Mieti vielä kerran

Mieti vielä kerran

Tämän päivän Evankeliumi Jeesuksesta syntiemme sovittajana kaikuu kuuroille korville. Synnistä ei puhuta, se kuulemma ahdistaa. No, sen tuleekin sen verran ahdistaa, se juuri ajaa parannuksen tielle, Jeesuksen luo.

Toivoisin niin, että seurakuntiemme paimenet todella paimentaisivat lampaansa, seurakuntien jäsenensä Jeesus-Tielle. Ja koittaisivat varjella laumansa puhtaana aina Jeesuksen tuloon saakka.

Varas tulee vain varastamaan. Näin on valitettavasti käynyt. Moni luopuu uskostaan näinä vihan aikoina. Vanhurskaat tuikuttavat vielä pientä valoa, mutta turhaanko? Osa heistäkin on vaiennut maailman paineen alla.

Rakkauden käsite on vääristynyt. Rakkaus on jotain siirappimössöä, jota valellaan aina, kun Raamattu otetaan esiin. Raamatun rajat (Jumalan Laki) poljetaan jalkoihin, kuten vapaan kasvatuksen ihmiset tekevät lapsilleen. Kaikki sallitaan, kaikki hyväksytään. Sitten ihmetellään, miksi lapset (seurakuntalaiset) voivat pahoin.

En minä tällä kirjoituksellani saa aikaiseksi varmaan muuta kuin vihaa ja valhepuheita itseäni kohtaan, mutta jos yksikin avaisi silmänsä, kirjoitan tämän. Me ihmiset olemme seuranneet valheen isää jo liian kauan. Tosin Raamattu tästä on jo ilmestyskirjassa kertonut, joten ei mitään uutta Taivaan alla.

Se, että voiko asioile enää mitään, taitaa olla Jumalan käsissä. Mutta minä annan Armoni katuvaisille, sitä Isä lupaa. Sinä, joka nyt kapinoit Isän käsissä, hän ei heittäisi pois. Mutta jos itse valitset totella luotua (ihmistä), ei Luojaa-niin voiko Hän sinua väkisin pidellä. Ei, Hän on antanut meille Vapauden valita. Mutta silti Hän pitää omistaan kiinni viimeiseen saakka.

Sinä esirukousten lapsi, käänny nyt Isän, rakastavan Isäsi puoleen. Jeesus on syli auki 24/7. Taivas odottaa meitä, katuvia, armahdettuja syntisparkoja. Ethän kulje kutsun ohi, tällä kertaa. Ehkä sinun etsikkoaikasi on nyt. Tartuthan Jumalan Käteen.

Rakas Ristiinnaulittu ja Ylösnoussut Herra Jeesus Kristus, Vapahtajani. Annan tänään Sinun Hyviin Käsiisi elämäni, voimani, kaikkeni. Kadun syntejäni, auta minua Sinun Tahtosi mukaiseen elämään. Tiedän, että se on minullekin Parasta. Isä jää meitä siunaamaan. Varjele tänäkin päivänä. Amen.

22 kommenttia

  • Martti Pentti sanoo:

    Kuulen kirjoituksesta aidon tuskan ja levottomuuden. Voisinpa jotenkin rohkaista. Olisiko Jeesuksen sanoista apua: ”Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon.”

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Charlotta Lindfors sanoo:

    Blogi on kuin jonkin tuotteen pakkomarkkinointia. Kohde tuskin kiinnostuu. Kirjoittaja vaikuttaa itse ahdistuneelta.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Yrjö Sahama sanoo:

    Ei ole ihme, että jotkut ahdistuvat nykyisen rappion, turmeluksen ja luopumuksen ajan ilmiöistä. Suomen Siion tarvitsee kyllä herätystä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jorma Hentilä sanoo:

      Yrjö Sahama, kirjoitat joidenkin ahdistuvan ”nykyisen rappion, turmeluksen ka luopumuksen ajan ilmiöistä”. Mitä niillä tarkoitat?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      Samaa tuli mieleen kysyä Yrjöltä. Olen ihan samaa mieltä siitä, että ”rappiota, turmelusta ja luopumusta” on ja paljon, mutta mitä sinä, Yrjö, tarkoitat niillä?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Yrjö Sahama sanoo:

      Eurooppalaisen kulttuurin rappio ilmenee mm. taiteessa, joka on tyystin unohtanut klassiset ihanteet kauneuden, totuuden ja hyvyyden ja esittää rumuutta ja pahuutta. Tieteen nimissä tarjotaan vakavasti otettavan tutkimuksen ohessa myös ideologispohjaista huuhaata. Kasvava osa eurooppalaisista on hylännyt kristillisen etiikan ihanteet, omaksunut hedonistisen elämäntavan, johon kuuluu itsekkyys, ahneus ja hillittömyys. Usko Jumalaan on vähemmistön vakaumus, vastakulttuuria, jonka elintila kaventuu kaventumistaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Jorma Hentilä sanoo:

      Itsekkyys, ahneus ja hillittömyys, eiväthän ne esiinny vain yksilöiden tasolla, vaan leimaavat yhteiskuntaa ylipäänsä, ovat siis järjestelmätasoisia.

      En liitä tätä mitenkään Yrjö Sahamaan, kun totean, että parannussaarna kyseisistä paheista pääsemiseksi kohdistetaan miltei aina yksilöihin, mutta sen sijaan jätetään rauhaan ne rakenteet, jotka yhteiskunnan tasolla pitävät yllä näitä paheita.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Yrjö Sahama sanoo:

      Jorma Hentilä osuu aivan oikeaan huomauttaessaan, että kulttuurimme vinoutumat ovat paljolti rakenteellisia. Lienee kuitenkin niin, että jumalanpalvelussaarnoilla on melko huonot mahdollisuudet vaikuttaa yhteiskunnan suuriin rakenneongelmiin. Tällaista vaikuttamista varten ovat puolueet ja etujärjestöt. Kirkossa vedotaan ihmisiin, joista kylläkin yhteiskuntakin perimmältään koostuu. Saarna ei kuitenkaan ole, tai ei ainakaan pitäisi olla, ensijaisesti moraaliopetusta, vaikka silläkin on sijansa. Tärkein asia saarnassa on viesti Jumalan rakkaudesta, armosta, anteeksiannosta ja iankaikkisen elämän lahjasta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Jorma Hentilä sanoo:

      Ajattelen Vanhan testamentin profeettoja, joista useat kohdistivat sanansa suoraan silloisen yhteiskunnan vääryyksiin ja kävivät päin niistä vastuussa olleita vallanpitäjiä. Monilta osin heidän esittåmänsä kritiikki osuu myös oman aikamme yhteiskunnallisiin vääryyksiin ja epäkohtiin.

      (Olen joskus siteerannut profeettoja kirjoittaessani yhteisen esirukouksen sateenkaarimessuun.)

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Mikko Nieminen sanoo:

    > Toivoisin niin, että seurakuntiemme paimenet todella paimentaisivat lampaansa, seurakuntien jäsenensä Jeesus-Tielle.

    Onko tämän toiveen takana se, että koet itse eksyneesi Jeesus-tieltä vai onko kyse lähinnä muiden seurakuntalaisten paimentamisesta?

    Ihmisellä on usein taipumus osoitella muiden syntejä. Jos kuitenkin puhuit omistasi, miksi et voi tehdä parannusta niistä ilman että pappi patistelee sinua?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      En ala tarkemmin arvelemaan kysymyksiisi vastauksia. Kaikkina aikoina on kuitenkin ollut ihmisiä, jotka ovat olleet ahdistuneita sekä muiden että toisten vaelluksesta. Syitä on monia kuten myös tulkintoja syistä.

      2.Pietarin kirje: 2:7 Kuitenkin hän pelasti hurskaan Lootin, jota rietasten vaellus irstaudessa vaivasi;

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Mikko Nieminen sanoo:

      Lähinnä kiinnitin huomiota siihen, että tämä on Kaisulta tällainen tyypillinen ”pappi, pappi, tulepas äkkiä saarnaamaan tänne kun nämä muut tekevät syntiä” -tyylinen kirjoitus.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Seppo Heinola sanoo:

    Mitä jos huolehtisit ihan vain omista synneistäsi, etenkin niistä mahdollisista ääneen lausumattomista ajatuksistasi ja mielikuvistasi.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Provosoiduit blogista? Kristus on sovittanut meidän syntimme. Kristuksessa olemme turvassa. Turha on meidän mielikuvitella, kun on täysi turva Jumalassa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Seppo Heinola sanoo:

    ”Sitten ihmetellään, miksi lapset (seurakuntalaiset) voivat pahoin.”

    Aikuisten ja lasten pahoinvointi oli pahimmillaan uskontopakon aikana 1900-luvun alun Suomessa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Mika Rantanen sanoo:

    Heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista. Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita. Hebr. 10:17,18.

    Oman verensä kautta Jeesus sovitti taivaan ja maan ja rakensi rauhan Jumalan ja syntisten välille. (Ks. Kol. 1:20) Nyt, Jumalalle olkoon kiitos, tämä rauha on niin kallis, niin arvokas, peruuttamaton, yleinen, että se ulottuu kaikkiin, jotka vain syntisiä ovat, niin, kaikin puolin se on autuas, verraton. Jospa se yhtä varmasti tulisi kaikkien ikiomaksi omaisuudeksi uskossa!

    Lorens Kristoffer Retzius (1745-1818), ARMOA ARMOSTA, s. 204, Sley, 1966. Sulku on allekirjoittaneen lisäys.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Joni Toivonen sanoo:

    Tähän voi hyvin yhtyä. Pillkkaajat saavat palkkansa ja Herra ajaa asiansa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ”Pillkkaajat saavat palkkansa ja Herra ajaa asiansa.” Olen kuulevinani tämän perään ivallisen: Ähä, kutti, siitäs saitte! Eiköhän sekin olisi pilkkaa?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Markku Hirn sanoo:

    Onko Kaisu pappi? Kehottaessaan ihmisiä tekemään parannus synneistään hän tekee velvollisuutensa. Miksi hänen kimppuunsa siitä käydään?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jorma Hentilä sanoo:

      Kaisu ei ole pappi.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Markku Hirn sanoo:

      Sain tietää sen vasta jälkikäteen mutta tietääkseni hän toimii sielunhoitajana joten hän tuntenee vastuuta sieluista. Ei ole mitään syytä kyseenalaistaa hänen huoltansa ja huolenpitoa sieluista. Olen varma siitä että ihmisiä kohdatessaan hän lähestyy heitä sydänmen tuntemuksilla.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kaisu Hildén sanoo:

    Markku Hirn. En toimi sielunhoitajana, ainakaan siis missään virassa. Kaikilla meillä tulisi olla huoli läheistemme ja vieraidenkin ihmisten sieluista. Ja varmasti onkin. Sydämen tuntemus on kauniisti sanottu, en tiedä, mitä se ihan tarkalleeen tarkoittaa. Jeesus on minun ainoa toivoni tässä ajassa ja ikuisesti. Jeesuksesta kertominen on numero 1. Monella muullakin. Kyseenalaistaminen on ihan paikallaan, olenhan vain ihminen. Pappienkin puheet tulee arvostella Raamatulla. Se minua ihmetyttääkin, kun kommenteissa arvostellaan ihmistä, ei sitä sanomaa, jonka hän välittää. jos Raamatulla joku perustelee, että kirjoituksissani on vikaa, otan ilolla opiksi. Sehän on minun etuni ja kasvua keskeneräisyyteeni.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Kaisu Hildén

    Kaisu Hildén on kotoisin Etelä-Pohjanmaalta. Hän harrastaa taidemaalausta, kirjoittamista, käsitöitä ja liikuntaa. Virsien veisuu ja gospelmusiikki ovat lähellä hänen sydäntään. Raamattu tuli hänelle rakkaaksi jo nuorena-ja hän ei vain voi olla evankelioimatta. Perheeseen kuuluu aviomies ja koira-ja kaikki kolme haukkuvat vain tarvittaessa. :)