Pyhä kolmiyhteinen Jumala

Jumala, Isä taivaassa,
nyt ylistämme sinua.
Laupeutesi pohjaton
voimana meillä aina on,
aina on.

Jumalan Poika, ihminen,
tie näytä armon, totuuden.
Kirkasta, Kristus, sanasi,
ristisi uhri, voittosi,
voittosi.

Oi Pyhä Henki, lohduta
ja meitä neuvo, johdata.
Jumala kolmiyhteinen,
turvaksi tule kaikkien,
kaikkien.

Yllä olevat virren 130 sanat ovat erinomaiset. Mitä ajattelet Jumalasta?

Kolminaisuuden päivänä käytämme yleensä Athanasioksen tunnustusta. Miksi on tärkeää uskoa kuten kirkko on aina opettanut?

Miksi on väärin sanoa, että jokainen tulee uskollaan autuaaksi?

Miten mielestäsi kristinusko erottuu muista uskonnoista ja uskomuksista?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

 

184 KOMMENTIT

  1. Ari kirjoitti: “elin monta vuotta täysin luterilaisessa seurakunnassa ja toimin siellä aktiivisesti, siis vasta kun sain Pyhän Hengen avautuivat silmäni sille pimeydelle jossa seurakunta eli.”

    Mitä tarkoittaa, että toimit luterilaisessa seurakunnassa aktiivisesti? Mitä siinä toiminnassa, johon aktiivisesti osallistuit, oli sinusta väärää? Miten hyvin tunsit seurakunnan jäsenet ja paimenet? Miksi toimit seurakunnassa aktiivisesti?

    • Voisihan nuo kysymykset esittää Juha Heinilälle itselleenkin. Tosin hän on vaihtanut luterilaisesta seurakunnasta vielä luterilaisempaan. Vastauksenkin voi arvata. On kai paras ymmärtää tällaiset retorisiksi kysymyksiksi, joihin ei oikeastaan odoteta vastausta. Sitä voi toki miettiä, onko kenelläkään kykyä ja valtuuksia arvioida minkään seurakunnan pimeyttä Ari Pasanen tavoin.

    • Martti Pentti siis mietippä nyt kommenttisi koskemaan oman kirkkosi historiaa, mm ns ”uskonpuhdistusta” jne….

      Tuot esille oman kirkkosi koskemattomuutta eli sitä ei saa kritisoida eikä varsinkaan näyttää sen huonoa hedelmää, se joka näin tekee on sokea ja kyvytön näkemään mitään hyvää.

    • En ole esittänyt kirkkoni enkä minkään muun kirkkokunnan tai liikkeen koskemattomuutta. Kritiikin ja kokonaisuuden jyrkän tuomitsemisen välillä on ero. Olemme joskus käyttäneet hedelmäpuuta vertauksena. Muutaman mädän tai madonsyömän omenan vuoksi ei pidä kaataa koko puuta.

    • Martti Pentti lueppa oman kirkkosi tunnustuksia tai mitä ne on, joku ausburgin tms, onko siellä ”kokonaisvaltaista tuomitsemista”?

      Itse en koe tuomitsevani vaan näytän ettei kristityt voi tehdä mitä sattuu ja toisaalta seurata kenen opetuksia sattuu, siis kyllä huonosta hedelmästä näkee mitä seurakunnat tai kirkot ovat, rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa vaikka tämä ei olisikaan kuuliainen sille opille jota Jeesus tuo. Ei Jumalan eikä Jeesuksen nimissä voi tehdä väkivaltaa, siis kun on oikeassa uskossa, väärät profeetat ja opettajat johtavat seuraajiaan väkivallalla puolustamaan ”oikeaa uskoaan”.

    • ”Kyllä huonosta hedelmästä näkee…” Katsot, että yksi kuusisataa vuotta vanha pilaantunut hedelmä – anabaptistien vaino – kertoo koko totuuden maailmanlaajuisen puutarhan – 70 miljonaa luterilaista – kelvottomuudesta. Ei sellainen ole asiallista kritiikkiä, Ari Pasanen.

    • ”Mitä tarkoittaa, että toimit luterilaisessa seurakunnassa aktiivisesti? Mitä siinä toiminnassa, johon aktiivisesti osallistuit, oli sinusta väärää? Miten hyvin tunsit seurakunnan jäsenet ja paimenet? Miksi toimit seurakunnassa aktiivisesti?”

      Martti Pentti: ”Voisihan nuo kysymykset esittää Juha Heinilälle itselleenkin. Tosin hän on vaihtanut luterilaisesta seurakunnasta vielä luterilaisempaan. Vastauksenkin voi arvata. ”

      Martti Pentti, kiitos kysymyksen ohjauksesta. Evl-kirkon aikana kävin seurakunnassa aika usein ja tunsin ja tunnen siltä ajalta niin pappeja kuin monia seurakuntalaisia. Lisäksi silloin olin nuorten toiminnassa mukana. Vielä tänäpänä tapaan heitä aina silloin tällöin, miksen tapaisi. Perusluterilainen toiminta, jota tunnen, on erinomaista. Yhteinen usko yhdistää, vaikka kuuluisi eri luterilaisiin kirkkoihin tai muihin kristillisiin kirkkoihin. Tosin silloinkin olen luterilainen, enkä sitä häpeä.

  2. Lainaan tähän sopivaa J.Vähäsarjan kirjoitusta.

    Juuri heikkona olen voimakas. 2. Kor. 12:10.

    Kristitty, joka syyllistetään parantumattomuudesta, on joutunut hengellisen väkivallan kohteeksi. Vian sanotaan olevan uskossa, salaisissa synneissä, suvun kirouksessa, rukoilemattomuudessa tai kilvoituksen puutteessa. Jeesus sanoi tulleensa syntisiä ja sairaita varten, mutta syyllistäjät pyrkivät parantamaan sairaan Jeesusta varten. Hädässä oleva on tavoitellut luvattuja siunauksia saavuttamatta niitä. On käyty kauppaa Jumalan kanssa, on luvattu ryhdikkäämpää kilvoittelua, on tehty ratkaisuja moneen kertaan tai antauduttu mystiikan saloihin. Pettymyksen tekee syväksi se, että kysymys ei ole mistä tahansa mielipiteestä tai pikkuasiasta, vaan ihmisen syvimmästä hyväksytyksi tulemisen kokemuksesta. Siitä, kelpaako Jumalalle sairaana vai vasta terveenä. – Varmaa on, että tässäkin syyttäjänä toimii se toinen herra, joka ei armoa tunne. J Vähäsarja

    • Kiitos Ismo. Voimakas evankeliumin ajatus välittyy Vähäsarjan tekstissä. Pasaselle tämä ei voi aueta.

      Tulee mieleen Jeesuksen sanat ”eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.”

      Jos on itsessään terve ja synnitön, ei tarvitse Jeesusta.

  3. Ismo Malinen tuot esile jotain ihmis oppia, ei sieltä löydy iankaikkisen elämän sanat.

    Siis lainaat jonkun kirjoitusta ja siellä on lause ””Siitä, kelpaako Jumalalle sairaana vai vasta terveenä.””.

    Etkö näe oman oppisi ristiriitaisuutta, kasteessa kaikki olette jo ”terveitä”, ette tarvii muuta, siisvaikka elämä menisi miten tahansa niin aina palaatte kasteeseen, ette tarvii parantajaa, Jeesusta.

    Todellista parantumista ei teillä ole, aina nilkutatte sairaana ettekä mene parantajan luo vaan palaatte kasteeseenne.

    • Syntisenä synnyin, tarvitsin Jeesusta, minut kastettiin Hänen käskynsä mukaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Minut liitettiin Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen, minut parannettiin.

      Jumalan lapsissa vaikuttaa vielä kasteen jälkeen liha ja veri, joka ei pyhity (”ei voi periä taivasten valtakuntaa”, Room. 8). Liha vain korkeintaan ”haisee” pyrkiessään olemaan toisia parempi. Tämä pitää paikkansa myös Vapaakirkossa kastettujen kohdalla.

      Oikea Jumalan lapsi ymmärtää jo kasteessa saaneensa lupauksen Jumalan Valtakunnan kirkkaudesta ja osaa pyytää Jeesukselta anteeksi syntejään. Tällöin syntejä anteeksi pyytävä vetoaa mm. Jeesuksen sanaan, ”se on täytetty” tai ”joka minun luokseni tulee, sitä minä en heitä ulos” tai esim. pyydetään syntejä anteeksi Isä meidän rukouksessa. ”Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin”.

      Tämä yksinkertainen Jumalan valtakunnan oppi on joillekin liian monimutkainen? Olen tätä varmaan taitamattomasti selittänyt ja pyydän, että keskustelu jatkuu ja minua oikaistaan, jos olen asian väärin ymmärtänyt?

    • Parannuksen saarnaaminen tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että annetaan oikea osoite, osoitetaan Jeesusta Kristusta. Jeesuksella Kristuksella on valta antaa syntejä anteeksi. Hän on Tie.

      Seurakunnan tehtävä on pyytää syntejä anteeksi. Jeesuksen Kristuksen tehtävä on antaa syntejä anteeksi. Näitä tehtäviä ei sovi sekoittaa keskenään. Kristityt tosin voivat julistaa toisilleen synninpäästön veljen tai sisaren sitä pyytäessä. Synninpäästön kohdalla on kysymys Kristuksen antamasta valtuutuksesta seurakunnalleen.

    • ”Ette mene parantajan luo vaan palaatte kasteeseen.” Kasteeseen palaaminen on menemistä parantajan luo. Hän on Jeesus, kastekäskyn antaja ja siinä vaikuttava.

    • Martti Pentti siis nyt onkin kysymys löytyykö sieltä ”kasteesta” Jeesusta, ajatteleppa nyt ihan ite, kaste jonka pitäis antaa kaiken ja sen jälkeen lapsi kasvaa ja lopulta aikuistuu ja jos elämä menee karille niin antoiko ko kaste sitä mitä siinä luvattiin, oliko siinä voima ja ymmärrys?

      Siis eikö kasteeseen palaaminen ole juuri tuohon voimattomuuteen ja ymmärtämättömyyteen palaamista?

      Kyllähän se on lihalle ”kiva” kuulla että kaikki sikailut on saanut anteeksi ja eiku takas rypemään samaan vanhaan lammikkoon?

    • Kirjoitat ’lammikossa rypemisestä’ ikäänkuin jostakin arvokkaasta ja tavoiteltavasta nautinnosta. Se, joka haluaa pestä ne ravat pois, ei kaipaa sinne takaisin. Hän palaa Jeesuksen luo, jonka nimeen hänet on kastettu, pyytämään sitä, mikä kasteessa hänelle luvattiin.

    • Kasteeseen palaaminen todellakin on voimattomuuteen ja ymmärtämättömyyteen palaamista. Sitä lapsenomaisuuttahan sinäkin, Ari Pasanen, peräät.

    • Pasanen. ”Kyllähän se on lihalle “kiva” kuulla että kaikki sikailut on saanut anteeksi ja eiku takas rypemään samaan vanhaan lammikkoon?”

      Olet Pasanen ymmärtänyt asian aivan täydellisesti väärin. Voisit lukea kommentoijien vastauksia vähän tarkemmin. Olenko kirjoittanut, että kaste antaa luvan synnin tekemiseen?

      Ymmärrän kyllä, että joillekin ihmisille luetun tekstin hahmottaminen on vaikeaa.

    • Pasanen. Et ymmärtänyt vastaustani. Se saattaa johtua siitä, että sinulla on sellainen käsitys, että olet täydellinen uskovainen, koska olet omasta mielestäsi tehnyt täydellisen parannuksen?
      Muita uskovaisia ei ehkä sinun mielestäsi ole olemassa kuin sinä?

      Lue tarkkaan, mitä aikaisemmin kirjoitin Jeesuksen opettavan ihmisen sydämestä. Jeesus vaatii lisäksi: ”olkaa täydelliset, niin kuin teidän Taivaallinen Isänne on”.

      Jos et tätä Jeesuksen käskyä täytä, niin sinun muilta vaatima parannuksen teko on riittämätön myös sinun osaltasi, vaikka kuinka väittäisit tehneesi täydellisen parannuksen. Oletko täydellinen? Jos et ole, niin mistä sinä saat avun Jumalan edessä?

      Vastaan silti edelleen kuten aikaisemmin: Kaste ei anna lupaa synnin tekemiseen. Lopeta jo saman asian väittäminen. Kukaan näillä blogeilla ei mainitsemaasi lupaa anna, vaikka näin jatkuvasti esität asian olevan.

    • Kari Paukkunen onko sillä väliä antaako ”luvan” vai ei, siis kun ei ensinnäkään ole voimaa ja toiseksi ei ymärä mikä on Jumalan tahto.

      Mietippä jos nyt tulisi kuppe joka sanos että toi ns ”uudestikastaja” Pasanen tulee eliminoida, niin mitä tekisit? Siis miksi Lutherin aikaan ns ”kristityt” kuitenkin niin olisivat tehneet ja saaneet jopa yhteiskunnan hyväksynnän?

      Entä tänä päivänä onko mitään syntiä joka kadottaa eli ei enää voisikaan palata ”kasteenarmoon”?

      Voiko murhamies, aviorikkoja, raiskaaja, …..?

      Siis kyse on siitä antaako vauvakaste ymmärrystä Jumalan tahdosta eli tuleeko tuntemaan Totuuden?

      Jos väität että tulee niin miksi mieleltään puhdas lapsi antaa täyttää mielensä maailmallisilla himoilla ja haluilla eikä täytä mieltään Jumalan Sanalla?

    • Onko lapsi ’mieleltään puhdas’? Tämä on ihannekuva, joka paljastuu harhaksi, kun vähän tarkkailee lasten toimia.

    • ’Uudelleenkastajien’ vainot perustuivat maallisen hallituksen – Saksassa keisarin – määräyksiin. Ei siis ollut kysymys pelkästä yhteiskunnan suostumuksesta.

    • Pasanen. Sinun mielestäsi syntejä ei voi saada anteeksi? Miten on sinun kohdallasi. Voitko sinä saada anteeksi?

    • Pasanen. ”Jos väität että tulee niin miksi mieleltään puhdas lapsi antaa täyttää mielensä maailmallisilla himoilla ja haluilla eikä täytä mieltään Jumalan Sanalla?”

      Jumalan sanan mukaan ”kaikki ovat pois poikenneet” ja tarvitsevat Kristuksen hankkiman anteeksiannon.

    • Kari, kiitos monista hyvistä kommenteista. En usko, että saat Arilta mitään totuudellista vatausta. Hänen toiminnata ei vaikuta olevan mitään kristillistä. Hän ei ole itse saanut mitään syntejään anteeksi, eikä hän sen perusteella usko kenenkään muunkaan saavan. Hänen omat teot ovat paljon verisemmät kuin monien muiden. Jumalan antama lahja ei hänelle kelvannut, valitettavasti. Hedelmistä puu tunnetaan!

    • Juha. Kiitos kiitoksesta. Olen ajatellut sekä myös huokaissut Jumalan puoleen, jos vaikka Ari sittenkin vilpittömästi olisi ”kutsun” alla ja voisi saada mahdollisesti jonkin oivalluksen asian äärellä?

      Martti Pentti on ollut oivallisena tukena keskustelussa. Ehkä Arin aika vielä tulee? Samoista asioista on ”väännetty” pitkään ja hartaasti. Toisaalta, toiset siemenet itävät nopeasti, toiset hitaasti. Näin on myös Jumalan valtakunnan kohdalla.

  4. Juha Heinilä:”” Hän ei ole itse saanut mitään syntejään anteeksi, eikä hän sen perusteella usko kenenkään muunkaan saavan.””

    En todellakaan ymmärrä mistä olet saanut näkemyksesi, enkö riittävän monta kertaa ole sanonut että kun tulin uskoon sain kaikki ennen tehdyt synnit anteeksi ja UUDESTISYNNYIN eli sain armon aloittaa uudestaan.

    Tämä kaikki on tarjolla kaikille, myös teille, eli kun Jumala kutsuu ja tekee parannuksen ja ottaa kasteen saa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen. Tämän sanoo selkeästi Pietari:

    38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
    39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”(Ap.t.2)

    • Ari, valitettavasti kommenttisi todistavat, ettet kuulu niihin, joita Hyvä Paimen paimentaa. Sinä et kuulu Jeesuksen lampaitten joukkoon. Jeesuksen laumaan kuuluu satoja miljoonia lampaita. Tunnetko ketään näistä?

    • Juha Heinilä entäpä miksi sinä olet liittynyt pienen pieneen piiriin etkä ole miljoonien lampaitten kanssa?

      Onko myös naispappeuden hyväksyjät teidän lampaitanne? Vai onko ko kirkot ”luopiokirkkoja”?

    • Juha Heinilä, nyt olet mielestäni ottanut itsellesi valtuuksia, jotka eivät sinulle kuulu. Vain Paimen itse tietää, ketkä kuuluvat hänen laumaansa.

    • Ari, valitettavasti et tunne Kristuksen kirkkoa. Pyhä Pietari oli ensimmäinen Katolisen kirkon paavi. Jeesuksen lampaat kuuluvat eri kristillisiin kirkkokuntiin. Tunnen paljon Jeesuksen lampaita eri kristillisistä kirkkokunnista. Suomen evl-kirkossa on lukumääräisesti eniten näitä lampaita, täällä meillä Suomessa.

    • Martti Pentti, hyvä huomio. Kiitos. Me tiedämme, että laumaan kuuluu enemmän kuin yksi. Jos kuuluu laumaan, niin sielä on muitakin. Jos ei näe muita, niin ei ole laumassa.

    • Komppaan Martti Penttiä. Nisu ja luste ovat samassa pellossa loppuun asti. Lopussa enkelit tekevät erottelun, emme me. Jumala yksin tuntee Kristuksen ”ruumiin”. Joku ei ole samaa mieltä kanssamme, ei usko samalla tavalla. Jumala yksin tietää kuka on ”nisua”.

    • Pasanen. ”Tämä kaikki on tarjolla kaikille, myös teille, eli kun Jumala kutsuu ja tekee parannuksen ja ottaa kasteen saa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen”

      Tämänkö ohjeesi toteuttamisen jälkeen sinun mielestäsi ihmisen syntisyys loppuu?

    • Kari Paukkunen niin moni sanoo/väittää haluavansa seurata Jeesusta, no kun saa Pyhän Hengen onkin kaikki mitä siihen tarvitaan, nyt tuleekin kysymys haluatko todella eli oletko valmis luopumaan kaikesta?

      Ymmärrän että tätä on mahdotonta käsittää ulkopuolella olevien, varsinkin lihallisten ns ”uskovien” jotka kyllä sanovat seuraavansa Jeesusta mutta uskovat ns”perisyntiopin” eivätkä nöyrry todelliseen parannukseen ja luovu kaikesta.

  5. 38 Niin Pietari sanoi heille: “Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. 39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”(Ap.t.2)

    Juha Heinilä teinkö väärin kun otin nuo Pietarin sanat Pyhän Hengen kautta ja menin kasteelle?

    Pyhä Henki avasi nuo sanat ja tein niiden mukaan.

    • Juha Heinilä minä tiedän keneltä olen oppini saanut, Pyhältä Hengeltä.

      Et vastannut Pietarin sanoista?

      Ihan uteliaisuutta kysyn jos teidän seurakuntaan tulee (uskaltaa) abortissa mukana ollut niin kuinka häntä kohtelettte? Annatteko anteeksi lapsikasteen armon kautta vaiko syytätte häntä ”verisistä käsistä”?

    • Ari, en vastannut, koska hedelmäsi ovat kaikkien nähtävänä.

      Kannattaa keskustella sen seurakunnan paimenen kanssa, johon kuuluu tai haluaa kuulua. Rippikeskustelut eivät kuulu muille. Tämä niin meillä kuin muissakin eri kristillisten kirkkojen seurakunnissa.

    • Pasanen. Ajatteletko, että katuva ihminen ei voi saada syntejään anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä?

      Kiellät Jeesuksen antaman valtuuden opetuslapsilta julistaa synninpäästön sanat ripittäytyvälle?

      Rikkonut ei puolustele rikkomustaan kasteellaan, vaan katuu syntiään. Katuvalle minun ymmärrykseni mukaan julistetaan synninpäästö myös Vapaakirkossa?

      Pasanen. Millä tavalla sinä ajattelet saavasi omat syntisi anteeksi, vai onko sinusta tullut synnitön?

    • 1. Joh. 5:16
      Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei ole kuolemaksi, niin rukoilkoon, ja hän on antava hänelle elämän, niille nimittäin, jotka eivät tee syntiä kuolemaksi. On syntiä, joka on kuolemaksi; siitä minä en sano, että olisi rukoiltava.

      Tuossa on ohje kuinka toimia.

      Entäpä kun tuomitsee toisia, voiko sitä saada anteeksi?

      Mitkä synnit ovat ”kuolemaksi” eli nimi elämänkirjasta pyyhitään pois?

    • Pasanen. ”Tämä kaikki on tarjolla kaikille, myös teille, eli kun Jumala kutsuu ja tekee parannuksen ja ottaa kasteen saa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen”

      Tämänkö ohjeesi toteuttamisen jälkeen sinun mielestäsi ihmisen syntisyys loppuu?

    • Pasanen. Millä tavalla sinä ajattelet saavasi omat syntisi anteeksi, vai onko sinusta tullut synnitön?

    • Pasanen. ”enkö riittävän monta kertaa ole sanonut että kun tulin uskoon sain kaikki ennen tehdyt synnit anteeksi ja UUDESTISYNNYIN eli sain armon aloittaa uudestaan.”

      Oletko uudelleen aloittamisen jälkeen pysynyt synnittömänä? Jos et ole synnitön, kuinka voit saada syntisi anteeksi uudelleen?

    • Ari kirjoitti: “elin monta vuotta täysin luterilaisessa seurakunnassa ja toimin siellä aktiivisesti, siis vasta kun sain Pyhän Hengen avautuivat silmäni sille pimeydelle jossa seurakunta eli.”

      Onko tämäkin valhetta?

      Missä toiminnassa toimit aktiivisesti?

      Vaikuttaa siltä, että aikuiskasteen seurauksena elät ulkopuolella Kristuksen kirkon, etkä ole yhteydessä mihinkään seurakuntaan tai seurakuntalaiseen. Aktiivisuus on sinulla podonnut nollaan, mutta ehkä ennen aikuiskastesta aktiivisuutesi oli myös nolla. Sinä sen parhaiten tiedät.

      Jeesus sanoi:
      ”Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut – että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus.” (Joh. 13:34-35 / FB38)

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.