Syntyikö Jeesus syyskuun 11. päivä vuonna 3 eKr. klo 18:15-19:30 välisenä aikana?

Tähtitieteilijä ja rovasti Risto Heikkilä on kirjassaan "Tähtitaivaan merkityksiä" esittänyt mielenkiintoisen selityksen Ilmestyskirjan 12. luvun jakeille 1-2;

Taivaalla näkyi suuri tunnusmerkki: nainen, jolla oli pukunaan aurinko, kuu jalkojen alla ja pään päällä seppeleenä kaksitoista tähteä. Hän oli raskaana ja huusi tuskissaan synnytyspolttojen vaivaamana. (Ilm. 12:1-2)

Varhaiset kristityt tulkitsivat tämän Ilmestyskirjan kohdan kuvavan Kristuksen syntymää. Taivaalla näkyvä "suuri tunnusmerkki" jakeessa yksi kuvaa eläinrataa, jonka järjestyksessä ensimmäinen tähdistö on juutalaisen tulkintatavan mukaan Neitsyen tähdistö. Pukeakseen Neitsyen Auringon täytyy kulkea sen rinnan editse. Näin tapahtuu joka vuosi 20 päivän ajan.

Vuonna 3 eKr. näin tapahtui planetaario-ohjelmien mukaan Israelista katsoen 27. elokuuta ja 15. syyskuuta välisenä aikana. Ajankohtaa voidaan lisäksi vielä tarkentaa sillä, mitä ko. teksti sanoo Kuusta. Syyskuun 10. päivänä sinä vuonna Kuu oli vielä Neitsyen jalkojen yläpuolella ja 12.päivänä jo kaukana niistä. Sen sijaan 11.9 vuonna 3 eKr. klo 18:15-19.30 Kuu oli täsmälleen tekstin kuvaamassa paikassa Israelista katsoen. Ensimmäinen kellonaika kertoo hetken, jolloin Aurinko laski ja jälkimmäinen kertoo Kuun laskuajan.

Planetaario-ohjelmista voi lisäksi huomata, että silloin oli uusikuu. Lisäksi kyseinen päivä, 11. syyskuuta vuonna 3 eKr., oli myös juutalaisen kalenterin mukainen uudenvuodenpäivä, Rosh Hashana, eli Pasuunansoiton juhla. Ajankohta sopii sellaisena paremmin kuin hyvin myös Messiaan syntymäpäiväksi. Päivämäärä (11.9) on tullut sattumalta tunnetuksi myös vuonna 2001 New Yorkissa tehtyjen terrori-iskujen takia.

Myös Jeesuksen julkisen toiminnan alku hänen täyttäessään 30 vuotta osuu siten juutalaisen kalenterin mukaan ensimmäisen kuun, eli Tishri-kuun 1. päiväksi vuonna 28, jolloin tuli täyteen 69x7 vuotta, eli 483 vuotta Esran lähdöstä Babyloniasta aivan kuten Danielin vuosiviikkoprofetiassa luvataan, Dan. 9:25 ja Esra 7:9. Esra lähti Babyloniasta Persian kuninkaan luvalla vuonna 456 eKr. Vuosi 28 oli lisäksi Luukkaan mainitsema keisari Tiberiuksen 15. hallitusvuosi, jolloin sekä Johannes Kastaja että myös Jeesus aloittivat julkisen toimintansa leeviläisten pappien tavan mukaan täyttäessään 30 vuotta.

15 kommenttia

  • Reino Suni sanoo:

    Jeesus syntyi silloin kun syntyi. Sillä ajfalla ei ole mitään merkytystä. Merkitystä on sanomallaan realistisella pohjallaa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Kyllä ajalla on minusta eritäin tärkeä merkitys,sillä läpi koko Ut: n lasketaan juurikin aikaa. Tietyn auringon nousemis- ja laskemisaikaa tietyissa aioneissa. Taustalla oli Jeesus-liikkeen ja muiden juutalaisten katkera kalenteriita koskien uskonnollisten juhlapyhien o ikeaa ajoittamista ja etenkinsovittamista/päivitämistä ja tärkeää Uuden ajan eli uurikin Kalojen ajan alun määritelyä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Reino Suni sanoo:

      En malta kuitenkaan olla tarkentamatta kommenttiani Jeesuksen syntymästä. Kommenttini oli vastaua blogistille, On aivan sama syntyikö Jeesus 18.15 – 19.30 vaiko 19.45.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Väisänen sanoo:

    Hyvin Rovasti Risto Heikkilän katsominen on asiaa.

    Ihailua saa tähtitaivaan tarkka havannoiminen ajassaan, ja eikö senaikaista tapahtumaa muutenkin puettu vertauskuvalliseen malliin.

    Tatu Vaaskiven kirjassa Pyhä Kevät on hienosti kerrottu sen aikaisesta mahdollisuudesta katsoa myös taivasta rakennusten ja Ihmisten lisäksi.

    Kirja jäi Häneltä kesken mutta jollei ole arka tarkalle kuvaukselle maastosta kasveineen sen hyvin voi lukasta.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka Väisänen sanoo:

      Kun Vaaskiveen sitten enemmän haluaa tutustua voi lukasta Yksinvaltiaan.

      Siinä on asiaa aikaisesta sodankäynnistä mikä hyvin kiinnostaa tämän palstan lukijoita .

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka Väisänen sanoo:

      Vaaskiveltä on lisäksi historiallista henkilökuvausta mitkä ovat kovin tuntemattomia lukuisien kirja·arvostelun lisäksi.

      Tatuhan tuli aikanaan Ouluun Niskalan perheeseen pojaksi Isänsä kuoltua. Äitinsä oli Pesosia, ja ei jaksanut yksin tilanteessa pärjätä.

      Mummoni nuorena tyttönä piikoi samassa paikassa, ja sai hyvät tiedot tulevaisuutta varten tehdä einestä vähästäkin kun hänen miehensä myöhemmin palveli konemestarina maailman merillä.

      Asiaan toki vaikutti palveluspaikassa mummoni sukulaisuussuhde Pesosiin, ja näinhän oli Tatun äidinkin kohdalla.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Harri Ahdesmäki sanoo:

    Onko merkitystä vai ei? Juutalaisessa perinteessä puhutaan Messiaan kahdesta vuosituhannesta. Kun messiaaninen jakso alkoi vuonna 28, niin kaksi tuhatta vuotta tulee täyteen vuonna 2028. Lisäksi sekä Raamatussa että myös suullisessa traditiossa mainitaan seitsemän vuoden aikajakso, mikä edeltää Messiaan paluuta. Sehän siten taas alkaisi ensi vuonna 2021 (2028-7= 2021)! Jeesus itse on kyllä sanonut tulevansa silloin, kun ette aavista, mutta sallittakoon tässä nyt kuitenkin tällainen pieni aavistus näin koronavuonna.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Tämä Messian kaksituhata vuota pohjaa lukuun72, joka oli juutalsille erittäin tärkeä luku (Sandherinisa 72 jäsentä, 72 viisasta käänsi Septuagintan jne). 72 vastaa sitä vuosimäärää,jolloin Pohjantähti liikuu näenäisesti taivaalla yhden asteen. Tämä ’liike’kuva prekessiota,jonka kokonaisaika Jeesuksen aikoihin oli 25920 vuotta eli 360 x 72! Edetäkseen yhden kuukauden prekesio tarvitsee siis 30 x72 vuotta eli 2160 vuota. Tämä 2160 vuotta oli aikamäärä,jonka aurinko viipyi kevätpäiväntasauspisteessä aina samassa tähtimerkissä. Ennen Jeeusta se oli ollut Oinaassa ja Oinaan ’kuoltua’ se siirtyi Kaloihin ja ja on kohdakkoin siirtymässä Vesimieheen ,elämme siis vielä kalojen aikaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Rauli Toivonen sanoo:

    Varsin hyvin Raamatun raameihin mahtuva laskelma, jossa korjaisin vain vuoden 456eKr vuodeksi 455eKr. Tällöin Jeesuksen kaste olisi ollut vuonna 29 nykyisen ajanlaskun mukaan. Jätän perustelut sikseen, koska ei liene oleellinen asia erinomaisen hyvin Dan9:25 mukaan tehdyssä päättelyssä.

    Sitävastoin tuo lainaus Ilmestyksestä, jonka mukaan ”hän oli raskaana ja huusi tuskissaan synnytyspolttojen vaivaamana”, ei oikein sovellu Jeesuksen syntymään. Ilmestyskirja kertoo alkujakeessaan, että on kyseessä ”Jeesuksen Kristuksen ilmestys, jonka Jumala antoi hänelle näyttääkseen palvelijoilleen, mitä pian on tapahtuva.” Ja Jeesushan syntyi jo noin sata vuotta aiemmin?

    Noita taivaallisia ilmiöitä on usein selitetty erilaisilla astronomisilla ilmiöillä, toki ne tietäjät olivat enemmän astrologeja. Taitaa kuitenkin olla niin, että kyseessä olivat poikkeukselliset taivaalliset ilmiöt, joille ei tähtikartasta löydy selityksiä. Poikkeuksena Herodes Suuren kuolemaan liittynyt kuunpimennys, jota Raamatun ulkopuolinen historia käyttää kuolinvuodelta määrittämisessä. Ja siinäkin kohdassa laskelma vaikuttaa asialliselta, taisi olla Harrilla tuolla aiemmin hiukan perustelujakin.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tarja Parkkila sanoo:

    Taivaan ilmiöitä…

    Historioitsija Flavius Josefus moittii kirjassa Juutalaissodan historia , Jumalan nimessä puhuvia, ilmeisesti kansan keskuudessa olevia maallikkoprofeettoja, kuinka he johtivat kansaa harhaan, eivätkä tarkanneet tulevasta tuhosta ilmenneitä ennusmerkkejä. Kysymys on siis temppelin tuhosta ja siihen liittyvistä ennusmerkeistä.

    Josefus kertoo: ” Yksi sellainen saatiin kun kaupungin yläpuolelle ilmestyi miekan muotoinen tähti, sekä komeetta, joka vuoden ajan pysyi paikallaan.

    Sellainen oli myös silloin, kun ennen kapinaa ja sotaan johtanutta liikehdintää kansa kokoontui happamattoman leivän juhlaan Ksanthikoskuun kahdeksantena päivänä ( 25.4. 66 ) Yöllä yhdeksännen tunnin vaiheilla säteili alttarin ja temppelin ympärillä niin kirkas valo, että näytti siltä kuin olisi ollut valoisa päivä. Sitä kesti puoli tuntia.

    Asiaa tuntemattomien mielestä tämä näytti hyvältä enteeltä, mutta pyhien kirjoitusten tuntijat arvioivat heti sen merkitsevän sitä, mikä sitten tapahtuikin.

    Saman juhlan aikaan eräs lehmä, jota vietiin uhrattavaksi, synnytti lampaan keskelle temppeliä. Sisemmän temppelialueen itäportti oli pronssia ja lisäksi erittäin painava. Kaksikymmentä miestä pystyi iltaisin vain vaivoin sulkemaan sen. Se oli lukittu rautaisilla palkeilla ja siinä oli yhdestä kivestä tehtyyn kynnykseen pystysuoraan syvälle upotettu salpa. Tämän portin nähtiin yöllä kuudennentunnin vaiheilla avautuvan itsestään. Temppelin vartijat juoksivat vartiopäällikön luo ilmoittamaan asiasta.

    Jälleen asiaa tuntemettomien mielestä se näytti erittäin hyvältä enteeltä, sen mukaan Jumala oli aukaisuut heille siunauksen portin. Mutta viisaat tajusivat tämän merkitsevän, että temppelin turvallisuus raukeaisi itsestään ja portti avautuisi viholliselle lahjaksi. He selittivät sen keskuudessaan tuhon merkiksi.

    Juhlan jälkeen vain muutamia päiviä myöhemmin, Artemisioskuun 21päivänä ( (8.6 ) esiintyi salaperäinen tuskin uskottava ilmiö. Se mitä nyt aion kertoa, voisi niin uskon, näyttää tekaistulta tarinalta, elleivät siitä olisi kertoneet silminnäkijät ja elleivat siitä seuranneet kärsimykset olisi olleet ennusmerkkien mukaisia.

    Ennen auringonlaskua oli nimittäin havaittavissa koko maassa taivaanilmiöitä, vaunuja ja aseistettuja sotajoukkoja, jotka työntyivät pilvien lävitse ja ympäröivät kaupunkeja.

    Neljä vuotta ennen sotaa, jolloin kaupunki vielä nautti rauhasta ja hyvinvoinnista tuli eräs sivistymätön maalaismies Jeesus Ananiaan poika juhlaan, jossa kaikkien oli tapana rakentaa maja Jumalalle. Hän meni temppeliin ja alkoi äkkiä huutaa : ” Ääni kuuluu idästä ja ääni kuuluu lännestä, ääni neljältä ilmansuunnalta , ääni Jerusalemia ja temppeliä vastaan. ” Niin hän kulki ympäriinsä pitkin kaikkia kujia huutaen yötä päivää samaa huutoa.

    Hänet vietiin roomalaisen prokuraattorin eteen jossa häntä kuulusteltiin ja ruoskittiin luita myöten, mutta hän ei syyttänyt ketään huokaili vain: ” Voi sinua Jerusalem. ” Hänet todettiin mielenvikaiseksi ja päästettiin menemään. ”

    Hän lopetti vasta, kun näki Jerusalemin piirittynä ja oman ennustuksensa toteutuneen, hän kiipersi muurin harjalle ja huusi vielä: ” Voi sinua Jerusalem ja voi minua myös” Kivi roomalaisesta heittokoneesta osui häneen ja hän putosi ja kuoli.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Hienoja huomioita Tarja. Tämä :Josefus kertoo: ” Yksi sellainen saatiin kun kaupungin yläpuolelle ilmestyi miekan muotoinen tähti, sekä komeetta, joka vuoden ajan pysyi paikallaan.” viittaa luultavsti aina 86 vuoden välein ilmestyneesen Halleyn komeettaan, jonka merkityksen juutalaisuudelle on hienosti avannut suomalainen Tapio Laine merkittävässä Jeesus-arvoitusta käsitelevässä kirjassaan ’Kuka hän oli.’ Laineelta on myös nimimerkilä Tom Pellert ilmestynyt spesiifimpi ”Raamatun arvoitus ja Halleyn komeetta.” Uskonnollisia sisältöjä/merkityksiä synnyttäneet aikansa astronomiset ilmiöt on teologinen tutkimus ilmeisen tahallaan jättänyt varsin vähälle huomiolle. Poikkeuksena Betlehemin tähti,jota on tutkinut mm. Heikkilä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Liisa sanoo:

    Asiani ei tähän kyseiseen kirjoitukseen liity, mutta olen Harri Ahdesmäki lukenut blogiasi ja eräs asia on jäänyt vaivaamaan mieltäni. Olet kertonut, että ilm. 7:9 kuvaa ylöstemmattua seurakuntaa, mutta miksi ilm. 7:14 sanotaan näin : ”Ja minä sanoin hänelle: ”Herrani, sinä tiedät sen”. Ja hän sanoi minulle: ”Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.”

    Miksi tuossa sanotaan, että he ovat tulleet siitä suuresta ahdistuksesta, vaikka seurakunnan ylösotto tapahtuu ennen suuren ahdistuksen aikaa? Voisitko selittää tämän jakeen?

    Samoin ilm. 6:11″ Ja heille kullekin annettiin pitkä valkoinen vaippa, ja heille sanottiin, että vielä vähän aikaa pysyisivät levollisina, kunnes oli täyttyvä myös heidän kanssapalvelijainsa ja veljiensä luku, joiden tuli joutua tapettaviksi niinkuin hekin.” Miksi tässä puhutaan marttyyrien luvun täyttymisestä?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Harri Ahdesmäki sanoo:

      Hyvä kysymys. Ainakin kaksi mahdollisuutta tulee 7:14 kohdasta mieleen.

      1) Nämä ovat niitä, jotka tulevat vielä uskoon Antikristuksen hallitessa srk:n ylöstempauksen jälkeen mm. kääntyneiden juutalaisten evankelioinnin tuloksena.

      2) Kuvaus kertoo koko ensimmäisen ylösnousemuksen joukosta, johon kuuluvat myös kaikkien aikojen marttyyrit, Ilm. 20:4-5.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Harri Ahdesmäki sanoo:

      Ilm. 6:11 kohdasta voidaan päätellä, että uudestisyntyneiden kristitttyjen vainot alkavat jo ennen Antikristuksen ilmestymistä lopun ajan herätykseen liittyen, vrt. mm. Matt. 24:n kertomus hyvästä ja pahasta palvelijasta. Uudestisyntyneitä kristittyjähän on läpi historian aina vainottu myös Kristuksesta luopuneen muotojumalisen kirkon taholta.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Liisa sanoo:

    Kiitos vastauksista. Nuo raamatunkohdat kieltämättä hämmensivät. Pohdin, voiko tuo ilm.6:11 viitata, että ylösotto olisi vasta sitten, kun antikristuksen vainoamat marttyyritkin pääsevät siitä osallisiksi.

    Olen kuullut sellaisenkin näkemyksen, jonka mukaan srk olisi antikristuksen vainoissa, mutta ei enää Jumalan vihan aikana. Ymmärtääkseni Paavalin kirjoituksista voi kuitenkin päätellä hänen yhdistävän antikristuksen hallinta-ajan ja Herran päivän samalle ajanjaksolle, joka alkaa vasta seurakunnan ylösoton jälkeen. Ja toisaalta ilmestyskirjasta voisi päätellä, että pedon merkistä kieltäytyneet marttyyrit virkoavat eli pääsevät osallisiksi ensimmäisestä ylösnousemuksesta vasta sen jälkeen, kun Jeesus on palannut kaikkien pyhiensä kanssa Öljymäelle, eli vasta vihan ajan jälkeen. Toki kai hekin olisivat mukana ylöstempauksessa vainojen jälkeen ennen vihaa, jos sellainen siinä kohdassa tapahtuisi.

    Toisaalta myöskään Jeesuksen opetukset ja vertaukset hänen paluunsa hetkestä hakemaan seurakuntaansa eivät mielestäni sovi aikaan keskellä antikristuksen maailmanhistorian laajimpia vainoja.

    ”Lopunajoista” tuntuu nyt olevan paljon puhetta ja joissain piireissä on alettu puhua rankastikin ylöstempausoppia vastaan. Tai ymmärretty sen tapahtuvan vasta Jeesuksen palatessa konkreettisesti maan päälle. Itse uskon, että ylöstempaus tapahtuu ennen Herran päivää, jonka aikana akr hallitsee maan päällä. Myönnän kuitenkin välillä tulevan epäilyksiä, olenko sittenkin väärässä, koska moni teologikin ajattelee asioista aivan eritavalla. Toisaalta saan uskoa sen minkä Pyhä Henki antaa ja miten Hän Jumalan Sanan avaa.

    Ilmoita asiaton kommentti