Myötätunto vs. raivo

Brysselin lentokentän terrori-iskun jälkeen menin heti Twitteriin, niin kuin tuhannet muutkin. Niinpä metroisku näkyi ruudullani vain pari minuuttia räjähdyksen jälkeen. Toimituksessa alkoi tuttu säpinä: mitä tästä kerrotaan Kotimaan ja Kotimaa24:n lukijoille? Mikä on meidän näkökulmamme? Minkälaista uskontojournalismia nyt tarvitaan?

Toki kysymykset eivät jääneet ammatilliselle tasolle. Moni kollega otti heti yhteyttä Brysselissä asuviin ystäviin ja sukulaisiin. Helpotus oli yhteinen, kun heiltä saatiin kaikki kunnossa -kuittauksia.

Mielen taustalla oli myös suurempi ja vaikeasti hahmotettavampi huoli siitä, mihin Eurooppamme on menossa. Eri kulttuurien, uskontojen ja etnisten ryhmien rauhallinen rinnakkaiselo tuntuu muuttuvan yhä kaukaisemmaksi ihanteeksi jokaisen terrori-iskun ja niistä lisää vettä myllyynsä saavan muukalaisvastaisen vihapuheen myötä. Rasistinen puhe lisääntyy, siitä saavat osansa myös suomalaiset, ei-valkoihoiset lapset päivittäin, kuten Ylen haastatteleman Valtterin tapaus osoittaa.

Melko pian Brysselin uutisten jälkeen twiittivirtaan ja Facebookiin ilmestyi kirkkokuntien johtajien viestejä. Aloin etsiä ulkomaisia kirkollisia viestejä tehdäkseni niistä käännöskoosteen Kotimaa24:ään. Ensimmäisenä huomasin Ruotsin arkkipiispan Antje Jackelénin ja Canterburyn arkkipiispan Justin Welbyn twiitit.

"Tankar och bön för drabbade och hjälpare på Bryssels flygplats, twiittasi @BiskopAntje. Tuskailin hetken käännöksen kanssa, päädyin tähän: "Ajatukset ja rukoukset Brysselin lentokentän uhrien ja auttajien luona." Antje-piispa (tai hänen avustajansa) on muutenkin aktiivinen Twitterissä. Eilisen aikana hän re-twiittaili muiden kirkollisten tahojen viestejä aiheesta ja lopuksi vielä twiittasi itse: "Ikväll tänder jag ett ljus för Bryssel."

Justin Welbyn twiitit ja päivitykset vaikuttavat sympaattisilta englanniksi, mutta kääntyvät usein vaikeasti suomeksi. Nytkin pähkäilin hetken, ennen kuin muotoilin hätäisesti: "Rukoilkaamme tällä pyhällä viikolla uhrien ja rauhan puolesta ja että palvelisimme uskollisesti rakastavaa Jumalaamme." Tunsin itseni käännösrobotiksi, jonka jälki ei ole juuri Google-kääntäjää sujuvampi.

Aloin odotella Twitteriin hiljattain liittyneen paavi Franciscuksen twiittiä, mutta sitä ei tullut vielä päivän aikana. Vasta illalla Pyhällä Isällä oli aikaa somelle: "I entrust to God's mercy all those who lost their lives.#Brussels"

Toki Vatikaanin ulkoministeri oli asialla nopeasti. Hän lähetti jo aamupäivällä paavin tervehdyksen Belgian katolisen kirkon päämiehelle: "Hänen Pyhyytensä paavi Franciscus jättää rukouksessa Jumalan haltuun ne, jotka menettivät henkensä ja yhtyy rukoukseen heidän läheistensä kanssa", kardinaali Pietro Parolin viestitti. "Pyhä Isä pyytää kärsiville perheille ja belgialaisille Jumalan siunausta."

Luettuani ja käännettyäni monien kirkon ihmisten viestejä tunsin yllättävää hyvää mieltä ahdistavien uutisten keskellä. Ymmärsin, että päivitysten ja twiittien sisältö oli puhdasta myötätuntoa. Viestit eivät keskittyneet tuomitsemiseen ja poliittisiin päämääriin, vaan lohduttamiseen, osanottoon, ihmisten kärsimyksen todesta ottamiseen, heidän osaansa eläytymiseen ja Jumalan puoleen kääntymiseen. Ihmisille toivotettiin hyvää onnettomuuden keskellä.

Monet someviestit oli kirjoitettu aseman velvoittamana, viran puolesta, ja ne oli todennäköisesti naputellut avustaja eikä hengellinen johtaja itse. Se ei kuitenkaan vähennä viestien arvoa.

Myötätuntoiset viestit tuovat kauhistuttavien tapahtumien keskelle sitä näkökulmaa, josta Bonhoeffer kirjoitti virressä 600: "Kun pahan valta kasvaa ympärillä, vahvista ääni toisen maailman".

Raivo ja väkivalta eivät saa viimeistä sanaa. Hyvyys ja myötätunto voittavat lopulta.

37 kommenttia

  • Ari Pasanen sanoo:

    Blogisti: ”Raivo ja väkivalta eivät saa viimeistä sanaa. Hyvyys ja myötätunto voittavat lopulta.”

    Otetaampa taasen historiasta esimerkki eli kuinka ”kirkko” on suhtautunut esim aviorikoksiin, siis suomessa jossa liki 100% oli luterilaisen kirkon jäseniä, oli muutamavuosisata sitten voimassa jopa kolemantuomio ns kaksinkertaisesta aviorikoksesta, siis tapauksessa jossa molemmat osapuolet olivat tahollaan naimisissa. Mistä tämä on peräisin, VT.ssä Jumala antoi käskyn poistaa aviorikkojat omasta kansastaan, siis tuli kivittää kuoliaaksi, nyt sitten tämä otettiin myös suomessa voimaan ns ”kristillisenä”. Ei armosta tainnut olla ymmärrystä.

    Nyt sitten kun yhteiskunta on ”sivistynyt” niin ei enää rangaista aviorikoksesta kuolemalla eli on kirkkokin joutunut muuttamaan käsitystään, on otettu ”kaiken kattava armo” käyttöön, ei taida olla syntiä joka kadottaisi, siis kirkon mielestä.

    Onko siis hyvyys voittanut?

    Mitä kertoo tämä ”vapaan seksin” hedelmät, avioerot, abortit…? Tässäkö näkyy hyvyys joka on voittanut? Tämänkö takia Jeesus meni ristille ja kuoli?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ”Tämänkö takia Jeesus meni ristille ja kuoli?” Tämän takia. ”Hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme.”

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Martti Pentti, et tainnut ymmärtää mitä tarkoitin joten selvennän hiukan.

    Siis ”vapaa seksi” tarkoittaa huorin tekemistä eli avioliiton ulkopuolista seksiä. Tästä hedelmiä voi olla avioerot ja abortit, siis että saisimme tehdä huorin Jeesus meni ristille, niinkö?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Martti Pentti, nyt siis olet ymmärtänyt kyllä aivan väärin eli Jeesus kuoli että vaikka ihminen olisi tehnyt vaikka kuinka paljon syntiä niin Jumalan kutsuessa voi tehdä parannuksen ja saada ARMON ennen tehdyistä synneistä ja alkaa ”puhtaalta pöydältä” Pyhän Hengen voimalla, siis uudestisyntyä Jumalan hengestä Jumalan lapseksi.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Lainaan tähän tavallista pidemmän kappaleen Paavalin kirjeestä roomalaisille: ”Mitä meidän on siis sanottava? Onko laki syntiä? Ei toki. Mutta vasta lain vaikutuksesta tulin tuntemaan synnin. Himo olisi ollut minulle tuntematon asia, ellei laki olisi sanonut: ’Älä himoitse.’ Saatuaan lain käskystä aiheen synti herätti minussa kaikenlaisia himoja. Ilman lakia synti on kuollut. Minä elin ensin ilman lakia, mutta kun lain käsky tuli, synti heräsi eloon ja minä kuolin. Näin käsky, jonka oli määrä antaa elämä, tuottikin minulle kuoleman. Saatuaan lain käskystä aiheen synti käskyn avulla petti ja surmasi minut. Laki itse on silti pyhä, ja käsky on pyhä, oikea ja hyvä. Onko nyt hyvä tuottanut minulle kuoleman? Ei toki, vaan synti. Jotta synti paljastuisi synniksi, se tuotti minulle hyvän avulla kuoleman. Näin käsky teki synnin vielä monin verroin pahemmaksi. Me tiedämme, että laki on hengellinen. Minä sitä vastoin olen turmeltunut ihminen, synnin orjaksi myyty. En edes ymmärrä, mitä teen: en tee sitä, mitä tahdon, vaan sitä, mitä vihaan. Ja jos kerran teen sitä, mitä en tahdo, silloin myönnän, että laki on hyvä. Niinpä en enää teekään itse sitä, mitä teen, vaan sen tekee minussa asuva synti. Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen. En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo. Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti. Huomaan siis, että minua hallitsee tällainen laki: haluan tehdä hyvää, mutta en pääse irti pahasta. Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain, mutta siinä, mitä teen, näen toteutuvan toisen lain, joka sotii sisimpäni lakia vastaan. Näin olen ruumiissani vaikuttavan synnin lain vanki. Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista? Kiitos Jumalalle Herramme Jeesuksen Kristuksen tähden! Niin minun sisimpäni noudattaa Jumalan lakia, mutta turmeltunut luontoni synnin lakia.”

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Martti Pentti huomaatko missä tilassa tuossa on ihminen, kuolleessa eli ennen kuin Jumala tekee ihmisen hengellään eläväksi.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Martti Pentti saanen olettaa että osaat lukea sen mitä kirjoitit tai oikeastaan kopioit Paavalin tekstiä, eikö siinä sanota että ”Minä elin ensin ilman lakia, mutta kun lain käsky tuli, synti heräsi eloon ja minä kuolin.”

    Siis synti aiheutti kuoleman, no voit ”taasen” saivarrella oliko Paavali kuinka kuollut tms mutta niin siinä vain sanotaan.

    Miten Saulus (ennen Paavali nimeä) palveli Jumalaa, lihallisesti kuolleessa tilassa.

    Muuttuiko hänen Jumalan palveluksensa sen jälkeen kun kohtasi Jeesuksen ja sai Pyhän Hengen?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Saulus kääntyi ja hänestä tuli Paavali. Eihän kääntynyt ole vielä päässyt mihinkään, on vain muuttanut suuntaa ja näkökulmaa. Paavalilla tähän liittyi kipeä tietoisuus siitä, että hän ihmisenä oli edelleen sidoksissa syntiin ja joutui kamppailemaan sen kanssa vaikka olikin saanut pelastuksen Jeesuksen vanhurskauden kautta.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Marti Pentti, lueppa nyt sitten Room.8 ja siinä varsinkin oleva:

    1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat. 2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.

    Mitä Paavali sanoo onko hän edelleen sidottu ”synnin ja kuoleman lakiin”?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Ruumis – tai liha, jota sanaa Raamatussa käytetään – on synnin ja kuoleman vanki, mutta ei enää tuomion alainen, vaan Kristuksen vapauttama.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    29 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te rakennatte profeettain hautoja ja kaunistatte vanhurskasten hautakammioita, 30 ja sanotte: ’Jos me olisimme eläneet isäimme päivinä, emme olisi olleet osallisia heidän kanssaan profeettain vereen’! 31 Niin te siis todistatte itsestänne, että olette niiden lapsia, jotka tappoivat profeetat. (Matt.23)

    Siis mikä oli näiden fariseusten ja kirjanoppineiden harha? Kuinka tänä päivänä esimerkiksi kohtajuhlitaan ns ”uskonpuhdistusta” joka sai aikaan niin sotia kuin vainojakin, siis sen ”oikean uskon” jota tänäpäivänäkin julistetaan?

    Matt. 13:15 Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Sinua loukkaa se, että kirkkohistoria osoittaa todeksi Paavaliakin ahsdistaneen raadollisuuden: ”Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?” Sen kanssa joudumme kuitenkin täällä ajassa kamppailemaan. Täydellisyys saavutetaan vasta iäisyydessä. Putipuhtaan kristillisyyden haikaileminen johtaa joko epätoivoon tai ääriummäisyyksiin helposti ajautuviin lahkoihin.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Martti Pentti, minua ei loukkaa ollenkaan vaan säälittää ne lapset ja nuoret joita aivopestään tähän voimattomaan jumalaanne, luterilaisuuteen.

    Kun ajatellaan esim minua niin kun omavoimainen elämä ajautui täydelliseen haaksirikkoon niin kun huusin Jumalalta apua niin kuinka Hän vastasi, näytti minun omat syntini ja kuinka ne olivat ajaneet minut siihen täydelliseen toivottomuuteen. Entä kun tunnustin ne, alkoi JUMALA puhdistaa niistä, samalla evankeliumin Sana näytti uusia syntejä ja tämä puhdistus jatkui ja jatkuu edelleen Jumalan voimassa.

    Kuinka Paavali puhui, puhuiko hän ettei Jumala pysty auttamaan vai julistiko Jumalan voimaa? Entä kuinka voi seurata Jeesusta jos ei ole voimaa, siis sitä voimaa jonka JEESUS LUPAA, Pyhää Henkeä?

    Kuka valehtelee kun Raamatun Sana Sanoo että Jumala ei anna uskovaa kiusattavan yli voimien eli JUMALA lupaa voiman kestää kiusaukset, siis onko nyt yhtään kiusausta johon uskovan on pakko langeta jos ei HALUA? Onko siis uudestisyntyneellä täydellisesti voima voittaa KAIKKI kiusaukset?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ”Sana näytti uusia syntejä ja tämä puhdistus jatkui ja jatkuu edelleen Jumalan voimassa.” Juuri tästä on kysymys. Tätä Paavali tarkoittaa ja tätä luterilaisuuskin on. ”Onko siis uudestisyntyneellä täydellisesti voima voittaa kaikki kiusaukset?” Ei ole. Voima tulee Jumalalta.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Martti Pentti, siis väitätkö että Raamattu valehtelee kun Sanoo että Jumala antaa voiman voittaa KAIKKI kiusaukset?

    Tämä saivartelusi on kyllä maailmanmestaruus luokkaa siitä kyllä saat täydet pisteet. Luuletko tosiaan että saivartelemalla pääsee perille viimeisenä päivänä jolloin kaikki tuomitaan tekojensa mukaan?

    23 Mutta hän kääntyi ja sanoi Pietarille: ”Mene pois minun edestäni, saatana; sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten”. 24 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: ”Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. 25 Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen. 26 Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon? Taikka mitä voi ihminen antaa sielunsa lunnaiksi? 27 Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan. (Matt.16)

    Siis onko voima uudestisyntyneellä kun kerran JUMALA LUPAA ettei uudestisyntynyttä kiusata yli voimien?

    1. Kor. 10:13 Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus; ja Jumala on uskollinen, hän ei salli teitä kiusattavan yli VOIMIENNE, vaan salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ”Väitätkö että Raamattu valehtelee kun Sanoo että Jumala antaa voiman voittaa kaikki kiusaukset?” Jumala antaa voiman. Niinhän sanoinkin. Voimia annetaan sen verran kuin tarvitaan. Ei kristitty ole kaikkivoipa, vaan hän selviää Jumalan avulla kiusauksesta kerrallaan, kun muistaa keneltä voimia saa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Martti Pentti, siis nyt sitten sanotkin ettei ole yhtään kiusausta jota uskova ei voisi voittaa, mot.

    Selitäppä miksi sitten esim aviorikoksia tekevät ”uskovatkin”? Siis minä ainakin luen Ilmestyskirjasta etteivät huorin tekijät pääse sisälle?

    15 Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.(Ilm.22)

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Kirjoittajan viimeisimmät blogit

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit