L

106 kommenttia

  • Pekka Pesonen sanoo:

    Taas otti jokin päähän aamupäivällä Lidlilissä ja olin kiukkunen vaimolle. Smalgaldin kappaleita, tai kirkkoisien lausumia, en tarvitse todetakseni, että olen perinyt tosi inhottavia käyttäytymismalleja. luulisi, että tähän ikään jo olisin päässyt niistä irti. Tiukassa näyttävät olevan. Joten kyseessä ei voi mitenkään olla pelkät opitut mallit, vaan jotain, joka on minun ominaisuuttani. Muutoin olisin varmasti jo niistä päässyt eroon. Se etten kykene vapautumaan tuosta ominaisuudestani, kertoo minulle syntisyydestä, joka on tullut perintönä.. Joten minun on oikein helppo uskoa perisyntiin.

    Se mikä vielä varmemmin antaa vakuutuksen siitä on se tapa jolla vapaudun väärästä mielialasta. Ei tarvita kuin yksi uskon sana ja kiukku katoaa heti.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Pesonen: ”Tiukassa näyttävät olevan. Joten kyseessä ei voi mitenkään olla pelkät opitut mallit, vaan jotain, joka on minun ominaisuuttani… kertoo minulle syntisyydestä, joka on tullut perintönä. ”

      Jep, tiede kertoo geeneistä, jotka periytyvät ja määrittelevät luonteen piirteet.

      Mutta ole huoleti, ei kiukustumisesta joudu helvettiin, kuten perisynnistä, jonka kantamisesta joutuu helvettiin, vaikka ei koskaan kiukustuisi eikä vihaisi ketään, vaan olisi tuhat kertaa laupiaampi kuin yksikään kristitty.

      Yksimielisyyden ohje on huimaa luettavaa, kun se lyttää kaiken hyvän. Tulee mieleeni entisen Neuvostoliiton viisaat, jotka osasivat selittää kommunismia etu- ja takaperin ja joita ihailtiin Suomessakin asiaan vihkiytyneissä piireissä. Luterilaiset teologit, jotka pyörivät Lutherin kirjoitusten ja tunnustuskirjojen ympärillä, ovat samanlaisia, ideologian sokaisemia.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Sami Paajanen sanoo:

    Tapio Tuomaala: ” Paajanen: “Kiellä syntiilanlankeemus kiellät kristiuskon. Kiellä lankeemuksen seuraukset kiellät kristinuskon.”

    Missä olen kieltänyt syntiinlankeemuksen ja sen seuraukset?

    JA ASIKAISEMMIN

    ” Tapio Tuomaala 09.07.2019 11:18 Mitä tekemistä syntiinlankeemuksen seurauksilla on perisynnin kanssa?

    JA TAPIO JOHTOPÄÄTÖS

    ” “Lutherin sanaa lainatakseni – myrkyttäen ja turmellen koko jälkeläisteni ihmisluonnon”.

    Tässä sekoitetaan nyt kaksi asiaa ja joudutaan niiden vangiksi. Lutherin tulkinta tietyistätä Rt kohdista kuten koko tunnustus formulat ( joita suurin osa kirjoitti muut kuin Luther) on aivan eri asia kuin perisynti käsitteenä. Jos tätä eroa ei osaa tehdä tulos on sekasotku. Luterilainen erikoisuus on analyyttisesti selvittää tahdon problematiikkaa ja tulkita tiettyjen RT kohtien kautta lankeemuksen vaikutukset. Tämä tulkinta on kuitenkin uusi tulokas. Jos haluaa korjata tämän kannattaa perehtyä varhaiskirkon teologiaan.

    Raamatun kertomus syntiinlankeemuksesta auttaa meitä ymmärtämään ihmiskunnan traagisen historian ja nykytilan.

    Perisynti on käsitteenä kuitenkin toisentyyppinen; ( kuin tahdon problematiikka, tahdon vapaus)

    * Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet ( Rm 5:12).

    Jos on korttipelissä hävinnyt siitä kärsivät kaikki ja perintö on menetetty.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      ”JA TAPIO JOHTOPÄÄTÖS “Lutherin sanaa lainatakseni – myrkyttäen ja turmellen koko jälkeläisteni ihmisluonnon”.”

      Sori, nyt en ymmärrä. Luther on todennut niin kuin kirjoitin eikä se voi pitää paikkaansa, koska ei taloni menettäminen turmele jälkeläisteni ihmisluontoa siten, että he joutuvat tekojeni vuoksi helvettiin. Jälkeläisten on hommattava itse oma talonsa. Juuri niin tapahtuukin. Jumala rakentaa uutta taloa, parempaa ja suurempaa kuin se, joka hävittiin. Tätä taloa kutsutaan Jumalan valtakunnaksi, jossa ei asu vanhurskaus, vaan oikeudenmukaisuus. Apostoli Paavalille oli uskottu huoneenhaltijan toimi, halusi sitä tai ei. Mikä seurakunta lienee Jumalan huoneenhaltija nykyaikana? En usko, että mikään sellainen seurakunta, joka ei pysy kirjoituksissa. Jumalan Henki on Totuuden Henki ja johdattaa kaikkeen totuuteen.

      Minusta luterilaisuudessa on paljon toivoa ja odotan siltä paljon. Se on hyvä turvapaikka karismaattisuudelta, jota Leif Nummela ja Mika Tuovinen edustavat. Luterilaisuus on uhka niille voimille, jotka tahtovat alistaa kaiken kristillisyyden antikristillisyyden jalkojen alle. Vaikka kirkon virallinen oppi on sanalla sanoen kauhea, niin kirkossa on paljon ihmisiä, joilla uskonsydän kertoo totuuden ohi sen, mikä pitäisi pystyä jättämään omaan mahdottomuuteensa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Sami Paajanen sanoo:

    Tapio, sinulla on varmasti paljon kysymyksiä. Mutta nyt keskitymme lankeemukseen, emmekä hypi aiheesta toiseen.

    * Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet ( Rm 5:12).

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapio Tuomaala sanoo:

    * Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet ( Rm 5:12).”

    Ok, luetaan konteksti.

    Room.5:11 eikä ainoastaan sovitetut, vaan Jumala on vielä meidän kerskumisemme meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, jonka kautta nyt olemme sovituksen saaneet.

    5:12 Tämän vuoksi, kuten yhden ihmisen kautta tuli harhaan meno maailmaan ja harhaan menon kautta kuolema, niin siten kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki menivät harhaan.

    5:13 Sillä lakiin saakka harhaan meno oli maailmassa, mutta harhaan menoa ei merkitä, missä ei ole lakia,

    5:14 mutta kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitä, jotka eivät olleet harhaan menneet samanlaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on tulevan malli.

    5:15 Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin kaatuminen. Sillä jos yhden kaatumisesta monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja yhden ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta runsaasti tullut monien osaksi.

    5:16 Eikä lahjan laita ole, kuten on sen, mikä tuli yhden harhaan menon kautta, sillä tuomio tuli yhdestä ihmisestä kuolemantuomioksi, mutta armolahja tulee monesta rikkomuksesta entiselleen palautukseksi.

    5:17 Ja jos yhden ihmisen lankeamisen vuoksi kuolema on hallinnut yhden kautta, niin paljoa enemmän ne, jotka saavat armon ja oikeamielisen lahjan runsauden hallitsevat elämässä yhden, Jeesuksen Kristuksen kautta.

    5:18 Niinpä siis, kuten yhden ihmisen kaatuminen on koitunut kaikille ihmisille kuolemantuomioksi, niin siten myös yhden ihmisen oikeamielinen teko koituu kaikille ihmisille elämän entiselleen palauttamiseksi,

    Jakeissa on toistuu sana kuolemantuomio, joka on seurausta Aadamin kaatumisesta. Kun kysyin Room.8:1 selitystä, niin siinä apostoli vetää yhteen sitä, mitä Aadamin kautta tapahtui:

    8:1 ”Niin ei nyt siis ole mitään kuolemantuomiota niille, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa, ei lihan mukaan vaeltaville, vaan Hengen.”

    Miksi ei ole NYT kuolemantuomiota? Ei apostoli viittaa menneisyyteen eikä tulevaisuuteen, vaan osoittaa itseään tässä ja nyt. Miten apostoli voi välttää kuolemantuomion, kun kerran kaikki kuolevat Aadamin kaatumisen seurauksena? Vastaus on lapsellisen helppo.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Sami Paajanen sanoo:

    Rm 8:1

    ” Mikään … ei siis kr. ouden ara nyn, oikeastaan: Mikään ei siis nyt. KR pitää sanaa ”nyt” merkityksettömänä kreikkalaisuutena ja jättää sen pois, sisältäisihän ilmaus ”ei nyt siis” oman kielemme kannalta yhden tarpeettoman sanan. Useimmat modernit käännökset kuitenkin ottavat nyt-sanan mukaan; ehkä sitä pitäisi jopa korostaa. Apostoli on nimittäin sanonut (Room. 5:18), että Aadamin synnin seurauksena on koko ihmiskuntaa kohdannut langettava eli kadotustuomio. Room. 8:1 ei suinkaan kiistä eikä sivuuta tätä totuutta, mutta väittää sittemmin sanotun perusteella, että tilanne on muuttunut: nyt enää ei Room. 5:18:ssa mainittu kadotustuomio eikä mikään muukaan langettava tuomio ole kaikkien ihmisten yllä, vaan ne, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa, ovat NYT, nimittäin tässä uudessa, Kristuksen ylösnousemuksen jälkeisessä tilanteessa, vapautetut tuomiosta.

    jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa. RKK ehdotti tähän: ”jotka on liitetty Kristuksen Jeesuksen yhteyteen”, ja se selven-nysyritys on päässyt KR:uunkin seuraavassa jakeessa: kr:n ”elämän Hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa” on näet käännetty Hengen laki, joka antaa elämän Kristuksen Jeesuksen yhteydessä.

    Lause on ymmärrettävä Room. 6:1-10 sanotun perusteella. Ylösnoussut Kristus kuvataan 8.luvussa ensinnäkin muiden kaltaiseksi ihmiseksi, henkilöksi, joka on ”esikoinen monien veljien joukossa”, yksilöksi, joka rukoilee meidän toisten puolesta. Toisaalta apostoli ei ole unohtanut sitäkään, että me olemme kasteessa kasvaneet yhteen Kristuksen kanssa ja yhteen kasvaneina siis olemme ”Kristuksessa Jeesuksessa”. Kristus onkin nyt suurihminen (makroanthropos), johon kaikki uskovat sisältyvät. Mutta kolmanneksi sanotaan vielä niinkin, että kristityssä asuu Jumalan Henki ja/eli Kristus. Nämä kolme tai neljä meidän aikamme ajatustavalle vaikeasti yhteen sovitettavissa olevaa lausumaa eivät apostolin mielessä näy ollenkaan riitelevän keskenään!” ( J. Thuren, kirkon aarteita)

    Koko Roomalaiskirje lähtee lähtee purkamaan lankeemusta. Lankeemuksen ymmärtämisessä autta kokonaisuuden hahmottaminen ja jäsentäminen.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      ”Koko Roomalaiskirje lähtee lähtee purkamaan lankeemusta. Lankeemuksen ymmärtämisessä autta kokonaisuuden hahmottaminen ja jäsentäminen.”

      Jep. Löydettiin yhteistä, kun kunnolla väännettiin 🙂

      Jatketaan kuitenkin, jos vaikka tulisi selvyys.

      Entä miten J. Thuren selittää kuolemantuomiosta vapautumisen, mikä tarkoittaa sitä, ettei apostoli kuole fyysisesti. Jos kuolemantuomio perutaan nyt, niin ei voi kuolla siihen kuolemantuomioon, johon viitataan, ts. saa elää, toisin kuin Aadam, joka sai kuolemantuomion ja kuoli tuomion seurauksena. Paavali kuitenkin kuoli, kuten Aadam, joten hän ei vapautunut fyysisestä kuolemantuomiosta.

      8:1 “Niin ei nyt siis ole mitään ”fyysistä” kuolemantuomiota niille, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa, ei lihan mukaan vaeltaville, vaan Hengen.”

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Ratkaisu löytyy Tessalonikalaiskirjeestä.

      ”Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.

      Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;

      sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa. ”

      Toistetaan: ”meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne…”

      Paavalia ei olisi kohdannut Aadamissa langetettu kuolemantuomio, jos Jeesus olisi tullut takaisin apostolien elinaikana, kuten he odottivat. Apostolit kirjoittivat kirjeensä seurakunnille siitä lähtökohdasta, että heidät temmataan turvaan vainoilta ja siten he ovat vapaat kuolemantuomiosta. He eivät kuolisi, vaan muuttuisivat. Ainoastaan

      ”Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme.”

      Tästä oli selkeä poikkeus. Pietari tiesi kuolevansa ennen Herran paluuta. Tämä on pelastusopillisesti tärkeä huomioida, sillä hän paljastaa, ikään kuin rivien välistä ihmeellisiä salaisuuksuuksia, jotka ovat ristiriidassa nykykristillisen valtavirran tulkinnan kanssa.

      Tempausta seuraa kansojen tuomia, Mat.25. Koska lampaita ei ole temmattu pilviin, niin heidät kootaan Herran eteen yhdessä vuohien kanssa. Tässä vaiheessa roolit näyttävät selviltä, mutta kun Kuningas on suorittanut erottelun, niin lampaat ja vuohet ovat yhtä ihmeissään. Miksi, ja mistä se kertoo?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Miten Uusi tie eroaa kommunistien Tiedonantajasta?

      Itse luen mieluummin Tiedonantajaa, kun se keskittyy maallisiin asioihin, joihin on helppoa ottaa kantaa. Uuden tien ideologiaa ei pysty hahmottamaan kuin sisäpiiriläinen.

      Leif Nummela pääkirjoituksessaan Pridestä lainaa ruotsalaisen Clapham-instituutin tutkimusta. En osaa ruotsia, mutta google kertoi kääntäessään puljun omalta sivulta: ”Clapham-instituutti on kristillinen ekumeeninen ajattelukeskus”.

      Nummela siteeraa sisäpiirinsä tutkimustulosta. Todella uskottava ja luotettava laatulehti 🙂

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Sami Paajanen sanoo:

    Tapio mistä nyt haluat keskustella. Hyppäät jälleen toiseen aiheeseen. Tämä yleensä menee näin:

    Perisynti on kirkon keksintö – kadotustuomiota ei ole – sitten on kansojen tuomio. Tapio näitä yleensä pyörität – mastettuna jonkun haukkumisella. En oikein tiedä voiko sinuun suhtautua vakavasti. Jos haluat tutki perisyntiä tai jotakin teologisia aiheita osoita se asiallisesti ja analyyttisesti ja tuo jotakin uutta keskusteluun. Vertaile ja mainitse lähteet, näin lukija saa paremman käsityksen ja säästyy sotahuudoilta.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Paajanen: ”kadotustuomiota ei ole”

      En ole näin sanonut, koska miten voisin tietää tuollaisia asioita, vaan olen todennut, että kirkon käännöksissä tuhoa tarkoittava sana on pääsääntöisesti käännetty kadotukseksi. Eikä se riitä, vaan tekstiin on ujutettu lukuisissa jakeissa kadotus, vaikka alkuteksteistä sanaa ei löydy. Kirkko on kääntänyt Raamatun kannesta kanteen tukeakseen äitinsä oppia. Luther ei päässyt irti oikeastaan mistään äitikatolisesta opista. Lutherin vanhurskauttamisoppi ontuu pahasti ja hänen pohdintansa vapaasta tahdosta ovat hölyn pölyä.

      Eivätkä veljekset Leif Nummela ja Mika Tuovinen vastaa. Heillä on liian paljon menetettävää. Ei kannata ihmetellä, miksi juutalaiset uskonoppineet vastustivat niin kiivaasti Jeesuksen ja apostolien tulkintaa Mooseksen laista.

      Paajanen: ”En oikein tiedä voiko sinuun suhtautua vakavasti.”

      Ei kannata suhtautua vakasti, kun en itsekään suhtaudu itseeni vakavasti. Kuten blogissa totesin, niin tervetuloa Leif Nummelankin harhautuneiden puolella. Tässä on se etu, että on vapaa oikeaoppisuuden orjuudesta. Kannattaa itse tutkia. On hölmöä kulkea kritiikittömästi ihmisten perässä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Sami Paajanen sanoo:

    Tapio Tuomaala

    1. Tuho sana on korvattu sanalla kadotus. Mainitseppa nyt niitä kohtia, mitä tarkoitat.

    2. ” Luther ei päässyt irti oikeastaan mistään äitikatolisesta opista” kuten mistä? Esimerkkejä.

    3. ” Lutherin vanhurskauttamisoppi ontuu pahasti ” Missä se ontuu. Esimerkkejä?

    4. ” vapaasta tahdosta ovat hölyn pölyä.” Mistä vapaasta tahdot puhut?

    Huomaat jälleen Tapio kuinka tuot keskusteluun lisää ja lisää asioita, keskittyisit nyt siihen perisynnin problematiikkaan.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Paajanen: ”Huomaat jälleen Tapio kuinka tuot keskusteluun lisää ja lisää asioita, keskittyisit nyt siihen perisynnin problematiikkaan.”

      Miksi pitäisi keskittyä perisynnin problematiikkaan, kun perisynti ei liity mitenkään Raamattuun? Perisynti ei toki ole kirkolle probleema, kun luetaan väärennettyjä kirjoituksia. Mutta jos luetaan kirjoituksia pysyen kreikan sanamerkityksiä, niin kirkolla on teologinen pommi sylissään, myös muissa asioissa kuin perisynnissä. Pommi ei laukea niin kauan kuin ollaan hipi hiljaa tyyliin piispat, Leif Nummela, Mika Tuovinen, Eero Junkkaala jne. Porukalla on kieltämättä kivikova otsa.

      Paajanen: ”Lutherin vanhurskauttamisoppi ontuu pahasti ” Missä se ontuu. Esimerkkejä?”

      Olen pitkään pohtinut pitäisikö vanhurskauttamisopista tehdä blogi. Mitä mieltä olet? Saisiko keskusteluun mukaan Luther asiantuntijat? Ei saa, sekin on jo nähty.

      Paajaselta muutenkin hyvä lista, kiitos siitä. Laitan korvan taakse. Jokaista aihetta voisi käsitellä erikseen. Mutta pysytäänkö nyt blogin aiheessa, Leif Nummelassa ja Mika Tuovisessa, jotka vaativat muilta parannusta, mutta saattavat itse olla enemmän parannuksen tarpeessa kuin ne, joita osoittelevat sormellaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Sami Paajanen sanoo:

    Tapio Tuomaala

    1- ” Perisynti ei toki ole kirkolle probleema, kun luetaan väärennettyjä kirjoituksia.” Miten niin ei ole? Ja mistä kirkosta puhut?

    2. ” Mutta pysytäänkö nyt blogin aiheessa,” Lähdit keskustelmaan perisynnistä Ps 51 pohjalta, mutta sitten lopetit keskustelun kuin seinään ja siirryt muihin aiheisiin.

    3. Mitä sinulle sana tuho raamatussa merkitsee? Mikä ero siinä on sanaan kadotus? Onko näillä asiallisesti mitään eroa. (Fil.3:18–19).

    ” Heidän rangaistuksenaan on ikuinen kadotus, ero Herrasta ja hänen voimansa kirkkaudesta” ( 2. Ts 1:)

    4. Olen pitkään pohtinut pitäisikö vanhurskauttamisopista tehdä blogi. Luulen, että sinun kompetenssi ei siihen riitä, täytyisi vielä opiskella ja hahmottaa teologiaan paremmin.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Paajanen vanhurskauttamisopista: ”Luulen, että sinun kompetenssi ei siihen riitä, täytyisi vielä opiskella ja hahmottaa teologiaan paremmin.”

      Kannustat niin innoittavasti, että teen blogin vanhurskauttamisopista. Koska vanhurskaus on kirkon kielikukkanen, jolle ei löydy kreikasta vastinetta, niin blogissa puhutaan oikeamielistämisopista.

      Paajanen: ”3. Mitä sinulle sana tuho raamatussa merkitsee? Mikä ero siinä on sanaan kadotus? Onko näillä asiallisesti mitään eroa. (Fil.3:18–19).”

      3:18 Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina,

      3:19 joiden loppuna on tuho, joiden jumalana on vatsa, ja heidän kunniansa on heidän häpeässään, heidän, jotka maallisia ajattelevat.

      Jos jollekin viinan läträäjälle sanotaan, että tuhoat elämäsi, niin ei se mitenkään liity siihen, että joutuu kuoltuaan helvettiin.

      Paajanen: ” Heidän rangaistuksenaan on ikuinen kadotus, ero Herrasta ja hänen voimansa kirkkaudesta” ( 2. Ts 1:)”

      1:7 ja antaa teille, joita ahdistetaan, levon yhdessä meidän kanssamme, kun Herra Jeesus ilmestyy taivaasta voimansa sanansaattajien kanssa

      1:8 tulen liekissä ja kostaa niille, jotka eivät tunne Jumalaa eivätkä ole kuuliaisia meidän Herramme Jeesuksen ilosanomalle,

      1:9 minkä rangaistuksena he silloin maksavat iäisen hävityksen Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta,

      Tässä yhteydessä olen viitannut Hesekielin temppelin pappeuteen. Sieltä löytyy vastauksia, kuten se, että on kahdenlaista pappeutta. Kansa ei ole osallinen Herran kirkkauden kasvoista, vaan ainoastaan valitut papit, koetellut palveluksessaan maan päällä, uskolliset Herralle.

      Ilmestysmaja toi ensi kerran esiin pappeuden merkityksen Raamatussa. Kansalla oli pääsy tiettyihin osiin majassa, mutta leeviläisillä papeilla oli pääsy sisempiin osiin, jossa he toimittivat annettuja tehtäviä. Kristuksessa tapahtui pappeuden muutos. Eikä leeviläistä pappeutta voi enää palauttaa,koska sukuluetteloihin perustuva pappeus päättyi Jerusalemin toisen temppelin paloon. Pappien sukuluettelot paloivat.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Sami Paajanen sanoo:

    Tapio, et halua näköjään tai osaa vastata kysymyksiini.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Kirjoittajan viimeisimmät blogit

    • Pa
    • K
    • Mi
    • J
    • Ih
    • C

    Katso kaikki

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    • L
    • S
    • Ki
    • G
    • H
    • Roomalaiskirje
    • U

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit

    • S
    • L
    • Ki
    • L
    • Van
    • V