: missiot, mediakampanjointi, meditointi, messu (Oh, what a mess= Voi, mikä sotku).

Mitäs siitä, kunhan mummat pysyy mukana messis. Vaikka kaanaan kieli tulisi toronton kieleksi.

Mutta kun ”sieltä suuresta” otetaan myös vaikutteita kristilliseen , hengelliseen, elämäämme. Elävöittämään, uudistamaan. Että nuoret tulisivat mukaan (tiputtamaan mummat kirkon penkistä).

Eikö tämä Suomen itsetunto koskaan ole kohillaan. Eikö vieläkään luoteta, että se perusta on Kristus. Raamatun Ilmoituksen Jeesus. Yksinkertaisesti.

Jeesuksesta kertominen, Evankeliointi, on niin kaukana kuin itä lännestä tästä humpuukista, mitä sanotaan nykyään olevan uudistettua evankeliointia. 

Temppuja, keinoja, vaikuttamista mediamyllytyksellä. Henkiset arvoitukset vetävät puoleensa siinä rinnalla. (Maailmaan mukautumista).

Kun arvot hylättiin Suomessa-nuo tutut:  Koti, Uskonto, Isänmaa. Niin arvotyhjiöön hyökkäsi itse perkele, tuoden kaikki nämä hapatukset, joita nyt toisillemme mässytämme.

Joku kyseli ”oikeaoppista luterilaista formaattia evankeliointiin”, olisko se ihan vain näin: 

”Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. 19

Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20

ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

16 kommenttia

  • Kaisu Hildén sanoo:

    1. Ihmeinen risti, pelastuspaikka. Ihmeinen syli, Vapahtajan. Sinne voi aivan heikkona tulla, kuormansa jättää Herralle saa.

    2. Kaiken saa jättää käsihin Herran, itkeä siinä avutonna. Luotaan ei heitä, kasvojaan peitä, tuo Paimen hellä, armahtava.

    3. Uupuneet sielut tulla myös saavat Jeesuksen luokse murheinensa. Langenneet nostaa, heikkoja kantaa ihmeinen voima Vapahtajan.

    4. Suurta on olla juurella ristin, sylissä Herran turvallisna. Hän kyllä tietää, kun lastaan sietää, millaista raukkaa Hän rakastaa.

    5. Ihmeinen risti, puhdistuspaikka, verinen risti, vapahtava. Riemuitse siitä, oi sielu kiitä, armon kun tämän lahjaksi saat.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kaisu Hildén sanoo:

    Rahat, jotka menivät kampanjassa, olisi voitu laittaa Suomen kansan kasteopetukseen, ja sitten opetukseen, pitää se, mitä Raamattu sanoo. Kun tuonkin Raamatun kohdan lukee niin kuin se on kirjoitettu.Tällaisen yksinkertaisenkin sydämelle se aukee.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kaisu Hildén sanoo:

    Reijo Mänttäri. Minullakin on niitä ystäviä helluntailaisuudessa. Heillä lapset kun kastetaan ”ymmärryksen iässä” vasta-mutta heidät kastetaan silti. En lähtenyt tuolla kirjoituksella sanomaan muuta kuin, että tärkeintä on totella Jeesuksen lähetyskäskyä. Saakoot teologit väitellä, mikä kaste on oikein. Siitähän aina riidellään. Minä tulen ”lapsikastekodista”-joku toinen toisenlaisesta. Tärkeintä olisi paluu Raamattuun. Mutta kun sekin ”valtavan uusi tieto”, pitää tulla joltain suurelta evankelistalta ulkomailta, ennen kuin suomi-poika sen ottaa vastaan.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Reijo Mänttäri sanoo:

      Kaisu,

      Kaisu tiedän että on. Ajallinen toimii ajassa. ”.. mutta heidät kastetaan silti”- lausahdus lienee asiaton, koska ”silti” ei kaveeraa sakramentaalisen, pelastavan kasteen kanssa, koska helluntalaiskotien lapset, niinkuin minä kastetaan kun he ovat tulleet uskoon. Toisaalta ei mkään kaste estä tulla uskoon eikä mikään synti estä tulla uskoon.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Reijo Mänttäri sanoo:

    Kaisu,

    Toisessa blogissasi halusin tuoda esille ”edut” kun erotetaan evlut oppi-opetus ja uskotaan se mikä on luettavissa, 2.Kor.1:13. Jäisi turha punnerrus tuoda Raamatun opetukseen sellaista, mikä ei Raamatusta löydy. Piuhotus, rihmotus onnistuu kaikkeen, mutta sitä varten on Matt. 5:

    37 vaan olkoon teidän puheenne: ’On, on’, tahi: ’ei, ei’. Mitä siihen lisätään, se on pahasta.

    Kohdistus on lisäys, eli muuttaminen, mihin tulkinnat, oikeat ja väärät johdattelevat.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Reijo

      Opettele itse lukemaan niin kuin se on kirjoitettu.

      Kaste pelastaa. 1. Piet. 3:21.

      Kaste uudestisynnyttää. Tiit. 3:5.

      Kaste kuuluu myös lapsille. Ap.t. 2:38-39.

      Kasteessa meidän liitetään Kristuksen kuolemassa ja ylösnousemuksessa saamaan pelastukseen. Room. 6:2-11.

      Kasteessa meidät puetaan Kristukseen. Gal. 3:27.

      Kasteessa saamme pyhityksen ja vanhurskautuksen. 1. Kor. 6:11.

      Kaste vie meidät taivaaseen. Ilm. 7: 14.

      Kaste on meidän elämämme antaja, Kristuksen valtaistuimelta virtava pelastuksen virta. Ilm. 22:1-2.

      Joten turha sinun on kinata totuutta vastaan noilla 1520 -luvulla keksittyjen ja siitä eteenpäin kehitettyjen uutuuksien varaan rakentaessasi. Koska noiden keksijä Hubmeier teloitettiin kapinoitsijana 10.3.1528, niin poliittisista syistä kasteoppisi tuli piilosta julkisuuteen vasta 1600 -luvun alusta. Sen vanhemmista tulkinnoista ei sinun opissasi ole pienimmässäkään määrin tekemistä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Reijo Mänttäri sanoo:

      Matias,

      Hold yr horses! Kiihkoilu ei ole eduksi väärässäkään.

      Kaikki kohdat olen käynyt läpi kanssasi, useammin kuin kerran.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ”Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton.” Mitä tähän virkkeeseen on kirjoitettu? Mitä tässä lukee? ’Tuo esikuva’ viittaa edelliseen jakeeseen, jossa mainitaan vedenpaisumksessa pelastunut Nooan perhe. Mitä vaikeasti ymmärrettävää on lauseessa ’teidät pelastaa nyt kaste’? Siinä on subjekti ’kaste’, predikaatti ’pelastaa’ ja objekti ’teidät’ sekä adverbiaali ’nyt’. Virkkeen lopussa asetetaan vastakkain ’ei siksi’ ja ’vaan koska’. Senkin luulisi olevan selvästi ilmaistu. Mitkä asiat sitten ovat näin vastakkain? ’Te siinä luovuitte saastaisesta elämästä’ pitää sisällään viittaksen kasteeseen sanalla ’siinä’. Tämä ajatus sis torjutaan. ’Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton’ kelpuutetaan kuvaamaan kasteen merkitystä. Pidän tärkeänä, että lausetta ei ole muotoiltu: ’te teitte Jumalan kanssa liiton’. – – – Tämä on toki selitystä, mutta tarkoitukseni on osoittaa, miten tuo virke on kirjoitettu, ja miten se tulee lukea ja ymmärtää.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Martti

      Kiitos erittäin selkeästä lauseen jäsentelystä.

      Näkyy että olet huippupätevä opettaja.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Reijo

      Olen pettymyksekseni huomannut, että kerta toisensa jälkeen olet sulkenut silmäsi Jumalan sanan selkeiltä lauseilta vain kieltäytyäksesi näkemästä totuutta suoraan silmiin.

      Koska puhut niin paljon Pyhästä Hengestä, niin milloin otat todesta sen, että Pyhä Henki on TOTUUDEN HENKI. Häntä ei voi harhauttaa vääristäviin kielioppivirheisiin vetoamalla eikä myöskään antamalla muutamille kreikankielisille sanoille sanomaa vääristeleviä merkitysvastineita.

      Muista myös, että historia ei tunne ”jossia”. Niinpä myöskään anabaptistinen kastekäytäntö aivan todellisessa historiallisena ilmiönä ei ole ollut käytännössä ennen tammikuuta 1525 eikä sen opin teoriaa ole kirjoitettu mihinkään teokseen ennen Hubmeierin teoksia 1525-27. Vaikka kuinka yrität muuntaa menneitten aikojen historiaa, niin tapahtuneet historian tosiasiat eivät siitä muutu, vaikka niitä kuinka kovasti yrittäisi toisiksi kuvitella.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Seija Rantanen sanoo:

    Ainakin minun tietämäni mukaan tuo sanonta on TGIF, eli thank God is Friday (https://www.youtube.com/watch?v=Je5SBsCW7NE ) . Tarkoittaa, että perjantaina saa heittää tennarit olalle.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kaisu Hildén sanoo:

      🙂 Tosiuskovalle se on TGIS-koska saa heittää syntinsä Vapahtajan päälle. No joo, onhan tuo otettu siitä elokuvasta…Seija, ei saa olla ja ottaa kaikkea liian tosikkomaisesti. Etkä varmaan otakaan 🙂

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Martti Pentti sanoo:

    Minulle se ei ole perjantai eikä sunnuntai vaan lauantai-ilta: https://www.youtube.com/watch?v=slpxFrrBgHI

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Kaisu Hildén

    Kaisu Hildén on kotoisin Etelä-Pohjanmaalta. Hän harrastaa taidemaalausta, kirjoittamista, käsitöitä ja liikuntaa. Virsien veisuu ja gospelmusiikki ovat lähellä hänen sydäntään. Raamattu tuli hänelle rakkaaksi jo nuorena-ja hän ei vain voi olla evankelioimatta. Perheeseen kuuluu aviomies ja koira-ja kaikki kolme haukkuvat vain tarvittaessa. :)

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit