Saako evankelioida- ja miten?

Saako evankelioida-ja miten?

Kuuntelin hartautta, jossa lueteltiin erilaisia tapoja evankelioida. Siinä lueteltiin lain julistajat, armo edelle kulkijat, parannuksen saarnaajat, jne.

Olen oman elämäni pituisen matkan aikana Taivaallisen Isän sylihoidossa huomannut seuraavan seikan.

Toisinaan olen tarvinnut tien poskessa olleen ankaran herätys- traktaatin. Toisinaan rukoilevan siskon armon osoituksen pisara on tullut verta vuotavan sydämeni tilkkeeksi.

Sanan julistajan saarnatessa synnin synniksi, on se satuttanut juuri oikeaan aikaan. Olen saanut tehdä parannusta, ja saanut tuntea Armon.

Joku sinnikäs ovelta ovelle-saarnaaja laittoi minut ostamaan Renén kasetin, koska hän sai minut tuntemaan juuri siksi kadonneeksi lampaaksi, jonka Jeesus hakee ihan kotiovelta asti seurakunnan tilaisuuteen ja yhteyteen.

Jos sinä koet olevasi jyrkkäsanainen saarnaaja, lempeä armon julistaja, lennosta herättelijä, tai sinulla on aina Sana oikeaan kohtaan. OLE SELLAINEN!

Meitä ihan kaikkia tarvitaan. Vaikka joku traktaatti hermostuttaa tien varressa, voi olla, että juuri sen muistat pahalla hetkelläsi. Tai julistaja, joka huusi punaisena synnin teon vaaroista, onkin juuri kuoleman tuskissasi mielessä-ja samassa muistat, kun veljesi sanoikin nuo armahtavat sanat: ”Kaikki on anteeksi Kristuksessa”.

Sanat sanotut oikeaan aikaan. Juurikin meitä kaikkia tarvitaan siinä, että Jumalan Sana -tavalla tai toisella tuodaan esiin. Älä siis väheksy pienten alkujen päiviä.

Olisiko sinulla, juuri sinulla pääosa jonkun ihmisen, kenties läheisenkin elämässä. Kenties jo tänään? Älä missaa tilaisuuttasi kertoa Jeesuksesta. Jokainen hetki voi olla oikea-ja ehkä viimeinen?

16 kommenttia

  • Yrjö Sahama sanoo:

    Otsikossa on kaksi kysymystä. Saako? Saa ja pitää evankelioida, vaikkei saisikaan. Miten? Vastaus tähän riippuu kohderyhmästä. Ateisti ja agnostikko on saatava ensiksi vakuuttuneeksi siitä, että Jumala ja Jeesus ovat totta. Vasta sitten kun kuulija on hyväksynyt teistisen maailmankuvan voi edetä pitemmälle kristillisen uskon ydinasioihin. Sille, joka uskoo Jumalaan ”jonkinlaisena korkeimpana voimana”, mutta joka kysuyy, mihin sitä Jeesusta tarvitaan pitää taas keskittyä sanomaan Jeesuksesta Kristuksesta ja hänen sovitustyöstään. Sille, joka kokee olevansa täysin kelvoton ja menossa kohti helvettiä on kerrottava armon ja anteeksiannon kaikkikattavuudesta. Sille, joka luulee olevansa synnitön on osoitettava, että hän on kuin onkin syntinen ja siksi armon tarpeessa. Mikä sitten milloinkin on painopiste, aina on tärkeää, että pyritään välttämään torjuntareaktioita. Tämä edellyttää tiettyä hienotunteisuutta.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Ateisti ja agnostikko on saatava ensiksi vakuuttuneeksi siitä, että Jumala ja Jeesus ovat totta

      Ja sitten hänet on saatava uskoman että on joutumassa muuten helvettiin ellei jne. Tässä ehdollistumisessa tarvitaan myös sitten mielellään rahaakin, sillä ”Iloista antajaa Jeesus rakastaa.” Uskonto on siis paljolti myös miljardibisnestä ja evankelioimisen yksi tarkoitus kaiketi on luoda tälle bisnekselle uusia laajoja markkinoita.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Seppo

      Kirkkojen varojen käytön tehtävänä on pitää huolta siitä, että evankeliumi menee eteenpäin.

      Sen sijaan USA:n verotuksen kiertoa harjoittavien erikoisten lahkojen kanssa aidolla kirkon työllä ei ole mitään tekemistä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Matias, minä en maininnut kirkkoa an sich. Puhuin siitä evankelioimisesta jota bisnesmielessäkin tehdään kyllä aikas raa’an manipulaation avulla myös Suomessa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Reino Suni sanoo:

    Evankeliumit ovat hyvä perusta Jeesuksen olemkselle. Esim. Filippuksen ja Maria Magdaleenan evankeliumit, joita siis evankeliumia on 20 kappaletta.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Reino

      Noiden monien Raamatun ulkopuolisten ”evankeliumien” sanoma vaihtelee luotettavuusasteeltaan teoksesta toiseen. Useimmiten niissä oleva totuusaines on sekoittunut kirjoittajansa omiaan puhuviin filosofisiin rakenteisiin, joilla ei ole tekemistä alkuperäisen evankeliumin kanssa.

      Niillä on merkitystä vanhan ajan aatteellisen historian kulun kuvauksen näkökulmasta, mutta niillä ei ole samaa arvoa kuin alkuperäiseen opetukseen perustuvilla Raamattuun kuuluvilla evankeliumeilla.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Reino Suni sanoo:

      Raamattuun kuuluvat evankeliumit ovat sen rakentajien suunnitelman mukaisia ihmisten hallitsemiseksi. Niiden totuus arvosta antaa realistisen kuvan 1985 Lontoossa pidetty Jeesus seminaari 200 maailma tunnetuimpien Raamatun eksegetiikan tutkijan voimin pidetty seminaari. Sen toteamus Raamatun evankeliumissa on vain noin 18 prosenttia realismia. Huippuna Johanneksen evankeliumi noin yhden prosentin totuusarvolla.

      Itse uskon esim. Filippuksen ja Maria Magdaleenan evankeliomuen toteamuksiin Jeesuksen persoonallisuudesta. Raamatun rakentajien tavoite on oma lukun sinänsä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Reino

      Mainitsemasi Jeesus -seminaarin työskentelytapa oli tuolle ajalle tyypillinen.

      Kun myöhemmin vuosituhannen vaihteessa pidin yhtä luentosarjaa Tuomaan evankeliumista, katsoin kaikissa viittaamissani kohdissa tuon seminaarin tuloksia valmistelujani varten, mutta yhdessäkään tapauksessa lukemistani tapauksista niiden informaatiolla ei ollut pienintäkään käyttöä omiin tarkoituksiini.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Reino Suni sanoo:

      Tosiaan, sinun tarkoituksiin uskon realismilla ei ole mitään asiaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Reino

      Olen tutkinut Raamatun historiallista niin reaalisesti, että pystyn myös arvioimaan erilaisten teorioiden kelpoisuuden kussakin tilanteessa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Matias Roto sanoo:

    Kaisu

    Kiitos näköalastasi, missä tuot esille sen oleellisen näköalan, että sanoman eteenpäin meno on tärkeintä ja toimintatavan erilaisuus suotakoon kulloiseenkin tilanteeseen soveltuvuuden mukaan.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kaisu Hildén sanoo:

      Paavalin oppeja 🙂 ”19 Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin, 20 ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset; 21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia — vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa — voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia; 22 heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia. 23Mutta kaiken minä teen evankeliumin tähden, että minäkin tulisin siitä osalliseksi.”

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kaisu Hildén sanoo:

      1 Tim. 2 ”Paavali kehoittaa pitämään rukouksia kaikkien ihmisten puolesta, koska Jumala tahtoo, että kaikki pelastuisivat ”

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Reijo Mänttäri sanoo:

      Kaisu,

      Jumalan ”kaikki” on koko maailma. Jokaisen uskovan kaikki on ne, jotka hän kohtaa, on tekemisissä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kari Paukkunen sanoo:

    Evankeliumin työ on vielä kesken.

    28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.” (Matteuksen mukaan)

    2:38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. (Apt.)

    Jumalan kaikki on kaikki kansat. Helluntaina Jumalan sana avattiin kaikille kielille Pyhän Hengen voimassa.

    Kristus antoi käskyn kastaa kaikki kansat Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Usko omistaa kasteen lupaukset. Kristus on kaiken täyttänyt.

    Hyvää helluntaita kaikille!

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Kaisu Hildén

    Kaisu Hildén on kotoisin Etelä-Pohjanmaalta. Hän harrastaa taidemaalausta, kirjoittamista, käsitöitä ja liikuntaa. Virsien veisuu ja gospelmusiikki ovat lähellä hänen sydäntään. Raamattu tuli hänelle rakkaaksi jo nuorena-ja hän ei vain voi olla evankelioimatta. Perheeseen kuuluu aviomies ja koira-ja kaikki kolme haukkuvat vain tarvittaessa. :)

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit