Nyt riitti! :)

NYT RIITTI :) 

Näin on moni ”kommentaattori” varmasti huokaissut kirjoituksiani lukiessaan.

No, minä olen myös nyt tullut tämän tien päähän. Olen kirjoittanut teille Raamatusta, Raamatusta, Raamatusta. Ei ole varmaan jäänyt epäselväksi.

Kotimaa ei ole enää niin kristillinen lehti, kuin mitä se on ollut alunperin. Heidän sivuillaan on historiikkia, jos kiinnostaa. Olin itsekin lehden asia”miehenä” (vaikken mies, homo tai lesbo olekaan). Oho, pääsin taas asiaan :) 

Eräässä asiamiesten kokouksessa Helsingissä-sanoin jo silloin sanottavani ääneen-ja vain pari pohojalaasta olivat samaa mieltä Kotimaan hengellisestä tilasta.

Nyt kun luette näitä blogeja, niiden kommenttikenttiä-näette varmaan osittain, mistä yritin varoittaa jo silloin aiemmin. 

Onhan kristillistä huolehtia vähäosaisista. On kiva, tietää, mitä maailmalla tapahtuu. Henkilöhaastattelut ovat raflaavia myös. Mutta kristillinen lehti voisi aina välillä tarkistaa suuntaansa. Ollanko menossa kohti miellyttämistä. Nimittäin maailman miellyttämistä, josta Jeesus varoitti.

Rehti körttiläänen Jumalansana synnin ja armon julistuksineen, voisi johtaa ihmisiä siihen uskoon, josta täällä vielä Kotimaan blogeissa väännettään. Mutta nyt vain ihmiset riitelevät mielipiteistään, kun Raamattua ei saisi kuulemma oikein enää siteeratakaan näillä leveyksillä.

Jään kuulolle, muuttuuko lehden kanta vuosisaatossa. Mutta vaikuttajana (sillä jokainen luettu kirjoitus vaikuttaa meihin) minun blogini nyt loppuvat. ”Vaihtelu nääs virkistää, sanos pässi kun mummolla pöytää pyyhki.”.

Kiitos teille, joille kirjoitukseni jotenkin kolahti, kiitos teille, joilla se kalahti.

Isän Käteen, Siunausta-ja Voimia arkeen ihan jokaiselle!

Kaisu vaan :) 

190 kommenttia

  • Reijo Mänttäri sanoo:

    Martti Pentti 25.06.2022 16:40

    Vannomista ei kielletä, vaan kehoitetaan olla vannomatta, koska:

    ’Mitä siihen lisätään on pahasta’ = de perissos toutōn esti ek ponēros”

    Pidän tärkeänä, että luet mihin vastaat. Innokas töksäyttelysi perustuu pelkästään ”hätähousuituuseesi”. Luet sen minkä haluat siellä luettavan.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ”Vannomista ei kielletä, vaan kehoitetaan olla vannomatta.” Kyllä ’älkää vannoko lainkaan!’ on minusta selkeästi kielto. Kysymys esim. virka- tai sotilasvalasta on asia sinänsä. Jääköön nyt kuitenkin. Viestini on, että liität ’on on tahi ei ei’ -viestin yhteyteen, johon se ei kuulu.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Reijo Mänttäri sanoo:

      Martti,

      Olen samaa mieltä. Asia on käsitelty!

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Reijo Mänttäri sanoo:

    Matias Roto 25.06.2022 17:38 Reijo

    ”Mielestäni on turhaa kinata sellaisen kanssa, joka ei ota opikseen asiallisia huomautuksia vastaan, vaan sänkkää niitä vastaan pelkän musta tuntuu -menetelmän mukaisin pois -selittelyin.”

    Sorrut ala-arvoiseen ilmaisuun minusta. Asiallisuus olisi aina eduksi oikealle ja väärälle. Tämän kohdan olen käsitellyt asiallisesti, useammin kuin kerran sinulle, en ”sänkännyt” enkä milloinkaan vedonnut mitään ”mustatuntuu”- perusteluihin. Ymmärrän arvostuksesi puutteen minua kohtaan, mutta halventaminen on eri asia, mitä tässä nyt esiintyy. Kreikka ei ole VT:n alkukieli. Edes kreikaksi ei asianlaita ole oikein saatikka koko muun Raamatun kielellisen ilmaisun kanssa.

    Tuo ”lukijoidemme” takia perustelu voitanee jättää syrjään, kun keskustelet kanssani.

    Olen jo vuoisia sitten lopettanut tämän ”teknon” farssin kanssasi. Jätä sinäkin, eikä enää kinata.

    ————-

    Matias Roto 25.06.2022 16:54

    ”Joten seurattuani kreikan käyttöäsi näissä blogikeskusteluissamme, mielikuvani on että sinun kritiikkisi hänestä on, kuin jos lähes tulkoon vasta-alkaja kritisoisi alansa huippumestaria. Niin monesti olen törmännyt sinun tulkinnoissasi kielenvastaisiin päättelyihin.”

    Sinulla on vimma kyseenalaistaa kielitaitoni. Se ei kuitenkaan ole minun ongelma. Olen monasti huomauttanut sinulle erinomaisen kömpelöistä kielellisistä sotkuistasi. Et kuitenkaan ole sellaiseen puuttunut mitä minun osaamiseeni tulee.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Reijo

      Septuaginta käännös syntyi noin vuosina 300 – 200 eKr. Se on Uuden testamentin kreikan kielen muovaamiseen kaikkein merkittävin vaikutteiden antaja. Niinpä suomalainen Septuaginta-tutkimus on erittäin merkittävässä asemassa aivan yksinkertaisten Uuden testamentin ilmaisujen ymmärtämiselle.

      Meillä on myös ollut Suomessa erittäin monia eteviä Septuaginta tutkijoita jo vanhastaan.

      Edelleen huomaapa tämä Jeesuksen ajan juutalaisten kielisuhteista. Arameaa puhuvia eli siis hepreaa synagogissa käyttäviä oli noin 1,5 miljoonaa, mutta kreikkaa käyttäviä yksistään Rooman valtakunnassa oli noin 7 – 9 miljoonaa juutalaista, joiden Pyhä Raamattu oli Septuaginta käännös Vanhasta testamentista.

      Joten tämän jälkeen ymmärtänet miksi vetoan nimenomaan Vanhan testamentin kielenkäyttöön, kun pohdin Uuden testamentin kreikan kielen ilmaisuja.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Reijo

      Olen useasti huomannut sen, että suoraan kreikan kielen kieliopillisesti hyvin tarkasti alkutekstiä seuraava tulkinta ei sinua miellytä, vaan sen sijaan olet esittänyt jotain muuta vaihtoehtoa, joka kylläkin sopii sinun dogmaattiseen kaavaasi, mutta joka valitettavasti ei nousekaan suoraan taustalla olevan lauseen kieliopillisesti täsmällisestä perustasta, vaan jää roikkumaan tyhjän päälle.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Reijo

      Puhumasi ”teknan” farssi syntyy siitä ettet ole huomannut Raamatun ajan koko yhteiskunnan kollektiivisuutta, jossa ihmiset elävät yhteisöinä. Näin et ole tullut ajatelleeksi että kokonaisten huonekuntien yhteiset kasteet sisälsivät samalla kertaa sekä isovanhempia, näiden lapsia perheineen ja myös lapsenlapsia. Olisi ollut todella harvinaista edes löytää sellaista ”huonekuntaa” jossa ei olisi ollut useampiakin imetysikäisiä lapsia. Näin ollen kokonaisten huonekuntien kasteet sisälsivät sen, että kaikki vauvasta vaariin kastettiin samalla kertaa.

      Ota huomioon että ensimmäiset kasteoppaat kehottivat kastamaan ensiksi lapset ja vasta sen jälkeen aikuiset. Tämä oli psykologisesti viisas ohje, koska aikuisten tarkkaavaisuus kestää pidempää odotusta.

      Ja ota huomioon, että juutalaisessa kääntymyksen kasteessa ketään ei saanut kastaa ellei kaikkia vauvasta vaariin kastettu samalla kertaa. Eihän voitu hyväksyä sellaista että toisten aloittaessa kokonaan uuden elämän, uudesta syntymästä alusta alkaen, heidän keskuuteensa olisi jäänyt joku, joka vielä olisi ollut epäjumalien palvonnan edustaja. Tämä olisi ollut sellainen sotku, ettei rabbi saanut antaa tuollaisessa tilanteessa kenenkään kastamiseen lupaa.

      Tämä oli aatteellisena taustana kun kristikunta alkoi Jeesuksen käskyn mukaisesti kastaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Reijo Mänttäri sanoo:

      Matias,

      Usko tai älä tiedän Septuagintan kehityksen ja olen sen sinulle muutaman kerran sanonut. Tiedän Suomen Septuaginta-tutkijat, millä muistutuksella en näe mitään merkitystä puoleltasi.

      Tiedän myös ”kielisuhteet”, eli tarpeen kääntää ensin 5 Mooseksenkirjaa kreikaksi.

      Tätä seuraavaa pidän täytenä hutilointinasi (anteeksi ilmaisu):

      ”Olen useasti huomannut sen, että suoraan kreikan kielen kieliopillisesti hyvin tarkasti alkutekstiä seuraava tulkinta ei sinua miellytä, vaan sen sijaan olet esittänyt jotain muuta vaihtoehtoa, joka kylläkin sopii sinun dogmaattiseen kaavaasi, mutta joka valitettavasti ei nousekaan suoraan taustalla olevan lauseen kieliopillisesti täsmällisestä perustasta, vaan jää roikkumaan tyhjän päälle.”

      Tässä ei ole mitään perää. En ole huomannut ”kreikan kieliopillisesti tarkkoja alkutekstiä seuraavia tulkintojasi”. Emmekä ole niihin koskaan kiinnittäneet huomiota. Otan vapauden ilmaista seuraavan ala-arvoisesti, koskien tätä lausumaasi: ”Ei päätä eikä häntää”.

      Teknon-farssi ei koskenut kollektiivisuutta, eikä ”ensimmäisiä kasteoppaita”. Se koski vain sinun ymmärtämättömyyttäsi, mitä sanan merkitykseen tulee. Puhut lähes kaiken ulkopuolelta Kirjoitusten, etkä muuta väitäkään. On tai olisi reilua, ettet ottaisi Raamatun tekstiä, siitä sanoja pätkimällä ja vahventamalla liimata niitä asiattomuuksiin, muihin kuin kirkkojen oppeihin, mutta ei siihen mitä Jeesus opetti ja Pietari julisti jatkon jonka alkuvuosikymmenet on Raamatussa, koskien käytäntöjä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Reijo

      Koko sinun rakennelmasi niin kirkon olemuksesta kuin kristinuskon alkuperäisestä kehityksen linjasta ja alkuperäisistä Raamatun ymmärtämisen muodoista on myöhäsyntyinen kyhäelmä omavaltaiseen järjestykseen pantuja ja epähistoriallisesti tulkittuja raamatunlauseita.

      Sen sijaan historiallinen kirkko on suora jatkumo alkuperäisestä juutalaisesta yhteisöstä nousseesta kristinuskosta. Tapasi sotkea eri kirkkokuntien historiallisia kehityslinjoja ei tee oikeutta myöskään sille että läntisen kirkon jakautuessa eteläinen Eurooppa kehittyi katoliseksi kirkoksi ja pohjoinen Eurooppa luterilaisiksi kirkoiksi sekä siihen väliin jäävät alueet reformoiduiksi kirkoiksi. Nimenomaan luterilaiset ja katoliset ovat säilyttäneet alkuperäisen historiallisen liturgian, jonka yhteyden voin tunnistaa juutalaisen liturgian kanssa, vaikka eri suuntiin kehittymistä onkin ollut parisen vuosituhatta.

      Sen sijaan sinun kyhäelmäsi on lähtöisin sellaisista porukoista, jotka ovat ottaneet sekä rakenteellisten että opillisten kannanottojen pohjaksi aivan alkuperäisestä historialliselle kirkolle vieraista aineksista. Aivan erityisesti historiaa ymmärtämättömien amerikkalaisten keksimiä korostuksia ja muutamien raamatunkohtien täysin historiallisesta alkuperästään vierain selitystavoin käytettyjä raamatunlauseita hyväksi käyttäen on saatu aikaan se vaikutelma että muka ollaan kovinkin raamatullisia, vaikka teorian pohjana on vain epähistoriallisia kuvitelmia.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ”Tuo ’lukijoidemme’ takia perustelu voitanee jättää syrjään, kun keskustelet kanssani.” Reijo Mänttäri käsittää nämä julkiset keskustelut yleensä kahdenkeskisiksi väittelyiksi, joissa otetaan mittaa oikeassaolemisesta. Hän unohtaa mielestäni näin sekä keskustelun että julkisuuden. Keskustelun tarkoitus on yhdessä etsiä ja löytää. Erimielisyyden ilmaisuilla on tämä pyrkimys. Julkisuus taas on nimenomaan lukijoiden huomioimista. Näin verkkosivulla saattaa yleisön olemassaolo unohtua. Niinpä on hyvä siitä välillä muistuttaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Samaa mieltä Martti Pentti.

      Olen saanut monet ”potkut”(kommentin poistaminen keskustelusta) Reijolta, ja ehdotuksen siitä, että jatkamme kahdestaan keskustelua sähköpostin välityksellä. Herkkiä aiheita ovat helluntai-liikkeen synty ja henkikaste-oppi. Niistä ei sovi olla eri mieltä Reijon kanssa.

      Asioiden toistaminen sopii vain Reijolle? Muiden mielipiteiden toistaminen ammutaan pian alas ”nalkuttamisena.”

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Reijo Mänttäri sanoo:

    Matias Roto 25.06.2022 19:36 Reijo Keskusteluissamme ovat vastakkain: Toisaalta sinun tulkintasi vailla pienintäkään kosketuskohtaa historian dokumentoihin lähteisiin pelkästään oman mielikuvituksen keksintöjen varassa. Ja toisaalta historiallisiin asiakirjoihin perustuvat historialliset tietoni, joiden varassa kerron sen mitä todistettavasti on kunakin aikana opetettu. Siis lyhyesti tiivistettynä vapaan fantasian ja lähteisiin perustuvan historian kuvauksen välisestä erosta.

    ———————————————–

    Matias,

    Uskon, että tiedät, mikä on historiankirjoituksen ja Kirjoitusten ero. Minun ”kosketuskohtani” pääasiassa kirkolliskokousten suojelua nauttivaan historiankirjoitukseen on sen kyseenalaistaminen. Millään ei ole merkitystä Jeesuksen seuraamisessa muutoin kuin Kirjoituksiin perustuvana. Alkuperäiset Kirjoitukset ovat tänään luettavissa, niinkuin ne oli Helluntaipäivästä, v. 30 lähtien. Jumala on valvonnut Sanansa, vaikka jumaluustieteilijät ovat sitä parannelleet, väännelleet ja poistaneet (vt. 2. käsky). Sana ei ole kaikkiin uskossa sulautunut (vt. Hebr. 4:2), josta johtuen on poistettu sanoja, jopa jakeita, tai muutettu muotoja.

    Minun uskoni ei ole mielikuvituksen varassa, ei oman eikä muiden. Historiankirjoitukset alkuperäisimmilläänkin ovat ihmismielen tuotetta, kun ne eroavat Kirjoituksista. Sinulla on kuitenkin usein toistamasi usko Trenton oppiin, koskien perinnäissääntöjä eli traditioita. Traditiot eivät ole millään päätöksellä Alkuperäisiin Kirjoituksiin verrattavia, saatikka että ne erotessaan kumoaisivat Kirjoitukset. Tämän olen toistanut usein, enkä ole sen sinussa herättäneen minkäänlaista huolta, päinvastoin.

    Et juuri edes yritä viitata Kirjoituksiin, vaan ”dokumentteihin, eri lähteistä”. Kävin niitäkin läpi, joilla perustelit kolmen kolmen ensimmäisinä vuosisatoina vaikuttaneen pyhän, Tertullianus, Origenes, Justinus, ja tapasin jokaisen viittauksesi lähteisiin perustumattomaksi. Oletin että tämä todettu asia, mainittu jo kaksi kertaa aikaisemmin, sinua liikuttavan?

    Olen riittävästi tuonut kantaani, niinkuin sinäkin. Annetaan ”lukijoidemme” lukea niitä, ”kyllä Kansa tietää”.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Marko Sjöblom sanoo:

      Reijo M. Et siis ole tietoinen siitä, että meidän luterilaisten käsityksiä EI ohjaa sen enempää Trenton kirkolliskokouksen kuin Vatikaanin I ja II kirkolliskokousten opetukset Kirjoitusten, tradition ja kirkollisen opetusviran välisestä suhteesta? Koska siinä vaiheessa, kun Trento lopulta kokoontui, luterilaisia ei edes kutsuttu mukaan. Meidät kun oli jo sitä ennen julistettu pannaan…

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Reijo Mänttäri sanoo:

      Marko,

      Evlut kirkko Suomessa on toistanut muutaman vuoden ajan moniäänisyyttä ja monimuotoisuutta. Lisäksi on pappeja, kuten Matias, jotka pitävät paavia universaalisen kirkon päänä (muitakin muotoja on ilmoitettu). On totta, että Luther alotti paavi-vastustuksella ja päätyi yhteistyöhön mm. Raamatun kastetta noudattavien vainoamisessa, kuten mennoniitit.

      Sitten päädyttiin ekumeniseen yhteyteen, minkä paavi vahvisti pari vuotta sitten, kun evlut delegatio kävi hänen luonaan, sanomalla ”kaste yhdistää meidät”.

      Trentosta voidaan antaa lausumia, monenlaisia ja keskenään ristiriitaisia. Uskoisin sinunkin ne tietävän, mutta aina ne ovat Trenton ja nyt etenkin Vatikaani 2:n kanssa sopusoinnussa, koska, niinkuin paavi sanoi ”meillä on yhteinen kaste” ja se riittää.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Reijo

      Epähistoriallinen eli siis alkuperäisten reaalisten kristinuskon muotojen vastaisuutesi tulee selkeästi ilmi omassa lauseessasi:

      ”Minun ”kosketuskohtani” pääasiassa kirkolliskokousten suojelua nauttivaan historiankirjoitukseen on sen kyseenalaistaminen.”

      Tässä sinulta jää näkemättä etteivät kirkolliskokoukset ole olleet muuta kuin kulloisenakin aikana esiin nousseitten kirkollisten aiheiden yhdessä pohtimista ja näistä yhteiseen sopimukseen pääseminen. Näissä siis tulee esille vain se miten ikivanhan historiallisen jatkumon perinne on toteutettava kunakin aikana.

      Et näytä tajuavan että historiallisen jatkumon kieltäminen merkitsee koko ajatukseellisen ja opillisen perustan mielivaltaisten historiallisista yhteyksistään irto revittyjen opinkohtien esiin tuputusta missä kukin tuo esille mitä itselle sattuu sopimaan ja sivuuttaen yhteisen perinnön.

      Oletko esimerkiksi tietoinen, että uskonpuhdistajamme Martti Luther sai nimenomaan katolisen kirkon perinteestä periaatteen siitä, että

      Raamattu on kaiken opin ainoa perusta.

      Erittäin pätevänä ja ahkerana Raamatun selitysopin professorina hän sitten piti esillä tätä periaatetta ja sai sen kirkkomme opin lujaksi perustaksi.

      Täysin historiallisista yhteyksistään irti revityn kirkollisen kehityksen kyhäelmäsi tulee näkyviin siinä ettet ole tietoinen edes Trenton ensimmäisen kirkolliskokouksen synnyn ja vaikutuksen laajuudesta. Jotenkin et näytä tajuavan tuon kirkolliskokouksen merkitystä etkä varsinkaan sen päätösten kompetenssialuetta. Luterilaisiin kirkkoihin se ei enää vaikuttanut mitenkään.

      Ajatuksen kokouksen koolle kutsumisesta esitti aikoinaan Luther, kun halusi uudistaa kirkkoa poistaakseen muutamia väärinkäytöksiä. Luther eli 10.11.1483 – 18.2.1546. Paavit suostuivat kirkolliskokoukseen kuitenkin vasta niin myöhään että luterilaisella uudistuksiin pyrkineillä ei sinne enää käytännön tasolla ollut mahdollista osallistua vaan sinne kokoontui pääasiassa vain italialaisia, kun se pidettiin 1545-1563. Lopputulos oli että kokouksen linjaukset käytännössä muodostuivat uskonpuhdistuksen vastaisiksi julkilausumiksi. Toki siellä saatiin aikaan myös monia eteläisen Euroopan kirkollista elämää uudistavia päätöksiä. Olihan vastauskonpuhdistuksen aika melkoinen kirkollisen uudistuksen aika myös katolisen kirkon puolella. Pohjoisen Euroopan kirkollista elämää uudistanut liike siis vaikutti välillisesti koko Euroopan kirkollisen elämän uudistumista.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Reijo

      Annat tahallisen vääristelysi tulla esille lauseessasi: ” Lisäksi on pappeja, kuten Matias, jotka pitävät paavia universaalisen kirkon päänä.”

      Tai sitten sekotat pahanpäiväisesti kaikki käsitteet.

      Toisaalta olen todennut, että SANA katolinen tarkoittaa ”koko maailman yhteistä” ja nimenomaan kirkollisessa käytössä koko ”yhteistä kristikuntaa”. Tämä sana ”katolinen” on käytössä myös apostolisen tunnustuksen alkukielessä kreikassa ja vanhassa latinankielisessä muodossa siinä kohtaa missä tunnustamme: ”Pyhän yhteisen kirkon”, ”the holy catholic Church.”

      ἁγίαν καθολικὴν ἐκκλησίαν,

      sanctam ecclesiam catholicam;

      Toisaalta olen myös todennut, että sinun väheksymäsi paavi on koko maailman tehokkain evankeliumin julistaja. Siinä missä joku ”superevankelistana” suurella rahalla mainostettu julkissaarnaaja saa kokoon muutaman satatuhatta ihmistä, paavi vastaavissa tilanteissa saa saman määrän miljoonia kuulijoita. Samaten maailmanlaajuisissa kirkollisissa kannanotoissa nimenomaan paavin ääni kuuluu, kun taas noiden kovasti mainostettujen julistajien nimiä tuskin huomataan muuta kuin niiden mainoksissa esiintyneitten outojen ihmisten niminä.

      Nimenomaan tämän voimallisen evankeliumin julistuksen takia kaikista maailman Kristukseen uskovista yli puolet on katolisia.

      Edelleenkin on teologinen todellisuus se, että kaste on yhdistänyt meidät Kristukseen ja siksi maailmanlaajuinen kristikunta on kastettujen yhteisö. Tämän on todennut myös paavi Suomessa 1999 käydessään. Tämä yhteys on enemmän kuin eri organisaatioiden muodostamien hierarkisten rakenteiden muodostamat erillään kulkemisten muodostamat raja-aidat.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Reijo Mänttäri sanoo:

    Matias,

    Lopetetaan täällä Kaisun blogissa, etenkin kun tämä on hänen jäähyväisensä, ainakin toistaiseksi.

    En edes ihmettele, että sinua ”pännii”, jota vaivaasi voimme hoitaa minun blogissani, jonka kirjoitan asap.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Raijo

      Vaivani on vain se että en malta olla oikaisematta, kun alati teet sekä kielioppivirheitä että näihin liittyviä opillisten johtopäätösten virheitä. Näistä virheistä sitten seuraa, että käytät Raamatun kohtia kuin seinässä olevia taulun nauloja, mutta sen sijaan, että ne sopisivat yhteyteensä, sijoitatkin niihin aivan eri ympäristöstä peräisin olevia tuotteita.

      Näistä mainittakoon mm

      1525-27 keksitty anabaptistinen kasteoppi

      noin 1900 ja siitä sitten edelleen 1906 kehitety oppi henkikasteesta

      jne

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Reijo

      Kaisu on erittäin miellyttävästi kirjoittava kirjailija, mukana pohjanmaalaisten kirjailijoitten touhuissa.

      Kaisun appiukko on hyvä ystäväni, erittäin oppinut mies. Aikoinaan hänellä oli hyvin laaja kirjasto ja perusteellisia teologiaa käsitteleviä mammuttiteoksia, todellisia tutkimuksen helmiä. Luther tuntijana hän on ollut yksi eturivin miehiä.

      Aikoinaan Porvoon hiippakunnan piispan vaalissa neljän ensimmäisen äänet olivat lähellä toisiaan. Helge sai miltei yhtä monta ääntä kuin ensimmäiselle sijalle päässytkin, mutta jäi kuitenkin neljänneksi. Ensimmäiselle sijalla päässyt Erik Vikström valittiin piispaksi.

      Joten toivotan Jumalan siunausta Kaisulle ja terveisiä Helgelle ja koko väellensä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Reijo Mänttäri sanoo:

      Matias, Matias,

      Herkeä, koska herkeämättömyys vaikuttaa uskottavuuteen. Totuus pysyy, eikä jankutus auta.

      Kyllä Kaisun ihanuus on ollut kaikkien todettavissa eikä ole soveliasta (mielestäni) siitä omaan nostetta kehitellä.

      Eli: Loppu nyt ja siirrytään minun blogiini kun sen saan valmiiksi!

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Reijo

      Ensinnäkin

      Miksi tulisin sinun blogiisi.

      Toiseksi

      Olen iloinen jokaisesta ystävästäni. Siitä kerron.

      Aivan samoin olen ties kuinka monessa muussakin yhteydessä kertonut ihmisille, miten Jumala on antanut minulle suuremmoisia ihmisiä ystävä ja tuttavapiiriini.

      Eräskin edesmennyt läheinen ystäväni oli sellainen, etten yli puolen vuosisadan aikana koskaan oppinut tuntemaan hänen tietonsa rajoja.

      Olen myös ties kuinka monessa yhteydessä kertonut, miten onnellinen olen omasta vaimostani, prinssessa Colettesta, 1300 -luvulta olevan dynastian jälkeläinen. Suomeen tullessamme hän puhui vain 15 eri kieltä, niiden joukossa eivät olleet maamme eniten puhutut äidinkielet suomi, ruotsi, venäjä, viro eikä arabia.

      Joten en ymmärrä miksi nimität ystävistä, läheisistä ja tuttavista puhumisen itsekehuksi: ”— omaan nostetta kehitellä.” Eikö sinulle ystävyys ole itseisarvo, josta voi iloita jokaisessa elämänsä hetkessä. On ilo keskustella ja olla ihmisten seurassa, kun on ystävällisten ihmisten seurassa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Reijo Mänttäri sanoo:

      Matias,

      Sinun on valta niinkuin on mieli!

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kari Paukkunen sanoo:

    Kaisulle kiitos tästä ja muista blogeista!

    Seuraan mielenkiinnolla. Reijo Mänttäri on ”viheltänyt poikki” keskustelunsa Matias Roton kanssa. ”Nyt riitti” Reijolle!

    Keskustelu on vilkasta, joten odotan Reijo Mänttärin uutta lupaamaansa asap-blogia edellä olevan keskustelun tiimoilta.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Kaisu Hildén

    Kaisu Hildén on kotoisin Etelä-Pohjanmaalta. Hän harrastaa taidemaalausta, kirjoittamista, käsitöitä ja liikuntaa. Virsien veisuu ja gospelmusiikki ovat lähellä hänen sydäntään. Raamattu tuli hänelle rakkaaksi jo nuorena-ja hän ei vain voi olla evankelioimatta. Perheeseen kuuluu aviomies ja koira-ja kaikki kolme haukkuvat vain tarvittaessa. :)

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit