L

 

 

31 kommenttia

  • Tapio Tuomaala sanoo:

    En jaksa pyörittää samaa levyä.

    https://www.kotimaa.fi/blogit/kristillinen-kadotusoppi-on-valhe/

    Kadotusoppia ei löydy alkuteksteistä, mutta monessa kohtaa kirkon Ut:n väärennöstä se löytyy. Tässä yhteydessä voidaan kysyä, missä on ollut kirkon kääntäjien oikeamielisyys? Entä missä on oikeamielisyys, kun virheitä ei myönnetä, vaikka ne pystyy osoittamaan eikä kukaan pysty tätä kiistämään.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Ari.Jeesus on Parannus synnistä. Ei meidän omat tekemiset. Jos joku tulee parannukseen ja kääntyy (parannuksen merkitys on mielenmuutos) Jumalan puoleen, on se aina Jumalan työ ihmisessä. Johannes tuli Elian Hengessä julistamaan tulevaa Pelastusta josta Herran enkeli oli Sakariaalle ennustanut:

    ”Ja hän kääntää monta Israelin lapsista Herran, heidän Jumalansa, tykö. Ja hän käy hänen edellään Eliaan hengessä ja voimassa, kääntääksensä isien sydämet lasten puoleen ja tottelemattomat vanhurskasten mielenlaatuun, näin Herralle toimittaaksensa valmistetun kansan.”

    Ymmärrän Ari, että pidät kiinni ihmisen mahdollisuuksista tehdä parannus Jumalan edessä, mutta vastaa; Kumpi on suurempi, kultako vai temppeli, joka kullan pyhittää?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapio Tuomaala sanoo:

    Jakeessa tulee esiin sama asia kuin Vt:n esikuvissa, kuten Hesekielin profetioissa. Vain papit pääsivät Herran kasvojen eteen.

    1.Piet.2:5 ja rakentukaa itse elävinä kivinä hengelliseksi taloksi, pyhäksi papistoksi…

    Vt:ssa leeviläiset papit toimittivat palvelusta ilmestysmajassa, jonka jälkeen Salomon temppelissä. Muilla kuin papeilla ei ollut pääsyä sisempiin tiloihin, Herran kasvojen eteen.

    1:2 Armo teille ja rauha Isältä Jumalalta ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!

    1:3 Me olemme velvolliset aina kiittämään Jumalaa teidän tähtenne, veljet, kuten oikein on, koska teidän uskonne runsaasti kasvaa ja keskinäinen rakkautenne lisääntyy jokaisessa, kaikissa teissä,

    1:4 niin että me itse Jumalan seurakunnissa kerskumme teistä, teidän kärsivällisyydestänne ja uskostanne kaikissa vainoissanne ja ahdistuksissanne, joita teillä on kestettävänä

    1:5 ja jotka ovat osoituksena Jumalan oikeudenmukaisesta tuomiosta, että teidät katsottaisiin arvollisiksi Jumalan valtakuntaan, jonka tähden kärsitte,

    1:6 koska Jumala katsoo oikeaksi kostaa ahdistuksella niille, jotka teitä ahdistavat,

    1:7 ja antaa teille, joita ahdistetaan, levon yhdessä meidän kanssamme, kun Herra Jeesus ilmestyy taivaasta voimansa sanansaattajien kanssa

    1:8 tulen liekissä ja kostaa niille, jotka eivät tunne Jumalaa eivätkä ole kuuliaisia meidän Herramme Jeesuksen ilosanomalle,

    1:9 minkä rangaistuksena he silloin maksavat iäisen hävityksen Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta,

    1:10 kun hän tulee sinä päivänä kirkastumaan pyhissään ja ihmeteltäväksi kaikkien uskovien keskuudessa, sillä meidän todistuksemme uskottiin teille.

    18:10 Varokaa, ettette halveksi yhtä näistä pienistä, sillä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun taivaallisen ISÄNI KASVOT.

    18:11 Sillä Ihmisen Poika tuli pelastamaan kadonnutta.

    Kadonneen etsimisestä Jeesus puhuu paljon, kuten

    Luuk.19:10 ”sillä Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan sitä, mikä on kadonnut.”

    Aadamin kaatuessa katosi siis jotain, mitä Jeesus tuli etsimään ja samalla tekemään tyhjäkis perkeleen teot, mikä on ilmeinen viittaus paratisiin tapahtumiin. On siis ilmeistä, että serafi saatuaan Aadamin kaatumaan, lankeamaan, oli varma voitostaan ja Jumala kadottaisi sen, minkä vuoksi saatana nousi kapinaan. Kysymys on ollut megamittavasta tapahtumasta, jonka panokset ovat olleet koko potin voitto tai häviö.

    Mitä kadonnutta Jeesus tuli etsimään. Vastaus on helppo, kun tarkastelee lähtöasetelmaa. Toisella puolella on sellaista, mikä ei ole voinut kadota Aadamin kaaduttua eikä sitä siten tarvitse etsiä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapio Tuomaala sanoo:

    Nostan esiin Tessalonikalaiskirjeen lainauksesta vielä jakeet:

    ”koska Jumala katsoo oikeaksi kostaa ahdistuksella niille, jotka teitä ahdistavat, ja antaa teille, joita ahdistetaan, levon yhdessä meidän kanssamme, kun Herra Jeesus ilmestyy taivaasta voimansa sanansaattajien kanssa.”

    Jakeissa on Raamatulle tyypillinen vastakkain asettelu. Vainoajat joutuvät maksamaan pahuudestaan, kun taas vainotut saavat levon ja kiitoksen. Vaino kristittyjä vastaan on ollut niin kova, että seurakuntia irtosi apostolien saamasta opista, ”koko Aasia”. Vähän oli enää seurakuntia pystyssä ja niitä apostoli koetti pitää pystyssä. Jakeista paistaa lävitse myös Paavalille tärkeä Jeesuksen odotus omana elinaikanaan.

    Miksi Jeesus ei tullut takaisin? Oliko syy se, että se oli mahdotonta, koska etsittäviä on vuosituhasiksi eteenpäin. Vasta sitten Jeesus palaa, kun

    Room.11:25 Sillä minä en tahdo, veljet, ettette olisi oman viisautenne varassa, pitää teitä tietämättömänä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus aina siihen asti, kunnes pakanoiden täyttymyksen luku on tullut sisälle,

    Onko täyteys se, mitä Jeesus tuli etsimään, kadonnut? Mutta ei ikuisesti kadotettu, kuten mieluusti käärme toivoisi ja kuten kirkko opettaa niille miljardeille, jotka eivät ole kadonneet, vaan säilyttävät sen osan, joka heille on annettu ennen Aadamin lankeamista.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapio Tuomaala sanoo:

    malinen:”Kadonneet ovat kaikki, mutta löydettyjä ovat Aabrahamin lapset,”

    Ismael oli myös Aabrahamin lapsi, jälkeläinen, mikä tarkoittaa nykyisin monia muhamettilaisia kansoja.

    1Moos13:14-16 Ja Herra sanoi Abramille, sen jälkeen kuin Loot oli hänestä eronnut: ”Nosta silmäsi ja katso siitä paikasta, missä olet, pohjoiseen, etelään, itään ja länteen.

    Sillä kaiken maan, jonka näet, minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi ikuisiksi ajoiksi.

    Ja minä teen sinun JÄLKELÄISTESI luvun paljoksi kuin maan tomun. Jos voidaan lukea maan tomu, niin voidaan lukea myöskin sinun jälkeläisesi.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapio Tuomaala sanoo:

    Kuka voi nähdä Jumalan kasvot? Ei edes Mooses.

    2Moos.33:14-23 Hän sanoi: ”Pitäisikö minun kasvojeni käymän sinun kanssasi ja minun viemän sinut lepoon?”

    Hän vastasi hänelle: ”Elleivät sinun kasvosi käy meidän kanssamme, niin älä johdata meitä täältä pois.

    Sillä mistä muutoin tiedetään, että minä olen saanut armon sinun silmiesi edessä, minä ja sinun kansasi, ellei siitä, että sinä käyt meidän kanssamme, niin että me, minä ja sinun kansasi, olemme erikoiset kaikkien kansojen joukossa, jotka maan päällä ovat?”

    Herra vastasi Moosekselle: ”Mitä sinä nyt pyydät, sen minä myös teen; sillä sinä olet saanut armon minun silmieni edessä, ja minä tunnen sinut nimeltäsi.” >> Jakeen lisätiedot 33:18 Silloin hän sanoi: ”Anna siis minun nähdä sinun kirkkautesi.”

    Hän vastasi: ”Minä annan kaiken ihanuuteni käydä sinun ohitsesi ja huudan nimen ’Herra’ sinun edessäsi. Ja minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, armahdan, ketä armahdan.”

    Ja hän sanoi vielä: ”Sinä et voi nähdä minun kasvojani; sillä ei kukaan, joka näkee minut, jää eloon.”

    Sitten Herra sanoi: ”Katso, tässä on paikka minun läheisyydessäni; astu tuohon kalliolle.

    Ja kun minun kirkkauteni kulkee ohitse, asetan minä sinut kallion rotkoon ja peitän sinut kädelläni, kunnes olen kulkenut ohi.

    Kun minä sitten siirrän pois käteni, näet sinä minun selkäpuoleni; mutta minun kasvojani ei voi kenkään katsoa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapio Tuomaala sanoo:

    Pesonen: ”Juuri syyttömäksi julistamisesta on kyse vanhurskauttamisessa.”

    Kyllä.

    Mutta mihin kolikon toinen puoli on unohtunut? Mooseksen laki ei oikeamielistänyt, vaikka se oli hengellinen, kuten apostoli toteaa, joten se ei käytännössä toiminut. Uudessa liitossa Jumala Henkensä kautta vaikuttaa sekä tahtomista että tekemistä, jotta lain hengellinen ulottuvuus vaikuttaisi ihmisessä. Siksi puun voi tuntea vain hedelmästään. Jokainen meistä voi tehdä saman kuin juutalaiset oppineet ja fariseukset: pyhistä kirjoituksista tulee fraaseja.

    Itse asiassa apostolien oikeamielistämisoppi löytyy Vt:n uhraamisesta. Kun oli oli uhrattu Mooseksen lain mukainen uhri, niin Jumala julisti syyttömäksi, kuten laki lupasi. Mutta se ei ilmeisesti toiminut, mikäli syyttömäksi julistettu ei ottanut anteeksiannosta opikseen, vaan jatkoi anteeksi saatuaan samalla tavallan kuin ennenkn. Jos rikkoi uudelleen samassa asiassa, niin ei huolta, koska ei tarvita kuin uusi uhri. Näin pyöritään samaa kehää eikä muutosta parempaan tapahtdu, vaan paadutaan, kun pitäisi tapahtua päinvastoin, oikeamielistyä.

    Oikeamielinen ei tarvitse lakia, koska Kristuksen laki on hänen sisimmässään. Hän on vapaa Mooseksen lain kirouksesta toteutamaan elämäänsä uutena ihmisenä. Vanha on kuollut ristillä Kristuksessa.

    Lahkot, joissa saarnataan lakia, eivät ole uudestisyntyneiden paikkoja, mutta toki hän voi siellä käydä ja kipuilla vapauden ja lain välimaastossa, ainakin niin kauan kuin jaksaa. Luterilainen kirkko on ihan hyvä paikka levätä.

    Saa nähdä, miten kirkon käy, kun lakiuskovaiset eli pääsääntöisesti niin sanotut konservatiivit, koettavat riistää sen vapausen, jonka nykyinen kirkko antaa. He lukevat kuin piru Raamattua ja koettavat estää naisten tasa-arvoisen pappeuden ja tasa-arvoisen avioliittolain toteutumisen kirkosa. He ovat lain eli kirjaimen orjia eivätkä vapaita. Kirjain tappaa, kuten apostoli toteaa. Kirjain ja vapaus kun eivät voi asua samasaa talossa. Jomman kumman on lähdettävä, koska niiden välillä on sovittamaton ristiriita.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapio Tuomaala sanoo:

    Yhteenvetona totean, että Lutherin vanhurskauttamisoppi ei tuo mitään uutta juutalaisuuteen. Se on uudesti sanoitettua juutalaisuutta, jossa konkreettinen uhraamisen on korvattu uskolla siihen, että se tapahtuu, minkä pappi, kuten leeviläinen esikuvallisesti, julistaa uhraajalle.

    Apostolinen suksessio perustuu samaan päättely ketjuun kuin Lutherin vanhurskauttamisoppi.

    Siellä missä lakia saarnataan, ei voida julistaa sitä evankeliumia, joka annettiin apostoleille.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapio Tuomaala sanoo:

    Olen kuulunut helluntaiseurakuntaan vuosia ja ollut täynnä karismaattista opetusta.

    Mitä tulee uudestisyntymiseen, niin käytän sanaa samassa merkityksessä kuin se käsitetään niin luterilaisuudessa kuin helluntailaisuudessa. Historiallisesti on vain yksi The Kirkko, josta on irronnut luterilainen lahko. Vapaat suunnat ovat lahkoja, koska eivät liity The Kirkkoon. Tosin lahkoissa on tapahtunut huomattavaa lähentymistä The Kirkkoon.

    Järvinen: ”Ongelma on siinä ettei luterilaisessa kirkossa syntejä julistea synneikksi, vaan kierrellään ja kaarrellaan, ettei ketään loukattaisi.”

    Ongelma on siinä, ettei Ut:sta löydy viitettäkään siitä, että syntien anteeksiantaminen olisi annettu muille kuin Jeesuksen henk.koht. kutsumille apostoleille. Siten ne, jotka nyt antavat syntejä anteeksi, edustavat laittomuutta, sitä, jonka apostolit tiesivät tulevaksi. Laittomuus on itse otettua valtaa.

    Kiitos Järviselle, kun todisti luterilaisen käytännön Ut:n mukaiseksi. Luterilaisuudessa saa todellakin levätä, toisin kuin suoritus- eli ratkaisukristillisyydessä, jossa pitää tehdä sitä ja tätä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapio Tuomaala sanoo:

    Pekka Pesonen: ”Mitä tekemistä lailla ja sen täyttämisellä on vanhurskauttamisen kanssa? En laikaan käsitä mikä se toinen puoli asiassa on. Yritäppä kertoa se niin että käsitän mitä tarkoitat.”

    Ei voi olla maailmassa niin viisasta, että ymmärtää Lutherin vanhurskauttamisoppia kirkon Ut:sta, koska kreikan sanat dikaioō, julistaa syyttömäksi, ja dikaiosyne, oikeamielisyys, on käännetty vanhurskaudeksi, vaikka niillä on selvä merkitysero.

    En usko, että kirkon Ut:n kääntäjät ovat itsekään ymmärtäneet, mistä apostoli kirjoittaa, joten he ovat menneet aidasta läpi matalimmassa kohdassa, peläten aidan yli mennessään repivänsä housunpersukset piikkilankaan. Kun on ollut valmis isiltä peritty käännösmalli, niin on menty sen mukaan.

    Ut:ssa apostoli selvittää näitä asioita niin tarkasti, etten pysty parempaan enkä siten edes yritä enempää kuin mitä bogissani olen tuonut esiin.

    Rauhan julistuksesta löytyy vastauksia, koska siinä on eritelty dikaioō sekä dikaiosyne. Funtsimisen Jumala on jättänyt ihmiselle itselleen.

    http://www.parakustannus.fi/421679457

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Kirjoittajan viimeisimmät blogit

    • Pa
    • K
    • Mi
    • J
    • Ih
    • C

    Katso kaikki

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    • L
    • S
    • Ki
    • G
    • H
    • Roomalaiskirje
    • L

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit

    • S
    • L
    • Ki
    • L
    • Van
    • V