Narsismi – puolensa pitäminen

Meillä jokaisella on narsistisia piirteitä. Kanssaihmisissä niitä huomaa paljon helpommin kuin itsessämme. Aina kun kohtaamme ihmisiä niin kotona, työpaikalla, harrastuksissa, somekeskusteluissa (twitter, facebook, blogit) voi tulla esiin itsessämme ne piirteet, joita emme itsessämme tunnista tai häpeämme niitä.

Puolensa pitäminen on tärkeää, mutta milloin se menee narsismin puolelle?

Miten olisi hyvä keskustella?

Miksi kanssaihmisen on helppo päästä ihomme alle, jolloin hermostumme ja näytämme sen?

Tunnistatko itsessä narsistisia piirteitä?

Miten koet uskonnollisen keskustelun?

Mitä sinusta tulisi tehdä, jos on narsistin uhri?

 

    • Niin, etukäteen ei voi tietää mitä joku muu ajattelee. Tosin nimimerkkikirjoittaja vaikka tulisi omalla nimellä blogilleni, niin poistan kommentit, koska niitä en välitä lukea ja kommentoida.

    • Olen ollut täällä 12,5 vuotta, joten tiedän aika monen tavat. Muutama viikko sitten täällä canceloitiin yksi omalla nimellä blogia pitävä. Tällöin yksi blogisti käytti myös nimimerkkiä tavoitteen saamiseksi. Sinäkin tunnistat monen kommentit, vaikka et nimeä katsoisi.

  1. Pekka toteat minulle:””Arilla on niin omaperäinen käsitys uskosta ja uskon elämästä,””

    Kuinka käsitykseni olisi ”omaperäinen”, kyllä se löytyy täysin evankeliumista.

    Aloitetaampa ensin mikä oli juutalaisuudessa tilanne eli Jumalan omaan kansaan liitettiin ympärileikkauksen kautta tasan tarkkaan 8pv vanhana, myöhästymisiä ei hyväksytty. Heillä oli tarkat käskyt kuinka elää ja rikkomisesta seurasi rangaistuksia (jopa kuolema eli kansasta erottaminen) mutta toisista rikkomuksista oli uhrattava uhri määrätyn mukaan, siis JO TEHDYISTÄ synneistä, ei voinut uhrata ”etukäteen”. Siis kansa ei ollut tietämätön käskyistä mutta kuten voimme lukea Raamatusta he eivät kyenneet noudattamaan käskyjä, ei heillä ollut voimaa siihen (synnin orjuus). Näin siis Jumala oli hyljännyt kansansa synnin tähden.

    Ollaanko tästä samaa mieltä?

    • ”Ollaanko tästä samaa mieltä?” Ei olla. Tuossa on paljon paikkansa pitävää, mutta karkeana yksinkertaistuksena se ei ole totuus juutalaisuudesta.

    • Martti Pentti avaisitko nyt paremmin mitä tarkoitat?

      Siis toin tuossa esille yksittäisen ihmisen elämää eli kuinka ”pääsi” osalliseksi Jumalan kansaan ja kuinka tuli elää, mitä siitä niin kovin puuttui ettei se kelvannut sinulle?

    • Sinulle kelpaavat kovin yksinkertaiset selitykset. Maailma ja elämä ovat kuitenkin monimutkaisempia ja vivahteikkaampia. Yksinkertaiset selitykset eivät toimi. Niihin takertuminen on silmien ja korvien sulkemista. Jeesuskin kehotti näkemään ja kuulemaan.

    • Pekka siis kun Jeesus tuli maan päälle niin oliko juutalaisilla kaikki hyvin, Jumalan siunaus ym?

      He elivät toisen vallan alla, on kuitenkin totta että Jumala tulee pelastamaan kansansa lopulta, mutta tuossa tilanteessa eivät juutalaiset ottaneet Jeesusta vastann.

    • Katsot taas asioita kovin mustavalkoisesti, Ari Pasanen. Juutalaisilla oli jotkin asiat hyvin ja jotkin huonosti. Monet juutalaiset ottivat Jeesuksen vastaan, toiset taas eivät.

  2. Martti Pentti lausahdat:”” Yksinkertaiset selitykset eivät toimi. Niihin takertuminen on silmien ja korvien sulkemista. Jeesuskin kehotti näkemään ja kuulemaan.””

    Minulle taasen juuri evankeliumin ymmärtäminen on niin yksinkertainen ettei mitään rajaa, siis kuten Jeesus sanoo että Jumala ilmoittaa sen lapsenkaltaisille, siis ei siinä tarvii olla korkeasti koulutettu vaan nöyrtyä tunnustamaan ettei ole ennen ymmärtänyt evankeliumia yhtään, siis tulee nollata ennen oppimansa.

    Mitä elämä ”pimeydessä” on, ei siellä kuule Totuutta vaan elää valheessa, sitä luulee olevansa oikeassa uskossa ja uskoo valheelliset selitykset rakkaudesta.

  3. Saanen tässä nyt tuoda yksinkertaisen näkökulman armoon, siis tämä on yksi osa siitä. Siis jokainen ihminen tekee syntiä ja Raamatun mukaan synnin palkka on kuolema, siis kun synteihinsä ”kuollut” kohtaa Jeesuksen kutsun parannukseen (evankeliumin) niin kun Jumala herättää tämän ”kuolleen” henkensä kautta uuteen elämään armosta eli ihminen saa kaikki ennen tehdyt synnit anteeksi ja samalla todella ”näkee” sen saastaisuuden ja valheen jossa ennen eli ja joka oli johtanut ”kuolemaan” niin kun saakin Jumalan armosta uuden tilaisuuden Jumalan Hengen kautta aloittaa elämä uudestaan (uudestisyntyy) niin kun vielä Jumala on laittanut rakkautensa ihmisen sydämeen, niin onkin sydämen halu ja Jumalan voima välttää/voittaa ne kaikki synnit jotka aiemmassa elämässä johtivat kuolemaan, tätä on evnankeliumi ja armo.

    • Tämä armosta saatu uusi tilaisuus ei ole vain yksi vaan sen saa osakseen yhä uudestaan. Kristitty tarvitsee armoa päivittäin.

    • Martti Pentti evankeliumin voima on että Jeesus vapauttaa synnin orjuudesta, siis kun ihminen pääsee pimeydestä valoon eli alkaa kuulla Jeesuksen äänen (valheen sijaan) niin ei olekkaan tietämätön ja kun vielä on vapautettu synninorjuudesta ja saa Jumalan voiman, Pyhän Hengen, niin nyt onkin eriasia elää, kysytäänkin ihmisen halua seurata Jeesusta.

      On siis syntiä kuolemaksi, kaikki synti ei ole kuolemaksi eli kaikista synneistä ei menetä pelastusta eli nimeä ei pyyhitä elämänkirjasta.

      Siis pimeydessä vaeltavilla (valheessa) on mahdollista tehdä parannus Jumalan kutsuessa ja senjälkeen tulee ottaa kaste saadakseen synnit anteeksi ja Pyhän Hengen, tämän sanoo Pietari selkeästi:

      38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”(Ap.t.2)

    • Emme pelastu siksi, että tulemme kääntyneinä itsessämme vanhurskaiksi. Vaikka tiedämme, mikä on Jumalan tahdon, meistä ei ole sen kokonaiseen toteuttamiseen. Saamme pukeutua Kristuksen vanhurskauteen.

    • Martti Pentti tiedätkö todella Jumalan tahdon?

      Tämä on se perus kysymys johon evankeliumi on vastaus, pimeydessä vaeltava ei tiedä vaan uskoo valheen. Jeesuksen tulee parantaa ihmisen paatunut sydän että ihminen kuulee Hänen äänensä ja voi seurata Häntä.

    • ”Tiedätkö todella Jumalan tahdon? Tämä on se perus kysymys, johon evankeliumi on vastaus.” Jumala on ilmaissut tahtonsa laissa, jonka ydin on rakkauden käsky. Kukaan ei tule täydelliseksi Jumalan ja lähimmäisten rakastamisessa. Evankeliumi on vastaus ihmisen vajavaisuuteen. Saamme peittää oman puutteellisuutemme Jeesuksen täydellisyyteen.

    • Martti Pentti siis mikä on Jumalan tahto evankeliumissa, eikö kuulla Jeesusta ja tehdä Hänen sanansa mukaan?

      Joh. 9:31
      Me tiedämme, ettei Jumala kuule syntisiä; vaan joka on jumalaapelkääväinen ja tekee hänen tahtonsa, sitä hän kuulee.

      Joh. 12:47
      Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.

      Joh. 16:13
      Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.

    • ”Mikä on Jumalan tahto evankeliumissa? Eikö se ole kuulla Jeesusta ja tehdä Hänen sanansa mukaan?” ’Jumalan tahto evankeliumissa’ on Room. 5:8 mukaan: ”Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus kuoli meidän puolestamme, kun vielä olimme syntisiä.”

    • Martti Pentti yrität siis kumota Jeesuksen sanoja Paavalin sanoilla, mahtaakohan onnistua, ei.

      Siis lueppa nyt omat kommenttisi ja mieti otatko Jeesuksen sanoja vastaan vai katsotko ne ylen oman viisautesi ja ymmärryksesi kautta?

    • Sinulle pitää taivuttaa kaikki rautalangasta, Ari Pasanen. Vaatimus Jumalan tahdon noudattamiseen on lakia. Laista Jeesus lausuu: ”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.” Evankeliumi on iloinen sanoma siitä, että Jeesuksen työn ansiosta pelastumme, vaikka emme pystykään täyttämään lain vaatimuksia. Hän on ne täyttänyt puolestamme.

    • Martti Pentti nyt yrität mahdotonta eli vääntää ratakiskoa selittäessäsi, siis Jeesus ei julistanut lakia vaan evankeliumia, sanoohan Hän selkeästi:

      Luuk. 16:16
      Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.

      Jeesus julisti evankeliumia ei lakia, tämä on selvää.

    • ”Jeesus julisti evankeliumia ei lakia. Tämä on selvää.” Ei suinkaan ole. Jeesuksen niin sanotussa vuorisaarnassa on tiukkaa lain opetusta: ”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.”

    • Martti Pentti selittäppä nyt mitä on tämä ”tiukka laki”?

      Siis sekoitatko nyt sen lain joka oli ennen Johannes kastajaa ja sen jota Jeesus julisti?

      Teoilla ei voi ansaita pelastusta, mutta pelastuksen voi menettää teoilla, tämä on evankeliumin mukaista.

    • ”Sekoitatko nyt sen lain, joka oli ennen Johannes Kastajaa, ja sen jota Jeesus julisti?” Kas, nyt sinäkin myönnät Jeesuksen saarnanneen myös lakia, Ari Pasanen.

    • Kysymyksestäsi, Ari Pasanen, saa sen käsityksen, että laki on mielestäsi jotenkin paha asia – ainakin evankeliumiin verrattuna. En pidä tällaista vertailua oikeana. Raamatussa asetetaan lain kirjain ja lain henki vastakkain. Toisin sanoen lain kirjaimellinen noudattaminen ei saa olla lain henkeä, sen perimmäistä tarkoitusta vastaan. Jeesus kiteytti lain hengen rakkauden kaksoiskäskyyn ja kultaiseen sääntöön. Vanhassa testamentissa on profeetta Aamoksen luonnehdinta: ”Oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus kuin ehtymätön puro.”

    • Martti Pentti ei laki ole paha vaan synti, siis puhut lain hengestä, mitä se on?

      Laki on hengellinen ja ihminen luonnostaan lihallinen, myyty synnin alaisuuteen, siis ei ihmine voi täyttää lakia lihallisena, no mikä on ratkaisu, Jumala uudestisynnyttää ihmisen henkensä kautta, lueppa nyt Paavalin sanat tästä:

      Room. 8:13
      Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.

      Room. 7:14
      Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.

  4. Martti Pentti mistä ”laista” Jeesus puhui, eikö kymmenestä käskystä jotka voidaan yksinkertaistaa rakkauden kaksoiskäskyihin.

    Se mitä lakia julistettiin ennen Johannes kastajaa oli Mooseksen laki, eikö se ollut selkeä kun kerran kaikki pienetkin asiat oli tuotu esille, eikö olisikin ”helppoa” elää sen mukaan kun ei tarvitsisi miettiä mitä saa ja mitä ei saa tehdä, miksi se ei toiminut?

    • Tuo ’helppo’ lain seuraaminen on käsittääkseni juuri sitä lain kirjaimen noudattamista, josta varoitetaan. Noudatetaan yksityiskohtaisia sääntöjä miettimättä sitä, mihin niillä pyritään. Tällaista kuuliaisuutta edustivat Jeesuksen ajan fariseukset, joita Hän moitti ulkokultaisiksi. Meidän kristittyjen tulee valintoja tehdessämme arvioida tekojemme rakkaudellisuutta. 2. Korinttolaiskirjeessä siitä sanotaan: ”En tarkoita, että kykenisimme ajattelemaan mitään omin päin, mitään mikä olisi peräisin meistä itsestämme. Meidän kykymme on saatu Jumalalta, ja hän on myös tehnyt meidät kykeneviksi palvelemaan uutta liittoa, jota ei hallitse kirjain vaan Henki. Kirjain näet tuo kuoleman, mutta Henki tekee eläväksi.”

    • Martti Pentti toteat:”” Meidän kristittyjen tulee valintoja tehdessämme arvioida tekojemme rakkaudellisuutta. ””

      Kuinka voit tehdä tämän arvioinnin, mistä löydät ”rakkaudellisuuden” jota valintoja tehdessäsi seuraat?

      Kun ajatellaan esim lähimmäisen rakastamista niin ensinnäkin keitä ovat lähimmäisiämme, ovatko kaikki, siis jopa vihamiehetkin ja vihollisemme?

      Toiseksi eikö olekkin taas ”helppoa” kun voi tehdä lähimmäiselle niinkuin haluaisi itselle tehtävän, eikö jokaisen tule ymmärtää kuinka haluaa itseä kohdeltavan?

      Sitten on vielä tuo mainintasi ”meidän kristittyjen”, ketä te olette, minä en voi samaistua siihen joukkoon jota edustat?

    • ”Minä en voi samaistua siihen joukkoon, jota edustat?” Tiedän. Nähdäkseni et pysty samaistumaan mihinkään.

    • Martti Pentti et vastaa kysymyksiin vaan käännät katseesi minuun, juuri nuo kysymykset tai oikeastaan niiden vastaukset erottavat meidät.

      Siis paha hallitsee juuri sen takia etteivät ihmiset rakasta Jumalaa ja lähimmäisiään, kuka haluaisi että itselle tehtäisiin pahaa?

    • ”Martti Pentti, et vastaa kysymyksiin vaan käännät katseesi minuun.” Olen kysymyksistäsi yleensä samaa mieltä kanssasi. Nehän koskevat useimmiten aivan uskomme perusasioita. Sen vuoksi käännän katseeni sinuun ja toivon sinunkin kääntävän itseesi. Mikä saa sinut pitämään itseäsi lähes ainoana oikeana kristittynä?

  5. Martti Pentti kuinka saat uskomme samanlaiseksi näissä kysymyksissä, minun usko on suoraan uskoa Jeesuksen sanoihin, sinä taasen otat välille ihmisiä ja hyväksyt ihmisten käskyt ohi Jeesuksen sanojen?

    Se että onko ”muita” ”oikeita kristittyjä” ei ole pääasia vaan että itse seuraa Jeesusta.

    Luuk. 18:8
    Minä sanon teille: hän toimittaa heille oikeuden pian. Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?”

    • ”Minun uskoni on suoraan uskoa Jeesuksen sanoihin. Sinä taasen otat välille ihmisiä ja hyväksyt ihmisten käskyt ohi Jeesuksen sanojen?” Olenko perustellut kommenttejani lainaamalla muuta kuin Raamattua? Mitä tulee siihen, onko yhteydellä muihin kristittyihin väliä, tähdennän jälleen sitä, että Uusi testamentti on selkeästi osoitettu seurakunnalle eikä yksityisille ihmisille.

    • Martti Pentti kuinka voit sanoa että Jeesuksen sanat olisi osoitettu seurakunnalle?

      Apostoliset kirjeet ovat juuri seurakunnille, niissä oleville uudestisyntyneille, ei siis uudestisyntymättömille, siis kun otat esim Paavalin sanoja itsellesi ilman uudestisyntymistä niin ei se toimi. Ensin tulee ottaa Jeesuksen sanat vastaan ja tehdä niiden mukaan ja vasta sitten voi ymmärtää muita kirjoituksia.

      Ethän ole tyhmä mies:

      23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.
      24 Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.
      25 Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu.
      26 Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi.
      27 Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri.”
      28 Ja kun Jeesus lopetti nämä puheet, olivat kansanjoukot hämmästyksissään hänen opetuksestansa,
      29 sillä hän opetti heitä niinkuin se, jolla valta on, eikä niinkuin heidän kirjanoppineensa.(Matt.7)

    • ”Apostoliset kirjeet ovat juuri seurakunnille, niissä oleville uudestisyntyneille; ei siis uudestisyntymättömille. Kun otat esimerkiksi Paavalin sanoja itsellesi ilman uudestisyntymistä, ei se toimi.” Mikä ’se’ ei toimisi? Mitä tarkoitat ilmauksella ’ottaa sanoja itselleen’? – – – Evankelistat ovat välittäneet Jeesuksen sanat seurakuntiensa käyttöön. Niinpä nekin on osoitettu seurakunnille. Joka tapauksessa Jeesus opetti enimmäkseen väkijoukkoja, joskus suuriakin.

    • Martti Pentti uskot sen mitä sinulle on lapsesta asti opetettu eli alkaen kasteesta.

      Voitko oman uskosi yhdistää Jeesuksen sanoihin, siis vain Hänen sanoihin?

      Jeesus puhui eli opetti kuulijoita joita oli joskus paljonkin, eivät nämä olleet seurakunta vaan Jeesus julisti evankeliumia ja se ensinnäkin sisälsi ”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”, ei ole oikotietä Jumalan valtakuntaa vaan jokaisen tulee tehdä parannus ja uskoa evankeliumi.

      Se mitä tarkoitan ”ottaa itselle” on että kun esim Paavalin kirjeissä puhutaan pelastuksesta niin otat sen itsellesi ilman parannusta ja uskoa evankeliumiin, siis niinkuin sinulle on opetettu.

    • ”Kun esimerkiksi Paavalin kirjeissä puhutaan pelastuksesta, otat sen itsellesi ilman parannusta ja uskoa evankeliumiin niinkuin sinulle on opetettu.” Ei minulle noin ole opetettu. Ei Paavalikaan noin opeta. Parannusta joudun tekemään päivittäin. Se ei ole mahdollista ilman uskoa evankeliumiin Jumalan armollisuudesta.

    • Martti Pentti et ihan ymmärrä mitä kirjoitan, siis sinulle on opetettu pelastus ilman parannusta ja uskoa evankeliumiin, kasteessa olet saanut opetuksen mukaan jo kaiken. Sitten kun luet Paavalin kirjoituksia niin otat ne itseäsi koskevina jo toteutuneina.

      Siis kyse on siitä mistä löytää iankaikkisen elämän sanat, niin ne ovat Jeesuksen sanoissa ja ovat ainoa TIE pelastukseen. Voitko sovittaa omaa uskoasi niihin? Alkaen tietenkin ”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”?

    • Eipä sinunkaa taitosi ymmärtää luettua ole niitä parhaimpia, Ari Pasanen! Minulle ei kukaan ole opettanut tuollaista. Ei kukaan.

    • ”Martti Pentti, kuinka olet saanut uskosi, että olisit Jumalan lapsi?” Inhimillisestä näkökulmasta olen kasvanut kristityssä perheessä ja saanut eri-ikäisenä kristillistä opetusta. Hengellisestä näkökulmasta olen saanut uskon Jumalan lahjana.

    • Martti Pentti kuinka sovitat ”lahjasi/opetuksesi” siihen kutsuun jonka Jeesus esitti evankeliumissa eli miksi eivät kaikki juutalaiset saaneet tätä lahjaa vaan eivät ottaneet sitä vastaan?

      Kohteleeko nyt Jumala ihmisiä eritavalla eli teidän kirkon vauvoille (uskoville) lahja tulee iautomaattisesti toisin kuin esim muslimit joutuvat hengen vaaraan ottaessaan evankeliumin vastaan?

    • ”Teidän kirkon vauvoille (uskoville) lahja tulee iautomaattisesti.” Jumala ei ole automaatti. Eipä ole seurakuntakaan. Seurakunta on kutsuttu välittämään kasteen lahjan Jumalalta ihmisille. Kasteeseen tulee liittää myös opetus. Usko tulee Kristuksen sanan kuulemisesta (Room. 10:17).

    • ”Et tee parannusta etkä usko evankeliumia.” Montako kertaa olen toistanut, että teen parannusta päivittäin turvautuen evankeliumiin. Sinun uskosi on näköjään ’täydellisesti perustettu’ kerran tekemääsi parannukseen.

    • Martti Pentti siis mikä on luonnollisen ihmisen tila ennen kuin uudestisyntyy Jumalan hengestä eli saa Pyhän Hengen?

      Tämä on perustavaa laatua oleva kysymys, siis voiko ihkinen luonnostaan tietää Jumalan tahtoa? Siis mitä on pimeys jossa ih,iset vaeltavat?

      Jeesus kutsuu parannukseen eli sen tuloksena saa Pyhän Hengen jonka avulla vasta voi ymmärtää Jeesuksen sanat, siis tätä ei voi tehdä ”joka päivä” vaan se tahtuu vain kerran.

      Kyllä ihminen tajuaa kun saa Pyhän Hengen eli ymmärtää eläneensä ennen pimeydessä.

    • ”Kyllä ihminen tajuaa kun saa Pyhän Hengen eli ymmärtää eläneensä ennen pimeydessä.” Aivan. Pyhän Hengen valossa hän myös näkee päivittäiset puutteensa ja hairahduksensa, joista pitää jatkuvasti tehdä parannusta. Sitä kutsutaan kilvoitukseksi.

    • Martti Pentti milloin uskot saaneesi Pyhän Hengen eli päässeesi pimeydestä valoon?

      ”Kilvoitteletko” Jeesuksen sanojen mukaan vai kenen,?

      Siis kun Jeesus sanoo että tulee kavahtaa huonoa hedelmää tuottavaa opettajaa eikä ottaa tällaiselle mitään niin toimitko näiden sanojen mukaan?

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.