Sinapinsiemen

Jeesus sanoi: ”Taivasten valtakunta on sinapinsiemenen kaltainen, jonka mies otti ja kylvi peltoonsa. Se on kaikista siemenistä pienin, mutta kun se on kasvanut, on se suurin vihanneskasveista ja tulee puuksi, niin että taivaan linnut tulevat ja tekevät pesänsä sen oksille.” (Matt. 13:31-32)

Sinapinsiemen

Miksi meidän jokaisen uskon määrä on aluksi ollut pieni, maksimissaan sinapinsiemen kokoinen (vert. Luuk. 17:6)?

Minkälaiseen maaperään siemenen pitäisi kylvää, jotta saataisiin mahdollisimman hyvä sato (vert. Luuk. 8: 4-15)?

Miten voisit perustella, että olemme kaikki yhtä arvokkaita Jumalalle, vaikka meidän kasvu kristittynä on erilainen ja uskomme määrä ja laatu vaihtelee suuresti?

Mitkä vaikuttavat meidän uskon määrän kasvuun tai vahvistumiseen?

Miksi meissä oleva epäusko on helposti suurempi kuin usko?

Mitä eroa on epäuskon ja vähäisen uskon välillä?

Miksi Jeesuksen opetuslasten usko ei riittänyt (vert. Matt. 17.20)?

Miten ymmärrät Jumalan valtakunnan ja ketkä kaikki siihen kuuluvat?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Ismo Malinen, kovimpa pistät ns ”uskonpuhdistuksen” hyvät asiat pieneen eli ”kansa sai omalla kielellään lukea Raamattua”, tämä on kyllä hyvä asia mutta ei kaiketi Jeesus Sano katsokaa sitä hyvää hedelmää (pientä) mitä väärät profeetat tuottavat ????

    Tätä on paatunut sydän eli ei näe eikä kuule omasta ns ”oikeasta uskosta” sitä pahaa jota se on harjoittanut, vainot, uskoonpakkotaminen, sodat jne… näille valheen rakastajat ovat sokeita eivätkä ymmärrä ja kuule Jeesuksen varoitusta niin että kääntyisivät pois valheen rakastamisesta elävän Jumalan puoleen.

  2. Saiko Jeesus kaikki kääntymään, ei saanut sillä toiset rakastivat pimeyttä enemmän eli eivät tulleet valoon että Jeesus heidät parantaisi.

    Siis en minäkään tällä ”jankkaamisella” saa teitä kääntymään, joten lopetan tämän kirjoittelun ja jätän teidät, jospa Jumala antaisi teillekkin armon eli kutsuisi ja niin että kääntyisitte valheen orjuudesta elävän Jumalan puoleen, nöyrille Jumala antaa armon, ylpeitä vastaan on HÄN.

    Olen valmis rukoilemaan puolestanne ja kertomaan todellisen evankeliumin.

    • Ari, vertaat itseäsi useasti Jeesukseen tahtomattasi tai tietoisesti, mutta Jeesus sanoi itsestään myös tämän: ”Sillä minä sanon teille, että minussa pitää käymän toteen tämän, mikä kirjoitettu on: ’Ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon’. Sillä se, mikä minusta on sanottu, on täyttynyt.” Luuk. 22:37

      Tuossa Jeesus lainaa Jesajaa 53:9-12
      ”Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.

      Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.

      Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
      Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.

      Jeesus rukoilee meidän syntisten puolesta kaiken aikaa ja muistaa meidät langenneiksi ihmisiksi.Ehkä Hän juuri sen tähden säälii meitä ja rukoilee puolestamme, koska olemme niin voimattomat ja heikot tuon synnin edessä.

      Ymmärrän huolesi, meidän eksyneiden vuoksi ja toivotan sinulle myös Jumalan Rauhaa, Armoa ja siunausta. Toivotaan, että Jumala valaisee meille kaikille oman tahtonsa ja Vanhurskautensa, sillä Hän tekee mitä tahtoo meistä riippumatta.

      Tuossa sanotaan vielä Jeesuksesta, että tuntemuksensa kautta Hän vanhurskauttaa monet. Ei siis sanota kaikki. Sälyttäen (vanhaa suomea ja tarkoittaa: ”Ottaa kantaakseen”) heidän pahat teot. Sinun pahat tekosi Ari ja minun pahat tekoni myös. Kiitetään yhdessä Jumalaa joka on Kristuksessa tämän tehnyt kertakaikkisesti.

  3. Vielä kerran luin tuon Juhan pohjatekstin. Alkukielessä Luuk.17:21 lienee
    käännettävissä: Jumalan valtakunta sisällisesti teissä tai Jumalan
    valtakunta sisällisesti teidän keskellänne.
    Mikähän ero näillä käännösmahdollisuuksilla?
    Tekstin äärellä jäin myös miettimään Lutherin Isän meidän rukouksen selitystä siitä miten: Jumalan valtakunta tulee kyllä itsestänsä,
    mutta rukoilemme, että se tulisi meidänkin luoksemme.( ajatusta en
    sanatarkasti tarkistanut; selitys kuitenkin tuon suuntainen ).
    Tässä viestiketjussa on ollut suuri määrä kommentteja.
    Jaksaakohan kukaan enää jatkaa ketjua? En ole aikaisemmin ollut
    näissä keskusteluissa mukana. Nyt ihan positiivinen ”elämys”!

    • Kiitos Sakari, hyvä kysymys. Voisiko avain olla siinä, että Jeesus vastasi fariseuksille? Sanoisiko Jeesus, että Jumalan valtakunta on sisäisesti teissä (fariseuksissa) vai teidän keskellänne?

      Pharisealaiset kysyivät häneltä: koska Jumalan valtakunta olis tuleva? Vastasi hän heitä ja sanoi: ei Jumalan valtakunta tule niin, että se taidettaisiin nähdä. Ei myös heidän pidä sanoman: katso tässä, katso siellä; sillä katso, Jumalan valtakunta on teidän keskellänne. (Luuk. 17:20-21/Biblia)

    • Gustaf Dahlberg kirjoittaa Biblian selityksessä: ”Ei se missään erityisessä paikassa, vaan se on ’teidän sisällänne’, jotka uskotte. Jollette uudesti synny ja jollei se tule teihin sisällisesti, ette ollenkaan tule siihen”.

  4. ”Sen liiton sana, jonka minä tein teidän kanssanne, kun te läksitte Egyptistä, ja minun Henkeni pysyy teidän keskellänne. Älkää peljätkö.” Hagg.2:5

    ”Sillä Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa.” 1.Kor.4:20

    ”Sentähden pankaa pois kaikki saastaisuus ja kaikkinainen pahuus ja ottakaa hiljaisuudella vastaan sana, joka on teihin istutettu ja joka voi teidän sielunne pelastaa.” Jaak.1:21

    Jumalan Valtakunta on Sanan valtakunta, se on meihin istutettu Kristuksen Sana.

    Valtakunta kasvaa ja leviää, kun sanaa kylvetään ja kylvöä kastellaan, mutta kasvu tulee Jumalalta, Jumala hoitaa Valtakuntaansa, kuin ylin Puutarhuri tarhaansa.

    Luther tarkoittaa, että profeetallinen Sana toteutuu vääjäämättömän suomasta pakosta koko maailmassa, mutta, että me sen ymmärtäisimme, niin sen täytyy tapahtua myös meissä, joissa Sana voimallisesti vaikuttaa. Jumalan valtakunta on se sisäinen Armo työ meissä, joka kantaa lopulta tuonpuoleiseen asti.

    Sisäisesti tai keskellä on kielellisesti sama asia, siellä missä on Kristuksen Sanaan uskovia yhdessä, siellä on myös Jumalan Valtakunta, se ei ole näkyvä, eikä se tule näkyvällä tavalla. Siellä missä kaksi tai kolme kokoontuu minun nimessäni, siellä Minä olen heidän keskellänsä, sanoo Jeesus.

    On tärkeää ymmärtää, että Jumalan hyvä tahto vaikuttaa maailmassa kokoajan, vaikka ihmiset yleensä syyttävät Jumalaa maailman pahuudesta, mutta Jumala on lähettänyt tänne pimeyden keskelle Valonsa, että lapsensa löytäisivät kotiin pimeässä. Ovi on avattu kaikille. Kristuksen Valtakunta on täällä meidän keskellämme.

    Pysykää minussa, niin minä pysy teissä, sanoo Jeesus ja tarkoittaa pysymistä Sanassa ja siinä uskossa, jonka on meille jättänyt Pyhän Henkensä kautta, joka todistaa meille Jumalan Totuuden. Salatuimpaan saakka.

    ”Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.” Joh.10:9

    • Kiitos Ismo. Pyhässä kasteessa pääsimme sisälle Jumalan valtakuntaan.

      Jeesus sanoo: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan”. (Joh. 3:5)

  5. Kyllä Jumalan valtakunta maan päällä on sekä ihmisten keskellä että myös sisäisesti kaikissa uudestisyntyneissä uskovissa. Alkukielen ”entos” tarkoittaa näitä molempia. Lupasihan Kristus itsekin olevansa siellä missä kaksi tai kolme kokoontuu hänen nimessään. Tämä Jumalan valtakunnan jäsenyys ei ole kuitenkaan sidoksissa minkään kirkkokunnan tai seurakunnan jäsenyyteen, sillä ”tuuli puhaltaa missä tahtoo”.

    Me Kristukseen Jumalan poikana uskovat olemme Jumalan temppeli, eli Jumalan läsnäolon paikka maan päällä Uudessa liitossa. Vanhan liiton temppeli on jo tuhottu roomalaisten toimesta.

    ”Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli (naos) ja että Jumalan Henki asuu teissä?” (1.Kor. 3:16, KR 1992)

    ”Mehän olemme elävän Jumalan temppeli (naos), niin kuin Jumala on sanonut: — Minä asetun heidän keskelleen ja vaellan heidän mukanaan. Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani.” (2.Kor. 6:16b, KR 1992)

  6. Joskus yritin vertailla tuon jakeen kohdalla. Esimerkiksi ranskan
    ( La Sainte Bible; Louis. Segond ) tekstissä on ilmaisu ”au milleu de vous”; ”teidän keskellänne”. Luther raamatunkäännöksessään:
    ”mitten unter euch” ; ”teidän keskellänne”.
    Näyttää siltä, ”sisällisesti teissä” käännös edustaisi jonkinlaista
    idealistisen tulkinnan mallia: Useat viime vuosisadan alkupuolen käännökset käyttivät tuota ”sisäistä” näkökulmaa, joka alkukielen
    näkökulmasta myös mahdollinen..
    Vielä latinankielinen: ”intra vos est”; ”sisällisesti teissä ”.
    Kysyn kuinka mahdollista, että Jeesus olisi fariseuksille sanonut näin:
    Jumalan valtakunta on ”teissä sisällisesti”?

    • Kaikella on aikansa. Johannes Kastaja valmisti tien Jeesuksen eteen ja nyt tämä Johanneksen työ oli päättynyt ja nyt alkoi Jeesuksen aika. (vert. Matt. 11:7-14)

      Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi. (Joh. 3:16-17)

  7. Kuten jo aikaisemmin tässä ketjussa on todettu Jumalan valtakunta
    tulee ”armonvälineissä” ( joka ei synny ”vedestä ja Hengestä” ei
    pääse sisälle Jumalan valtakuntaan; Joh.3.). Jumalan valtakunnalle
    ajallisesti tai paikallisesti ei voida asetaa tarkkoja rajoja. – ei ainakaan ihmisen näkökulmasta. Samarialainen nainenkin. ( Joh.4 )
    oletti että ainoat oikeat ja Jumalan mieleiset rukouspaikat löytyvät
    Jerusalemista ja Garissimista. Jumalan valtakunta löytyykin sieltä,
    Missä rukoilaan ”hengessä ja totuudessa” siellä Jumalan valtakunta, ”Isän” tahtoma olotila. Tämä valtakunta on ”vanhuskautta, iloa rauhaa Pyhässä Hengessä”.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.