Tarvitseeko rukous uudistusta?

Kirkon rukouselämän uudistamisesta

Edustaja-aloite, jonka monet edustajat olivat valmiita allekirjoittamaan. Mutta miksi? Oliko se harkittua loppuun asti?

Onkohan niin, että keksimme uusia raflaavia tapoja lähestyä Jumalaa ja pääasiamme on se, mitä ME teemme ja Jumala jää sivuseikaksi. ME kasvamme hengellisesti suuremmiksi ja vahvemmiksi. Vaikka Raamattu sanoo:”heikoissa väkevin”.

Miksi keksimme uutta, kun kaikki on jo valmiina. Rukousta on ollut aina. Jeesus jo opetti,miten meidän tulisi rukoilla. ”Isä meidän..” Ja Hän kehoitti vetäytymään kammioon, ei julkirukoilemaan tekopyhien tavoin, itseään korostaen.

Rukous ei ole ydin. Rukous on meille annettu mahdollisuus kommunikoida Isän kanssa. Jeesus Kristus on ja pysyy Ytimenä. Hän on Herrojen Herra, kuningasten Kuningas.

Jos alamme miettimään maailmalle sopivampia tapoja rukoilla, ”mukaudumme maailmaan”,on valmistettu tie henkiselle, ei hengelliselle kasvulle. Jälleen kerran ihminen korostuu.

Vanhat keinot ovat paremmat, kuin pussillinen uusia. Rukoillaan huokaillen, rukoillaan Jeesuksen opettamin sanoin, ei tehdä tästä numeroa, vaan annetaan Kunnia Jumalalle tässäkin. Jos emme osaa rukoilla, Henki rukoilee puolestamme. Rukoilun lahjaakin voi rukoilla.

Ei tehdä tästäkin vaikeaa asiaa. Kun lapsikin sen jo osaa.

12 kommenttia

  • Jos jonkin asian ympärille syntyy suuri yksimielisyys, se ei tarkoita yhteistä päämäärää välttämättä. Monista syistä halutaan muutosta. Nykyisin lakien uusimiselle riittää perusteeksi se, että se on joitakin kymmeniä vuosia vanha, vaikka se olisi palvellut ihan hyvin. Me voimme joskus huvittuneinakin katsella liikkuvaa kuvaa niistä rukousmyllyistä, jota jossain päin maailmaa pyöritellään. Emmekä huomaa, että oma rukouselämä saattaa automaattisuudellaan muistuttaa rukousmyllyn pyöritystä.

    Myönteistä tässä olisi se, jos rukouksen merkitys ja monimuotoisuus tulisi eläväksi yhä useammalle. Raamatusta löytyy varmaan useampia muotoja ja tarpeita ja siinä on viisaus, että oikea tarve ja oikea tapa kohtaisivat. Uskon, että kiitosrukoukselle ja synnintunnustusrukoukselle voisi olla enemmänkin tilaa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Erkko Järvinen sanoo:

    Rauhanturvaajan ajatuksia ja kokemuksia Emmauksen tiellä:

    Haluan kertoa eräästä keskustelusta, jonka kävin Herran kanssa kävellessäni pitkin tietä, jota kutsun nimeltä ”Minun Emmauksen tieni”. Se on hiljainen, pari kilometriä pitkä osuus, jonka kävelen päästä päähän ollakseni Jeesuksen kanssa kahden. Tämä nimenomaisena päivänä tunsin, kuinka minua painoivat huolet, jotka ovat tavanomaisia kaikille kristityille. Ennen kaikkea tunsin riittämättömyyttä rukouselämässäni.

    Kohotin käteni kohti taivasta ja rukoilin ääneen: Herra auta minua! Minä tarvitsen Sinun halaustasi. Mutta juuri tällä hetkellä minun on pakko arvioida omaa uskoani enkä tiedä, kuinka minun tulisi sitä mitata. En tiedä, onko uskoni heikko, vahva vai täysin riittämätön. Siksi pyydän, että syleilisit minua.

    Tämän jälkeen rukoilin: Herra, Sinä olet luvannut, että jos rakastaisin Sinua ja tottelisin Sinua, Sinä ilmestyisit minulle. Sinä antaisit minun tuntea läsnäolosi. Juuri tällä hetkellä minä kaipaan epätoivoisesti sitä, että kietoisit kätesi ympärilleni.

    Kävelin eteenpäin ja odotin, lepäsin Hänen lupauksissaan. Meni hetki ja sitten Jeesus halasi minua. Hän puhui minulle hiljaisella äänellä. Hän nosti mieleeni raamatunkohdan toisensa jälkeen rakentaen uskoani. Hän saapui luokseni näiden sanojen myötä: Minä puhun sinulle rauhan sanoja ja annan sinulle rauhan- Minun rauhani, saman rauhan, joka Minulla on kirkkaudessa. Se eroaa täysin tämän maailman rauhasta.

    Ystäväni, Herra Jeesus odottaa sinua ja on valmis halamaan myös sinua- juuri tänään. Lakkaa tuomitsemasta itseäsi. Lakkaa kuuntelemasta saatanan tuomitsevia valheita. Jos olet kiirehtinyt Herran edelle ja murehdit tekemisiäsi virheitä tai vääriä päätöksiäsi, niin Hän on luvannut kääntää tekemäsi virheet siunaukseksi. Lopeta siis väärien kysymysten esittäminen. Älä enää kysy: ” Miksi?” ”Näinkö Herra tuomitsee minut?” ”Onko tämä paholaisen hyökkäys?”

    Pysyttele Jeesuksen kanssa kahden. Vietä laatuaikaa Hänen kanssaan. Kerro Hänelle tunteieitasi, palvo Häntä ja kohota kätesi ylistyksessä Hänen puoleensa. Rukoile sitten tämä sama rukous, jonka minä rukoilin: ”Herra, tarvitsen Sinun halaustasi. Kiedo kätesi ympärilleni ja pidä minua sylissäsi.” ”Sinun turvasi on ikiaikojen Jumala, sinua kannattavat iankaikkiset käsivarret. Hän karkotti viholliset sinun tieltäsi” Jumala Sinua siunatkoon ja varjelkoon- ja kietokoon Hän kätensä sinun ympärillesi.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Veli Pesonen sanoo:

    Jos jostakin hengellisestä asiasta on väärinkäsityksiä, niin ruokouksesta niitä riittää. Juuri siksi on tosi hienoa, että rukoukseen halutaan yhdessä paneutua. Jeesus sanoi :”ilman minua te ette saa mitään aikaan.” Touhua ja tapahtumaa voi olla paljonkin. Asiat vain junnaa paikoillaan vuosikymmenestä toiseen. Todellinen rukous vaatii sen , että Jeesus itse tulee rukoukseen mukaan. Ilman yhteyttä Vapahtajaan ei voi olla oikeaa rukoustakaan.

    Isämeidän luetaan joka jumalanpalveluksessa. Luther sanoikin sitä suurimmaksi marttyyriksi. Usein se luetaan niin nopeasti, ettei ajatus pysy mukana. Voimme ajatella ihan muuta ja lausua tuon litanian. Silti uskomme lausuneemme ihan oikean rukouksen. Jollemme isämeitää lausuessamme ole kasvokkain Vapahtajamme kanssa, ei rukous ole rukousta, vaan ihan jotain muuta.

    Rukous on avuttomuutta, joka viedään Herralle. Ilman omaa avuttomuutta, ei ole oikeaa rukoustakaan. On paljon sellaista, jota kutsutaan rukoukseksi, mutta mennäänkö niissä voiman lähteelle ja tehdäänkö se vain tavan vuoksi ? Se jo kertoo paljon siitä onko kyse rukouksesta, vai jostain suorituksesta.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kari Roos sanoo:

    Erkko ja Pekka,

    Kysyn ihan vakavasti: Onko Jeesus todella konkreettisesti ollut vierellänne, halannut teitä, ollut rukouksessanne läsnä? Oletteko siis nähneet Hänet ihan kasvokkain? Siis ihan oikeasti, kuten toinen ihminen nähdään, kuullaan ja tunnetaan iholla eikä vain vertauskuvallisesti?

    Itse en ole Häntä nähnyt vaikka hengessäni Hänet saatan välillä tunteakin…

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Erkko Järvinen sanoo:

      Kari Roos. Tiedustelet,. ”Onko Jeesus ollut konkreettisesti ollut vierelläni, Oletko nähneet ihan kasvokkain?. Kokemus oli niin voimakas, että pysyin juuri ja juuri jaloillani. Olin kuin lämpökuomun alla. Kuulin ainoastaan Jeesuksen puhuvan minulle, tehdessäni matkaa Getsemanen puutarhasta kohti Puutarhahautaa. ( ”minun Emmauksen tieni”.)

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Erkki O Auranen sanoo:

    Saarnatessani kerran Kouvolan kirkossa, useampi ihminen näki suuren Jeesuksen seisomassa takanani, ihan tunnistettavana. Kyllä sellaista tapahtuu, vaikka ei kaikille. Itse suhtaudun Kirkkohallituksessa rustattuihin valmiisiin rukouksiin vastentahtoisesti. Kirkkokäsikirjan rukoukset juuri ja juuri menevät läpi, mutta kyllä papin tulee itse osata rukoilla ”totuudessa ja hengessä” Jumalaa. Päivän tunnussanassakin, joka on yksityisen järjestön hieno teos, jota luen joka aamu, monet rukoukset ovat niin väkisin runnottuja, ettei niitä aina edes pappismies ymmärrä. Ei siis lisää ylhäältä annettuja kirjoitettuja rukouksia, vaan Ylhäältä annettuja, Pyhän Hengen antamia!

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Erkki O Auranen sanoo:

    Sääliksi käy niitä, joilla ei ole omakohtaisia kokemuksia Pyhän Hengen vaikutuksesta!

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Erkko Järvinen sanoo:

    Rukouksen pitäisi olla kohtikäyvää , asiaan liittyvää avun pyytämistä Herraltamme. Usein rukoillaan armoa ilman Jeesusta, jolloin epäselväksi jää se kenelle rukous esitetään. Kyllä rukouksiin pitäisi kiinnittää tarkkaa huomiota, jottei rukoukset hukkaan valuisi.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Erkko Järvinen sanoo:

    Kaisu Hilden. Jos.. hiljennyt Herran edessä ja kutsut Häntä salaisessa rukouksessa, Pyhä Henki sanoo sanoo sinulle selvästi: ”Jumala on sinun kanssasi. Hän ei ole hylännyt sinua. Hän näkee sinut ja tietää kärsimyksestä.”. Jeesus sanoi ”Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä .maailman loppuun asti” ( Mat.28:20)

    Sinua rakastetaan- sinua tarvitaan! Saatana on valehtelija ja toivoo, että vaipuisit epätoivoon uskoessasi, että olet kamppailujesi keskellä yksin. Sinä et ole yksin! Jumala on asettanut jonkun rukoilemaan puolestasi hädän hetkellä. Sinä voitat koettelemuksesta. Sinun täytyy vain uskoa, että Hän on kuullut huutosi. Turvaudu Häneen. Jos Jumala näyttäisi sinulle kaikki ne hyvät asiat, jotka sinua odottavat, iloitsisit ja olisit onnellinen.

    Lopuksi, kuuntele Jumalan sydäntä Hänen muuttumattoman Sanansa kautta. ” Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset, minä annan teille tulevaisuuden ja toivon. Silloin te huudatte minua .avuksenne, tulette ja rukoilette minua, ja minä kuulen teitä Te etsitte minua ja löydätte, kun te etsitte minua kaikesta sydämestänne” (Jer. 29:11-13 ) Sinua rakastetaan- sinua tarvitaan. Kohota katseesi. Ylistä Häntä, ja katso, kuinka taakkasi kevenee.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Erkko Järvinen sanoo:

      Kaisu Hilden. Korjaus: Yllä oleva kirjoitus tuli väärään otsikon alle. Tarkoitus oli kirjoittaa otsikkoon ”JYVÄT JA AKANAT, ”HYVÄT” JA PAKANAT.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kaisu Hildén sanoo:

    Kiitos, Erkko. Kaunista, kannustavaa ja rohkaisevaa sanaa. Tiedän, että puolestani rukoillaan. Se kantaa. Sanoin kerran eräälle tuttavalle, papille, jo edesmenneelle, kun hän kehui minua, että ”nyt menin sanattomaksi”. Hän, sanavalmis kun oli, tokaisi, että ”se oli tarkoituskin” 🙂 Joten eipä muuta kuin Siunausta ja Iloa ja Kärsivällisyyttä asioihin-Jeesuksessa oleemme jo Voittaneet maailman.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Kaisu Hildén

    Kaisu Hildén on kotoisin Etelä-Pohjanmaalta. Hän harrastaa taidemaalausta, kirjoittamista, käsitöitä ja liikuntaa. Virsien veisuu ja gospelmusiikki ovat lähellä hänen sydäntään. Raamattu tuli hänelle rakkaaksi jo nuorena-ja hän ei vain voi olla evankelioimatta. Perheeseen kuuluu aviomies ja koira-ja kaikki kolme haukkuvat vain tarvittaessa. :)

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit