Sukupuolia on kaksi?
Oppilas oli kirjoittanut käsityötunnilla jonkun kassin suunnitelmaan, että sukupuolia on vain kaksi ja piirtänyt rastin sateenkaarivärien ylle.
Hän oli korjannut lauseen muotoon ”sukupuolia on kaksi”.
Tällaisen voi oppia vielä nykyisinkin biologian oppitunnilla. Ilmeisesti käsityön oppitunnilla on muut opit.
Asiasta oli tehty kysely tasa-arvovaltuutetulle. Tämä oli lausunut, että koulu oli toiminut hyvin, kun ei ollut hyväksynyt oppilaan näkemystä suoritteeksi opinnoista.
Rasti sateenkaaren ylle on ongelmallinen. Se liittyy sukupuolisen toiminnan ja kokemuksen monimuotoisuuteen. Olisi aika hullua sellainen kieltää. Sen sijaan kirjaus on biologian oppitunneilla opetettu asia. Täsmennystä erityisesti siihen oli pyydetty tasa-arvovaltuutetulta. Valitettavasti hän näyttää kannattaneen luonnontieteen vastaisia käsityksiä.
Sinänsä sukupuoli on ei-välttämätön eli kontingentti käsite. Näin on ollut jostakin 1300-luvulta alkaen, jolloin tapahtuneesta ajattelumuutoksesta johtuen sukupuolesta on perusteltua ajatella moninaisesti, mutta myös niin, että se ei ole lainkaan keskeistä ihmisen elämän kannalta.
Hyvä esimerkki sukupuolisuuden liittymättömyydestä perinnäisiin sukupuolikategorioihin on teoksessa Iranin historia. Mielen valtakunta. (Into 2013).
Siinä Michael Axworthy väittää että Aleksanteri Suuren sotilaallinen nerous oli luonteeltaan naisellista. Axworthy kirjoittaa:
”Aleksanterin sotilaallinen loistokkuus antaa esimerkin ilmiöstä, joka saattaa aluksi tuntua vaistonvastaiselta: korkeimman tason sotilaallisen neurouden naisellisesta luonteesta. Menestyksekkäällä korkeimmalla johtamisella on vähän tai ei mitään tekemistä maskuliinisten piirteiden kanssa: raaka voima, uhmakkuus, machismi ja ylimielisyys eivät kuulu siihen. Sillä ei edes ole juuri mitään tekemistä rohkeuden kanssa - paitsi sikäli kuin silloin tällöin näiden ominaisuuksien ilmaiseminen saattaa olla välttämätöntä joukkojen innostamiseksi. Pikemminkin menestyksekäs johtaminen edellyttää feminiinisinä pidettyjä piirteitä - herkkyyttä, hienotunteisuutta, intuitiota, ajoituksen tajua ja epäsuoraa lähestymistapaa, kykyä arvioida vahvuuksia ja heikkouksia kaikessa hiljaisuudessa (mikä puolestaan perustuu ehkä intuitiiviseen käsitykseen vastustajan todennäköisestä käyttäytymisestä yhtä paljon kuin tosiasiatietoon), välttää vastustajaa, hämmentää sitä, kiertää sen ympärillä, imeä sen voima itseensä ja iskeä odottamattomasti heikkoon kohtaan täsmälleen oikealla hetkellä. Sotahistoria on osoittanut yhä uudelleen, että ennakoitava miehinen käyttäytyminen, joka ilmenee suorissa hyökkäyksissä ja pelkkään voimaan luottamisessa, on komentotasolla parhaassa tapauksessa haitta ja pahimmassa tapauksessa katastrofaalista haaskausta. Sotilaallisen voiman maksimaalinen tehokkuus saavutetaan ainoastaan hienovaraisemmilla menetelmillä , mitä voitaisiin kutsua naiselliseksi lähestymistavaksi."
67 kommenttia
Salon Seudun Sanomien otsikko 9.3.2023: ”Isä painosti Mustamäen koulun opettajia – Sukupuolikohussa kyse enemmästä kuin vain kangaskassin hahmotelmasta”. Juttu on maksumuurin takana.
Iltalehdessä on kolme juttua aiheesta. Niistä käy ilmi, että oppilaan isä on toistuvaasti painostanut ja uhkaillut halikkolaisen koulun opettajia vilkkaassa viestinvaihdossa opettajien kanssa. Hän on saapunut seuraamaan rehtorin pitämää oppituntia ja jäänyt sen jälkeen koulun aulaan valistamaan aulassa olleita kuudesluokkalaisia ja heidän ohjaajiaan. Hän on uhannut kuvamataidon opettajaa rikosilmoituksella ja lähettänyt lapsensa mukana ”evankeliuimikirjan” muutamalle opettajalle. Viestejä hän on allekirjoittanut sanoilla ”Kristuksen verellä lunastettu mies” ja ”kristittyjen syrjijiä ja vainoajia siunaavin terveisin”. – Iltalehti on nähnyt viestejä.
Mitä tästä sanoisi? Jokainen voi tietysti toimia oikeaksi katsomallaan tavalla. Ei ole isä kyennyt näkemään, millaiseen asemaan lapsensa saattaa. Muilta oppilailta toivoisi ymmärrystä koulutoveriaan kohtaan. Hän on uhri isän ”pelissä”.
Kun lukee tuon Sarin linkkaamaan kirjeenvaihdon, jota on käyty oppilaan isän ja koulun välillä, huomaa ettei asialla ole mitään tekemistä uskonnollisen vakaumuksen kanssa.
Oppilaalla on uskonnollinen perhe. Siinä ei tietenkään ole mitään pahaa ja uskonnonvapaus sallii uskonnollisen vakaumuksen esille tuomisen. Raamatusta ja uskonnollisesta kirjallisuudesta löytyy lukematon määrä sitaatteja, joita oppilas voisi käsityössään käyttää: ”Minä uskon Jumalaan”, ”Jumala on linnamme”, ”Jeesus pelastaa”, ”Minä olen elämän leipä”, ja niin edelleen…
Jos sitten katsoo, mitä isä on oppilaan työhön ehdottanut, sieltä löytyy muun muassa seuraavat ehdotukset: ”homous on synti”, ”sukupuolia on kaksi”, ”Mies ei saa maata miehen kanssa. Se on iljettävää” sekä ruksilla yliviivattu sateenkaarilippu.
Ei vaadi kummallisia älynlahjoja ymmärtää, ettei isän tarkoitus ole viestittää perheen kristillisestä vakaumuksesta vaan tarkoituksena on loukata sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjä. Koulu on toiminut asiassa oikein ja isän käytön on äärettömän lapsellista. Ihmettelen, että opettajilla on ollut kärsivällisyyttä käydä tätä keskustelua. Minä olisin varmaan printannut t-paitaan tekstin ”fundamentalistit ovat idiotteja” ja lopettanut koko keskustelun.
Aika heikosti on mennyt perille Jeesuksen opit lähemmäisenrakkaudesta, jos joku kokee, että uskonnollisen vakaumuksen ilmaisemisen tarkoittaa toisten ihmisen tarkoituksenmukaista loukkaamista.
Olen vahvasti sen puolella, että jokainen perhe saa kasvattaa lapsensa haluamiensa arvojen mukaisesti, mutta kyllä minua sääliksi käy tämän oppilaan puolesta. Luokkatovereihinsa nähden hän eittämättä lähtee rakentamaan matkaansa aikuisuuteen hieman tajaa-ajoasemasta.
Oppilas pitää ottaa huostaan ”myrkylliseltä” isältään, ettei hän joskus tulevaisuudessa tahraisi kieltään tai käsiään eri ihmisryhmiä vastaan. isä ei kelpaa kasvattajaksi, eikä esimerkin antajaksi. Hän ei ole ymmärtänyt, mikä kristinuskon tärkein sanoma on. Koulussa noudatetaan opetushallituksen määräämiä oppisisältöjä, sille ei yksi isän reppana voi mitään.
Äärioikeisto yrittää omia ja leimata Suomen lippuun omaa aatettaan. Tavallinen terveellä tavalla isänmaallinen ei oikein voi lippua vaatteissaan tai laukussaan kantaa väärinymmärrysten välttämiseksi. Sama koskee nykyään sateenkaaren sinälläön kauniita värejä. Satuin ostamaan sellaisen matkalaukun hihnan vuosikymmeniä sitten. Laukku oli helposti tunnistettavissa lentoasemien kuljetushihnoilla. Itse yhdistän sateenkaaren väreineen Raamatussa annettuun liittoon ja kesäiseen luontoon.
Minun opettajakautenani oli vielä laissa, että koulun tulee toimia yhteistyössä vanhempien kanssa eli koti ja koulu tukivat toisiaan kasvatusvastuussa. Peruskoulun tultua 1975 alkoi moraalihaurastua sekä opettajakunnassa että opetettavissa. Uskonnonopetus puolitettiin ja alkoi ”sinuttelu”, rumien sanojen käyttö, jopa meitä naisopettajia sai huoritella ja kiusata sekä opettajia että kavereita. Opettajahuoneisiinkin tuli työpaikkakiusaamista ja toisten opettajien arvovaltaa heikennettiin. – Jouduin viimeisinä vuosina olemaan tukena monille toisinajattelijoille, etenkin ”huonoista kotioloista” lähteneille nuorille. Opinto-ohjaajana siihenoli mahdollisuus, tosin itse jouduin toisten opettajien kateuden kohteeksi. – Tässä kysymyksessä pitäisi antaa täysi oikeus nuorelle ja hänen vanhemmilleen ottaa kantaa siihen, pitääkö jotain ulkopuolista järjestöä pitää opettajana. Ennen oli oikeus olla poissa jostakin tilaisuudesta, joka ei sopinut lapsen tai nuoren elämänkatsomukseen tai tuotti ristiriitaa lapsen läheisten ja koulun välillä.
Jorma. Kyllä koulun oma opettajakin voi salakuljettaa jotain kasvatukselle vierasta ideologiaa. Opettajan pitäisi olla objektiivinen opetuksessaan. Meille tehtiin auskultoinnissa ennen selväksi, että omia mielipiteitä ei tarvitse esittää eikä kaupata, vaan pysyä oppimateriaalin levityksessä oppilasmyönteisesti. Emme esim. kaupanneet omaa herätysliikettämme, vaan pysyimme lujasti ev.-lut. kirkon opissa, kunnes tunnustuksellisuuskin minimoitiin. Rehtorin pitäisi valvoa, että kaikki ihmislapset ovat tasa-arvoisia ja toisiaan kunnioittavia.
Jorma. Historian lehtorit meilläkin olivat kovasti valkoisten puolella . Myös meillä uskonnon opettajille oli ”monta vaaraa eessä”. Kuin myös liikunnan, terveystiedon, biologian ja oikeastaan joka aineopettajalla oli omia mieltymyksiä. Kuviksen ope antoi pojalleni kutosen, koska ei tykännyt minusta. Poika valittiin jo 16v. taidekouluun. Laulunopettaja lupasi ottaa minulta ”nirrin pois”, kun kympin laulajana en laulanut silloisia ”renkutuksia”. Aina on pitänyt pitää puoliaan, muttei tällaista ole koskaan ollut, että aikuiset haalivat itselleen kannatusta eri ideologioista ”lyödäkseen” lapsia ja heidän vanhempiaan.
Tällainen keksitty tarina jostakin keksityn oppilaan elämästä. Who cares?
Meillä on äärimmäisen tärkeä sota meneillään keskellä Eurooppaa. Jos Ukraina häviää, koko Eurooppa ja demokratia häviävät. Siinä häviävät myös ne, jotka piirtelevät rasteja sateenkaaren ylle. Historia todistaa.
Ilmoita asiaton kommentti