Tervehtimisestä

Siionin kevät 1/2013:

 "'Jumalan terve' on uskovaisten tapa kertoa, että he ovat uskovaisia. Uskovainen on terve oksa viinipuussa, Jumalan seurakunnassa..."

"Kun hyvästellessä sanotaan 'Jumalan rauhaan', sanoja haluaa kertoa, että hänellä on Jumalan rauha sydämessään - että hän on uskovainen. - Jumalan rauhan saa uskomalla omat synnit anteeksi. Tekin saatte nyt uskoa anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä..."

Minulle tuo vl-liikkeen tapa tervehtiä on kipeä. Siihen liittyy mielessäni hengellistä väkivaltaa, kiusaamista. Jo lapsena koin asian sillä tavalla. Nimittäin hoitokokouksissa 70-luvulla painotettiin kovasti olemaan tervehtimättä niitä ihmisiä, jotka olivat väärähenkisiä, eriseuraisia, epäuskoisia ja yleensäkkin niitä, joita ei Siionissa pidetty uskovaisina. Jos meni ja tervehti tällaista ihmistä, asiasta joutui tekemään jälkeenpäin parannusta, koska tuolla tervehtimisellään tuli ottaneeksi tervehdittävän synnit myös omalle kontolleen, eli tuli osalliseksi niistä.

Oli kamalaa pikkutyttönä seurata sivusta tilanteita, joissa joku jätettiin tervehtimättä Jumalan terveellä, vaikka ko. henkilö yritti tervehtiä sillä tavalla. Ne ilmeet, ne ilmeet, ne olivat ihan kamalan ahdistavia :(  "En minä voi sinua tervehtiä Jumalan terveellä, kun et ole enää Siionin rakkaudessa, sinun pitää ymmärtää oma tilasi, että sinussa on väärä henki ja tehdä siitä parannusta seurakunnan edessä, vasta sitten voin tervehtiä sinua sillä tavalla". Oli se järkyttävää!!!

Kyse on siis kuolemanvakavasta asiasta vl-liikkeessä. Vain silloin saa tai voi tervehtiä toisia uskovaisia, kun on itsellä asiat kunnossa ja vain sellaisia henkilöitä saa tai voi tervehtiä, jotka ovat ns. Siionin rakkaudessa, eli heitä pidetään yleisesti uskovaisina. Olen myös kuullut varoitettavan tervehtimättä jättämisestä silloin, jos asiasta ei ole ns. yhteistä päätöstä, eli tavallaan jos jotakuta ei tervehditä, siitä pitää olla "seurakunnan" päätös, ellei nyt sitten ole kyseessä ihan "selvä tapaus", eli joku on tullut kieltäneeksi uskonsa jollakin teolla, esim. korvakoruilla, meikkaamisella tahi kaljanjuonnilla.

Tähän perin kummalliseen tervehtimiskulttuuriin vl-liikkeessä liittyy myös sellainen ajatus, että pitäisi olla valmis tervehtimään jumalallisella tervehdyksellä silloin, kun "epäuskoisia" on paikalla, eli pitää olla valmis tunnustamaan uskoa myös epäuskoisten edessä tällä tavalla ja asiaa perustellaan: "Jos te tunnustatte minut ihmisten edessä, niin minä tunnustan teidät Isäni edessä..."

Tähän tervehtimiskulttuuriin liittyy kovasti jännitteitä, koska se koetaan niin kuolemanvakavaksi. Siinä vaiheessa jos ja kun joku "kieltää uskonsa", jättää vl-liikkeen, tervehtimistilanne koetaan hirmuisen vaikeana ja kiusallisena, kun aiemmin on totuttu tervehtimään eri tavalla. Varsinkin se ensimmäinen tervehtimistilanne koetaan tosissaan jopa ihan ahdistavana: ,miten minä nyt tervehdin häntä, tuntuu niin hölmöltä sanoa vain "moi" tai "terve". Ajan myötä asiaan tottuu, mutta melko usein liikkeestä lähteneet saavat kuulla lausahduksen: "minä niin mielelläni tervehtisin sua vieläkin Jumalan terveellä".

Jotkut liikkeestä lähteneet kokevat koko asian hirveän loukkaavana, varsinkin silloin, jos he eivät ole oikeasti mitään uskoansa kieltäneet. Heille nämä tilanteet, sukujuhlissa sun muissa tilaisuuksissa, ovat kamalan piinallisia, kun kaikkia muita tervehditään Jumalan terveellä ja heitä vain "hei" tai "moi" tai sitten jollain kummallisella "jaahas, jaahas" tai "sinuakin näkee" -lausahduksella. Myös uskossaan epäilyttäviä tervehditään usein em. tavalla.

Eli tämä jaottelu vuohiin ja lampaisiin tervehtimällä eri tavalla eri laumaan kuuluvia koetaan usein ihan järkyttävän loukkaavana. Sitähän se oikeasti ja perimmiltään tarkoittaakin. Jumalan terve=Minä olen uskovainen ja sinä olet uskovainen. Moi=Sinua en voi tervehtiä Jumalan terveellä, koska sinä et ole uskovainen.

Itse en koe asiaa loukkaavana. Minusta jokainen saa tervehtiä just niin kuin lystää, mitään tekemistä sillä ei oikeasti ole autuudenasian kanssa. Itse en halua käyttää enää ollenkaan vl-liikkeen tervehtimistyyliä, koska mulle henkilökohtaisesti se merkitsee lähinnä yhtä hengellisen väkivallan muotoa.

Miksi, oi miksi, tuota jumalalliseksi tervehtimiseksi koettua tervehtimistä ei voida rajata pelkkä silloin tapahtuvaksi, kun kaikki läsnäolijat ovat "oikeutettuja" tervehtimään niin? Miksi tehdä sukujuhlat sun muut tilaisuudet niin vaikeiksi kestää niille, joidenka on muutenkin vaikea tulla paikanpäälle tilaisuuteen??? Jos kerta heidän halutaan tulevan mukaan pippaloihin, niin eikö olisi korrektia tehdä tilanteesta kaikille osapuolille miellyttävän mukava kokemus. Ei, niin ei voi. Koska. Pitää olla sen oman uskon tunnustamisen kanssa suoraselkäinen. Ja. Onhan se tilanne puhuttelua luopiolle; näkee hänkin, missä se Jumalan valtakunnan raja oikein meneekään. Sitä paitsi; onhan hänen mahdollista tulla taas jumalallisen tervehtimisen piiriin jos vain haluaa uskoa omat syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

235 kommenttia

  • Janne Aikio sanoo:

    Tässä yhteydessä on erityisesti mainittava panetteleminen ja mustaus, tuo masentava ja häpeällinen pahe, johon Perkele meidät riivaa. Siitä olisi paljon puhumista, sillä se on yleinen ja tuhoisa vitsaus. Jokainen kuulee lähimmäisestään mieluummin pahaa kuin hyvää. Ja vaikka me itse pahuuteen piintyneinä emme voi sietää kenenkään kertovan meistä hitustakaan epäedullista, vaan jokainen haluaisi, että koko maailma puhuisi hänestä pelkkää hyvää, me emme kuitenkaan kestä kuulla, että toista oikein kehutaan.

    Iso katekismus s.365

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Heikki Honkala sanoo:

    Vuokko, vähän samat fiilikset täälläkin, miten osaisin selittää …

    Voihan niistä korviksista niinkin ajatella, että niiden käyttäminen on togolaisille tavanomaista kulttuuria ja veeällien keskuudessa ei. Ehkä ne on 1800-luvun tavisten keskuudessa näyttäneet ylettömältä kerskailulta, mistäpä sen tietäsi, ja niiden välttely on jäänyt päälle. Nyt kun se on vieläkin päällä, joku yksittäinen vl-riepu ei viitsi niitä ruveta pitämään, kun aiheuttaisi hämminkiä ja kokisi olonsa vähän uhoilevaksi. Kuvittelen myös, että kun joku haluaa irtaantua joukosta, korvisten laittaminen tekee elämän helpommaksi veeällien keskuudessa, kun ne luultavasi hidastavat altistumista vl-tervehdyksille, jotka jotkut ilmeisesti kokevat kiusallisiksi ja voihan siinä olla sekin, että kun tietää lauman tervehdimistavat, ei halua asettaa veeälliä kiusalliseen tilanteeseen.

    No tätä varmaan sanotaan selittelyksi ja jonkinlaista spekulointia kai onkin.

    Se on jännää, kun sanat ovat niin eri tavoin arvolatautuneita. Kun sanoo, että joku selittää tietyn asian niin tai näin, ilmaisu kuulostaa neutraalilta. Sanoja ei ota kantaa sanottuun vaan tavallaan esittää sen pohdittavaksi. Jos taas sanoo, että joku selittelee, ilmaus sisältää lähtökohtaisesti ajatuksen, että selittelijä on epärehellinen, tyhmä tai muuten jollakin tavalla epäilyttävä tyyppi.

    Jotenkin noin nuo kuulostavat minun korvissani ja viestinnän teorian mukaan kai eri ihmiset tulkitsevat niitä eri tavoin.

    Kun taannoinen lehtiotsikko meni suunnilleen, että “SRK ampui rivit suoriksi”, kun media luullakseni odotti Voittosen erottamista eikä niin käynyt. Voittonen oli kuulemani mukaan halunnut erota, mutta hänet oli saatu puhuttua jatkamaan. No, sinulla voi olla ykstyiskohtaisemmat tiedot asiasta. Tuo otsikko tuo mieleen armeijamaisen käskyttämisen sulkeisharjoituksissa, mikä ei minun mielikuvissani vastaa totuutta.

    Jos keskusteltaessa osapuolet käyttävät latautuneita ilmaisuja spekulatiivisiin tarkoituksiin, ei keskustelusta tahdo tulla mitään, pikemmin viihdettä.

    Mutta eihän meidän tarvitse tätä jatkaa, jos menee jankkaamiseksi. Olen yrittänyt tuode riviveeällän tuntoja ja näkemyksiä esiin, koska koen olevani sellaisessa elämäntilanteessa, että läheiseni (toivottavasti) eivät todennäköisesti joudu kärsimään sanomisieni mahdollisista seurauksista enkä itsekään kuin mitä täältä nyt mahdollisesti tulee joidenkin taholta.

    Kiitos sinulle, kun et ole poistanut kommenttejani!

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Janne Aikio sanoo:

    Kahdeksannen käskyn henkeen kuuluu panettelun kieltäminen, ja se millä asenteella suhtautuu lähimmäisiinsä, tässä tapauksessa vanhoillislestadiolaisiin. Jos katsoo ja ajattelee lähimmäistään ja erityisesti kristiveljistään ja heidän asioistaan aina pahaa ja kääntää ne pahimman mukaan, niin mitä ihmisen sydämessä on. Paha sydän puhuu sydämen kyllyydestä pahaa. Miten olet selittänyt vanhoillisten asiat parhain päin? Minä pidän heitä kristiveljinä ja olen siksi valmis puolustamaan heitä sinunkaltaisilta loanheittäjiltä ja sontakasan tonkijoilta. Mitä sinä olet muuta kuin vikoilija ja asettunut melkein kokopäiväiseksi yleiseksi vanhoillisten syyttäjäksi? Eikö ole muualla erehdystä? Ketkä ovat hampaissasi? Vanhoilliset. Sinun silmäsi katsovat kieroon ja yksipuolisesti enkä voi pitää sinua rehellisenä miehenä. Jos luulet täyttäneesi kahdeksannen käskyn oikeuden ja lain kirjaimen mukaan, se ei riitä. Sydämesi asenne heitä kohtaan ratkaisee ja sinun suusi näyttää purkavan pahoja sanoja vanhoillisista.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Martti Pentti sanoo:

    “Mitä sinä olet muuta kuin vikoilija ja asettunut melkein kokopäiväiseksi yleiseksi vanhoillisten syyttäjäksi?” Tuota on vaikea ymmärtää kuvaukseksi kenestäkään täällä keskustelevasta. Käsittelemme vanhoillislestadiolaisen tervehtimiskäytännön erityisiä piirteitä, joilla on kuvatuissa tilanteissa taipumus aiheuttaa inhimillistä kärsimystä. Kukaan ei ole väittänyt liikettä, sen johtoa ja jäseniä kokonaan pahoiksi tai kelvottomiksi. Onko kuitenkin niin, että tervehtimiskäytäntö on niin keskeinen ja liikkeen ydintä heijastava asia, että siihen puuttuminen osuu kaikkeen muuhunkin? Ihmettelen kovasti.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Panu Saarela sanoo:

    Janne Aikio, tekstisi alkaa mennä surkuhupaisaksi. Kerrot minun käyttäneen hyvin voimakasta ilmaisua “epäilemättä” . Tällä perusteella leimaat minut valehtelijaksi, panettelijaksi, mustaajaksi, perkeleen riivaamaksi (?), pahasydämiseksi, loanheittäjäksi, sontakasan tonkijaksi, vanhoillisten kokopäiväiseksi syyttäjäksi, vikoilijaksi ja kierosilmäiseksi. :p Kaiken kruunuksi olen sitten vielä kahdeksannen käskyn rikkoja: annan väärän todistuksen lähimmäisistäni! Minun ei tarvinne kertoa – ainakaan muille – tekstisi sisältämää tragikomiikkaa.

    Janne Aikio, nyt sinä olet menettänyt malttisi. Ei kai siihen vain liene syynä se, ettet pärjää keskustelussa asia-argumentein? Ja se, ettei sinussa ole miestä myöntää virhettäsi ja pyytää anteeksi?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Vuokko Ilola sanoo:

    Heikiltä:

    “Voihan niistä korviksista niinkin ajatella, että niiden käyttäminen on togolaisille tavanomaista kulttuuria ja veeällien keskuudessa ei.”

    No ei tietty korvikset voi olla vl-kulttuuria, koska ne on saarnattu synniksi!!!

    En ymmärrä olleskaan, miksi poistaisin kirjoituksesi; nehän ovat asiallisia ja hyviä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Janne Aikio sanoo:

    Janne Aikio, tekstisi alkaa mennä surkuhupaisaksi. Kerrot minun käyttäneen hyvin voimakasta ilmaisua “epäilemättä” . Tällä perusteella leimaat…

    Ei ollut ainoa peruste. Miksi vääristelet?

    “Totta on, mitä sanotaan: panettelijan puremaan ei ole lääkettä.” (Melanchton)

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Panu Saarela sanoo:

    Okei Janne, olin hieman epätarkka. Korjaan siis näin:

    Janne Aikio, tekstisi alkaa mennä surkuhupaisaksi. Kerrot minun käyttäneen hyvin voimakasta ilmaisua “epäilemättä” . Tällä perusteella leimaat minut valehtelijaksi ja panettelijaksi ja sitten vielä mustaajaksi, perkeleen riivaamaksi (?), pahasydämiseksi, loanheittäjäksi, sontakasan tonkijaksi, vanhoillisten kokopäiväiseksi syyttäjäksi, vikoilijaksi ja kierosilmäiseksi. :p

    Oletko nyt tyytyväinen? Tarkennushan muutti koko asetelman päälaelleen: minä olen rikkonut kahdeksannen käskyn, jota sinä noudatat tunnontarkasti.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Janne Aikio sanoo:

    Panu, eiköhän me ruveta tekemään mieluummin sovintoa? Ehdotan, että otamme Jorma Ojalan meidän kiistamme arvioijaksi, jos hän vielä näitä lukee. Minä tyydyn siihen, mitä hän asiasta sanoo. Eiköstä?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Panu Saarela sanoo:

    Janne, olen aina valmis sovintoon – ilman tai kera tuomarin

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Vuokko Ilola
    Vuokko Ilola

    Vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen suvanteissa, pyörteissä, myrskynsilmissä ja sen opetuksen läpivärjäyksessä rapiat nelikymppiseksi kasvanut naisimmeinen.

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit