Per

 

 

94 kommenttia

  • ismo malinen sanoo:

    Ei lapsen kastamisessa ole mitään pahaa, vaan pelkästään hyvää, ajatteli asiaa miltä kantilta hyvänsä. Jos Lapsi uskotaan Korkeimman suojaan ja opetetaan vielä tuntemaan Kristus nimenomaan Jumalan Armon ja anteeksiannon kautta, niin Armo pääsee heti lasta kasvattamaan. Lakihan on naulattu ristille ja olemme Hänessä päässeet pois kirouksen alta, kuten Paavali asian ilmaisi. (Gal.3) Tämän voi lapselle opettaa, sillä pienet lapset ymmärtävät asioita hyvin ja helposti.

    Jos lasta opetetaan kasteen jälkeen, niin mitä pahaa siinä tapahtuu, kun lapsi uskoo Jeesukseen? Uskon säilyttämisestähän on loppujen lopuksi kysymys.

    Lapselle on myös erityisen tärkeää opettaa ettei Jumala ole mikään toivomus kaivo, ja että Kristityt tulevat maailmassa kärsimään ja heille tapahtuu paljon myös pahoja asioita. Sanoohan Jeesus itse: ”Te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden; mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.”

    Uskon säilyttäminen läpi elämän kriisien keskellä vaikeudesta toiseen on eritystä ja siitä meillä on myös Raamattu täynnä todisteita, sillä monet ovat joutuneet jopa henkensä antamaan uskonsa tähden.

    Eli lasten, kastaminen, kasvattaminen ja opettaminen liittyy yhteen vanhempien uskon kanssa, näin saa lapsia opettaa.

    ”Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi, pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan.” Tiit.3:4-7

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Ismo Malinen miksi Jeesus ei kastanut/kastattanut opetuslapsillaan lapsia? Vastaa tähän niin ehkä ymmärrät miksi todelliset Jeesuksen seuraajat eivät kastata lapsiaan.

      Ei Jumala toimi ihmisen mielen mukaan vaan ihmisen tulee nöyrtyä toimimaan Jumalan Sanan mukaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Yksi kaste, yksi usko. Sanoppa sinä Ari, mitä haittaa on siitä, jos syntynyt lapsi heti ensi hetkistä kastetaan ja sitten kasvun myötä opetetaan Jumalan Valtakunnan salaisuuksia? En mitenkään väheksy aikuisena saatua kastetta, mutta en voi hyväksyä myöskään sitä, että lapsen kastetta mitätöidään. En itseasiassa voi hyväksy, että Jumalan tekoja järjen päätelmillä mitätöidään. On hyvä, että ihminen ottaa kasteen, kun tulee aikuisena Sanan kuuloon, mutta olisi myös selkeästi kerrottava, että lapsena saatu kaste pitää ja kestää ihmisen eksymisen ja harhailun.

    Kaste ja usko kuuluvat yhteen, ei niitä voi erottaa toisistaan.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Ismo malinen et taida ymmärtää että kun et toimi Jumalan Sanan mukaan niin tekemisesi ei mitään auta, siis kuinka voit opettaa evankeliumia lapselle jos tällä ei ole Pyhää Henkeä?

    Lapsi voi toistaa sinun lailla eli papukaijana opittuja lauseita mutta teot todistavat ettei todellista sydämen uudistusta ole tapahtunut.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Anteeksi kun puhut kärkevästi, siis kun ajatellaan kylväjävertausta niin hyvään maahan kylvetty Jumalan Sana kasvaa hedelmää eli jos lapsilla, joilla ei ole ennestään mieli “saastunut” maailman hengessä, olisi Pyhä Henki, he kasvaisivat hedelmää kuullessaan “kunnioita isääsi ja äitiäsi” opetuksen, no kasvaako tai kasvoitko sinä?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Sorry tuli väärin että “puhut” kun piti olla “puhun kärkevästi”.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Joskus on harmillista, kun Pyhä Henki käsitetään aina jotenkin mystiseksi olemukseltaan, Pyhä Henki on myös Jumalan ilmoituksen airut. Kun kerron lapselle Jeesuksesta, niin siinä on juuri Pyhä Henki läsnä. Pyhä Henki on maailman henkeä vastaan ja se on juuri erotettuna siitä mistä maailma puhuu. Pyhä Henki on kaikkialla ja läsnä ennenkaikkea Sanassa. Kun Sanaa luetaan ääneen tai lauletaan virsiä tai rukoillaan ääneen, niin eikös Pyhä Henki juuri silloin tee työtään meidän keskuudessa?

    Jos lapsi on sanan kuulossa, niin eikö juuri Pyhä Henki tee työtä tuossa lapsessa? On siis ymmärrettävä, että usko ja Pyhä Henki liikkuvat samalla tasolla ja lapset saavat samaa Leipää kuin aikuisetkin. Ensin maitoa ja myöhemmin vahvaa ruokaa, ja kuitenkin antajana on Herra.

    Lopulta on vain todettava, ettei kukaan voi kulkea takaisin lapsuuteensa ja sanoa milloin kuuli Pyhän Hengen ja milloin sitä ei olisi kuullut, Sana vaikuttaa kaikkialla siellä missä sitä oikein julistetaan.On myös muistettava, että sakramenttien käyttö on Sanan julistusta ja Leivän jakamista.

    Ei siis voida sanoa, jollei toinen ihminen ole kokenut Pyhää Henkeä samoin kuin minä olen kokenut, niin sitten hän ei ole kokenut ollenkaan ja oikein.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Ismo Malinen:””Sana vaikuttaa kaikkialla siellä missä sitä oikein julistetaan””

    Mistä tuo väite on peräisin, siis vaikka osaisit koko Raamatun ulkoa niin se ei sinua mitään hyödytä jos sinulla ei ole rakkautta eli Jumalaa.

    Jo kylväjä vertaus selkeästi osoittaa ettei väitteelläsi on mitään Raamatullista perää, siis vaikka Sana kylvetään niin se ei tuota hedelmää kuin niissä jotka ovat “hyvää maata” eli joissa on Pyhä Henki. Hetken voi jokainen “hurmostella” olevinaan tuottaen hyvää hedelmää mutta pitemmällä aikavälillä todellinen hedelmä paljastuu.

    Ajatteleppa nyt esim Lutheria, hän antoi ns “Raamatulliset” perusteet ns “uudestikastajien” vainoille, siis avautuiko Sana oikein hänelle, entä avautuuko Sana samoin sinulle eli oletko samaa mieltä Lutherin kanssa että uudelleen kasteelle menijät voi tappaa?

    Kun “julistat/opetat” Sanaa lapsille niin etkö opeta sitä oman mielesi mukaan, siis jos lapsi kuulee Sanan vaikkapa “rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi” ja hänelle opetetaan mitä se merkitsee että toisia tulee rakastaa eli tehdä hyvää aina, niin kun tämä lapsi tulee luoksesi ja itkien kertoo ettei voi rakastaa toista lasta kun tämä ottaa hänen lelunsa ja pelkää olevansa pelastuksen ulkopuolella, mitä hänelle sanot, sanotko että Jeesuksen Sanat ovat lakia ja kyllä pelastut vaikka löisitkin toista?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Ari. On hämmentävää kuinka olet ominut Pyhän Hengen itsellesi ja kateudesta julistat omaasi. Vääristynyt käsityksesi Lutherista on myös silmiin pistävän katkeraa ja et tahdo ymmärtää, että tuohon aikaan kuoleman tuomion sai hyvin vähäisestä rikkeestä, jopa Jumalan pilkasta (papin arvostelemisesta jukisesti) saattoi saada ankaran tuomion. Yhteiskunta oli aivan toisenlainen, kuin nykyisin, eikä 1500 luvun Saksaa voi millään ilveellä verrata nykyiseen. Luther kirjoitti uudelleen kastajista paljon ja heidän teologiastaan, mitään tappokäskyjä hän ei antanut.

    Yhteiskuntaa ohjattiin tuolloin kirkon ja hallitsijan toimesta ja sääntöjen kirjo oli vähintäänkin kirjava, laki oli ankara köyhille ja rikkaat tekivät mitä lystäsivät, myös kirkko käytti sellaista valtaa, jota ei tänäpäivänä voida edes ajatella mahdolliseksi.

    Lapsista voin sanoa vain oman kokemukseni pohjalta, että saavat kaiken Jumalasta, kuten aikuisetkin, se taas on salaisuus, kuka kasvaa Sanan hedelmää. Hyvä maa on sellaista, joka on oppinut Isältä. Se joka on saanut Isältä, tulee myös Pojan luokse.

    Ihmisellä ei ole valtaa ottaa, jollei Jumala anna ja Jumala antaa kenelle tahtoo.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Ismo Malinen:””Vääristynyt käsityksesi Lutherista on myös silmiin pistävän katkeraa j””

    Se mistä olen saanut tiedon Lutherin antamista ns “Raamatullisista” perustasta ns “uudestikastajien” vainoille on ev.lut kirkon julkaisemasta anteeksi pyynnöstö ko asiasta, luterilaisen maailman liiton kautta pyydettiin anteeksi vainoja ja siinä anteeksi pyynnössä oli se Lutherin antama ns “Raamatuliinen” perusta vainoille, olenko siis minä katkera vai joku muut “sokea ja kuuro”?

    Nyt sitten tartuit tärkeään asiaan, juuri tuo yhteiskunnallinen tilanne, siis onko Pyhän Hengen johdatus erilainen erilaisissa yhteiskunnallisissa tilanteissa, onko lähimmäisen rakkaus erilainen niissä? Eikö Paavalin aikaan ollut yhteiskunnassa juuri tämä vääräuskoiten vaino ja Paavali itsekkin vainosi, MIKSI Paavali ei enää uskoon tultua vainonnut toisuskoisia eikä tehnyt mitään väkivaltaa edes puolustaakseen itseään?

    Missä väkivaltaa siellä ei ole rakkautta, siis väkivallan tekijöiltä/hyväksyjiltä ei voi löytää iankaikkista elämää, he ovat selkeästi vääriä profeettoja.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Anteeksipyyntöön on varmasti ollut aihetta ja hyvä niin, että asia on loppuun saatettu. On myös varmaa, että meillä kaikilla on syytä anteeksipyyntöön osaltamme, jos olemme antaneet väärän tuomion lähimmäisistämme.

    On hyvä ymmärtää, mitä tarkoittaa: ”Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi.” Jumala kyllä tietää ja tuntee meidät kaikki, mutta olisi myös hyvä jos me itse tuntisimme itsemme, emmekä kiistelisi siitä kuka on oikeassa ja kuka väärässä, sillä lopulta me kaikki olemme väärässä ja Jumala yksin on oikeassa. Onneksi se on niin. Sodat tulevat lihallisen mielen ylpeydestä ja kuitenkaan kukaan ei halua sotia, kun asiaa kysytään yksittäiseltä ihmiseltä.

    Armossa eläminen ei oikeuta tuomitsemaan ketään, mutta se ei myöskään oikeuta sulkemaan silmiä ilmeiseltä vääryydeltä jota maailma on täynnänsä. Maailma on pahan vallassa ja me elämme siinä, tosin emme itse ole enää maailmasta, kun olemme Taivaan kansalaisia ja syntynee ylhäältä. Synti on kuitenkin aina edessämme, emme pääse sitä pakoon. Tämä on tietenkin fariseusten mielestä ylpeyttä, koska katsovat itsensä mahdolliseksi noudattamaan sitä mitä Jumala vaatii, mutta he eivät ymmärrä, että jos ihminen on Kristuksen kanssa haudattu, niin se mikä on uutta ihmisessä, ei ole enää lain alla vaan Armon. Ja juuri sen tähden emme ole mahdollisia tuomareita sanomaan kuka on ja kuka ei ole oikeassa, kun maailma toisiansa tuomitsee. Meillä ei ole siihen mitään sanottavaa, sillä meidän Tuomarinamme on Herra itse. Hänessä me elämme ja olemme.

    Yksi on kuitenkin varmaa; Jumala on oikeassa ja ihmiset väärässä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittajan viimeisimmät blogit

    • Pa
    • K
    • Mi
    • J
    • Ih
    • Oppi toivosta

    Katso kaikki

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    • L
    • S
    • Ki
    • G
    • Roomalaiskirje
    • H
    • U

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit

    • S
    • L
    • Ki
    • Van
    • L
    • Per
    • V